מערכת COL | יום ז' אדר ב ה׳תשע״א 13.03.2011

חשש מדליפת כור ביפן; השליח: "אנשים בודקים דרכי מילוט"

"אם תתרחש דליפה גרעינית משם, אנחנו בהחלט נהיה בטווח. הרוחות בקלות יביאו את זה לטוקיו" - כך אומר הבוקר הרב מנחם-מענדל סודקביץ', שליח חב"ד ביפן ● "כולנו נמצאים עם היד על הדופק, ואנשים בודקים דרכים להימלט. במשך כל מוצאי השבת אלה היו השיחות בין אנשי הקהילה, שדיברו על מה בדיוק לעשות. ככל הנראה אני אשאר, אבל אולי המשפחה שלי תיסע מכאן לכמה זמן" לסיפור המלא
חשש מדליפת כור ביפן; השליח:
הרב סודקביץ, שליח חב"ד ביפן, על רקע צילומי לווין מהמדינה - לפני ואחרי (צילומים: COL, גוגל)
יפן, יומיים אחרי האסון הגדול. שליח חב"ד בטוקיו, הרב מנחם-מענדל סודקביץ', סיפר היום (ראשון) לאתר וואלה! על הנעשה בעיר הבירה. "יש הרבה בלגן, ואנחנו מנסים לחשוב מה בדיוק עושים עכשיו, אך בית חב"ד לא ניזוק, כי בנס טוקיו עצמה לא ספגה פגיעה. לכן, כאן המצב פחות או יותר טוב, והמצב בסדר גמור גם מבחינת התשתיות".

לדבריו, ביפן מתגוררים כ-2,000 יהודים, 1,500 מתוכם בטוקיו. מתוך כלל היהודים במדינה, כ-300 מחזיקים באזרחות ישראלית.

בית-חב"ד נמצא בקשר הדוק עם הישראלים השוהים במדינה, אמר הרב סודקביץ'. לדבריו, בין המטיילים הישראלים היו רבים שהתקשו למצוא מקום לינה בעקבות האסון, וכי בית חב"ד ארגן עבורם אירוח בבתי היהודים בקהילה המקומית. "הכניסות ללובי בכל בתי המלון היו גדושות באנשים שנתקעו ואין להם איפה להיות. ביום שישי היו המונים, ובשבת קצת פחות".

הרב סודקביץ' סיפר בראיון לעיתונאי מוטי לוי כי כל העת מתרחשים רעשי משנה: "גם עכשיו, תוך כדי שאנחנו מדברים, אני מרגיש רעידת אדמה קלה. כל שעה וחצי יש אחת כזו". למרות האופטימיות הזהירה בטוקיו, לדבריו, בעת רעידת האדמה הגדולה שרר פחד נורא בעיר. "הרעש עצמו היה בעוצמה שקשה לדמיין, אבל כנראה שהבנייה הייתה מספיק טובה, כי הבניינים עמדו בזה. יש מקומות שבהם אפשר לראות כבישים שנהרסו וקצת חלונות שבורים, אבל זה הכל".

"כשאירע הרעש עצמו הרגשנו כמו בסירה באמצע הים. הכל זז ממש חזק, כמו בגלים, הכל עלה וירד. קשה לתאר את זה, כולם נבהלו, היה פחד אימים ואנשים צעקו 'שמע ישראל', כי היו בטוחים שהבניין עומד להתמוטט עליהם ושהכל עומד להיגמר".

הרב סודקביץ' סיפר כי ביום שישי בלילה רבים לא הגיעו לבית הכנסת לתפילות קבלת השבת, בשל השבתת מערכת התחבורה הציבורית שנפגעו ברעש האדמה. "אנשים נאלצו ללכת הביתה ברגל במשך שעות ארוכות", אמר, אך ציין כי בשבת בבוקר הגיעו רבים להתפלל ולברך "הגומל" כדי להודות שניצלו "וכדי להיות ביחד".

נכון לעכשיו, הדאגה הגדולה שנותרה בקהילה היהודית המקומית היא לגורל הכור הגרעיני בפוקושימה שנפגע ברעש האדמה. הוא ממוקם פחות מ-300 ק"מ מטוקיו, וסודקביץ' סיפר כי "אם תתרחש דליפה גרעינית משם, אנחנו בהחלט נהיה בטווח. הרוחות בקלות יביאו את זה לטוקיו". הוא הוסיף כי "כולנו נמצאים עם היד על הדופק, ואנשים בודקים דרכים להימלט. במשך כל מוצאי השבת אלה היו השיחות בין אנשי הקהילה, שדיברו על מה בדיוק לעשות. ככל הנראה אני אשאר, אבל אולי המשפחה שלי תיסע מכאן לכמה זמן".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.