מערכת COL | יום כ"ב אייר ה׳תשע״ד 22.05.2014

השליח חיבר תפילה, ראש-הממשלה קרא בכותל ● מיוחד

השבוע הגיע ראש ממשלת בולגריה לביקור בכותל המערבי, מלווה בשליח חב"ד לבולגריה הרב יוסף סלומון ● בראיון מקיף ובלעדי ל-COL מספר השליח על התפילה המיוחדת שנשא עם ראש-הממשלה הבולגרי בכותל, מתאר את היחסים עם הקהילה היהודית וחושף את היקף הפעילות העצום ● מגזין שישי  ראש הממשלה הבולגרי  
השליח חיבר תפילה, ראש-הממשלה קרא בכותל ● מיוחד
שליח הרבי עם ראש-הממשלה הבולגרי בכותל, השבוע

משה בן-חיים

בביקור שערכתם בכותל השבוע, עם שגריר ישראל בבולגריה, ראש ממשלת בולגריה ושרי ממשלתו, חיברת תפילה מיוחדת לשלום המלכות והעם הבולגרי. באלו נסיבות חיברת את התפילה הזו?

בשנה האחרונה התקיימו בבולגריה עשרות אירועים לציון 70 שנה להצלת יהודי בולגריה. ידוע שהמקום כמעט היחיד בכל אירופה ששמרו בו על היהודים, היה בבולגריה. המדובר בכ-55,000 יהודים תושבי בולגריה שניצלו מהגורל המר ביותר. היו מקומות שבהם היהודים נשלחו למחנות עבודה קשים, בעיקר מסופיה לערי השדה. אך יש לזכור כי הבולגרים היו במלחמת העולם השנייה 'בני ברית' לגרמנים.

מי בפועל הציל את היהודים במלחמה?

יש הרבה גירסאות בנושא. ככל שעובר הזמן חילוקי הדעות רק הולכים וגוברים. כמו כן יש שאלות שנותרו פתוחות, כגון לגבי  13,700 היהודים הבולגרים שחיו במקדוניה ונשלחו לשמד, מי אחראי להריגתם? על כך אין היום תשובות ברורות.


הרב סלמון מסביר לראש-הממשלה את מהות התפילה שחיבר

"היו בטכסים רבים שנערכו ברחבי בולגריה לציון הצלת היהודים, טכס הקמת מצבות, באוניברסיטאות, ובמרכזי קהילה שונים. נשאלתי רבות מה דעתי לגבי השאלה מי הציל את היהודים בבולגריה בשואה. תמיד עניתי שאין עניין כ"כ מי הציל, ומי לא. אין ספק שכמו שיש טוב, יש גם רוע בעולם. מה שחשוב לציין שהטוב הזה קרה כאן, בשונה ממקומות אחרים בעולם. אנשים טובים בעם הבולגרי היו שליחיו של הקב"ה להציל את אחב"י, וזה ראוי לציון ולשבח תמידי!

תפילת הערכה לעם הבולגרי

זה הרעיון שעמד לנגד עיניך שחיברת את ה"תפילה לשלום המלכות"?

הרעיון היה לשבח את העם הבולגרי שיראה את הערכתינו, וכאיש דת החלטתי לחבר תפילה לעם הבולגרי, שה' יתן להם ברכה בריאות ופרנסה טובה, כגמולם אשר גמלו טוב על היהודים. בבולגריה הקראתי זאת בפורומים שונים, ובביקורינו בכותל (יום שלישי השבוע) קראנו את התפילה יחד עם ראש הממשלה הבולגרי ושרי ממשלתו. ראה"מ הבולגרי ושרי ממשלתו מאוד התרגשו מהמעמד והתפילה.

האם מאז מלחמת העולם השנייה כיהן רב בתפקיד רשמי בבולגריה?

זה עשרות שנים שלא היה תואר רב רשמי מוכר ע"י הממשל. לפני כחמש שנים, קהילת חב"ד נרשמה במשרד הדתות הבולגריה כ"קהילה דתית" ואני בנוסף לתפקידי כשליח, מכהן כרב רשמי. זה נרשם בחוק הבולגרי, במשרד הדתות שהוא חלק ממשרד ראש הממשלה. הרישום נעשה ע"י בית המשפט העליון במדינה.

ספר על הקשרים של הקהילה היהודית בכלל, ובית חב"ד בפרט עם ראשי השלטון בבולגריה?

