מערכת COL | יום י"ז סיון ה׳תשע״ה 04.06.2015

הסבא הוגלה לסיביר, הנכד הקים בה מסעדה כשרה ● מיוחד

מבצע כשרות לשיא חדש: הרב שניאור-זלמן זקלס, פתח מסעדה כשרה בבניין המפואר "בית מנחם" שבנובוסיבירסק, בנוכחות אישים בכירים ● סיפורה של המסעדה החדשה מקפלת בחובה סיפור מרגש של מעגלים שנסגרו ● מדוע פתח הרב זקלס את המסעדה, וממי הוא מקבל השראה בסיביר הקפואה? מגזין שישי  סגירת מעגל בסיביר
הסבא הוגלה לסיביר, הנכד הקים בה מסעדה כשרה ● מיוחד
בעיגול: הרב זקלס קובע מזוזה. ברקע: המסעדה והמנות הכשרות המוגשות בה
משה בן חיים

לראשונה בהיסטוריה בנובוסיבירסק הקפואה נפתחה מסעדה כשרה למהדרין, בתוך הבניין המפואר המרכז הקהילתי "בית מנחם" שבנובוסיבירסק. באירוע הפתיחה של המסעד השתתפו מאות אנשים כולל שרי התרבות של העיר, אישים חשובים וכלי תקשורת.

הרב זקלס הוא נכדו של ר' משה וישצקי ע"ה, שהוגלה לסיביר בעוון שמירת היהדות. השליח הרב שניאור זלמן זקלס: "סבי הוא מקור השראה עבורי במקום הזה. אני תמיד אומר: סבי, ור' מענדל פוטרפס היו בסיביר עשר שנים, ואני כבר עקפתי אותם. אני כאן מזה 15 שנה"...


המסעדה החדשה

גם ביום ההולדת של הרב זקלס שהתקיימה בכ"ד טבת השנה, אמר דודו הרב בן ציון וישצקי שהגיע במיוחד לאירוע: "אבא שלי, הרב משה וישצקי ע"ה, נאסר והגלה לסיביר בעוון שמירת היהדות. והנה, היום הנכד שלו כאן (השליח הרב זקלס) , ממשיך בדרכו ומפריח את השממה".

מתחת לאפס

כשהגיעו זוג השלוחים לנובוסיבירסק, הם היו צריכים להתחיל הכל מאפס, גם מתחת לאפס. "כשהגענו לא היה כלום, אפילו לא בית כנסת. ב"ה היום יש ב'בית מנחם', בית כנסת, ספרייה, מסעדה (החדשה) מקווה טהרה, ועוד כמה חודשים תפתח כאן מרפאה.

"כן, גם מרפאה. חיים יהודיים סביב השעון, כולל כל צרכי הקהילה. רק בשבוע האחרון, נערכו עשרה בריתות של יהודים ונחנך עבור כך 'חדר הברית'".

בבית הספר שתחת נשיאות הנגיד ר' לוי לבייב, ובתמיכת 'קרן מרומים' של הנגיד מיכאל מיראלשוילי, לומדים למעלה ממאה ילדים. בהזדמנות זו, הרב זקלס מציין את הפריחה של הקהילה בסיועו של רבה הראשי של רוסיה הרב בערל לאזאר, ונשיא הקהילה היהודית מר
אלכסנדר ברדה.

מסעדה ברמה גבוהה

פתחתם בחודש שעבר מסעדה כשרה למהדרין ויוקרתית. מה מציעים במסעדה אצלכם?

היא מסעדת דגים ובשר ברמה גבוהה. לרגל הפתיחה הכנו בשר בקר, הבאנו שוחט ממוסקבה, ושכרנו מפעל. כל תקופת זמן נכין בשר בקר לטובת המסעדה".

למי המסעדה מיועדת?

"המסעדה פתוחה לכולם, היא ממוקמת במקום הכי מרכזי בנובוסיבירסק – 100 מטרים מהעירייה ומהכיכר המרכזית בעיר".

