מערכת COL | יום ז' סיון ה׳תשע״ד 05.06.2014

מתכון לשבת: פשטידת אננס מעולה ● מתכון מסביב לעולם

ביום ג' סיון שחל השבוע, בשנת תקפ''ט קיבל אדמו''ר הצמח צדק על עצמו את הנשיאות והחל לומר דא''ח. השבוע במדור 'מתכון מסביב לעולם' אספנו בשבילכן לקט סיפורים ואנקדוטות קצרות ולא מוכרות על רעייתו הרבנית חיה מושקא שניאורסון ● וכמובן המתכון השבועי: פשטידת אננס מעולה!  פשטידת אננס מעולה
מתכון לשבת: פשטידת אננס מעולה ● מתכון מסביב לעולם
מאת שלומית

הרבנית חיה מושקא אשת האדמו''ר הצמח צדק:

רקע

הרבנית חיה מושקא נולדה בשנת תק''ן בליאזנה לאביה אדמו''ר האמצעי ולאמה הרבנית שיינא. בשנת תקס''ג נישאה הרבנית לאדמו''ר הצמח צדק.

על השידוך הזה מספר הרבי הריי''צ:
כאשר היה ה'צמח צדק' בן שמונה שנים, הוא כבר למד בעיון גמרא ופוסקים. סביו, האדמו''ר הזקן שיבח את שקדנותו, כישרונותיו וידיעותיו הגדולות בפני בנו, האדמו''ר האמצעי והציע לו לקחתו כחתן עבור ביתו הרבנית חיה מושקא.

בת רבי ואשת רבי

על הרבנית חיה מושקא היו נוהגים החסידים לומר: "זי האט זיך געוויקט אין מופתים" (הייתה שרויה במופתים). כלומר, אצל אביה האדמו''ר האמצעי היה זה דבר שבשגרה ללא פלא כלל: הוא היה אומר שכך וכך יהיה, וכך אכן היה.

במופתים לא היה משום חידוש בחייה. רוח הקודש, התנבאות על העתיד או נס מופתי מבעלה, היה מתקבל אצלה בקור רוח.

מלחמות ה'

כידוע, האדמו''ר הצמח צדק ניהל פעילות מחתרתית מסועפת בכדי למנוע את הגזירה הנוראה מכל שפשטה אז ברחבי רוסיה כולה והפילה משפחות יהודיות רבות ליגון ומדווי. 'גזירת הקנטוניסטים', אשר תלשה בכח הזרוע ילדים יהודיים מחיק הוריהם ושלחה אותם לצבא הסובייטי, שם הם אולצו לשמד ר''ל. פעילות של הרבי הצמח צדק הייתה כרוכה בסכנה איומה ובמשך כל תקופה קשה זו עמדה הרבנית חיה מושקא לצד בעלה ונטלה חלק פעיל במאבקיו המסוכנים.

תהילים

הרבנית חיה מושקא הייתה נוהגת לומר פרקי תהילים רבים מידי יום, מה שהעריך בעלה, הצמח צדק וייקר עד מאד. כשנסע הרבי לאסיפת הרבנים בפטרבורג, בשנת תר''ג, ציווה על ילדיו שהצטרפו לאימם הרבנית באמירת התהילים ושיאמרו בכל יום שלושה פרקי תהילים בחדרו בתפילה להצלחתו.

פעם אמר הצמח צדק לאחד מבניו: התדע, ההצלחה שהייתה לי בפטרבורג- הייתה הרבה בזכות התהילים שאמרה אימך הרבנית.

נשמה מעולם האמת

יום אחד בעוד הרבנית יושבת בחדרה, נשמע קול חבטה מהחדר הסמוך בו שהה בעלה הצמח צדק, היא נחפזה במהירות לחדרו בכדי לברר את פשר הרעש ולמרבה חרדתה, משנכנסה לחדר גילתה את הרבי מוטל על הארץ. מה אירע, שאלה הרבנית בבהלה. הסבא היה כאן, ענה לה הצמח צדק. השיבה לו הרבנית בשאלה האם בשביל זה צריך להקים קול רעש שכזה? ענה לה בעלה: את מבינה, כאשר נשמה מעולם האמת צריכה להיפגש עם נשמה מהעולם הזה, חייבת האחת להתכסות בלבוש והשנייה לפשוט לבוש.

