מערכת COL | יום ל' שבט ה׳תשע״א 04.02.2011

התעלומה נפתרה: מה עומד מאחורי התמונה? ● סיקור מיוחד

בשבוע שעבר התפרסמה ב-COL תמונת 'צאתכם לשלום' של התמים נחום ארי' שיינבערג. לא עבר יום, והרב שלום-בער לוין מנהל ספריית אגו"ח העולמית, קיבל טלפונים מבני המשפחה, בטענה, שהיושב בראש השלחן אינו נחום ארי' שיינבערג, כי אם יוסף אברהם קגן ● לאחר בירורים מקיפים, הצליח הרב לוין להשלים את הפאזל של השמות המוסווים ושל התמונה לסיפור המלא, מיוחד  רשימת התמימים: פרויקט מיוחד ב-COL● בואו לשחזר את פאזל "תומכי-תמימים" - רשימה ראשונהבואו לשחזר את פאזל "תומכי-תמימים" - רשימה שניהבואו לשחזר את פאזל "תומכי-תמימים" - רשימה שלישית סקירה מיוחדת: רבותינו נשיאנו ביקשו לערוך את הרשימה
התעלומה נפתרה: מה עומד מאחורי התמונה? ● סיקור מיוחד
למעלה: תמונת התמימים. למטה (מימין): ה'תמים' פרידמן, ולוגו הישיבה (עיבוד: COL)
מאת הרב שלום-בער לוין

בשבוע שעבר התפרסמה כאן תמונת צאתכם לשלום של התמים נחום ארי' שיינבערג.

לא עבר יום, עד שהתחלתי לקבל טלפונים מבני המשפחה, בטענה, שהיושב בראש השלחן אינו נחום ארי' שיינבערג, כי אם יוסף אברהם קגן.

האמת, שכבר לפני כן ידעתי שהשם "נחום ארי' שיינבערג" אינו השם  האמיתי של הבחור, וגם ידעתי שהשם "יוסף אברהם קגן" אינו השם האמיתי של זה שנקרא כן. אבל עדיין לא הבחנתי שמדובר באותו אדם.

אחרי כל הטלפונים ובירורים שעשיתי במסמכים ואצל אנשים, כולל בניו של ה"ר יוסף אברהם קגן, הצלחתי להשלים את הפאזל של השמות המוסווים ושל התמונה.

נתחיל עם תמצית סקירת תולדותיו:
הוא נולד ברעציצע (רוסיא) בשנת תרס"ח, בשמו המקורי: יוסף אברהם פרידמן.
בשנת תרפ"ב הבריח את הגבול לפולין, והחליף שמו אל: אלתר קאגאן.

למד תקופה בתומכי תמימים בווארשא, ואח"כ התקבל לעבוד במשרד הישיבה, שם חתם בשם: מזכיר ראשי (א. קאגאן).




בשנת תרח"צ התארס עם בת גילו מאנגליא, ולפני נסיעתו נערכה לו מסיבת צאתכם לשלום, עם חבריו התמימים. בשולי התמונה נאמר, שהיא מסיבת פרידה להת' נחום ארי' שיינבערג. כנראה השתמש בשם זה לשעה.



היושבים מימין לשמאל: ה"ר חיים מאיר בוקיעט, ה"ר משה בערלאנד מחעלם, ה"ר משה אליהו גערליצקי, ה"ר פייוול גרינער, ה"ר יוסף ראדאל, ה"ר משה פנחס כץ, ה"ר נחום ארי' שיינבערג [ה"ר יוסף אברהם קגן], ?, ?, ?, ה"ר שמואל ארבעס, ה"ר אברהם שמואל שטיין.

העומדים מימין לשמאל: ה"ר יוסף מנחם מענדל טננבוים, ה"ר יוסף טענצא, ה"ר יוסף בארנשטיין, ה"ר שלמה זילבערבערג, ה"ר שלמה שטיין, ה"ר ארי' ליב קרעמער, ה"ר יצחק הענדל, ה"ר יוסף וויינבערג, ה"ר אברהם (בר"ד) טייבלום, ה"ר צבי יוסף קוטלרסקי, ה"ר מאיר הנדל מראדאם.

שני מזכירים עבדו במשרד הישיבה בשנים האלה: ה"ר יוסף אברהם קגן הנ"ל, וה"ר משה פנחס כץ. הם עסקו בעבודתם במשרד עד קיץ תרח"ץ, שאז כתב ראש הישיבה, ה"ר יהודה עבער, בעש"ק שלח תרח"ץ (זכרון לבני ישראל ע' קלט):
כללות מצב הישיבה הוא מאוים מאד, כי ההוצאה גדולה במאד, ולעומת זה ההכנסה התקטנה, כמו בכל ימות הקיץ. וכן המזכירות של הישיבה אינה עובדת כראוי, כי המזכיר קאגאן שי' כבר מתכונן לנסוע ללונדון.

וכמו כן המזכיר הנכבד מר משה פנחס שי', כבר הוא לאחר חתונתו למז"ט, ואינו שייך יותר לשום עבודה, וגם דעת כ"ק אדמו"ר שליט"א שלא יעסוק יותר בעבודה זו רק ישב על התורה והעבודה כו'.

ולעת עתה אין לי אנשים מתאימים שימלאו מקומם, וממילא גם זה נגע להכנסת הישיבה. ה' ירחם בקרוב בכל הפרטים, כי כבר קצר כח הסבל וכו'.

במשך הקיץ נסע לאנגליא, שם התקיימה חתונתו, ונשאר לגור כל ימיו בלונדון.
בפעם האחרונה שמצאתיו חתום על מכתב מטעם הישיבה, הוא במכתב שד"רות של ה"ר רפאל שטיין, מז' תשרי תרצ"ט; בו חתם יחד עם מנהלי הישיבה, ה"ר יהודה עבער וה"ר שרגא פייוויש זלמנוב.




 

 רשימת התמימים: פרויקט מיוחד ב-COL
בואו לשחזר את פאזל "תומכי-תמימים" - רשימה ראשונה
בואו לשחזר את פאזל "תומכי-תמימים" - רשימה שניה
בואו לשחזר את פאזל "תומכי-תמימים" - רשימה שלישית
 
סקירה מיוחדת: רבותינו נשיאנו ביקשו לערוך את הרשימה
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.