מערכת COL | יום ד' אייר ה׳תשע״א 08.05.2011

הרב ישראל ברוד: "אני לא מבקש תרומות - רק חמצן" ● מיוחד

שבועון 'כפר-חב"ד' יוצא בסוף-השבוע בהודעה דרמטית נואשת לציבור הקוראים: אם לא נקבל סיוע, העיתון ייסגר סופית ● מנכ"ל העיתון הרב ישראל ברוד, שלפני שנה וחצי צפה בראיון ל-COL "שהעיתון יהפוך למעצמה כלכלית", מסביר בראיון מיוחד למנחם כהן את המצב האמיתי בעיתון: "פניתי לכמה אנשים ואמרתי להם שבלי כסף העסק לא יכול להסתדר. הם אמרו לי 'אתה חבר'המן, תסתדר כבר'... אמרתי להם 'תודה, אבל בלי כסף זה לא יסתדר'. המסר שלנו – לזעזע את העולם, למי שאכפת לו מהעיתון. אני לא מבקש תרומות – אני מבקש חמצן" ● הוא משיב על שאלות קשות ומצהיר: "אני חושב שצריך להגיד לקוראים את האמת"  לראיון המלא
הרב ישראל ברוד:
"צריך להגיד לקוראים את האמת". הרב ישראל ברוד ● צילום: י. בלינקו

מנחם כהן

שבועון "כפר חב"ד" יצא בסוף השבוע בהודעה דרמטית – בעקבות מצבו הכספי הקשה של העיתון. הנהלת העיתון פונה בקריאה נרגשת לציבור הקוראים שירימו את הכפפה ויסייעו לעיתון – אחרת הוא יפסיק לצאת לאור. פשוטו כמשמעו.

בראיון שנערך במשרדי COL בכפר-חב"ד, גולל מנכ"ל העיתון, הרב ישראל ברוד, את האירועים שהובילו לזעקה הנואשת, ובעיקר: למי היא מופנית ומה מטרתה. הרב ברוד דיבר על חזון ושליחות, שאיפות והצלחה, אך ביקשנו לשמוע גם דברים אחרים.

הרב ברוד, אני רוצה ברשותך להזכיר ציטוט מראיון שקיימתי איתך לפני שנה וחצי, בימים שבהם נכנסת לתפקידך כמנכ"ל: "אני צופה שהעיתון יהפוך למעצמה כלכלית ולא יצטרך לבקש תרומות מאף גורם". עכשיו אתם מדברים על קריסה כלכלית.

"מה שאמרתי לך אז - אכן נכון גם היום. יש לעיתון כל הנתונים לעלות ולהגיע לעצמאות כלכלית. פתחנו בתכנית הבראה והעיתון עלה על דרך המלך. עלינו בשנה האחרונה בצורה מאוד משמעותית.

"אם נדבר במספרים: עלייה של 135 אחוזים במנויים, מכירות ומודעות, שזה הישג אדיר לפי כל קנה מידה. המגמה הזאת של העלייה נמשכת גם עכשיו. אנשים רוצים להתגייס למען העיתון ולהוסיף מנויים".

זקוקים לחמצן

הרב ברוד שולף את מכשיר הסלולרי שבכיסו. "קיבלתי אי-מייל מאברך חרדי שביקש להתגייס למען העיתון. הוא כתב לי שלמרות שאינו חסיד חב"ד, תורתו של הרבי והדרך של הרבי - קרובים לליבו. הוא הציע לגייס מנויים לעיתון. הוא השאיר לי מספר טלפון ונוצר בנינו קשר. אם תרצה – זה חלק מהפוטנציאל הקיים לעלות את העיתון לפסים של הצלחה".

"עולים ועולים". מתי תגיע למצב שתגיד "אוקיי, אני במצב סביר"?

"אם יינתן לנו החמצן הדרוש, בע"ה בעוד כשנה נגיע ליכולת קיום עצמאית. הצבתי לעצמי יעד של כשלוש שנים. להבריא עסק לוקח עד שלוש שנים. הכול תלוי אחד בשני. כשמספר המנויים והמכירות עולה, גם מודעות הפרסום עולות, וזה נותן את הבסיס הכלכלי לעיתון. אנחנו מתכוונים גם להשקיע בהוצאה לאור של ספרים, דבר שיתרום להכנסה הכלכלית של העיתון".


