מערכת COL | יום ז' ניסן ה׳תשע״ד 07.04.2014

השלוחים מגיבים לדו"ח החמור: "הסיוע מהממשלה - לעג לרש"

דו"ח מבקר המדינה על אי ביטחון תזונתי שהתפרסם הערב (שני) מותח ביקורת קשה על התמודדות הממשלה עם התופעה. שליח הרבי בקריית שמונה הרב יגאל ציפורי, ושליח הרבי בניצן הרב יגאל קירשנזפט, מסייעים רבות לנזקקים ● בראיון מיוחד ל-COL הם מספרים על היקף הפעילות, הסיוע הדל מהממשלה, התרחבות מעגל הנזקקים, ומשיבים לשאלה: מה על הממשלה לעשות? ● לידיעת הגולש, יאיר לפיד דו"ח מבקר המדינה 
השלוחים מגיבים לדו
(צילום אילוסטרציה: COL. למצולם אין קשר לכתבה)
משה בן-חיים

דו"ח מבקר המדינה על אי ביטחון תזונתי שהתפרסם הערב (שני) מותח ביקורת קשה על התמודדות הממשלה עם התופעה.

בדו"ח מיוחד בנושא, שהתפרסם לקראת חג הפסח, כתב המבקר יוסף שפירא שהממצאים מלמדים כי במובנים רבים המדינה לא עמדה במחויבותה לקדם את הביטחון התזונתי של תושביה.

המבקר ציין כי העמותות הן שקובעות איפה ואיך הן יסייעו, ולא המדינה. לדבריו, תמיכה ניתנת לא בהתאם למצוקת הביטחון התזונתי במקום מסויים - אלא בהתאם ליכולת ההתארגנות של עמותות במקום. כמון כן קבע המבקר כי החלק הארי של תמיכת העמותות מיועד לסלי מזון לפסח - כלומר לסיוע סמלי במועד חד-פעמי.

"הסיוע מהממשלה - לעג לרש"

פנינו הרב לשליח חב"ד בקריית שמונה, הרב יגאל ציפורי, המפעיל בית תמחוי גדול לנזקקים, לשמוע התייחסות ממי שיום יום רואה מקרוב את המצוקה הקיימת.

בעקבות הדו"ח החמור של מבקר המדינה שפורסם היום. מה היקף הפעילות של העזרה לנזקקים שלכם בכל השנה, ומה היקף הפעילות לפני החג?

אנו מפעילים "בית תמחוי" שמספק מנות לכ-600 איש בכל יום ויום. אנו שולחים את המזון אליהם הביתה, בכדי שלא לבייש. בנוסף יש פעילות מוגברת לפני חגים. לחג הפסח אנו מחלקים כ800 סלי מזון לחג.

האם אכן יש לכם סיוע מסויים מהממשלה? ואם כן, האם הוא אכן קוצץ?

הסיוע שמגיע לנו מהממשלה דרך משרד הרווחה מגיע בערך לכ-5% מההוצאות שלנו בפועל. זה ממש "לעג לרש". מידי שנה זה עולה מעט, אך ברור שהקומץ לא מספיק. יש לנו ארבעה עובדים בשכר ו-8 מתנדבים שעמלים על מלאכת קודש זו.

האם שמת לב לאחרונה על התרחבות מעגל הנזקקים?

קריית שמונה היא עיר ברמה סוציו אקונומית נמוכה. יש ברקע סגירת מפעלים, פיטורי עובדים, וכדומה. גם מי שעובד לא בהכרח מצבו הכלכלי טוב. אנו משתדלים לעזור ככל שביכולתנו, אבל מבחינה תקציבית אנו לא יכולים לעמוד בביקושים. הביקוש אצלנו גובר בהרבה על ההיצע.

ספר לנו על מקרה מרגש שקרה עם נזקקים.

היה תומך מסויים שעבד בחברה מאוד מכובדת והיה נותן הוראת קבע במשך שנים. תרומה מכובדת מאוד. לפני כשלוש שנים הנ"ל הפסיק את ההוראת קבע. לאחר זמן התקשר אלי וביקש לקבוע פגישה. בפגישה סיפר בדמעות שפוטר מעבודתו, יש לו ילדים בבית ואין לו אוכל לתת להם. ב"ה הצלחנו להשיג לו סכום כסף מקרן מסויימת, ולהעמיד אותו על רגליו. אתה רואה יום-יום אנשים שהיו מבוססים כלכלית, והגיעו למצב של נזקקים.

מה לדעתך על הממשלה לעשות? יש טענות שהעמותות הם אלה ש"מנציחות" את העוני.

הממשלה הנוכחית לא תעשה דבר לעזור לחלשים. הרי מדובר במליארדים! הממשלה מעוניינת לעזור רק ל"מעמד הביניים" - כלומר לחזקים. החלשים? ה' דואג להם בדמות עמותות החסד, שלא ירעבו ללחם.

ה' יעזור וישלח לכל הנזקקים "מידו המלאה הפתוחה הקדושה והרחבה" ושלא יזדקקו למתנות בשר ודם.

"אין לאנשים מה לאכול"

את יגאל הרב קרישנזפט, שליח חב"ד בניצן, "תפסנו" בדיוק בהמתנה למשאית גדולה של מצרכי חלוקת "קמחא דפיסחא". הוא ניאות בין המתנה לנהג שבושש להגיע, לבין פעילות נוספת, לספר לנו מעט על הפעילות הענפה.

ספר לנו בכמה מילים על הפעילות שלכם.

אנו מארגנים חלוקת מזון כל השנה, לפי הצורך. לפני חגים בהתאמה. בגדים, שמיכות, מזון, וגם תרופות. לאחרונה ראינו שיש צורך גדול, והקמנו גמ"ח למיכשור רפואי.

האם יש עליה במעגל העוני והנזקקים?

וודאי. מדובר היום על אנשים שעובדים ואין להם מה לאכול. נניח משפחה עם 5 ילדים, שרק האבא עובד, ומרוויח שכר מינימום, וצריכים לשלם משכנתא וכו' וכו' בקלות אפשר להגיע ל"פת לחם". והמחירים רק עולים ועולים.

האם יש סיוע כלשהוא ממשרדי ממשלה?

לנו אין סיוע כלל. אנשים באים ומספרים לנו שפנו לגורמי רווחה שיעזרו להם בהוצאות החג, כי אין להם כלום, ונענו שיפנו לגמ"ח הקרוב...

ספר לנו על מקרה מרגש שקרה לכם עם נזקקים.

בכל יום יש לנו סיפור. יש אישה שחלתה מאוד. כדי לקבל טיפול רפואי היא זקוקה לנסוע הרבה לאיזור מרכז הארץ לקבל טיפולים. בעלה עקב כך איבד את עבודתו משום שמוכרח לטפל בה. רק על הנסיעות הרבות מתבזבז להם הון עתק. וכך נאלצו לקבל סיוע במזון.

מה לדעתך, כמי שעוסק בנזקקים יום יום, על המדינה לעשות בנדון?

מוצרי יסוד צריכים להיות מסובסדים משמעותית. חינוך, גנים ובתי ספר גם צריכים להיות ממומנים ע"י הממשלה. כך ניתן יהיה לצמצם את התופעה.

מה הפעילות המיוחדת שאתם עושים בתקופה זו?

ב"ה עד עתה במבצע "מצה לתלמיד" השתתפו למעלה מ2800 ילדים ב"ה. ואנחנו עדיין לא סיימנו... לקראת ליל הסדר אנו עסוקים בחלוקת "קמחא דפיסחא", ועוזרים לכל אחד לפי הצורך.

פסח כשר ושמח.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.