מערכת COL | יום ג' סיון ה׳תשע״ה 21.05.2015

הצצה ל-3 בתי-כנסת חב"ד שהוקמו בשנה האחרונה ● מיוחד

בכל שנה חונכים שלוחי חב"ד בתי-כנסת רבים בנקודת שונות ברחבי תבל ● COL יצא לבדוק את סיפורם של שלושה בתי-כנסת שנחנכו בשנה האחרונה - מאז שבועות תשע"ג: בית-הכנסת 'הדר אורון' בנתניה, בית-הכנסת בבית אפריקה ישראל ביהוד ובית-הכנסת 'חב"ד בקניון' ברחובות ● מה הסיפור המיוחד שמאחורי הקמתם? כיצד הוקמו? ואיך הם פועלים? ● פרויקט מיוחד, בלעדי למגזין שבועות  סיפורם של בתי-כנסת חדשים
הצצה ל-3 בתי-כנסת חב
משה בן-חיים

בתי-הכנסת שבחרנו:
בית-הכנסת 'הדר אורון' בנתניה
בית-הכנסת בבית אפריקה ישראל ביהוד
בית-הכנסת 'חב"ד בקניון' ברחובות

מתי קם הרעיון להקים את בית-הכנסת? איך הוקם בפועל?

הרב שניאור ברוד, שליח ב"רמת פולג" ו"עיר ימים" בנתניה, מספר על בית-כנסת "הדר אורון": "רעיון הקמת בית-הכנסת על-שם חללי צה"ל במבצע 'צוק איתן', הדר גולדין ואורון שאול הי"ד, הנקרא על שמם 'בית הכנסת הדר אורון', החל בקשר עם הנהלת הקניון 'עיר ימים' במשך הזמן ובמשך 6 וחצי שנות פעולתי במקום.

הצורך להקמת בית-כנסת הגיע גם מאיתנו, אך גם מחנויות בקניון, שביקשו תפילות מסודרות של מנחה וערבית בעיקר, במהלך שעות העבודה. הקשר עם ההנהלה החל בקביעת מזוזות בהקמת הקניון, והמשכו בקשר חם עם המנכ"ל הקודם, מר בני חליף.

"הדבר לא הגיע לידי גמר. ואז, פוגש אותי יום אחד המנכ"ל דאז בני חליף ומספר לי שהוא עובר בקרוב לתפקיד אחר. אמרתי לו: 'לפני שאתה עוזב, נקבע בית-כנסת כעובדה מוגמרת'.

"בו-במקום הוא הרים טלפון לאנשיו, וכך גלגל בזריזות את העניין. איתרנו חדר מתאים, היה זה מקום להפסקות אוכל עבור העובדים. עבורם מצאנו מקום חלופי אחר, והוחל בשיפוץ מלא של המקום. ריצוף, תאורה, חיפוי, ריהוט.




בית-הכנסת 'הדר אורון' בנתניה

"היה זה תקופה קצרה אחרי 'צוק איתן' ותוך כדי מהלך השיפוצים, מישהו הציע לקרוא לבית הכנסת ע"ש שני החיילים הי"ד אורון שאול והדר גולדין. הרב מנחם קוטנר מצעירי חב"ד תיאם עם המשפחות, וזה היה האירוע שחתם את תקופת המנכ"ל שסייע להקמת בית הכנסת מר בני חליף.

הרב ברוד מציין בדבריו את הקשר החם והפורה עם הנהלת הקניון הנוכחית בראשות המנכ"ל אריאל ניצן, שאוהד ותומך מאוד בפעילות.

על חנוכת בית הכנסת, הוא מספר:

"ערכנו אירוע גדול ומרשים, בהשתתפות ציבור גדול חברי עירייה ומשפחתו של החייל אורון שאול. אביו של אורון דיבר מעט, אך עיניו אמרו הכל ונצצו מהתרגשות".

הבקשה נענתה

הרב שמואל וולף, שליח חב"ד בקריית הסביונים ביהוד, על הקמת בית-הכנסת בבית אפריקה ישראל: "בקריית הסביונים התפללנו זמן רב בשכירות באולם אירועים. הקהילה גדלה, והמקום הפך צר מהכיל. תקופה ארוכה חיפשתי מקום מתאים. 'הפכתי את השכונה' - ולא מצאתי מקום מתאים.

"בי"ט כסלו האחרון התיישבתי וכתבתי מכתב לרבי – שישלח ויקרא באוהל הק'. כתבתי לרבי מכתב, ובו סיפרתי על המצב, שאין בנמצא מקום בשכונה, וביקשתי ברכה שסוף סוף אמצא משהו. הוספתי: 'אנו חייבים למצוא מקום'.

