מערכת COL | יום ו' כסלו ה׳תשע״ב 02.12.2011

'ישראל היום' מציג: כך חב"ד מגייסת כספים בעולם

לסמן יורשים עשירים, להרים "לחיים" עם תורם פוטנציאלי ולסגנן את בקשות התרומה הכתובות. כנס שליחי חב"ד העולמי, שנערך בשבוע שעבר בניו יורק, עמד בסימן המשבר הכלכלי והצורך הקריטי בגיוס כספים ● במוסף השבת של העיתון הנפוץ בישראל, 'ישראל היום', כתבה נרחבת על הכינוס מאת יהודה שלזינגר  לסיפור המלאמסכמים כינוס ב-COL: הדיווחים, הגלריות, הפרויקטים, הוידאו >>> 
'ישראל היום' מציג: כך חב
'ישראל היום' על כינוס השלוחים
יהודה שלזינגר, ניו יורק

יום חמישי שבוע שעבר מלון מריוט היוקרתי שבניו יורק. מאות שליחי חב"ד מכל העולם מסתובבים בין האולמות השונים מדלגים מהרצאה להרצאה. הנושאים מוכרים: מחיי היום-יום של שליחי חב"ד בחו"ל והיעזרות בפייסבוק דרך התנהגות במקרי אסון בינלאומי ועד לטיפול בבעיית ההתבוללות וחינוך ילדים ללא מסגרת מסודרת.

חלק מהאולמות מלאים רק
למחצה אך בקצה המסדרון באולם "סלון "1נדחפים בצפיפות כמה עשרות "שלוחים" בעגה החב"דניקית המוכרת ויוצרים עומס שדוחק את המקשיבים אפילו אל מחוץ לחדר. על הבמה הרב מנדל דוכמן שליח חב"ד אמריקני שנואם בהתלהבות. "מה הנושא"? אני לוחש לחסיד שמימיני. "כסף איך לגייס כסף" הוא עונה בלחש.

המשבר הכלכלי הוא העניין שמטריד יותר מכל את מפעל החיים של חסידות חב"ד בעולם בשנים האחרונות. מפעל השליחים שבזכותו מקווים בחב"ד להגיע למצב של שליח אחד בכל מקום שיש בו 1000 יהודים נמצא בבעיה.

"אנחנו מנסים שלא תהיה שום מדינה בעולם שיש בה יהודים ולא יהיה בה שליח חב"ד", מצהיר הרב משה קוטלרסקי סגן יו"ר "המרכז לענייני חינוך" האחראי על הכינוס. על פי הרישומים של המרכז יש כיום כ-3,400 זוגות שליחים ברחבי העולם ורשימת המתנה כוללת 500 שליחים. אלא שצריך תרומות שבמשך השנים ובעקבות המצב הכלכלי העולמי הולכות ומתמעטות.

הסדנה הראשונה בנושא הכלכלי הועברה תחת הכותרת "צוואות וירושות: הטיפול הנכון באפיק חשוב זה. "בהרחבה על המתוכנן בסדנה נכתב כי "צוואות וירושות של אנשים שהיית קרוב אליהם ובאופן טבעי ירצו שהונם ירחיב ויפתח את בית חב"ד שבו נהנו לשהות יכולות לחולל מהפכה בתוכנית התקציב והפיתוח של המוסד שלך. עו"ד מומחה ילמד אותך את הפרטים הקטנים החבויים במסמכים הרבים שיכולים להפוך לגדולים אם
תדע להיזהר מטעויות."

רשימת הסדנאות שעוסקת בתקציב מתארכת ככל שחולפים ימי הכינוס. זה מתחיל ברעיונות להגיע לקהלים ולתורמים פוטנציאליים ומסתיים בדרך הנכונה להגיש הצעות לקבלת תמיכה מקרנות צדקה גדולות וב"אופטימיות כלכלית כשכולם פסימיים."

"בלי פרזנטציה"

"אתה צריך להסביר לקוראים שזו לא רדיפת בצע" לוחש לי אחד השליחים כשהוא רואה את תג העיתונאי עלי. "תסביר שאם אין קמח אין תורה והיום הקמח יקר הרבה יותר."השליח מעיירה נידחת באוקראינה לא מרפה. "לא מדובר בכסף שדרוש לישיבות או לספרי קודש שזה גם חשוב אלא להצלת חיים של ממש גם במובן הפיזי וגם במובן הנפשי. יהודים בהודו רוצים לאכול ארוחת שבת יהודים שנתקעים בכל מיני צרות עם השלטונות בחו"ל לפעמים גם בכלא צריכים עזרה. יש מלחמת קיום של העם היהודי נגד ההתבוללות. הכל עניין של לשים את היהודים בפרונט לא איזה זן נכחד. וכמו כל מפעל גדול צריך בשביל זה כסף."

