מערכת COL | יום כ' חשוון ה׳תשע״ב 17.11.2011

"למה אתה לא מנקד?" נשאל סופר הסת"ם ● דיווח, גלריה

אלפי תלמידי כיתות ב, מבתי-ספר יסודיים ברחבי הארץ, פקדו בשבועיים האחרונים את כפר חב"ד, במסגרת 'חגיגות החומש' שעורכים צעירי-חב"ד ● השנה נערכו החגיגות בבניין בית אגו"ח, '770', והשיא הוא ריקוד עם ספר-התורה בבית-הכנסת המרכזי ● כתב  הצטרף אל ילדי בית-הספר גיל-רבין משדרות וחווה עמם את החוויות המיוחדות  לסיפור המלא ולתמונות
צילום: י' בלינקו

כתב COL

אלפי תלמידי כיתות ב, מבתי-ספר יסודיים  ברחבי הארץ, פקדו בשבועיים האחרונים את כפר חב"ד, במסגרת 'חגיגות החומש' שעורכים צעירי-חב"ד. השנה הועבר מוקד החגיגות לבית אגודת חסידי חב"ד, '770', שנערך מבעוד מועד לקליטת הילדים הנרגשים.

מדי יום התייצבו בחניון שליד בניין '770' אוטובוסים רבים, שפלטו תלמידים נרגשים. אליהם נלוו מאות הורים, שרבים מהם באו במכוניותיהם הפרטיות ומילאו את רחבת החניה.

זה אירוע מסורתי שנערך עשרות שנים, לרגל תחילת לימוד החומש בבתי-הספר ברחבי הארץ. בעשור האחרון שודרגה התכנית, והיא מורכבת משורה של סדנאות ותחנות, שבכל אחת ואחת מהן לומדים הילדים על חשיבותה המיוחדת של התורה ונכנסים לחוויה מיוחדת במינה.

הילדים מוזמנים להיכנס ל'אוהל אברהם אבינו', הממחיש את פעילותו של אברהם בהכנסת אורחים. את דמותו של אברהם מגלם ר' אריק ליפסקר, המעניק לילדים חוויה בלתי-נשכחת.

בחדר אחר יושב סופר-הסת"ם ר' דניאל רוזנטל וממחיש לילדים את עבודתו המיוחדת של סופר סת"ם, תוך הסבר על קדושתה המיוחדת של התורה. לאחר הצפייה בסופר הסת"ם מוזמנים הילדים להתנסות בכתיבה על קלף.

עוד מצפות להם סדנת יצירה מעניינת, והביקור מסתיים בבית הכנסת המרכזי, גם מקבל את פניהם ר' יוסף שטרסברג, שמגיש לילדים תכנית מיוחדת ששיאה ריקוד סוחף עם ספר התורה.

"למה אתה לא מנקד?", שואל ילד חביב

השבוע הצטרפנו אל ילדי בית הספר גיל-רבין משדרות והמורה נלה, שבאו לחגוג בכפר-חב"ד, הרחק מ'צבע אדום' ו'כיפת ברזל', את אחד הימים המאושרים בחייהם.

אנו ממהרים לתחנתנו הראשונה, פגישה עם סופר הסת"ם. הכול מצטופפים סביב שולחן הסופרים הקטן ומביטים מוקסמים בסופר הסת"ם, המנהל דו-שיח עירני עם הסובבים אותו, תוך כדי הדגמה מעשית. "למה אתה לא מנקד?", שואל ילד חביב. "זו נוצה של פרה?", מתעניינת ילדה אחרת, שכנראה עוד לא מכירה כל כך את עולם החי...

"גם בחיים אתה סופר סת"ם?", שואל אחר. הילדים מציפים את הסופר בשאלות אין-ספור: "איזה מין נייר זה?", "איך לא נשפך לך הדיו?", "מי לימד אותך לכתוב?". גם המורות וההורים לא מוותרים: "כמה שנים אתה במקצוע?", "איזה כתב זה?", וגם – "כמה עולה מזוזה?".

הסופר רושם את שמות הילדים על פיסת קלף ומשיב לכל השאלות בסבלנות אין-קץ. אגב כך הוא מנצל את ההזדמנות כדי לעורר את תשומת לב הילדים לדברי סת"ם המצויים גם בביתם – מזוזות על המשקוף והתפילין של אבא. בסוף היום יקבלו התלמידים את שמותיהם כדי להדביקם על החומש החדש.

בשלב הבא מוזמנים הילדים להתנסות באופן אישי בכתיבה על-גבי קלף. הם מקבלים לידיהם פיסת קלף, נוצה וקסת דיו ומנסים את כוחם. הילדים מתלהבים מהחוויה, ורק דבר אחד מעיב על התלהבותם – אזהרותיה של המדריכה כי הדיו מלכלך מאד ויש להיזהר ולשמור על הבגדים...

"המפגש עם הסופר מעניין ומאלף", אומרת המורה נלה. "זו חוויה של פעם בחיים. אני לא בטוחה שהילדים יפגשו בהזדמנות נוספת בחייהם סופר סת"ם, ובלי ספק המפגש הזה ייחרט בזיכרונם".

משם אנו ממשיכים לתחנה הבאה, תערוכה של מוצרי סת"ם ו'שרשרת עיבוד הקלף', המאפשרים לילדים להבין את כל התהליך העובר על יריעות הקלף מהשלב שבו הופשטו מן הבהמות ועד הפיכתן לקלף סת"ם או לתפילין מהודרות.

פעילות נוספת מצפה לנו ב'פינת היצירה', שם הילדים עוסקים בצביעת ציורים של ספרי תורה וחיבורם לכדי דגל צבעוני ויפה כשל שמחת תורה.

כעת אנו פונים אל בית-הכנסת המרכזי בכפר-חב"ד שם נכונה לנו ולילדים חוויה של ממש. את פנינו מקבל המלמד הוותיק, ר' יוסף שטרסברג, המחלק לנו חומשי בראשית ופוצח עמנו כמקהלה אחת גדולה בקריאת פסוקי התורה הראשונים.

הרגע המרגש והגדול

ואז מגיע הרגע המרגש הגדול. כולנו - הילדים והמבוגרים – מתייצבים על רגלינו  בחרדת-קודש, ודממה מוחלטת משתררת באולם בית-הכנסת. אחד הילדים מוזמן לגשת לארון ולהסיט את הפרוכת. ר' יוסף שטרסברג מוציא מתוכו ספר-תורה. בהתאם להנחייתו מניחים כולם יד ימין על העיניים וזעקת 'שמע ישראל' מהדהדת בחלל. זה רגע שקשה לתארו במילים.

ולבסוף באה השמחה. ר' יוסף פוצח במחול עם ספר-התורה בידיו וכל הילדים בעקבותיו. השמחה גוברת והילדים מפזזים בהתלהבות ובשמחה מול ספר-התורה. זה גם הרגע שבו הבזקי המצלמות מסנוורים ללא הרף את העיניים. אחרים מנציחים את הרגעים המיוחדים במצלמות וידאו, ולפתע כולנו מרגישים כאילו חזרנו לשמחה הגדולה של שמחת-תורה.

מנהל בית אגו"ח, הרב מנחם לאטר, מתרוצץ בין קבוצות הילדים, מסביר על המקום ומציע לגברים להניח תפילין. "אין ספק כי המבנה הסמלי והקדוש מוסיף גם הוא ליום החווייתי של הילדים", הוא אומר.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.