מערכת COL | יום ח' תמוז ה׳תשע״ה 25.06.2015

מסר של אחריות ושל תקווה ● בעקבות נאום הרב אשכנזי

מה שראיתי אתמול בערב בכפר חב"ד, לא הייתה סתם אסיפה ולא היה סתם נאום. ראיתי תקווה, חשתי גאווה ● נאומו של הרב שליט"א, והתלכדותם של הקהילה בה אני חבר סביבו, נטע בי המון אור של תקווה ● טור דעה  מסר של אחריות ושל תקווה
מסר של אחריות ושל תקווה ● בעקבות נאום הרב אשכנזי
הרב מאיר אשכנזי, מרא דאתרא בכפר-חב"ד (צילום: יואל בלינקו)

משה וויין

מה שראיתי אתמול בערב בכפר חב"ד, לא הייתה סתם אסיפה ולא היה סתם נאום. ראיתי תקווה, חשתי גאווה.

בראש ובראשונה, הרגשתי תחושה גואה של גאווה להיות שייך לקהילה שמפגינה נטילת אחריות כזאת, שמתמודדת באומץ עם דאגות משמעותיות מאוד באשר לצביונה העתידי, במובן חומרי ובמובן רוחני, שנענית בבגרות לקולו הקורא הצלול, הכאוב וההגיוני של הרב המרא דאתרא. זה לא מובן מאליו. מעמדות שונות, ממקומות שונים ומשכבות שונות התאספו מכל גוני אנשי הקהילה, וכולם קשובים היו לדאגה, כולם מבינים היטב את האתגר.

וראיתי גם תקווה. אגיד זאת בכנות, הרבה פעמים "שיחות מוסר" בנושאי צניעות גורמות לי "גירודים בגב". כמו הרבה אנשים, קשה לי להתמודד עם המבוכה ועם הרתיעה מעיסוקם של גברים בנושאים הללו ששייכים לכאורה לעולם הנשי. כמו הרבה אנשים קשה לי גם לקבל תכתיבים בנושאים שונים. אני לא חושב חלילה שלא צריך לתת שיחות מוסר כאלה או תכתיבים מעין אלו, לעיתים רבות אין מוצדקות מהם, אין נחוצים מהם. ועדיין, בכנות, קשה לי עם זה, ואני מאמין שכך גם לעוד רבים כמוני.

אבל מה ששמעתי אתמול היה משהו אחר לגמרי. זו לא הייתה שיחת מוסר או "קביעת תקנון" על צניעות ועל מחירי דיור (כפי שעורכי האתר ניסחו בידיעתם על האספה המיוחדת). לדעתי היה כאן משהו אחר לגמרי: שיחה על ערכים, שיחה על צדק, שיחה על אופי הקהילה ועל עתידה.

שאלה של ערכים

המרא דאתרא, הגאון רבי מאיר אשכנזי שליט"א, האיר את עיניי. בהחלט, במובן מסוים ענייני צניעות הם עניינים ששייכים למיגדר. אבל במובן אחר, אנו נמצאים כעת בתקופה של רעידת אדמה. הערכים שלנו כאנשים ששומרים מצוות, שמאמינים בקב"ה ובתורה, כחסידי חב"ד, כחסידיו של הרבי – הערכים של חיי משפחה, של "חיים שיש בהם תורה ויראת שמים"; הערכים הללו עומדים היום תחת מתקפות עצומות, גלויות וסמויות.

הערכים המתירניים של העולם החילוני המודרני (יהיו שיאמרו: הפוסט מודרני) גולשים ומחלחלים אל תוך מחננו. בעקביות ובמהירות. והם מפתים. והם קוסמים. אבל אם ניתן להם לחדור אל תוכינו, הם יפרקו לנו את הקהילה.

זוהי לא גוזמה.

המצב בימינו שונה מאוד מהמצב לפני עשור ובטח ובטח מהמצב לפני שני עשורים. "הקידמה" הטכנולוגית מעניקה אפשריות אינסופיות, ומעודדת מאוד את "תופעת העדר".

חייבים לומר את האמת. אם לא נציב את הגבולות, כפי שהרב שליט"א ניסח אותם אמש בבהירות, המחיר שייגבה מאיתנו כקהילה בעלת ערכיים דתיים וחסידיים ייגבה במזומן. והמחיר הזה יחתוך לנו בבשר החי של הקהילה.

הרב שליט"א חידד את כל התפיסה שלי את הנושא. זו באמת לא רק סוגיה אישית של פלוני ושל פלונית; אלא סוגיה של עתיד הקהילה, עתידם של הילדים שלי, עתידם של ילדיך שלך.

אני משוכנע שרוב מוחלט ומוחץ של תושבי הכפר מעוניינים שילדיהם ימשיכו את שרשרת הדורות בקיום תורה ומצוות בדרך חב"ד. (אם זוהי לא שאיפתם, מדוע הם גרים בכפר חב"ד? ברחבי הארץ יש היצע נרחב של יישובים וערים טובים לא פחות!).

נדמה לי שאמש הועלתה על השולחן משוואה שהיא פשוטה אבל חריפה ונוקבת עד תהום בכנות שבה: אם לא נציב גבולות, העסק יתמוטט. זאת האמת, והגיע הזמן לומר את זה ולעסוק בזה. 

חב"דניק לחב"דניק זאב?

וזה מתחבר לנקודה האחרת שעמדה אתמול במוקד נאומו של המרא דאתרא שליט"א: ערכיות גם ביחסים שבין אדם לחבירו, בוודאי ככל שמדובר בקשר שבין איש לרעהו בתוך הקהילה.

אחרי ככלות הכול שאלת מחירי השכירות והדיור היא לא רק שאלה של מאות שקלים לכאן ולכאן – אלא שאלה של ערכים.

סביב אילו ערכים אנו רוצים להתלכד?! האמנם חב"דניק לחב"דניק זאב? האמנם טענת "מה אני פרייאר?" גוברת על ההוגנות, על הצדק, על החמלה, על הפירגון?

נאומו של הרב שליט"א, והתלכדותם של הקהילה בה אני חבר סביבו, נטעו בי המון אור של תקווה.

ראשית, שיש לספינה קברניט! שיש רב שקשוב לשוועת בני הקהילה, לצורכיהם, לבעיותיהם ובאומץ רב לקח על עצמו לטפל בבעיות בכל הכנות והעוצמה. יש מי שמתפלל בשמים עבור כפר חב"ד... ברוך ה'!

שנית, על הבגרות ונטילת האחריות והבנת האתגר של בני הקהילה – זה לא מובן מאליו!

ושלישית, אולי חשוב מכל, תקווה שנובעת מאופי הדיון. מכך שסוף סוף עולות לדיון הנקודות המהותית של מהם הערכים של הקהילה שלנו, איזה אופי וצביון היינו רוצים להעניק לה?

בלי חמלה ובלי הוגנות, בלי התלכדות סביב התא המשפחתי ונאמנות לערכי התורה, המצוות והחסידות, להוראותיו ולרצונותיו של הרבי – הקהילה תתפרק. מעורר אפוא תקווה וגאווה לראות שהדברים עולים לדיון, ויתירה מכך שהקהילה מבינה את זה, ומקבלת בבגרות את האחריות המוטלת על כתפי כולנו לשמירה על קיומה.

בואו נתלכד יחד, בואו נשמור על חלקת האלוקים המקסימה שיש לנו.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.