הקמפיין הנואש של שבועון "כפר חב"ד'". מישהו יתעורר? > לתצלום מוגדל 

אתה חייב להודות שיש פה משהו מוזר. שלושים שנה העיתון יוצא כסדרו, ומאז שנכנסת יש כל מיני קשיים, עד לקמפיין הנואש השבוע. איך זה מסתדר עם ההצלחה עליה אתה מדבר?

"התיאור שלך אינו מדוייק כלל. העיתון כבר שרוי שנים רבות במצוקה כלכלית קשה, והעורך, הרב אהרן-דב הלפרין, לקח על עצמו גם את האחריות הכלכלית, וזה יצר מצב קשה מאוד. אני נכנסתי במצב הקשה ביותר, כדי להציל את העיתון, וב"ה הצלחתי, בעזרת חברי ההנהלה, להוציא את העיתון במשך שנה וחצי, להמשיל להוציא עוד עיתון ועוד עיתון, בנתונים קשים ביותר. בעיני זה הישג גדול".

אבל בשורה התחתונה נכשלת. ההודעה שלכם עכשיו אומרת בעצם שאתם מרימים ידיים.

"כל איש מקצועי מבין שכדי לרומם עסק ולהתחיל עסק – צריך שיהיה הון מסוים. הון עצמי של בנק או הון של משקיעים. חייב להיות הון, ובלי זה אי-אפשר לזוז. אני נכנסתי למשימה של הצלת העיתון כשלא היה לי הון – לא הון עצמי, לא הון של תורמים, לא הון של משקיעים או של בנקים. בדיוק להפך, היו לעיתון חובות אדירים.


אני לא מבקש תרומות – אני
מבקש חמצן. אם החמצן הזה
יינתן לנו, העיתון יגיע בע"ה
לעצמאות כלכלית ולא יזדקק
לתרומות. אבל תנו לנו אפשרות
להוביל את המהלך הזה ולהשלים
את תכנית ההבראה"

"בנינו תכנית הבראה, שכללה התייעלות של כל מערכות העיתון, טיפלנו בפריסת החובות, ופתחנו במשימה להגדלת המנויים והמכירות של העיתון. זו תכנית שדורשת אורך נשימה, ואין אפשרות לעשות הוקוס-פוקוס ולהפוך ביום אחד מצב של קריסה להצלחה מזהירה.

"ובאמת, למרות כל הקשיים, אנחנו ברוך השם רואים עלייה מתמדת, וברור לי היום שיש לעיתון עתיד מזהיר, והעתיד הזה הוא בהישג יד. הקשיים נוצרים בגלל שחסר הכסף הדרוש להשלמת המהלך.

"אסור לשכוח שבתקופה שנכנסתי היה שפל בכלכלה העולמית. אולי הקשה מכולם בהיסטוריה שלנו. איך זה השפיע על העיתון? בעיקר בגיוס כספים. תורמים שבמשך שנים נתנו תרומות לעיתון – הפסיקו לתרום, או צמצמו באופן משמעותי את התרומות. המצב הזה משאיר אותנו בלי חמצן".

ברוד מפרגן לעורך הוותיק של העיתון, הרב אהרן-דב הלפרין. "מאז שנכנסתי, ברוך השם, העורך השתחרר מעול הניהול הכספי, איתו התמודד במשך שנים רבות. כעת הוא משקיע את כל כולו בתכנים מאוד חסידיים ומאוד איכותיים. הנושאים בעיתון נוגעים בסדר היום החב"די, ורואים בתגובות של הקוראים שהם נהנים יותר ויותר מהעיתון".

לא יהיה עיתון

בוא נדלג לקמפיין שאתם מפרסמים השבוע. מה מטרתו?

"ראשית כל זה לא קמפיין ולא גימיק פרסומי. אנחנו פשוט אומרים לקוראים את המצב לאשורו. אנחנו מקווים שאולי האנשים שמסוגלים לעזור לעיתון יבינו את חומרת המצב ויושיטו יד.


"אומרים את המצב לאשורו". הקמפיין של 'כפר חב"ד' > לתצלום מוגדל 

"במהלך השנה פניתי לכמה אנשים ואמרתי להם שבלי כסף העיתון לא יוכל להתקיים. הם אמרו לי: 'אתה חבר'המן, תסתדר כבר'... אמרתי להם: 'תודה, אבל בלי כסף זה לא יסתדר'. אז זה מה שקרה –  אנחנו פשוט לא יכולים עוד להמשיך בהוצאת העיתון".

