מערכת COL | יום ו' סיון ה׳תשע״ד 04.06.2014

יונדאי סנטה פה: מה מיוחד בו? ● נסיעת מבחן

כתב הרכב של COL ממשיך להחכים אותנו עם נסיעות מבחן שבועיות ● הפעם, הוא לקח לנסיעת מבחן את יונדאי סנטה פה. איך הוא התרשם?  יונדאי סנטה פה
יונדאי סנטה פה: מה מיוחד בו? ● נסיעת מבחן

שמואל מתן

ה"סנטה פה" (לחובבי הטריוויה -  עיר בירה של ניו מקסיקו בארה"ב), הוא רכב הפנאי של יונדאי שיוצר בתחילה עבור האמריקאים, שאוהבים את הכל אקסטרה לרג'.
לראשונה שמעתי עליו מידיד שעלה לארץ לפני מספר שנים, הוא ביקש המלצות ל"רכב טוב"... ואני המלצתי על מה שהכרתי אז. חודשיים אחרי אני פוגש אותו כולו מחויך. שמואל, הוא אומר, רכשתי את הסנטה פה! נסעתי במכוניות רבות בחיי, אבל כזה דבר עוד לא נסעתי!  למבחן הזה הגעתי בציפיות גבוהות, האם הוא צדק?

נראה לי שאת יונדאי אין צורך להציג, הסתכלו סביבכם ברמזור ותספרו כמה סמלים של H נטויה ראיתם בתוך דקה... הקוראנית שצמחה במהירות מטאורית והגיע למקום הראשון במכירות בישראל ולמקום החמישי במכירות בעולם, מספקת אין סוף סקרנות ונתונים מרתקים כמו המפעל העצום בסין שמייצר רק...800.000 מכוניות בשנה והמפעל בקוריאה שמייצר 2 מיליון. אגב יש עוד כמה מפעלים יותר קטנים...

יונדאי מוכרת (ו' בשורוק) כמעט בכל סגמנט אפשרי, מקטנטנות כמוi10  שעולות כ-60.000 ₪ ועד לרכב המבחן שעליו תשלמו כבר 271.000 ₪

חיצוניות

כיאה ליצרנית רכב שהצהירה בעשור הקודם שתגיע לחמישייה הראשונה במכירות רכב בעולם, נותנת יונדאי דגש רב על העצוב החיצוני. די להביט בוולסטר, i35  ג'נסיס וכדו' ולראות שליונדאי יש את היכולת.

ל"סנטה פה" יש את זה... יש לו את מראה ה"פנאי" המגודל במיוחד עם צמיגי ה "18". ביונדאי נטשו את העיצוב העגלגל שאפיין את הסנטה פה הקודם ועיצבו אותו בקווים ישרים וחדים. נראה כאילו המעצבים החזיקו סכין והתוצאה חותכת... העיצוב החד ממשיך גם בתא הנוסעים, מפתחי המיזוג ועד לפקדים על ההגה. בלילה שפנסי הלד מלפנים ומאחור נדלקים, הוא נראה יוקרתי. לדעתי הוא הרכב הנאה ביותר שנבחן כאן עד היום.





פנימיות

ביונדאי עשו הכל שלא תשאלו את עצמכם "איפה הכסף"... זה מתחיל במושבי עור בגוון בהיר וממשיך בכל פונקציה אפשרית עם ירידה קטנונית לפרטים, זה ממשיך בחלון שמש ענק הנפתח במהירות לכל אורך תא הנוסעים ומכניס אור ותחושה מקסימה.

הנדסת האנוש מצוינת ורמת האבזור כוללת כמעט כל מה שהכרנו עד היום: מושב נהג חשמלי, בקרת שיוט, ארבעה חלונות אוטו', תא כפפות ענק הניתן לקירור, מחשב דרך, שלש שקעי מתח, בקרת אקלים מפוצלת לנהג ולנוסע, מרים שמשות שעובד נפלא, מראות מתקפלות (ענקיות אגב) אוטו', מערכת מולטימדיה משובחת, קלה לתפעול הכוללת כל גאדג'ט אפשרי, כולל מצלמה אחורית פנורמית שתעזור לכם לצאת אפילו מהסמטאות ביפו ומנמיכה אוט' את הרדיו בכל פעם שתעבירו להילוך אחורי (אגב מתי אזכה לחזות ב-waze  במקום הניווט שנראה מיושן כבר...).

להגה בסנטה פה יש 3 תצורות להיגוי שזה נחמד, במיוחד האופציה של היגוי קל ובחנייה זה כבר ממש כיף, כמובן  הוא עולה ויורד לעומק. אם תחפשו מה לשפר, אז ההגה היה גבוה מידי ולא היה נח בנסיעות ארוכות ועד עכשיו לא מצאתי שעון ברכב...