שבת תשובה

בבית הרב נהוג היה להדליק לפני שבת תשובה נרות עם פתילות דקות וצרות, נרות אלו היו מכונות: "נרות תשובה". הצמח צדק נוהג היה להניח את הפתילות לנרות אלו בשביל עצמו, עבור בניו, כלותיו, בנותיו וחתניהם, מה שהצריך להיטיב מספר מסוים של נרות.

פעם בשבת שכזו היו דלוקים שלושה נרות. שאלה הרבנית חיה מושקא את בעלה: שלשה נרות תשובה?! הלוואי ויהיה כח לחזור בתשובה פעם אחת! השיב לה הרבי: אכן, ישנם שלשה אופני תשובה.

ליל שבת משפחתי

מספרת הרבנית רבקה:
בתקופה מסוימת, היה נוהג הצמח צדק לומר חסידות לפני בניו הרבנים. בניו היו מתאספים בבית אמם הרבנית חיה מושקא בליל שבת קודש, וממתינים שאביהם יפתח את דלת חדרו ויישא בפניכם דברי חסידות. איזה תענוג היה לראות את בני הצמח צדק יושבים יחד בבית אמם, כולם אור ה' שוכן עליהם, מתארת הרבנית רבקה (כלתה של הרבנית חיה מושקא).

חסידים מספרים:

החסיד הגאון רבי הלל מפאריש נכנס יום אחד לצמח צדק בסתם יום של חול, משנכנס אל הקודש פנימה, שם ישב הרבי וכתב, נעצר על מקומו. מה רצונך?! שאלו הרבי. חסידות! השיב רבי הלל.

כאמור, היה זה ביום חולין שבו לא אומר הרבי חסידות בפני החסידים, אלא רק ב'יומא דפגרא' וכדומה. הרבי שב לכתיבתו מבלי להיעתר לבקשת ר' הלל. אולם, הלה נשאר על מקומו ולא יצא את החדר. במשך שעה ארוכה עמד החסיד על מקומו עד שהרים הרבי שוב את עיניו הקדושות ופנה אליו: למה תעמוד? התחנן החסיד: רבי! חסידות! אך גם הפעם לא נענה הרבי לבקשתו.

חזר רבי הלל לאכסנייתו ונפל למשכב כשהוא קודח מחום גדול. מיהרו החסידים להודיע על כך לרבנית חיה מושקא שנכנסה מיידית לבעלה הרבי, והפצירה בו: רבי הלל נחלה! עס קאסט דיר טייער פון קראם? (-האם תעלה לך אמירת המאמר בדמים יקרים בחנות כלשהי?) דו דארפסט דאס אפ שניידען פון שטיק? (- האם עליך לגזור 'סחורה' זו מגוש גדול של סחורה?).

דברי הרבנית הכריעו את הכף: הצמח צדק הסכים לבקשת רעייתו הצדקנית ואמר מאמר חסידות בפני רבי הלל.

אשה, זו תורה

לאחר הסתלקותה של הרבנית חיה מושקא, היה שרוי הצמח צדק ביגון עמוק ואמר: "עולמי חשך בעדי".

חסידים מספרים שהרבי היה במרירות גדולה והזכיר בהזדמנויות שונות את מאמר הזהר: "מלכא בלא מטרוניתא כו". עד שפנה אליו אחד מבניו הקדושים ואמר לו: אני עצמי שמעתי ממך את מאמר רז''ל: וראה חיים עם אשה, זו תורה". השיב לו הצמח צדק: "בני, ניחמתני"..

המתכון: פאי אננס

2 כוסות פירורי ביסקויט עם 100 גרם מרגרינה/חצי כוס שמן, לערבב לעיסה פירורית ולשטוח בשני תבניות אינגליש-קייק צרות.

לערבב בבלנדר:

קופסת אננס - להוציא את רוב הנוזלים

1/2 כוס סוכר
1/2 כוס קמח
1/2 כוס שמן
1 א' אפיה
1 סוכר וניל
4 ביצים

לצקת את הבלילה ולאפות 45 דקות עד להשחמה והזהבה.

לבריאות!
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.