בינתיים ממשיך דוכמן להרצות בלהט ולחלק טיפים לקהל. "באחד הערבים צילצל אלי שליח חב"ד מהאזור וסיפר לי שהוא מתרגש מאוד כי יש לו מחר פגישה עם 'בעל בית' (כינוי רווח בחב"ד לתורמים פוטנציאליים.(הוא הכין פרזנטציה אבל הוא לא רגוע וכשהוא עושה חזרות הוא מגמגם. אמרתי לו רבי תשים בצד את הפרזנטציה ואל תדבר על כסף תביא 'לחיים' (הרמת כוסית עם משקה חריף אחד המנהגים הפופולריים בחסידות) ותדברו על החיים. משם והלאה הכל יסתדר."...

"יש שיטות בנושאי גיוס כספים" מסביר הרב יוסי וקסלשטיין שליח חב"ד בחדרה "תחשוב שאתה מקים חברה מסחרית וצריך סכום כסף גדול להתחלה. אלא שכאן אם החברה תצליח היא לא תתגמל אותך באופן גשמי הכסף לא הולך לכיס שלך."

לדברי וקסלשטיין שגם נושא עימו תואר של
שליח חב"ד לשעבר בקוסומוי שבתאילנד "חשוב לזכור שהקמת בית חב"ד זה לא רק לספק אוכל כשר למטיילים מחו"ל הרעיון המרכזי והמגמה הם להתחיל מקטן מבית חב"ד מקומי ולהרים קהילה יהודית גדולה. זה מה שהרבי התכוון כשאמר להפיץ את היהדות. היום אנשים בארץ ובעולם מקימים קהילה של ממש - גנים בתי ספר מתנ"סים. זה לא רק לשחרר אסירים בבנגקוק או להדליק נרות בארגנטינה. זה הרבה מעבר לכך."

וקסלשטיין טוען עוד ששיטות גיוס הכספים משתכללות ומתאימות את עצמן לחיים המודרניים. "יש עכשיו תחרות מעניינת: בנק ידוע בישראל מציע מיליון שקלים לסרטון שישקף פעילות של ארגון או עמותה לטובת הציבור שישיג הכי הרבה 'לייקים' בפייסבוק. אני רוצה לגייס כמה שיותר אנשים מאצלנו ומחב"ד בארץ ובעולם שיעזרו לי בזה. גם זו דרך להשיג כספים שפעם לא היתה קיימת" הוא אומר.

עם זאת שליח חב"ד באוקראינה טוען כי השיטות הישנות של חב"ד לגיוס כספים יעילות גם כיום. "חב"ד היא אולי היחידה שלא מנסה להחזיר אנשים בתשובה ברור שאם זה קורה זה דבר אדיר אבל הרעיון הוא להפיץ את היהדות ולקרב אליה אנשים. כשמצליחים לקרב אנשים לחב"ד והם מרגישים חלק מהחסידות - נושא התרומות יבוא מעצמו. הרבה פעמים כשפוגשים תורם פוטנציאלי בכלל לא מדברים איתו על כסף ותרומות יוצא שמדברים על יהדות על הרבי שומעים סיפורים שותים ביחד."

השליח מספר כי בכך טמון סוד הקסם החב"די. "לא סתם חסידות חב"ד לא מפחידה את עולם החילונים.
הם יודעים שאף אחד לא מכריח אותם לחזור בתשובה ומצד שני הם מייד מרגישים קירבה. כאשר יש קירבה והאדם מרגיש כבר חלק מהמפעל התרומה תבוא ממנו אפילו בלי שתדבר איתו על כך. מלבד זאת יש דברים שצריך לעשות כדי להשיג תרומות: לקבוע פגישות להכין מצגות וסרטים כדי להראות את הפעילות שלך במקום. צריך לדעת איך לבקש בצורה נעימה ולא דורסנית כיצד להתבטא ומה משדרת שפת הגוף. הכל חשוב. הרי בסופו של דבר זה כסף שכולו יחזור לתורמים ולקהילה."
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.