ראש הממשלה הנוכחי סה"כ כשנה בתפקיד. הקשר טוב, והוא הולך ומתהדק. היה לנו קשרים גם עם הממשלים הקודמים. בסה"כ אנו משתדלים לשמור על החוק ולכבד וזוכים לכבוד הדדי.


התפילה נענתה. מבנה בית-חב"ד

בנוסף בגלל הערכתם המיוחדת לעם ישראל, ובפרט הרקע ההיסטורי בשמירה על היהודים במלחמה, הם מכבדים כל בקשה לפגישה ואנו נענים בחיוב, ויש מצידם יחס מאוד טוב. אמנם יש דברים עדיין שאנו פועלים בהם ומקווים שאכן יקרו ובקרוב בע"ה.

יש לציין שהפעילות שעושה שגריר ישראל מר שאול כמיסה רז, מועילה להידוק הקשר עם הממשלה הבולגרית. בעברו היה ראש עיר בארץ ואיש צבא במשך שנים רבות, יש לו הערכה אישית רבה לפעולות חב"ד בעולם. הוא חש שכל פעילות ציבורית שנעשית ע"י השגרירות, גם חב"ד צריכה להיות שם.

במטוס של ראש-הממשלה

נעבור לביקור של ראש ממשלת בולגריה. הגעת במטוסו של רה"מ?

אכן. קיבלתי הזמנה מלשכת ראש הממשלה הבולגרי להצטרף למשלחת. בביקור היו שתי משלחות. אחת ממשלתית, ואחת של אנשי עסקים מבולגריה, כדי לקדם את קשרי המסחר בין המדינות. הרבה מהצלחת הביקור בארץ נזקף לזכות פעילותו של השגריר מר שאול כמיסה רז.

ספר לנו על פעילות חב"ד בבולגריה.

אני רעייתי הגענו לבולגריה לפני למעלה מ-13 שנה, זכינו להיות השלוחים הראשונים בבולגריה. לא מעט 'הרימו גבה' משום שבארץ יש סטיגמה שיהודי בולגריה רחוקים מיהדות. אני לא חששתי מכך. אדרבה, זה הכניס אותי לאתגר גדול יותר.

הרב משה קוטלרסקי שהציע לנו לצאת בשליחותו של הרבי למדינת בולגריה תמך ותומך בעזרה ובעצה טובה לאורך כל הדרך. היה זה לאחר כשנה וחצי, שנסעתי לאוהל הק'. ביקשתי מכל ליבי שנצליח להשיג בניין מסויים בן 7 קומות שעמד אז למכירה.

באותו זמן כל פעילות בית חב"ד היתה בתוך דירה קטנטנה ומאוד קיוונו שה' יעשה איזה נס, ונוכל לקנות הבניין. בחניית ביניים בטיסתי חזרה לבולגריה. כ-15 שעות בלבד לאחרי שעזבתי את האוהל הקדוש אירע הנס. על הקו היה הרב קאטלרסקי, שבישר לנו ש "קרן משפחת רוהר" רוצים לקנות עבורינו את הבנין, והבניין אכן נקרא על שמם.

מרכז השליחות

הבניין בן כ-1700 מטרים רבועים (!) והוא מהווה את מרכז השליחות שלנו בבולגריה. זה היה ממש "לכתחילה אריבער", שתוך שנה וחצי מדירה קטנה להגיע לכזה בניין. ב"ה כל הבניין היום מלא עד אפס מקום. בית כנסת גני ילדים, פעוטון, מקווה, מסעדה כשרה. המסעדה מכינה גם אוכל לנזקקים. יש גם "בי"ס של יום ראשון" לקבוצות שונות. יש קבוצה של נערי בר מצווה, יש שיעורי ערב לצעירים ומבוגרים. יש ספרייה יהודית גדולה בכל מיני שפות, ועוד.

כיצד אתם נערכים לקראת חג השבועות? בארץ יש שם טוב לבולגריה במאכלי חלב...

בשבועות אנו עורכים מספר אירועים. אירוע מיוחד הוא "תיקון ליל שבועות" שהוא מתחיל בתפילה וסעודת חג, ונמשך בסדרת הרצאות אל תוך הלילה עד הבוקר. למחרת יש את קריאת התורה ועשרת הדיברות, מאכלי חלב משובחים בסעודה, גלידות וכדו'.



