מערכת COL | יום ג' סיון ה׳תשע״ה 21.05.2015

כבוד הרב, מה הרגע הכי קשה בתפקיד? ● שיחת חג

בשיחת חג מרתקת לקראת חג השבועות, מדבר רבה של קריית גת וראש ישיבת תות"ל הגאון הרב משה הבלין שליט"א, על ההכנה המתאימה לחג השבועות, על קביעות בנפש ללימוד תורה, על רגעי קושי וסיפוק בתפקיד, וגם על ההתפתחות המרשימה של העיר קריית גת שנמצאת 'על המפה' ומהווה מגדל אור של תורה וחסידות ● מגזין שבועות שיחת חג עם הרב משה הבלין
כבוד הרב, מה הרגע הכי קשה בתפקיד? ● שיחת חג
"כולם היום מבינים שרב חב"די זה משהו אחר לגמרי". הרב הבלין (צ': לוי ישראלי)
משה בן-חיים

את הרב משה הבלין השגנו בשעה מאוחרת, היות והרב היה טרוד בפעילות סביב השעון בנושא הבאת ילדי ישראל לשמיעת עשרת הדיברות בבתי הכנסת. העיר קריית גת, היא לא אותה עיר שהרב הכיר לפני כארבעים שנה, עת הגיע לשליחות במקום. כיום קריית גת "על המפה", יש התעוררות רוחנית רבה מאוד בעיר, ובליל שבועות לדוגמא, הרחובות מלאים ביהודים שהולכים ללמוד תורה בבתי הכנסת הרבים הפזורים ברחבי העיר, דבר שלא היה מוכר אז, בימים ההם.

בשיחת חג מיוחדת לחג השבועות, מדבר הרב על ההכנה המתאימה, על קביעות בנפש ללימוד תורה, וגם על ההתפתחות המרשימה שעשתה העיר בשנים האחרונות מבחינה רוחנית.

כבוד הרב, נפתח בשאלה המתבקשת כל-כך בשעות אלו: איך מתכוננים לחג השבועות?

"ידוע שחג השבועות הוא כעין ראש השנה. כמו שבראש השנה מכתירים את הקב"ה למלך, כך בשבועות אנו מקבלים את התורה לכל השנה. הרבי בשיחה מביא את דברי הגמ' שאם בשבועות יש מזג אוויר טוב, כך יהיה בכל השנה וכו', ושואל מדוע שבועות לא נחשב ר"ה לתורה? והרבי עונה: התורה היא מעל ר"ה! זה העניין של מתן תורה – להמליך את אור התורה על השנה כולה.


צילום: לוי ישראל

"וכמו שרבותינו נשיאנו קיבלו על עצמם תוספת הידורים בראש השנה, כך בשבועות צריכים להוסיף החלטות טובות בלימוד תורה לכל השנה".

קביעות בנפש

היכן יכול בעל-בית לשלב לימוד תורה במסגרת יומו העמוס?

"יש קביעות בזמן, ויש קביעות בנפש. כשישי קביעות בנפש, גם אם קצת, ואין שום אפשרות שיעבור יום אחד בלי לימוד תורה, זה יצליח.

"הרבי הריי"צ נ"ע אמר שבמשך החג צריך אדם לומר: 'הריני מקבל עלי עול תורה'. כתוב ביום יום, שכמו שהשטן לא מקטרג בשעת התקיעות בר"ה, ובכל יום הכיפורים, כך גם כל ההחלטות הטובות שיהודי מחליט בחג השבועות אין עליהם קטרוג".

ולעניין 'פנימי' יותר: האם ניתן להגיע לאחדות-חסידים באמת?

"דבר בהחלט אפשרי. אם התורה אומרת שאחדות ישראל זה התנאי לקבלת התורה, בהחלט זה אפשרי. הרבי מביא בשיחה שכשבני ישראל הגיעו להר סיני הקב"ה לא אמר להם כלום 'משום חולשא דאורחא'. היו חלשים ועייפים מהדרך. הרבי שואל, הרי באו 'על כנפי נשרים', והרי גם עשו הכנות לקבלת התורה? הרבי מסביר, שכדי להגיע ל'כאיש אחד בלב אחד', זה מביא חלישות. אם הקב"ה נתן הכח לזה, בוודאי שכל אחד ואחד יכול".

מה הרגע הקשה בתפקיד רב עיר? ומה הרגע שנותן סיפוק?

"בכלל, עבודה של רב היא מאוד קשה. מאידך, כשמצליחים להשפיע על הסביבה זה מעודד ומחזק. אנו כאן בסך הכל – כולל השנים בהם כיהנתי כרב שכונה – כ-40 שנה בשליחות, רואים התפתחות גדולה מאוד בעיר.


צילום: לוי ישראלי

בשבועות אפשר ללכת באמצע הלילה ולראות בתי כנסת מלאים, 'לילה כיום יאיר'. זה לא היה פעם, בהתחלה היה מאוד קשה. ב"ה, נוספו גם שכונות חרדיות חדשות, והעיר מאוד התפתחה מבחינה רוחנית".

איך רב עיר יכול בעצמו לשבת וללמוד, עם כל כך הרבה מטלות?

"באמת לא קל, אבל גם רב צריך להחליט על קביעות בלימוד תורה. אנו משתדלים ללמוד ובעיקר ללמד. לדוגמא, ב'יום העצמאות' היה כאן 'יום שכולו תורה', עם הרצאות והרבה משתתפים. משתדלים להוסיף בלימוד תורה ככל האפשר".

היתרון של רב חב"די

מה היתרון של רב עיר שהוא גם חסיד חב"ד?

"בהחלט יש יתרון. כולם היום מבינים שחסיד חב"ד זה משהו אחר לגמרי. כל המטרה היא רק לקרב, לחזק, ולרומם כל יהודי. לדאוג לצדקה, מזון, אהבת ישראל בכל פרט ופרט. בפסח לדאוג למצות וליל הסדר, סוכות לסוכה וארבעת המינים, ר"ה תקיעת שופר וכו'. גם כעת בשבועות לדאוג שיגיעו לבית הכנסת לשמיעת עשרת הדיברות.

"אין כמעט בקריית גת מקום שלא עושים מניין מיוחד לשמיעת עשרת הדיברות. זה משהו אחר לגמרי, דואגים לפרט, ולא רק 'לעשות את העבודה', וללכת הביתה. צריך לקרב כל יהודי ויהודי".

לקראת סיום, מספר הרב על כוחה של השפעה, ולדורי דורות: "יש יהודי אחד מעולי רוסיה, איש הייטק בכיר במקצועו. כשהכרתי אותו לראשונה, לא היה שייך ליהדות. הוא התחיל להתקרב לאט לאט, ואילו אשתו הביעה התנגדות נחרצת. היום ב"ה, כל המשפחה התקרבה בכל הפרטים. טהרת המשפחה, שבת, וגם הבנים שלהם ב"ה, אחד כבר לומד בישיבה תיכונית, והבת גם כנראה תלך ללמוד במקום דתי.

"מכאן אנו רואים מה פעולה אחת יכולה לעשות, משפחה שלמה התקרבה לגמרי ליהדות".

והרב חותם בברכה החסידית: "קבלת התורה בשמחה ובפנימיות".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.