מערכת COL | יום א' כסלו ה׳תשע״ב 27.11.2011

הרב קוטלרסקי ל-COL: "ההשקעה בבנקעט מחזירה את עצמה"

כמה שלוחים יש בעולם, מדוע מתקיים כינוס השלוחים, איזה מדינה נשארה ללא שליח ומה התפקיד של 'ועד הכינוס'? ● הרב משה קוטלרסקי, יו"ר מערך פעילות השלוחים, העניק ראיון מיוחד למרכז התקשורת החב"די – COL ולמהדורה האמריקאית – COLlive ● "אנחנו צריכים להתמודד יום-יום עם בעיות שונות ובפרט עם המצב הכלכלי. יש הרבה אתגרים השנה", אומר הרב קוטלרסקי  לסיפור המלארק ב-COL: עדכונים און-ליין מכינוס השלוחים - הדיווחים, הגלריות, הוידאו >>>
הרב קוטלרסקי ל-COL:
למטה: הרב קוטלרסקי עם מנחם כהן מ-COL ויהודה צייטלין מ-COLlive (צילומים: שמוליק סופר)
מנחם כהן

מול גדוד העיתונאים הישראליים, הרב משה קוטלרסקי יו"ר מערך פעילות שלוחי הרבי ברחבי תבל, לא הרגיש בנוח. "אני לא רגיל לתקשורת", הוא יגיד לנו מאוחר יותר, דקות לאחר הראיון המיוחד שקיימנו איתו, עבור מרכז התקשורת החב"די – COL והמהדורה האמריקאית – COLlive. לראיון, שנערך בקומה החמישית במוזיאון צבאות השם בשכונת קראון-הייטס, הצטרפו גם שאר כלי-התקשורת. הרב קוטלרסקי הוא איש עשייה, פחות איש של דיבורים. "אם לא כבוד ליובאוויטש - מעולם לא הייתי יושב לראיון עם עיתונאים".  

בשנים האחרונות, חסידות חב"ד זוכה לעדנה מסוימת בכלי-התקשורת בישראל, זאת בזכות פעילות מאומצת של דובר חב"ד הרב מנחם ברוד וסגנו הרב מוני אנדר. לא סתם, האווירה בראיון הייתה נינוחה.

קודם בואו של הרב קוטלרסקי, הרב ברוד ישב עם העיתונאים לשיחת רקע על ההיסטוריה של מפעל השליחות עוד מהתקופה של כ"ק אדמו"ר הריי"צ. היו שם עיתונאים מכלי-התקשורת השונים בישראל והמכנה המשותף לכולם: אין אחד מהם שלא ביקר אי-פעם בבית-חב"ד.

בפתח השיחה, נשאל הרב קוטלרסקי לגביי תפקידו בניהול כינוס השלוחים. "יש ועד מיוחד שמתעסק כבר חצי שנה מראש בארגון הכינוס. הדבר היחיד שאני עושה זה לדאוג לתפריט", אמר הרב קוטלרסקי בהומור. מי שקצת מכיר את הנעשה ב'מרכז לענייני חינוך', יודע כי הרב קוטלרסקי הוא האיש שלפני ואחרי הכינוס. אין שליח בעולם שנתקל בבעיה ולא מבקש את עזרת הרב קוטלרסקי.

"המדינות נגמרו"

אחת השאלות היותר מסקרנות על מפעל השליחות החב"די, נשאלה על-ידי עיתונאי דתי-לאומי: איזה עוד מדינה נשארה בפסיפס היהודי העוצמתי? "אין הרבה מדינות שנשארו, אנחנו כעת עובדים על שלוש מדינות חדשות ששמם טרם ניתן לפרסום. יש מדינות שיש בהם שלוחים ואסור לנו לדבר עליהם מפני הסכנה", הוא אומר ומצית את דמיונם של העיתונאים. "בכל מקום בעולם יש יהודים ולכל מקום השלוחים צריכים להגיע".

בשלב זה של הראיון, הרב קוטלרסקי סיפר לעיתונאים על ה'מרכז שליחות', במסגרתו נשלחים פעמיים בשנה – פסח ובקיץ – מאות בחורים מישיבות חב"ד לנקודות רבות ברחבי העולם.

הרב קוטלרסקי מציין את הרב שלמה בן-טולילא, השליח הראשי למרכז אפריקה – לשם נשלחים בשנים האחרונות בחורים כדי לסייע לפעילות החב"דית.

