מערכת COL | יום י"ז טבת ה׳תשע״ב 12.01.2012

הימין מחרים, למד"א חסרות מנות דם

לפני כחודש הכריזו בהתנחלויות על הפסקת תרומות דם למגן דוד אדום בעקבות החלטת הארגון להסיר את סמליו מהניידות הפועלות ביהודה ושומרון. כעת מתברר שהחרם הוביל למצוקה קשה של מנות דם במד"א לסיפור המלא
הימין מחרים, למד
ארכיון
מעריב

לפני כחודש הכריזו בהתנחלויות על הפסקת תרומות דם למגן דוד אדום בעקבות החלטת הארגון להסיר את סמליו מהניידות הפועלות ביהודה ושומרון. כעת מתברר שהחרם הוביל למצוקה קשה של מנות דם במד"א.

גורמים במד"א אישרו אתמול כי הארגון אכן סובל בימים אלה ממצוקה ממשית ומדאיגה של תרומות דם, בעיקר בירושלים ובבאר שבע, בשל החרם שהוכרז על הארגון על ידי מנהיגי הציונות הדתית.

"המסגרות של הציונות הדתית וישיבות ההסדר היו עד היום 'תורמים כבדים' וקבועים של בנק הדם של מד"א", אמר גורם בכיר במד"א. "מאז שנחשף דבר ההסכם עם הצלב האדום, אפשר לראות את הירידה הדרמטית בתרומות הדם. כיום יש מצוקה חריפה של דם בעקבות החרם".

במד"א מתחו אתמול ביקורת חריפה על ההסכם עם הצלב האדום, שאילץ את הארגון להסיר את הסמלים שלו מהאמבולנסים במועצות המקומיות מעבר לקו הירוק. לדברי הגורמים, המהלך הזה פגע במד"א במקום להועיל לארגון. "אילו הצלב האדום היה תורם מנות דם למד"א, היה אפשר להבין את היוזמה, אבל זה לא מה שקורה", אמר הגורם הבכיר. "המציאות היא שכיום יש מצוקה גם בשל מצוקת תורמים".

שש מכללות מחרימות

מאז חשיפת ההסכם בין מד"א לצלב האדום באוגוסט, מנהלים המתנחלים קרב קשה נגד הארגון. הצעד האחרון במסגרת המאבק היה הכרזה של פעילי ימין על חרם תרומות דם למד"א. המתנחלים נחשבים אחת הקבוצות התורמות ביותר של דם. בעת מחסור, היו נשלחות ניידות תרומות דם להתרמות חירום בהתנחלויות, ומאות מנות דם היו מגויסות בכל התרמה.

לפני חודש ביקשו רכזי התרמות הדם של מד"א לקיים ימי התרמה בהתנחלויות פדואל וכפר תפוח, אולם מזכירויות היישובים סירבו להכניס את ניידות תרומות הדם לשטחן.

במקום זאת ארגן ועד מתיישבי השומרון ימי התרמה מרוכזים שבהם הגיעו התורמים ישירות לבתי החולים, וכך מנות הדם שלהם לא עברו דרך מד"א.

לטענת פעילי הימין, בתרומה הישירה לבית החולים יש גם פגיעה כספית קשה במד"א, שגובה בדרך כלל מאות שקלים על כל מנת דם שנמסרת לבתי החולים.

לאחרונה הצטרפו לחרם גם שש אגודות סטודנטים של מוסדות אקדמיים דתיים, ובהם "מכון לב", "מכללת אמונה", "אפרתה" ו"מכון טל" היושבות בירושלים. בעבר הייתה מד"א מגייסת מאות מנות דם בשנה במוסדות הללו.

במד"א מכחישים

במקביל דאגו אגודות הסטודנטים לארגן תרומות דם ישירות לבתי החולים בבירה כדי להגביר את הפגיעה הכספית במד"א. לחרם הצטרפו גם אגודות הסטודנטים של מכללת "אורות ישראל" באלקנה ומכללת "תלפיות" בחולון.

"מאז תחילת המאבק שלנו בהסכם המביש של מד"א עם הצלב האדום, הדגשנו כי אנחנו מחרימים את מד"א, אבל חד-משמעית כן תורמים דם ישירות לבתי החולים", אמר אתמול יו"ר ועד מתיישבי השומרון, בני קצובר. "המטרה היא למנוע ממד"א רווח כספי על מכירת הדם שלנו. לכן אין באמת מחסור במנות דם. נשמח מאוד שמד"א תחליט שדמם של אוהבי ההתיישבות חשוב לה יותר מכספי הצלב האדום".

במד"א דחו אתמול את טענות המתנחלים. "הציבור בישראל מודע לכך שתרומות הדם הן עבור החולים והפצועים ולא עבור ארגון כזה או אחר", נמסר מהארגון.

במד"א מסבירים שבשל תקופה המאופיינת בתחלואי החורף העונתיים, חלה ירידה מסוימת בתרומות הדם, "בדיוק כפי שקורה בכל שנה בעונה זו או בתקופת הקיץ, כשרבים מהתורמים שוהים בחופשה. מד"א ערוך ומתורגל לנהל את מלאי הדם של ישראל, גם בתקופות של ירידה בתרומות. במד"א שבים ומזכירים לציבור את חשיבות תרומת הדם.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.