מערכת COL | יום ח' אייר ה׳תשע״ד 08.05.2014

תכירו את הרופא של כפר-חב"ד ● מיוחד

אם תפגשו את הדמות החסידית של ד"ר משה שכטמן ברחובות כפר חב"ד או בכולל בבני ברק, לא תחשבו שעומד מולכם רופא מרדים בבית הרפואה שיבא תל השומר, שמשמש גם כרופא משפחה במרפאה בכפר חב"ד וכרופא החירום של כפר חב"ד ● היכן התקרב לחב"ד? מדוע החליט להתגורר בכפר-חב"ד? ועם איזה רב הוא מתייעץ בנוגע לשאלות הלכתיות? ● "אני משתדל להיות זמין 24 שעות ולענות על כל שאלה רפואית ולסייע לכל פונה", הוא אומר ● מגזין שישי  הרופא של כפר-חב"ד
תכירו את הרופא של כפר-חב
"הרבי שלח אותי לכפר-חב"ד". ד"ר שכטמן עם ה"מדים"

מאת נחמיה

המראה העדין שלו וקולו הרך, יכולים להטעות אתכם. אם תפגשו את הדמות החסידית של ד"ר משה שכטמן ברחובות כפר חב"ד או בכולל בבני ברק, לא תחשבו שעומד מולכם רופא מרדים בבית הרפואה שיבא תל השומר, שמשמש גם כרופא משפחה במרפאה בכפר חב"ד וכרופא החירום של כפר חב"ד.

24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, 365 יום בשנה הוא רופא. גם כדי לקיים את השיחה עימו, נאלצנו לדחות שוב ושוב בעקבות קריאות דחופות ותורנויות ארוכות. בסופו של דבר, השיחה התקיימה קרוב לחצות הלילה, במרפאת החירום שלו בביתו בכפר חב"ד. "רק מהשנים האחרונות מותר לגור בכפר חב"ד", הוא אומר בחיוך ומוסיף: "הרי הירושלמי אומר שאסור לדור בעיר שאין בה רופא, עכשיו יש רופא".


ד"ר שכטמן בפעילות

את לימודי הרפואה החל במדינת הולדתו ברזיל, כשעוד היה רחוק מהמראה החסידי שיש לו היום. עם השנים החל להתקרב ליהדות ולחב"ד, עד שהגיע לביקור בן חודשיים בישיבת 'אש תורה' בכותל. הביקור הקצר התארך למשך שנתיים, והסטודנט לרפואה הצעיר הפך לשומר תורה ומצוות. לאחר שסיים את לימודיו בברזיל, עלה ארצה והחל לעשות התמחות בהרדמה בבית הרפואה רמב"ם בחיפה.

שירות לתושבים

כמו בשירותו בצבא, בו שירת כסרן בחיל רפואה, גם חבריו לצוות התרגלו לראות את הרופא החסידי מאיר העיניים, שמקדש שם שמים בטיפול המסור והמקצועי. אך גם הוא לא חשב שהשליחות שלו תהיה דווקא בכפר חב"ד. במהלך השנים כשכתב לרבי בהזדמנויות שונות, הופיעה באגרות קודש, מספר פעמים הוראת הרבי לגור בכפר חב"ד לצד הוראות נוספות כמו בדיקת תפילין ומזוזות. ד"ר שכטמן ביצע את ההוראות במכתבים, אך לא חשב שזאת הוראה עבורו.

רק כשהגיעה ההצעה לעבוד בבית הרפואה שיבא, תל השומר, החל ד"ר שכטמן לחשוב על מגורים בכפר חב"ד. "התייעצתי עם אשתי, והיא בבטחון חסידי ענתה מיד: תגיד כן, הרי במכתבים הרבי כתב לנו לגור בכפר חב"ד", מספר ד"ר שכטמן.


"הרבי שלח אותי". ד"ר שכטמן

כשהגיעו משפחת שכטמן לגור בכפר חב"ד, הבינו מיד את השליחות המוטלת עליהם: מתן שירות רפואי לתושבי כפר חב"ד. עם הזמן החלו לזרום לפתחו שאלות הלכתיות, בנושאי רפואה. את הידע המורכב רוכש ד"ר שכטמן בלימוד שבועי בכלל של הפוסק הרב יצחק זילברשטיין רבה של רמת אלחנן בבני ברק, שנודע כמומחה לענייני הלכה ורפואה.

השאלות וההתייעצויות התכופות, הובילו לפתיחת מרפאת החירום בביתו בכפר חב"ד. "יש שאלות שמחייבות בדיקה. הבדיקה יכולה לשנות את התשובה, ולהכריע האם הטיפול מחייב חילול שבת, או שניתן לדחות את הטיפול", מסביר ד"ר שכטמן.

אך בדיקות ללא מכשירים לא ניתן לעשות, ולכן החל ד"ר שכטמן לרכוש מכשירי בדיקה משוכללים ויקרים. מכספו ומכספי מעשרות, רוכש ד"ר שכטמן את מיטב המכשור הרפואי למרפאה, החל מחוטי ניילון לתפירת פצעים ועד למכשירים באלפי שקלים לבדיקות לב.

המרפאה, הממוקמת בביתו בשיכונים, פתוחה מכינסת שבת ועד צאתה. במקרים רבים, מופסקת סעודת השבת בבית משפחת שכטמן, בגל קריאה רפואית או מטופל שהגיע למרפאה. "כבר יצא כמה פעמים, שמטופלים נשארו לשבת איתנו לסעודת שבת. כמובן בהתאם למצבם הרפואי".

עבודת קודש

על הטיפול בשבתות ובחגים במרפאה, הוא אינו גובה תשלום. הכסף מהטיפולים במהלך השבוע, הולך לתחזוקה שוטפת של המקום ורכישת הציוד היקר. "זאת השליחות שלי. לכן הרבי שלח אותי לכפר חב"ד", הוא מציין ומדגיש מספר פעמים במהלך השיחה.


המרפאה בכפר-חב"ד

"היה לי מקרה לאחרונה של מטופל שנפצע בראשו כ-3 שעות לפני צאת השבת. בבדיקה מהירה גיליתי שניתן להמתין עם הטיפול בפציעה שלו עד 6 שעות מזמן הפציעה, כך שנותרו עוד 3 שעות לאחר צאת השבת. אמרתי לו שימתין, וטיפלתי בו ללא תשלום לאחר השבת. דחיתי אותו כדי לא לחלל שבת, ולא כדי להתפרנס ממנו בצאתה".

עד היום טופלו במרפאה כ-500 תושבים מהכפר, "כמעט כל שבת, יש פה מטופל", מספר שכטמן. כשהוא נזקק לידיים עוזרות, הוא נעזר באחות המיתולוגית של כפר חב"ד תמר מיכאלשווילי, לדבריו "היא עושה עבודת קודש חשובה, ונותנת לאנשים תחושת מרגיעה ואיכפתית".

כל הטיפול במרפאה נעשה באוירה ביתית וחסידית, על פי כל כללי הלכות שבת והלכות רפואה, שנחשבות להלכות מורכבות מאוד. "שמעתי פעם מהרב גלוכובסקי שחסיד הוא מי שמתנהג במסירות נפש לזולת. לכן אני משתדל להיות זמין 24 שעות, ולענות על כל שאלה רפואית ולסייע לכל פונה. יש לי סיפוק גדול לתת את השירות המיוחדת הזה לתושבי כפר חב"ד", מסכם ד"ר שכטמן.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.