מושב אחורי

מאחור אנו פוגשים מושבי עור שמתאימים למשפחה המפונקת... גם כאן לא ויתרו ביונדאי על הפרטים הקטנים שעושים את ההבדל כמו פתחי מיזוג, תאורה אישית, כיסים מאחורי הנהג, מתקן כוסות מצוין (אבל גוזל את האפשרות ל-3 נוסעים בשורה השנייה) ומושב מתקפל לשניים.

שורה שלישית

השורה השלישית מפנקת גם היא עם בקרת מזגן משלה (שמשום מה לא ניתנת לשליטה ע"י הנהג). הכניסה אליה מתבצעת בלחיצת כפתור ומקבלת את הציון סביר, ידית ייחודית לקיפול המושב השני (רק אל תושיבו ילדים קונדסיים, כי פתאום היושבים בשורה השנייה מצאו את גב המושב שלהם מתקפל באמצע הדרך...) אם נזיז מעט את מושבי השורה השנייה קדימה, נקבל קצת יותר מקום בשורה השלישית, טוב זה לא מיניוואן לזקני ישראל... אבל שבעה תמימים יכולים בהחלט להעביר בו נסיעה ארוכה.

העיצוב החיצוני גזל את האופציה לחלונות ובמקום זה קיבלנו "קוקר"... תא המטען היה כמובן צנוע אבל קצת יותר גדול מה-5008 וכדו' אבל עדיין לא מתאים לצאת לשבת עם הילדים והפקלאות שלהם.

מנוע גיר וצריכת דלק

נתחיל קודם כל מהסוף, רכב כזה מגודל, עם צמיגים כאלו ונהג עם רגל כבדה, אמור לשרוף לא מעט סולר, אבל אחרי 500 ק"מ שקפצתי לביקור בתחנת הדלק, ראיתי לפליאתי שמחשב הדרך לא משקר, צריכת הדלק אכן עומדת על אחד ל- 10. אה, שכחתי לספר לכם שהסנטה פה משווק עם שני מנועים האחד בנזין (מצוין אגב, שפגשתי כבר בקיה אורבן) והשני דיזל שעולה קצת יותר אבל מתגמל בצריכת  דלק עדיפה, מנוע הטורבו דיזל הוא 2.2 ליטר בלבד, מצורף אליו גיר שישה הילוכים שניתן להעביר בחדווה ובקלות.

אמנם לטורבו יש השהיה קלה בתחילה אבל מכאן ואילך הוא משנע את הענק בזריזות ובנחישות, אך אם אתם מתכנים לטוס איתו, אז תחפשו לעצמכם מטוס קל , הסנטה פה לא יענה לכם על הציפיות...



רגע, זה לא 4 על 4? נכון מאד הגירסא שבחנתי מגיעה עם הנעה כפולה שעוזרת בעיקר לייצב את הרכב על הכביש, אבל אם תנסו לרדת איתו לשטח אמיתי, הנזק יכול להיות גדול, כך שתמוה מאד מדוע צירפו ביונדאי את האופציה לזחילה במדרון שמתאימה יותר לרכב שטח אמיתי, אולי בשביל ההרגשה...?

רגע-רגע-רגע, לפני שאני חותם על הזמנה בסוכנות של יונדאי בפתח תקווה, אפשר להבין איפה מנוע ששת הצילנדרים מהדגם הקודם? נכון! כולם עסוקים בחיסכון בדלק, זיהום אוויר, אוזון, אבל "במחילה" מי שרוצה לשמור על האוזון קונה אופניים חשמליות או מקסימום i10  , אם כבר הוצאתי יותר מרבע מיליון ₪ על רכב, הטענות על חיסכון בדלק נראות לי פתאום מוזרות...

סיכום

רכבי פנאי עולים לא מעט כסף, אבל בסנטה פה אפשר להבין את הסיבה... בשני ימי המבחן נהניתי לשהות בקבינה של הסנטה פה.

עם כל קילומטר שצברתי איתו, התחדדה התחושה שביונדאי עושים את זה טוב! פתאום חלומות של שבירת קופת חיסכון (שאין לי....) נראו ראליים, הוא בנוי מצוין, מפנק את הנוסעים בו ומה שמרחיק אותו ממני הם בערך 271 אלף ₪... (ואם זה ירגיע אתכם יש גם דגם עם מנוע בנזין, 5 מקומות ישיבה ואבזור בסיסי יותר, שיעלה לכם רק 241.000 ₪ ...)

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.