בהזמנות לאירוע אנו מציינים את סדרת ההרצאות המיוחדות, ואת שמות המרצים. הדבר כבר הפך למעין מסורת בקהילה היהודית, אחה"צ אנו עושים קריאה נוספת להורים וילדים שלא השתתפו בבוקר... גבינה בולגרית כנראה שנביא מהארץ...

האם יש בתי חב"ד נוספים בבולגריה?

לפני כעשר שנים, כשיעד התיירות לישראלים המועדף היה העיר ורנה (השוכנת לחוף לים השחור ועל-ידה יש את איזור "חולות הזהב") הבחנו באותה תקופה, שיש פוטנציאל גדול להקמת בית חב"ד בקיץ והפעלנו אותו ע"י בחורים של "מרכז שליחות". עם הזמן הצורך בשליח לאורך ימות השנה גבר, כיום יש בעיר משפחת שלוחים: הרב יוסי הלפרין ומשפחתו שהקימו שם בית חב"ד ובית כנסת מפואר אף במרכז העיר, והפעילות שלהם נעשית לאורך כל השנה גם עם הקהילה המקומית ובהצלחה רבה.

בעקבות היחסים הרעועים ישראל-טורקיה, והפסקת הטיסות ליעדים שונים שם, היעד המועדף החדש לישראלים היה 'בורגס'. גם היא עיר לחוף הים השחור. כששמעתי שהמונים מגיעים לשם, שכרנו מקום עבור בית חב"ד לתפילות ופעילות, וכבר בשבת הראשונה השתתפו למעלה ממאה וחמישים איש. עם הזמן היה צורך לשכור אולמות לצורך תפילה וסעודות, ונוצר הצורך לפתוח גם שם בית חב"ד.


תוקע בשופר בלשכת נשיא בולגריה

היה גם צורך להקים מסעדה של כשרה,  ובשיתוף עם משקיעים ישראלים היא אכן קמה ונקרא שמה בבורגאס: "מסעדת הבית של בית חב"ד". בתקופות השיא של התיירות סועדים במקום 400-500 איש בליל שבת.

לכולם זכור הפיגוע בבורגס והסיוע הרב שהגשתם לנפגעים ומשפחותיהם במקום. תוכל לספר לנו מעט על כך?

הרב טברדוביץ' רעייתו וצוות הבחורים שהבאנו לשם באותה שנה, הגישו סיוע לנפגעים דקות לאחר הפיגוע. גם בשטח, ולאחר מכן גם בבית הרפואה הם סייעו. הביאו אוכל מהמסעדה ובגדים לנפגעים ולמשפחות וגרמו לקידוש השם גדול מאוד. ה' סיבב את זה שהם יהיו באיזור באותו זמן.

מה התכניות שלכם לקראת עונת הקיץ עם כל המטיילים הצפויים מישראל?

מיד לאחר שבועות, מתחילים ההכנות לעונת הקיץ, באזור בורגס, שם צפויים להגיע אלפי מטיילים ישראלים מידי שבוע . גם השנה, כמו בשנה שעברה, צפויים להגיע הרב עמרם מלכא וזוגתו שיחיו מראשון לציון, שעשה שם פעילות מדהימה עם הישראלים. לא נשאר יהודי שרואה את ר' עמרם, ולא מניח תפילין... בכלל, המסעדה שם זה ממש פלא פלאים. יהודי נכנס למסעדה. רואה לפניו כיפה, נטילת ידים, ואוכל כשר. מצווה גוררת מצווה, והוא מניח תפילין בדוכן התפילין. כוחה של מסעדה כשרה.

גם בסופיה ובערי השדה יפעלו ביתר שאת בחודשי הקיץ התמימים השלוחים שבאים במסגרת ה"מרכז שליחות" להחיות נפשות רבות ברחבי המדינה.

שאיפות לעתיד?

קודם כל שאיפה לגאולה. בדרך, יש פעילות ענפה מאוד, וכמו שהרבי אמר, אף פעם לא צריכים להיות מרוצים. רוצים להקים עוד בתי חב"ד נוספים במדינה. עם ברכותיו של הרבי, ומוסד השליחות המרכזי "המרכז לענייני חינוך" אנו מקווים לעשות זאת בקרוב. וכמובן בעזרת גולשיCOL  הנדיבים שיתרמו ביד רחבה למוסדותיו של הרבי בבולגריה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.