מה אתם רוצים שהקורא הפשוט יבין מהמודעה? מה הוא יכול לעשות?

"האמת היא שבשלב הזה הקריאה היא בהחלט אל בעלי הממון ולמי שיכולים לגייס סכום משמעותי. אנחנו זקוקים באופן מיידי לסכום נכבד, שרק באמצעותו נוכל להמשיך בהוצאת העיתון. אנחנו מאמינים שיש חסידים שאכפת להם מהעיתון של הרבי, ואנו מחכים למישהו שיבוא וירים את הכפפה. אם העזרה הזאת תגיע, נפנה בקריאה לכל קורא מן השורה, לתת כתף בדברים שכל אחד יכול, כמו תרומה צנועה או עשיית מנוי נוסף".

אולי נמאס לאנשים לתרום כל הזמן כסף לעיתון שלא מצליח להחזיק את עצמו?

"אני לא מבקש תרומות – אני מבקש חמצן. אם החמצן הזה יינתן לנו, העיתון יגיע בע"ה לעצמאות כלכלית ולא יזדקק לתרומות. אבל תנו לנו אפשרות להוביל את המהלך הזה ולהשלים את תכנית ההבראה".

במודעה שלכם נכתב שהעיתון עלול להיסגר. ממתי שמענו שמוסד של הרבי מאיים בסגירה? היכן האמונה אליה הורגלנו?

"לצערי היו מוסדות שנסגרו. בפירוש נסגרו מוסדות. למשל, בית-הספר למלאכה בכפר-חב"ד. למשל, ישיבת ראשון לציון. לפני פחות משנה מוסדות חב"ד בצרפת גם זעקו לעזרה, והתריעו שבלי עזרה יסגרו את המוסדות. העיתון 'כפר חב"ד' עצמו ניהל את הקמפיין של ישיבת תומכי תמימים המרכזית שזעקה שאינה מצליחה לשרוד.


אני מודה שלא הערכתי נכון
את הקושי דווקא בתחום שאני
מתמצא בו - גיוס כספים. לא
הערכתי שיהיה קשה כל כך
לגייס את הכסף החיוני
להשלמת מהלך ההבראה"

"אבל מה אתה בעצם רוצה לומר בשאלתך? האם אנחנו רוצים ח"ו לסגור את העיתון? הרי נלחמנו בשיניים כדי לקיים אותו עד היום, אבל הגענו לרגע האמת. מה בדיוק אנחנו אמורים לעשות אחרי שעשינו את כל מה שבידינו ולא ניתנו לנו כל האמצעים לבצע את מהלך ההבראה? אכן, אסור לאפשר שהעיתון ייסגר, ולכן אנחנו פונים בזעקת הצלה למי שיכולים להציל את העיתון.

"אני אסביר: המצוקה של העיתון נובעת מכל שההוצאות החודשיות עולות על ההכנסות החודשיות. כשנכנסתי לעיתון – היה המצב שליש הכנסות מול שני שליש הוצאות. כיום המצב השתפר וכבר יש שני שליש הכנסות, אבל עדיין חסר השליש האחרון. כבר כמה חודשים שלא שילמתי משכורת לעובדים. כמה עוד אפשר להחזיק עובדים בעלי משפחות בלי משכורות?! אמנם כל חודש שעובר אנחנו עולים ומתקדמים, בדרך לאיזון כלכלי, אבל כרגע המצב זועק".

להגיד את האמת

אתה חושב שהציבור מזדעזע מהעובדה שהעיתון לא ייצא? הרי עשית את זה לפני חודשיים ולא ראינו מישהו שקם והזדעזע...

"אני מאמין שעכשיו הציבור יבין שזה רציני ביותר ויתעוררו. אסור לשכוח שזה העיתון הרשמי של חב"ד כבר 30 שנה, והעיתון שהרבי היה מעורב בו באופן רצוף במשך יותר מעשר שנים. אנחנו מפרסמים השבוע את מכתבו של הרבי לעיתון, שנכתב קצת לפני כ"ז אדר תשנ"ב. זה מכתב בן עמוד שלם, ובו הרבי משתמש במילים חמות ביותר וקורא ש'כל אחד יעשה ככל שביכולתו'. לכן יש לי בסיס להאמין שהציבור יתעורר.

