מערכת COL | יום י' סיון ה׳תשע״ה 28.05.2015

מאחורי הקלעים של כינוס השלוחות בישראל ● מיוחד

הן תגענה מאילת, מצפה רמון וירוחם שבדרום ועד למרומי הגליל בצפון; ממאות נקודות בתי חב"ד הפרושות על פני הארץ, כשאליהן יצטרפו עשרות זאטוטים - הדור הבא של מוסד השליחות של חב"ד בישראל ● יממה לפני פתיחת כינוס השלוחות, שוחח COL עם הרב נפתלי ליפסקר מנהל אגף הסניפים ב'צעירי חב"ד' ועם למארגנת הכינוס השליחה הגב' תמי וולף, ושמע על מאחורי הקלעים ● במה שונה כינוס השלוחות מכינוס השלוחים? מה יהיה נושא הכינוס? ומה מצפה להן בתוכנית?  כינוס השלוחות תשע"ה
מאחורי הקלעים של כינוס השלוחות בישראל ● מיוחד
מאחורי הקלעים של כינוס השלוחות (צילומים: ארכיון, מיכל וייס)
משה בן-חיים

למעלה משלוש מאות שליחות, המשמשות כשליחות ומנהלות בתי חב"ד ברחבי הארץ תתכנסנה השבת (פרשת נשא) במלון 'באלי' בטבריה, לשבת המסורתית שהיא גם הכינוס השנתי של השלוחות בארץ הקודש.

הכינוס המאורגן ע"י אגף הסניפים של צעירי אגודת חב"ד ומאחוריו עומד הרצון למנף ולהגביר את הפעילות האינטנסיבית ממילא שעורכים בתי חב"ד ברחבי הארץ.

רגע לפני, שוחחנו עם הרב נפתלי ליפסקר מנהל אגף הסניפים.

הרב ליפסקר, במה שונה "כינוס השלוחות" מ"כינוס השלוחים", ולמה הוא בעצם נועד?

"כל העניין של כינוסי השלוחים בכלל - הן כינוס השלוחים העולמי, כינוס השלוחות העולמי וכינוסי שלוחים איזוריים בעולם כולו - הוא רצונו ובקשתו של הרבי. בחלק מהם הרבי הורה על כך, ובמקרים אחרים הרבי הראה שביעות רצון ברורה. בכלל, הרבי עודד מאוד כינוסים בכלל, כינוסי ילדים, ובפרט כינוסי שלוחים.

"גם בארץ עורכים מזה עשרות שנים כינוס שלוחים וכינוס שלוחות ארצי. כינוס השלוחות הוא במידה מסויימת מקביל של כינוס השלוחים, ושניהם מבוססים על הוראות הרבי.

"ברמה הפרקטית: עצם המפגש הוא עניין חשוב בפני עצמו. שליחה נמצאת בצפון הארץ או בדרומה, עסוקה בשליחות וחשה שהיא לבד. עצם המפגש במשך שלושה ימים (שישי, שבת וראשון) עם שליחות אחרות - לשמוע חוויות, לשוחח, להתייעץ, זה נותן כוחות. זה בעצם הבסיס של העניין, ועוד לפני שנדבר על התכנית עצמה..."

אם מדברים על התכנית עצמה... מה מצפה להן בתכנית?

"אפשר לחלק זאת לשלושה חלקים: א. שיעורים סדנאות והרצאות בנושא ההתמודדות האישית; כיצד מתמודדים בשליחות המייצרת אתגרים אישיים ומשפחתיים, שליחות, בית, חינוך. יהיו מפגשים עם שליחות בפאנלים מיוחדים, והשנה תשתתף שליחה אורחת מצרפת, הגב' מטוסוב. כמו כן ישאו דברים הרבנים דרוקמן, חיטריק וקפלן בנושאים הללו.



"ב. התחום השני: התכנים של השליחות. נתינת כלים ותשובות לכל מה שקשור לנושאי תוכן בשיעורים, התוועדויות ופעילויות בקהילה, עימם מתמודדת ביום יום כל שליחה.

"ג. התחום המקצועי: מה שמכונה 'לבושי המתברר'. כמו בכל ארגון, צריך לדעת כיצד לנהל אותו נכון. ניהול תקציב, ארגון, גיוס כספים (מה ששייך לשליחה) תקשורת נכונה, ועוד".

