מערכת COL | יום כ"ז אדר א ה׳תשע״ד 27.02.2014

סוד הסימן של פרשת פקודי ● מחקר

מניין פסוקי פרשת פקודי הוא 92. הסימן המופיע בסוף הפרשה, עורר תמיהות רבות שזכו למענה מקובל ונפוץ בקרב אנ"ש. אך האם זאת היא גרסת הרבי לסימן של פרשת פקודי? האם קיים סימן נעלם לפרשת פקודי? מה הסיבה להעילמותו? הרב משה אייזיק בלוי חוקר תורני מפורסם מצא את הסימן הנעלם סוד הסימן של פרשת פקודי
סוד הסימן של פרשת פקודי ● מחקר
הגרסאות השונות (עיבוד: COL)

מאת נחמיה, COL

את קריאת התורה בשבת הקרובה, תסיים הכרזת 'חזק חזק ונתחזק'. פרשת פקודי, מסמלת את סיום ספר שמות, ובחומשים רבים ניתן למצוא סיכום למניין הפרשיות והפסוקים. לא רבים ישימו לב, אך סימן מניין הפסוקים שמופיע בכל סיום פרשה, מעורר תמיהה בסוף פרשת פקודי.

כיום בחלק מהחומשים, מופיע רק ציון מניין הפסוקים של פרשת פקודי שעומד על 92 פסוקים (צ"ב) ללא איזכור של סימן כלשהו, ובחלק אחר של החומשים נכתב "צ"ב פסוקים בלי כל סימן", ובחומשים ישנים לא מופיע כל סימן.

מתפללים שישימו לב לתעלומה זאת, בוודאי ישמעו תשובה לכך מאחד המתפללים בבית הכנסת שיפנה אותם לתשובת הרבי במכתב לרב אלכסנדר סענדר יודסין (מופיע באג"ק חלק כ"א עמוד רכח), בה כתב: "ואולי אפשר שהיה כתוב "בלי כל סימן", והכוונה בזה היתה שיש בסדרה צ"ב פסוקים, ובא הבחור הזעצער ותפס את העניין כפשוטו שאין כאן סימן, והשמיט מלות אלו מחסרון ידיעה".

אך האם זאת תשובת הרבי היחידה בנושא? האם זה אכן היה הסימן לפרשת פקודי? אם שואלים את החוקר התורני המפורסם הרב משה אייזיק בלוי מירושלים, התשובה היא: לא. הרב בלוי חקר את הנושא, הגיע לחומשים ישנים והגיע לפתרון. אך לפני הפתרון, הוא בוחר להסביר את מקור הסימנים בסוף כל פרשה.

"בחלק מבעלי המסורה, השיטה היתה לתת סימנים לפי שמות של אנשים מהתנ"ך שעולים בגימטריה למניין פסוקי הפרשה, ובחלק אחר לקחו מילים מאותה פרשה שעולים למניין פסוקי הפרשה. בשלב מסויים, מעתיקי הספרים לקחו סימנים משתי השיטות, בכל פרשה בחרו בסימן מאחת השיטות שהיה נראה להם נכון באותו רגע.

"במקרה של פרשת פקודי, זה לא עונה על אף אחד מהפרמטרים. זה לא שם מהתנ"ך וגם לא מילים מהפרשה. אגב, בחומשו המצויין של הרב אברהם אלשווילי 'תורה ופירושה – אשל אברהם' כותב, שהמילים 'בלי כל' קשורות לפסוק "לעיני כל בית ישראל", המילה 'בלי', היא ראשי תיבות של ל'עיני ב'ית י'שראל".

4 גירסאות ב-4 חומשים חב"דיים

עיון בחומשים המתפרסים בהוצאות חב"דיות מגלה, כי אין אחידות בכיתוב בסוף פרשת פקודי. בארבעה חומשים שבדקנו בהוצאות שונות, מופיעים ארבעה כיתובים שונים. החומש הנפוץ ביותר כיום בחב"ד, הוא ללא ספק דבר מלכות שהגרסה בו היא: "צ"ב פסוקים, בל"י כ"ל סימן", בהמשך מופיע חלק ממכתב הרבי, אותו הבאנו בתחילת הכתבה.

