מערכת COL | יום ו' אדר ב ה׳תשע״ו 16.03.2016

תגלית מרגשת נחשפה: כשהרבי שימש כמזכירו של הרבי הריי"צ

משתתפי החתונה הגדולה שהתקיימה הערב בירושלים, קבלו לידיהם "תשורה" מרתקת וייחודית שכמותה לא נראה זמן רב ● במרכז חוברת התשורה, חשיפה היסטורית של גוף כתי"ק כ"ק אדמו"ר זי"ע בעת ששימש כמזכירו האישי של חמיו כ"ק אדמו"ר הריי"צ נ"ע, בחודש מרחשוון ה'תרפ"ח, לפני קרוב לתשעים שנה ● היה זה מיד לאחר צאתו של הרבי הריי"צ מרוסיה הסובייטית רק עם בני המשפחה הקרובה, והחתן המיועד הלוא הוא הרבי ● ומה עוד בתשורה? ● הכתי"ק ההיסטורי עם פענוח מלא, בכתבה המלאה ● מיוחד  כשהרבי שימש כמזכיר הרבי הריי"צ
תגלית מרגשת נחשפה: כשהרבי שימש כמזכירו של הרבי הריי
בעוד ימים ספורים יציינו חסידי חב"ד ליובאוויטש ברחבי תבל את יום הבהיר ט' אדר שני, בו הגיע כ"ק אדמו"ר הריי"צ נ"ע איש וביתו לחצי כדור התחתון וקבע את מושבו בארה"ב. היה זה לפני 76 שנה, ביום שני אור לט' אדר שני ה'ת"ש, לאחר נדודים רבים ברחבי אירופה הכבושה תחת הנאצים ימ"ש.

בעת היציאה מעמק הבכא הסובייטי, חודשים ספורים לאחר הנס הגדול והשחרור ממאסר בחג הגאולה י"ב-י"ג תמוז ה'תרפ"ז, הורשה הרבי לצאת רק עם מספר מצומצם של בני משפחה קרובים, כולל החתן המיועד כפי הסיפור הידוע. ביום חמישי אסרו חג הסוכות, כ"ד תשרי ה'תרפ"ח עשו הרבי ופמלייתו את הדרך ברכבת מרוסיה ללטביה. בתקופה זו, עוד קודם ההתיישבות הקבועה וסידור המזכירות וכו' שימש החתן המיועד הלוא הוא הרבי את חותנו הרבי הריי"צ כמזכיר.

מאז הפעם הראשונה בה נפגשו, בחג הסוכות ה'תרפ"ג ברוסטוב (כפי שסיפר הרבי ברבות הימים למזכירו הנאמן הרחמ"א חדקוב ע"ה), נוצר הקשר המיוחד במינו, קשר עצמי ונשמתי שא"א לבארו במילים כתובות. לצד הפגישות השונות ברוסטוב ובמקומות אחרים והבשלת קישורי התנאים עם הרבנית הצדקנית מרת חי' מושקא, החל החתן המיועד למלא תפקידים שונים בעבודת הקודש ובעסקנות הציבורית המסועפת של נשיא הדור ומנהיגו. גם הרבנית חי' מושקא שימשה את אביה הגדול במשימות שונות, וקיבלה יפוי כוח בעניני כספים וכיו"ב החל מחודש כסלו ה'תרפ"ה כפי שפורסם ע"פ מסמכים ומכתבים שהתגלו בשנים האחרונות.

ב'תשורה' המיוחדת שחולקה הערב בחתונת החתן הרה"ת ר' יחזקאל שיחי' עב"ג הכלה מרת חיה מושקא שתחי' לאזאר בירושלים עיה"ק, נחשף בפרסום ראשון מסמך בכתב ידו הקדושה של הרבי מתקופה זו, מיד לאחר צאתם מעמק הבכא, בו הוא רושם לעצמו נקודות ששמע מחותנו לעתיד, על מנת לערוך אותם לאגרות שיישלחו לנמענים השונים. חברי מערכת ההו"ל של התשורה להם ניסיון רב בפענוח כתי"ק של הרבי, מגישים את הרשימה המיוחדת עם פענוח מלא, והערות בדא"פ בשולי הגליון על תוכן הנכתב.

גם בשנים שלאחר מכן, אנו מוצאים התייחסויות של הרבי הריי"צ אל בתו הרבנית ואל חתנו הרבי כ"מזכירים זמניים", כמו בשנת ה'תרצ"ו בעת מגוריהם בפאריז כשהרבי כותב לבתו בתואר "צייט ואייליקע סעקרעטארין" וכיו"ב, ובוודאי לאחר שהגיעו לחצי כדור התחתון ביום הבהיר כ"ח סיון ה'תש"א איש וביתו, כאשר הרבי מונה לעמוד בראש המוסדות הכלליים "מרכז לעניני חינוך", "מחנה ישראל" ו"קה"ת".

לטובת אנ"ש והתמימים ברחבי תבל, אנו מגישים את התשורה המלאה, ותודתנו נתונה למשפחות הנכבדות, משפחת הרב שלמה דובער פנחס לאזאר שיחי' השליח והרב הראשי לרוסיה וב"ב, ומשפחת הרב יעקב גולדשמיד שיחי' ראש ישיבת תות"ל המרכזית בכפר חב"ד וב"ב, על מסירת הדברים לפרסום לתועלת הכלל.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.