מדוע בעצם, החלטתם לפתוח מסעדה?

"אברהם אבינו היה היהודי הראשון, והוא פתח קודם כל מסעדה, אש"ל. הדרך לגעת ביהודי, היא דרך קיבתו.


אוכל יהודי כשר. מנות במסעדה החדשה

"אציין כמה סיבות: א. כשיהודי מגיע למסעדה כשרה הוא פוגש עוד יהודים כמותו, וזה מחזק אותו. ב. כמו שכתוב בתניא, כשיהודי אוכל כשר, נעשים מוחו וליבו זכים אלף פעמים ככה. ג. זו אולי המסעדה הקרובה ביותר בעולם לבית כנסת.

"נכנסים לבניין, מצד שמאל בית כנסת, מצד ימין זו מסעדה. יש יהודים שבגלל המסעדה הם נכנסים להתפלל בבית הכנסת.

"יהודים כאן לא ידעו 70 שנה מה זה בית הכנסת. לכן, כשאנו מציעים להם טעימה איכותית במחיר עממי, זה מביא אותם לכאן בהמוניהם".

הרב זקלס מציין שבמשך החודש בו נפתחה המסעדה, היא נחשבת לסיפור הצלחה יוצא מן הכלל.

ניסים בסיביר

הסיפורים מהרב זקלס קולחים: "זוג יהודים ש15 שנה לא היו להם ילדים. קיבלו על עצמם לשמור טהרת המשפחה וברוך השם לאחר שנה בדיוק נולד להם בן! הברית התקיימה בבית הכנסת ושם הילד: אליהו. בתמונה: האבא והתינוק, ואני הסנדק בברית".

עוד סיפור (עם תמונות מצורפות בתחתית הכתבה): "היה יהודי, פרופסור נכבד באוניברסיטה. הוא ביקש מנכדו להגיע בית הכנסת, והנחתי לו תפילין לראשונה בחייו. אחרי שבוע הוא נפטר. סיפור שקרה שבוע שעבר"

סבך, הרה"ח ר' משה וישצקי ע"ה, הוגלה לסיביר. אתה חש סגירת מעגל?

"סבי הוגלה לסיביר ושהה במאסר יחד עם ר' מנדל פוטרפס. הם זרעו בדמעה, במסירות נפש, ואנחנו 'ברינה יקצורו', קוטפים את הפירות. למרות כל ההישגים, עדיין יש קשיים והתמודדויות.


מבצע כשרות לשיא. הרב זקלס קובע מזוזה במסעדה החדשה


המרכז המפואר שפועל רבות בקרב יהודי המקום

עדיין מדובר בארץ קפואה שבעה חודשים בשנה. אומרים כאן: 'אתה רוצה להתחמם? לך לפריזר'. רק שבפריזר יש רק 18 מעלות מינוס, וכאן יש 40 מעלות מינוס".

הרב זקלס מספר סיפור אותו שמע בעצמו מסבו בהיותו ילד: "סבי היה בכלא, ויום אחד החליטו להעביר אותו לחדר אחר. כשהוא הגיע לשם, סיפרו לו האסירים כי 'אח שלו' נמצא בחדר סמוך... היות ולא היה לו אח, הוא הבין מיד, שמדובר בר' מנדל פוטרפס (עם הזקן והקסקט הם נראו כמו אחים...)

כעת, הוא ידע זאת. אבל איך הוא יצור עימו קשר? האסירים ראו שר' משה רוצה לראות את 'אחיו', והגו עבורו רעיון: היות ותא השירותים גובל בשירותים של החדר של ר' מנדל, אפשר לדבר ליד הקיר והקול נשמע ביתה... וכך ישבו מעת לעת שני החסידים והתוועדו במשך שעות ארוכות..."

"אני אומר", מוסיף הרב זקלס, "אם סבי יכל להתוועד במחתרת בתוך הכלא במשך שעות ארוכות, אז אני גאה להמשיך ולסגור את המעגל".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.