מערכת COL | יום ט' שבט ה׳תשע״ה 29.01.2015

קישקע משובח לשבת ● מתכון מסביב לעולם

השבוע במדור 'מתכון מסביב לעולם' עוד כתבה היסטורית המגוללת את סיפורה של קהילת חב''ד בעיירה גלובוקע שברוסיה הלבנה ● על החיים המשותפים של חסידי חב''ד לצד עדת 'המתנגדים', על ביקורו של האדמו''ר הריי''צ עם חתנו, הרבי - ועל הסוף הטרגי של הקהילה בגלובוקע ● ויש גם מתכון לקישקע משובח  מתכון לקישקע
קישקע משובח לשבת ● מתכון מסביב לעולם

מאת שלומית

גלובוקע, עיירה ברוסיה הלבנה. היא נקראת "גלובוקע" (עמוק) על שם המיקום הגיאוגרפי שלה בבקעה המוקפת סביב בגבעות.

מרבית היהודים שחיו בגלובוקע השתייכו לזרם ה-'מתנגדים', אך עם השנים תנועת החסידות חדרה גם לתוכה, ההתלהבות החסידית קנתה לה משכן בעיירה וקהילה חסידית מפוארת צמחה בה. בגלובוקע היו ארבעה בתי כנסת חב"דיים מתוך עשרה בתי כנסת כלליים שהיו במקום. בעיירה שימשו כמה שוחטים, כאשר מהבולטים שבהם היה הרה"ח ר' בנציון חנוביץ, מחסידי חב"ד. כעבור תקופה מסוימת, הצטרף למלאכת הקודש גם בנו ר' ישראל. בשנים שלפני מלחמת העולם השנייה כיהן כיו"ר הקהילה ר' מרדכי לעוו, מחסידי חב"ד.

כאשר ברבות השנים התפתחה בעיירה הקהילה החסידית, התמנה הרב זונדל רובינזון מראדשקוויטש כרב חב"די לגלובוקע. בתחילת שנת תר"צ עזב הרב רובינזון את העיירה ועדת החסידים ביקשה למנות במקומו את הרב מנחם מענדל קופרשטוך, רבה של העיירה פסטוב. החסידים כתבו על כך לכ"ק אדמו"ר הריי"צ, וקיבלו במהרה את הסכמתו וברכתו, אולם היהודים 'המתנגדים' בגלובוקע, התנגדו בתוקף למינויו של הרב החב"די החדש.

למרות התנגדות החריפה, הגיע הרב קופרשטוך לעיירה ובעקבות גל ההתנגדות העז שלא שקט, נאלץ לשוב למשרתו הקודמת בפסטוב, ורק לאחר שנה נרגעו הרוחות. הוא שב לגלובוקע לכהן כרב עדת החסידים.

בשנת תרצ"ב, הוכתר הרב קופרשטוך לרב החסידים במעמד אדמו"ר הריי"צ ועמו בא גם חתנו, הרבי נ''ד. שנתיים לאחר מכן שוב ביקר אדמו"ר הריי"צ בעיירה, ביקור זה גרם התרוממות רבה בקהילה החסידית. בעקבות ההתעוררות מהביקור של אדמו"ר הריי"צ, קיבלו על עצמם בני הקהילה להקים במקום סניף של ישיבת תומכי תמימים. ואכן, ההבטחה מומשה ובמקום קמה ישיבה משגשגת ופורחת.

זמן קצר לאחר ביקורו של אדמו"ר הריי"צ, עלה הרב מנחם מענדל קופרשטוך לארץ הקודש. במקומו, שלח אדמו"ר הריי"צ את הרב מנחם מענדל מנדלבוים שכיהן כרבה החסידי של גלובוקע עד סופה המר של הקהילה היהודית בגלובוקע.

במלחמת העולם השניה נרצחו כששת אלפים מיהודי העיירה, ובתוכם מאות משפחות חסידיות, כשבראשן הרב החסידי האחרון של גלוקובוע הרב מנחם מענדל מנדלבוים. ה' יקום דמם.

מתכון לקישקע משובח

מצרכים:

2 כוסות קמח
בצל בינוני-גדול חתוך קטן ומטוגן
כפית מלח
כפית פפריקה
כפית כורכום
כפית פלפל שחור
כפית אבקת שום
כוס מים
חצי כוס שמן

אופן ההכנה:

- לערבב לעיסה
- להכין נייר כסף בעובי של 3 שכבות
- לשים את התערובת על נייר הכסף ולעשות נקניק
- לחורר עם קיסם ולהכניס לחמין
את הקישקע מומלץ להוסיף לסיר החמין, או לחילופין, למי שאין סבלנות לחכות, לטגן קלות עד הזהבה בשמן חם, ולהגיש עם רוטב צלי בקר.

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
הקישקע המוווושלם!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
כ"ג אב ה׳תשפ״ג
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.