"ארבעה ימים אחר כך, קיבלתי טלפון מ'אפריקה ישראל', לבוא להדלקת נרות חנוכה. אמרתי דברי תורה והיה ארוע יפה. כשהסתיים האירוע, קרא לי אחד המנהלים ואמר: 'אני רוצה להראות לך משהו, בוא איתי'. הוא לקח אותי לקומה 1- בבניין, הראה לי אולם בגדל 100 מ"ר, ואמר: 'אנחנו רוצים שתעשה כאן בית-כנסת'. כך פשוט, חד וחלק. הייתי המום. 'הרבי אולי דיבר איתך בימים האחרונים?!' אני מחפש פה כבר 7 שנים, ולא מצאתי כלום!...






בית-הכנסת בבית אפריקה ישראל ביהוד

"בחנוכה דיברנו – ובפורים בית הכנסת כבר היה מוכן... חנוכת הבית היתה מאוד מרגשת ועצמתית. אנשים גם עמדו בפרוזדורים, סה"כ קרוב למאה איש. אנשי הקהילה השתתפו, ר' לוי לבייב ומנהלים בכירים. זו קהילה שהגיעה הביתה, הגיעה למקום משלה".

"אף פעם לא ראינו דבר כזה"...

הרב שמואל לסקר, "חב"ד בקניון" רחובות, על הקמת בית-הכנסת בערב שבועות בשנה שעברה: 'בית-חב"ד בקניון' כבר פעיל ב"ה כעשר שנים. עם השנים נוצר צורך למנחה וערבית, למקום בו אפשר לשבת וללמוד. היוזמה משותפת לנו ולהנהלת הקניון, וה' שמע את תפילתנו ובית הכנסת הוקם.






בית-הכנסת 'חב"ד בקניון' ברחובות

"היו קשיים בהתחלה. זה לקח זמן רב, עבודה מאומצת, גיוס כספים, בעיות אישורים. בסיוע של מנהל הקניון מר יהודה אורן, ועזרתו של חסיד חב"ד ר' שמואל אייזנברג, שיש לו עסק בקניון, הצלחנו להתגבר על הקשיים.

"חנוכת בית הכנסת היתה משולבת עם תהלוכה של ספר תורה (שהובא בנתיים בהשאלה) עם תזמורת, בתוך הקניון. את האירוע הזה אנשים זכרו עוד הרבה זמן, ואומרים לי מידי פעם ברחוב: 'אף פעם לא ראינו דבר כזה'.

שוקק פעילות

כמה תורם בית הכנסת שלכם לפעילות חב"ד, מה קורה בו במהלך השבוע, ואיזה אנשים מגיעים להתפלל בו?

הרב שניאור ברוד, "חב"ד בקניון": "מאז הקמתו ועד היום, בית הכנסת שוקק פעילות בכל שעות היום. יש בו ספרייה, ועמדה להנחת תפילין. באים לבית הכנסת אנשים מכל הסוגים. יש את הקבועים שהם בעלי החנויות והעסקים, יש לקוחות מזדמנים, ויש תושבי העיר. בית הכנסת הפך לאבן שואבת מכל מקום"

הרב שמואל וולף , בית-כנסת ב"בית אפריקה ישראל": "מתקיימים בו שיעורי תורה, מנחה כל יום, גם לעובדים וגם לתושבי השכונה. שיחתינו מתקיימת לאחר אירוע חדש אצלינו: "ראש חודש בקהילה – מפגש חודשי של תרבות ויהדות". מפקד חיל האויר לשעבר אליעזר שקדי הרצה בפני הנוכחים, וראש העיר גם הגיע לברך. זו דוגמא של אירוע שמתרחש פה בבית הכנסת".

"בית 'אפריקה ישראל' נתפס כמקום עסקים יוקרתי, ומאוד אוהבים בו את בית הכנסת. יש שקוראים לבית הכנסת שלנו: "בית כנסת בוטיק". וזאת בגלל שהוא קומפקטי, ומשדר חמימות מיוחדת".

הרב שמואל לסקר, "חב"ד בקניון", רחובות: "יש עובדים בקניון שבאים על בסיס קבוע, ויש עוברי אורח מזדמנים. יש מכל הסוגים ומכל המגזרים. יש את החבר'ה שעובדים כאן, ואני פוגש בהם יום יום ומניח להם תפילין. ב"ה הפעילות שוקקת הרבה בזכות בית הכנסת שלנו".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.