כלי-תקשורת אמור לשדר עוצמה, יציבות, השפעה. פנייה נואשת כמו השבוע גורמת זילות של העיתון בעיני הקורא.

"אתה צודק, ולכן נמנענו מזה עד עכשיו. אבל כרגע זו הברירה היחידה שנותרה לנו – להודיע לקוראים מה באמת קורה. אני מאמין שכאשר הקוראים יידעו את המצב הם ירצו לעזור, ובסופו של דבר זה רק יחזק את העוצמה של העיתון".


עיתון אחרון? שבועון 'כפר חב"ד' לפרשת אמור תשע"א

הרב ברוד חוזר שוב ושוב במהלך הראיון כי הצליח לחולל מהפכה בנושא המנויים לעיתון. "אני רוצה להקריא לפניך הודעה שקיבלתי. קודם לכן אספר לך שבני היה בתשרי בוויסקונסין. הוא התארח אצל אחד מהמקורבים הישראלים המקומיים, והצעתי לבני שיעשה לו מנוי על 'כפר חב"ד' לכמה חודשים.

"לאחר שנגמר המנוי הוא פנה אל בני בבקשה לחדש את המנוי. וכך הוא כותב לו: 'היום חידשתי את המנוי שלי ל'כפר חב"ד' והזמנתי מנוי שנתי לחבר נוסף. תודה רבה על המנוי הראשוני. אני מאוד נהנה מ'כפר חב"ד'. ההורים שלך עושים עבודת קודש'.

"כשאני מגיע למערכת העיתון כל יום אני רואה מול עיניי את אותו יהודי, את בעלת התשובה שהתקרבה לחב"ד בזכות העיתון. כאלה יש אלפים, שגם בשבילם העיתון יוצא מידי שבוע.


אני לא מתחרט על שנכנסתי
לעיתון, למרות שאני ומשפחתי
משלמים על כך מחיר כבד ביותר,
החל במתח נפשי ודאגה יום-יומית
ועד מצוקה גשמית קשה ביותר"


"השליחה בדימונה כתבה לאשתי, עורכת 'משפחה חסידית': כמו בכל יום ה', הילד הראשון שלבוש, זוכה לצאת לשער החצר להכניס את תוספת החסידישקייט הביתה בדימונה המדברית'...  היא מכנה את העיתון 'ממש מים חיים, עם כל המשמעויות'. אתה יודע מה זה עושה לשלוחים שנמצאים במקומות מרוחקים אף יותר?".

ובכל זאת, שכחת שרבים מסתפקים כיום בגלישה באתרים החב"דיים.

"יש הבדל בין עיתון מודפס למשהו וירטואלי. באינטרנט מסתכלים על חדשות וקוראים ברפרוף. כשרוצים להעמיק ולקרוא בנחת כאן היתרון של עיתון מודפס.


בין אתר לעיתון. חסיד גולש במרכז התקשורת החב"די - COL

"בנוסף, אסור לשכוח חלק גדול מהמטרה שלנו, כפי שהרבי כתב במכתב שאנחנו מפרסמים השבוע בעיתון הוא – 'הפצת פנימיות התורה'. חוץ מזה, להרבה אנשים יש זמן לקריאת השבועון בשבת. לכן האתרים אינם תחליף לעיתון".

ימי השחור-לבן

איפה הימים שהעיתון היה שחור-לבן אבל עבה יותר ועשיר יותר?

"אני עובד בכלים ובתנאים הקיימים. היעד שלנו הוא להרחיב את העיתון, להוסיף מדורים, ולהוציא את מוסף 'אספקלריה' באופן קבוע. אני חייב לציין עוד פרט מאוד-מאוד חשוב: דווקא בעיתונות הדברים לא נמדדים לפי כמות העמודים. יכול להיות שעיתון יהיה עבה מאוד, אבל רובו מודעות פרסום וללא תוכן איכותי, ובוודאי לא תוכן חסידי. עיתון 'כפר חב"ד' הוא 'מועט המחזיק את המרובה'".

אם העיתון ייסגר חלילה זה גם יהיה כישלון אישי שלך דווקא בתחום התמחותך כמרצה נחשב לגיוס כספים.

"קודם כל אני יהודי מאמין, ואני מאמין ומקווה שהעיתון לא ייסגר, למרות שנכון לרגע זה אני לא רואה מאין יבוא עזרנו.

