מערכת COL | יום כ"ז כסלו ה׳תשע״ו 09.12.2015

תגלית מסעירה במתחם הר הבית: חריטת מנורה עם קנים ישרים

בעיצומו של חנוכה, דווח על תגלית היסטורית שנתגלה במפעל סינון העפר מהר הבית: חריטה של מנורה, שנעשתה מאות שנים לאחר חורבן בית המקדש ● צורת המנורה תואמת את דעת הרבי, שקני המנורה נמשכים ועולים באלכסון – בקו ישר ולא מתעגל. כך גם נראה איור של הרמב"ם, וכך משמע מדברי רש"י חריטת מנורה עם קנים ישרים עוד בעניין:● בסמוך לכנרת: נמצא פסיפס ובו ציור המנורה – כשיטת הרבי
תגלית מסעירה במתחם הר הבית: חריטת מנורה עם קנים ישרים
החרס שנמצא במהלך פרויקט סינון העפר. צילום: פרויקט הסינון בהר הבית
תגלית היסטורית נחשפה על חרס עתיק שנתגלה במפעל סינון העפר מהר הבית בעמק צורים שמפעילה עמותת אלע"ד. החרס, המתוארך לתקופה הביזנטית, מהווה תעלומה לחוקרים שגיבשו מספר השערות באשר למה שהחריטה בו אמורה לייצג, דיווח אתמול אתר נרג'י.

החוקרים פונים לציבור הרחב וקוראים לו להשתתף בפיענוח התעלומה. את הפענוח שלהם הם יפרסמו בקרוב.

לפני שלוש שנים, כשפיסת החרס הזו התגלתה, היו השערות שאולי מדובר בפרח או בצמח אחר. אבל כשהתעמקו בממצא, הארכיאולוגים ומומחים אחרים אישרו שאכן מדובר בחריטה של מנורה, שנעשתה מאות שנים לאחר חורבן בית המקדש.

התגלית הביאה לדיון נרחב בקרב החוקרים: מי האנשים שחרטו על אבן ומאיזו סיבה? למה הקנים ישרים ולא עגולים כצורת מנורת בית המקדש המקורית, על פי התיאורים שנמצאו עד כה בממצאים הארכיאולוגיים?

צורת המנורה תואמת את דעת הרבי, שקני המנורה נמשכים ועולים באלכסון – בקו ישר ולא מתעגל. כך גם נראה איור של הרמב"ם, וכך משמע מדברי רש"י. מכאן גם שמם "קני המנורה", כמו קני סוף הגדלים על שפת היאור – קנים ישרים.

הרבי עורר בהתוועדות בשנת תשמ"ג על הענין ואמר שיש לפרסם בכל מקום אפשרי את צורתה האמיתית של המנורה כפי שהייתה בבית המקדש, ולשים קץ לחיקוי המזויף, שחדר גם לבית הכנסת ולבית המדרש היהודי.

בחב"ד נוהגים במשך עשרות שנים - גם בחנוכיות הציבוריות הפזורות בעשרות אלפי נקודות ברחבי העולם - להשתמש בחנוכיות עם קנים אלכסוניים ולא עגולים.

אחד החוקרים, דיווח אתר נרג'י, טען כי קשה לחרוט קו מעוגל ולכן הקנים ישרים. בנוסף התעוררה שאלה נוספת: בתקופה הביזנטית היהודים היו מנועים מלהיכנס להר הבית, אז איך הגיע לשם הכלי עם חריטת המנורה? מאוחר יותר בתקופה המוסלמית הקדומה הם כן הורשו להיכנס להר, ואפילו היו שותפים בתחזוקה של כיפת הסלע. החוקרים רוצים להבין אם למישהו יש רעיון למה ובאיזה הקשר נכנס חורט המנורה לשם.

מספר רעיונות כבר הועלו על ידי הציבור באתר פרויקט הסינון של העפר מהר הבית. כך, למשל, גבי אלמלם מציע כי מדובר במנורה בעלת קנים ישרים ולא מעוגלים, לפי שיטת רש"י והרמב"ם. "הרבי מלובביץ' עמד בתוקף על כך שזאת תבנית המנורה האותנטית", כתב.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.