חוברות ה'דבר מלכות', יוצאות לאור בהוצאת 'חזק', שהוציאה לאור גם את 'חומש – רש"י'. בחומש זה נכתב רק "צ"ב פסוקים, בל"י כ"ל סימן", ללא הערה כלשהי.

בחומש 'תורה ופירושה – אשל אברהם' שהוציא לאור הרב אברהם אלשווילי, נכתב בסוף פרשת פקודי "חסר הסימן לפרשת פקודי". החומש הרביעי שיוצא לאור על ידי מו"ל חסיד חב"ד, הוא חומש ש"י למורא, בו ציון רק מספר הפסוקים, ללא התייחסות לסימן.

התעלומה הזאת מעסיקה את הרב בלוי. "כשראיתי את המכתב המלא של הרבי לרב יודסין, הבנתי שחסר כאן משהו, ובניגוד למקובל היום בין אנ"ש, הרבי התכוון להימצאותו של סימן אחר", הוא אומר. בחלקו הראשון של מכתב הרבי נכתב "יש לחפש בדפוסים הראשונים, כי לדעתי אין זה אלא השמטת המדפיס, ונמשך הדבר גם כן אצל שאר המדפיסים שבאו אחריו".

מה אירע לסימן?

את הוראת הרבי "יש לחפש בדפוסים הראשונים", לקח הרב בלוי, במלוא הרצינות. כיום, אחרי בדיקות בעשרות כתבי יד ובחומשים עתיקים, הוא אומר בוודאות כי הסימן המקורי שהופיע בסוף פרשת פקודי הוא "עֻזִיָה", שהוא שם תנכ"י המופיע בספר מלכים ב.

מה אם כן אירע לסימן? הרב בלוי ניצמד לשיטתו של הרב אלשווילי וטוען כי הסימן נשמט בגלל שהמעתיק התעסק בסיכום כל ספר שמות וסימניו ותוך כדי עיסוק, שכח על סימן פרשת פקודי ולכן גם נשמט את מניין הפסוקים צ"ב.

במקומות שונים התייחסו לכך שסימן פרשת פקודי דומה לסימן פרשת אחרי מות ששם מופיע הסימן 'כ"י כ"ל', שגם הוא אינו שם מהתנ"ך וגם אינו צמד מילים המופיע בפרשה, אולי זה מראה שבל"י כ"ל הוא הסימן?

יש הבדל בין הפרשות שלא ניתן להתייחס אליו בהרחבה במסגרת זו. רק אומר שהמילים 'כי כל', מופיעות בפרשת אחרי מות, גם אם לא ברצף. בעוד שהמילה 'בלי', אינה מופיעה כלל בפרשת פקודי, רק על דרך הרמז, כמו שכתב הרב אלשווילי.

יהיו שיטענו שאתה מבטל את החידוש של הרבי לגבי "בל"י כ"ל"?

חס וחלילה. מי שיקרא את כל המכתב של הרבי לרב יודסין, יראה שלא מדובר רק בהברקה גאונית, כי אם גם בהוראה למעשה שמגלה ידע עצום של הרבי בכל מכמני התורה, גם בספרים העתיקים.

לסיום ברצוני למחות על הכותב בקובץ בית אהרן וישראל ניסן תשס"ב, תחת הכותרת "בעניין סימן הפסוקים של פרשת פקודי", שהביא דברים ששמע בשם 'גאון אחד' והיה נשמע כאילו הוא מבקר את דברי הרבי, בטוחני שאם היה יודע שאלו דברי הרבי היה מתאמץ יותר, תגובתו שיטחית והיה יכול לנקוט כביאורו המופלא של הרב אלשווילי.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.