"אם אתה שואל אותי באופן אישי אשיב לך בכנות, שבדיוק את הדברים האלה אמרו לי חברים וידידים לפני שנה וחצי. למה לך להכניס ראש בריא למיטה חולה? למה אתה צריך לעזוב עסק מצליח ופרנסה מובטחת ולהיכנס לבוץ שרבים לפניך ניסו להיכנס אליו ולא הצליחו?

"אם הייתי חושב במונחים רגילים של תועלת אישית – לא הייתי חושב לרגע להיכנס לזה. אבל מול עיני עמדה הצלתו של העיתון היקר כל כך לרבי ולחב"ד. חונכנו על מסירות נפש ועל הקרבה אישית, והחלטתי, בהסכמת רעייתי שתחי', לקפוץ למים במסירות נפש.


תשרי תשס"ז: 'כפר חב"ד' יוצא לדרך חדשה

"אני לא מתחרט על שנכנסתי לעיתון, למרות שאני ומשפחתי משלמים על כך מחיר כבד ביותר, החל במתח נפשי ודאגה יום-יומית ועד מצוקה גשמית קשה ביותר, כי גם אנחנו לא מקבלים משכורת כבר חודשים רבים.

"אבל כחסיד של הרבי אני יודע שעשיתי את הדבר הנכון, ואני מודה לקב"ה על הזכות הנפלאה שהיתה לי לפעול להצלת העיתון ולתת לו אפשרות להתקיים עוד שנה וחצי אחרי שהיו כבר כאלה שאמרו עליו 'קדיש'. וכאמור, אני מקווה שעדיין נוכל להציל אותו".

אבל במודעה שלכם השבוע אתה בעצם מודה שנכשלת.

"אני שואל אותך, כשרופא מחליט לנתח חולה המצוי במצב אנוש, והוא מצליח להציל אותו ולהאריך את חייו בעוד שנה וחצי – האם זה כישלון?

"כל דבר צריך להישפט על פי הנתונים הרלוונטיים. נכנסתי לעיתון במצב מאוד-מאוד קשה, ממש על סף קריסה מוחלטת. הצלחתי לגייס הרבה כסף, וזה איפשר להוציא את העיתון עוד שנה וחצי.

"נעשו הרבה שיפורים בעיתון. קח למשל את שירות המנויים שהיה לקוי מאוד בעבר. כיום המחלקה הזאת מתפקדת למופת, ויש עלייה גדולה מאוד במנויים ברחבי הארץ והעולם. העיתון נמכר כיום ביותר נקודות ברחבי העולם מבעבר. לכן, אני לא רואה פה שום כישלון.

"אני מודה שלא הערכתי נכון את הקושי דווקא בתחום שאני מתמצא בו - גיוס כספים. לא הערכתי שיהיה קשה כל כך לגייס את הכסף החיוני להשלמת מהלך ההבראה.

"אבל אני מאמין שהכול בהשגחה פרטית ושהישועה תבוא. היום קיבלתי טלפון מיהודי מרמת-גן, מקורב לחב"ד, מומחה בשיווק. הוא הציע את עצמו לסייע לעיתון. יש כאלה רבים. מאז שהעיתון האחרון, ובו זעקת ההצלה שלנו, יצא לאור יש המון תגובות. אני מאמין שהצעד שעשינו השבוע יגרום שיבוא מישהו וייתן לנו את החמצן.

"ביום שלישי השבוע דיברתי עם ידיד שלי בארץ. סיפרתי לו על מה שנפרסם בעיתון, והוא אמר: 'זה לא יקרה'. כששמע שאכן פרסמנו את הדברים, הוא היה המום. היום צלצל אליי ושאל כמה עולה מנוי. אמרתי לו 360 שקלים. הוא אמר במקום: 'אני לוקח על עצמי 5 מנויים, תמצא עוד 100 כמוני'".

איך ייראה הראיון הבא שלנו?

"אשמח בעזרת השם לדווח על חמצן רב שקיבלנו ועל שינויים נוספים שאנחנו עושים כדי לשפר את העיתון ולהגדיל את קהל הקוראים, והעיתון ימשיך להופיע ויעלה ויפרח".

בהצלחה.

רוצים ליצור קשר עם הרב ברוד? סלולרי בארץ: 054-310-9770, סלולרי מחו"ל: 718-406-6677, אי-מייל: [email protected]

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.