אלו תגובות קיבלתם לאחר כינוס השלוחות בשנים עברו?

"ביטוי שאני שומע כל כך הרבה: 'מים צוננים על נפש עייפה'. אספר אנקדוטה מעניינת: כשאנו סוגרים עם בתי מלון לפני הכינוס, והם מקבלים את רשימת האירועים שמתוכננת, הם תמיד מופתעים: 'בכל התוכניות הללו, מתי הנשים נחות?'... הם גם מוסיפים על התמיהה: "מדובר בנשים עם תינוקות?". הם רגילים לקבוצות שונות, כשעיקר התכנית היא טיול, סיור, מנוחה. כאן הם רואים בפעם הראשונה רצף עמוס מאוד של פעילויות סביב השעון, והם לא מבינים...

"לפעמים גם שואלים: האם לסגור את הבריכה בשעות השיעורים? עונים להם: לא, ממש אין צורך. השליחות מעוניינות כמה שיותר... אין לזה אח ורע. נכון שהכינוס נועד למנוחה, אך דווקא השלוחות דורשות בכל שנה יותר ויותר תכנים יותר ויותר שיעורים... זה בהחלט מגיע להן".

דבר המארגנת

השליחה הגב' תמי וולף הינה חברה בוועדה המארגנת של הכינוס. תפסנו אותה בעיצומם של ההכנות.

מה מטרת הכינוס?

"לכינוס שתי מטרות עקריות, האחת: 'שבת אחיות גם יחד', לפגוש חברות, אחיות, גיסות שהיום יום שלהן דומה לזה שלי ולהחליף חוויות, להתייעץ, ללמוד וללמד.

"מטרה נוספת: השליחות נמצאות בסטטוס של נתינה אין סופית, הן אמהות, מפרנסות, מנהלות בתים וקהילות כשמהות כל התפקידים הנ"ל היא נתינה לכל. אחת לשנה הן באות לקבל, להיות בצד המקבל, והקבלה הזו נותנת מנוף להמשיך לתת".

איך בעצם מכינים כינוס שכזה?

"החשיבות שלנו שהכינוס אכן יענה ליעדים וישרת אותם. הכינוס הוא של השליחות ובשבילן, לכן הא' ב' בהכנת כינוס שכזה הוא השיתוף המירבי האפשרי של כמה שיותר שליחות מהשטח שייעצו ויביעו דיעה וישתפו בדוגמאות משלהן.



"רב התכניות מועברות בפועל על ידי השליחות בעצמן, הואיל והן אנשי המקצוע המומחים ביותר לענייני השליחות.

"כדי למלא את המטרה השניה שהשליחות תקבלנה ותהיינה גם פסיביות אנחנו מביאים תכנית אמנותית של שחקנית שאינה מקרב השליחות, הגם שהתכנית שלה כמובן תעסוק בדברים הקשורים לשליחות".

במה הוא שונה מכינוס הגברים?

"נשים וגברים זו השלמה. משלימים אחד את השני, כך זה במשפחה וגם בתפקידים בחיי השליחות. הכינוס הוא פועל-יוצא של החיים בשטח, אי לכך הדיונים והסדנאות שבכל כינוס מותאמים לנושאים הרלוונטים למילוי התפקיד.

"כינוס הנשים תמיד כולל שבת, כדי למלא את הצורך להתנתק ל-24 שעות מכלל המטלות המאתגרות ולהיות ביום שכולו 'מעין עולם הבא' עם עוד הרבה חברות ושותפות".

מה התוכן המרכזי, עם מה השלוחות חוזרות הביתה?

"השנה הנושא הוא 'טאפורו דא פלאחו' – מעשה בפועל – נחת לרבי, ודגש על כך שכל מעשה קטן חשוב ויכול להיות המכריע להבאת הגאולה".

איך אפשר להיות גם שליחה וגם אימא, והכל ב'משרה מלאה'?

"מאתגר מאוד. בלתי ניתן להבנה בשכל אנושי. ההצלחה לגדל ילדים ביולוגיים ולנהל חיי שליחות, זו התגלות אלוקית ממש. יד ה' גלויה. ניסים שבכל יום. שליחות מרימות פרוייקטים אדירים בלתי ייאמנו. וזה אולי המקום להצדיע להן!".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.