"הייתי בדינר שנערך שם באחרונה וראיתי את בכירי הממשל רוקדים שם בהתלהבות עם השליח. זה היה מחזה מדהים ובלתי-נשכח", הוא נזכר. "הנשיא לא יכול היה להגיע, לאחר שנחשפה תוכנית להתנקש בחייו, אבל למרות זאת הוא הרים טלפון לשליח ואיחל לו מזל-טוב בהתלהבות".

אחד העיתונאים כבר 'בונה' על ראיון בלעדי עם הרב בן-טולילא, אבל הרב קוטלרסקי מצנן אותו. "הוא לא יגיע לכינוס השלוחים, היות ויש בחירות בקונגו בימים הקרובים".

מה דורש התפקיד של יו"ר מערך פעילות השלוחים, נשאל הרב קוטלרסקי. "אנחנו צריכים להתמודד יום-יום עם בעיות שונות ובפרט עם המצב הכלכלי. יש הרבה אתגרים השנה", הוא אומר ומסרב להרחיב.

בנקודה זו, הרב קוטלרסקי מציין את השלוחים-הקדושים הרב גבריאל-נח ורעייתו רבקה הולצברג הי"ד, שלוחי הרבי למומביי שבהודו – שהיום מלאו שלוש שנים להירצחם על-ידי מחבלים שפלים. "אנחנו מתפללים על שלום ושלווה בארץ-הקודש ובכל העולם. מאז הפיגוע אנחנו מתעסקים הרבה בענייני אבטחה".

ומה עם האבטחה הרוחנית לילדי השלוחים, הוא נשאל. "אני לא מכיר אפילו שליח אחד שחזר ממקום שליחותו בגלל בעיות עם חינוך הילדים. מלבד ההבטחה של הרבי על הדאגה לחינוך ילדי השלוחים, אנחנו מתמודדים בהצלחה עם כל העניין הזה, בין-היתר גם בהפעלת שלוחים.נט – בית-הספר הוירטואלי לילדי השלוחים המתגוררים באזור ללא מוסד יהודי וגם בתוכנית 'שלי אח', במסגרתו בחורים שלנו לומדים בכל יום עם ילדי השלוחים באמצעות הטלפון.

"יש קרוב לשבע-מאות מילדי השלוחים הלומדים בבית-הספר הזה שהגיעו השנה לכינוס. וזה למעשה הפעם היחידה שלהם בשנה בה הם מתראים אחד עם השני".

ונעבור למספרים

כמה בתי-חב"ד יש כיום בעולם?

בראיון המיוחד, חשף הרב קוטלרסקי את המספר: 4,300 שלוחים על-פי הרישומים המדויקים של ה'מרכז-לענייני-חינוך'. נרשמו לכינוס קרוב ל-3000 שלוחים וזה לא מספר בדוי. אותם אלה שלא נרשמו, נשארו במקום שליחותם היות ואין מה שיחליף את מקומם".

הרב קוטלרסקי מרחיב דקות ארוכות על ההשקעה הרבה בכינוס. "אנחנו צריכים לספק תוכן איכותי, לצד אוכל בשפע לאלפי השלוחים. לגביי הבנקעט", הוא מציין, "אין אף אולם שמתאים לאכלס כמות כל-כך גדולה של אנשים, לכן אנחנו שוכרים מקום מיוחד במנהטן. אנחנו לעשות את כל ההפקה – דבר שלוקח מספר שבועות קודם האירוע".

ההשקעה והתמורה

אם העלות כל-כך גדולה, מדוע צריך לערוך את הכינוס?

"יש בבנקעט מעל חמש-מאות גבירים המסייעים לפעילות חב"ד ברחבי העולם. כל גביר שמגיע, רואה את אלפי השלוחים ונכנס לאווירה – החל ממחר הוא מרחיב את התרומות שלו לשליח שהביא אותו. ההשקעה מחזירה את עצמה. על-פי רישומים שלנו, כמות התרומות גודלת משמעותית בימים שלאחר הכינוס".

לקראת סיום הראיון, התבקש הרב קוטלרסקי להתייחס ליחס בין הממשלה בישראל לחב"ד. "אני לא מתערב בפוליטיקה בארץ. יש לנו הרבה ידידים בכנסת, אבל אנחנו משאירים את זה לחב"ד בארץ".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.