מערכת COL | יום כ"ג סיון ה׳תשע״ב 13.06.2012

אחרי 64 שנה: המצבה התגלתה באורח פלא

שישים וארבע שנים הייתה המצבה עמוסת התארים, מושלכת כדומן על אדמת בית החיים, היום היא שבה למקומה ה"טבעי" ● סיפור מפתיע שמשלב 'השגחה פרטית' גלויה עם 'חסד של אמת' עצומה ● למעלה מאלף קברים (!) שוקמו בשנה האחרונה בחלקה הישנה של 'כולל חב"ד' בהר הזיתים שבירושלים, בה טמונים רבנים מפורסמים ואישים נכבדים רבים, במסגרת מיזם ענק של 'כולל חב"ד' ו'הרשות לפיתוח ירושלים' ● גילוי מצבה לסיפור המלא
אחרי 64 שנה: המצבה התגלתה באורח פלא

הכל החל לפני כשנה ויותר בחודש אדר אשתקד, כשבהנהלת 'כולל חב"ד' לצדקת רמבע"ן, בשיתוף פעולה עם 'הרשות לפיתוח ירושלים' בראשות מר ראובן פינסקי, החליטו להיחלץ חושים למען שיקום חלקת כולל חב"ד בהר הזיתים.

הר הזיתים, כידוע, חולל ונהרס בחלקו ומצבותיו נותצו במשך השנים תש"ח – תשכ"ז; חלקת 'כולל חב"ד' סבלה עוד יותר מההרס הרב, וזאת בשל מיקומה של החלקה באמצעו של ההר. הפורעים ימ"ש נחפזו להרוס את כל הקברים על מנת לסלול במקום כביש שיחצה את ההר ורק אחרי מלחמת ששת הימים, מששב הר הזיתים לידיים יהודיות בשנת תשכ"ז נתגלתה הזוועה: המקום היה הרוס וחרב עד שלא ניכרו בו כלל קברים שלא לדבר על מצבות!

כבר אז - בשנת תשכ"ז - התגייסה הנהלת 'כולל חב"ד' במלוא העוז, להציל את החלקה במה שאפשר. למבצע כביר זה, נדרשו משאבים כלכלים רבים אשר לא היו בנמצא, אך ההנהלה לא שקטה על השמרים ובמשך השנים שוקמו לא מעט מהקברים, כמו"כ הותקנו שבילים וגדרות בחלקה הישנה.

כאמור לפני שנה הורמה הכפפה והוחלט על שיקום יסודי ומאסיבי של כל החלקות של 'כולל חב"ד'. במהלך פרויקט השיקום, מוחזרים למקומם עשרות מצבות ושברי מצבות, החלקות משנות את פניהן ומקבלות מראה מכובד, כראוי וכיאה למקום משכנם של נוחי עדן. הפרויקט כולו עומד תחת פיקוחם המסור של ידיד 'כולל חב"ד' ומיקירי חסידי חב"ד, הר"ר גדי נדלר ומר אשר בן יוסף מחברת '770 ניהול פרויקטים', כל זאת בהכוונתו הפרטנית של רב מרכז העיר ירושלים, הגאון הרב זאב דוב סלונים שליט"א.

"עבודת השיקום נעשית באופן יסודי מאוד", מספרים בהנהלת ה'כולל', "ראשית אנחנו בודקים כל קבר וקבר בבדיקה מעמיקה ומדויקת על פי הספרים והרישומים הישנים הנמצאים אצלנו, ובכך אנו מוודאים במאת האחוזים את הקבר, לאחר מכן אנו יוצקים את 'צורת הקבר' עם בטון באופן מכובד, ורק אחר כך מניחים את המצבה הישנה ע"ג הבטון החדש, כך שקבר שכמעט ולא היה נראה על גבי הקרקע הופך לקבר מכובד עם מצבה מתוקנת ומשופצת. במקרים שלא קיים כלל מצבה אנו מתעתדים להתקין מצבה חדשה". בהנהלת ה'כולל' גם יודעים לספר על מצבות רבות שפשוט נמצאו במקומות אחרים לגמרי מהמיקום המקורי, זאת מחמת הסחף, המפולות והפרעות הרבים שהיו שם במשך השנים.

בנוסף לשיקום הקברים עצמם, פעלו בהנהלה לגדר את כל החלקות על ידי קירות בטון חזקים ויציבים בכדי למנוע הישנות של מפולות וכדומה. סודרו דרכי גישה לקברים באופן מכובד, והותקנו מעקות ברזל לכל אורך המדרגות לנוחיות המבקרים בהר.

בעתיד מקווים בהנהלת כולל חב"ד להגשים את שאיפתם ולשקם אף את החלקה הישנה הקרויה "החלקה הסגורה". חלקה זו היא הראשונה בחלקות החסידים שעל 'הר הזיתים' והחלו לקבור בה כבר לפני כמאה ורבעים שנה. על גבי חלק מהקברים, למרבה הצער, נבנה כביש אחרי שנת ה'תש"ח. יצוין שקברו של הגה"ח ר' זאב דוב סלונים ע"ה, סבו של הרה"ח זאב דוב סלונים שליט"א שנלב"ע בשנת ה'תרנ"ח, קבור אף הוא בחלקה זו.

אגב, אם אנו כבר נדרשים להר הזיתים ולשיפורים הנרחבים שמתבצעים בו, זה גם המקום לספר לכל אלו שיקיריהם או רבותיהם טמונים בהר, כי כיום קיימת אבטחה אדוקה בכל האזור, עם הקמת תחנת המשטרה הקבועה במעלה ההר! בנוסף ישנם במקום גם חברות שמירה 24 שעות ביממה.

כמו-כן, זה לא מכבר הוקמה יחידת האבטחה של מזרח ירושלים (מטעם משרד הבינוי והשיכון), המאבטחת את תנועת העולים אל חלקות קברי יקיריהם. משפחות המעוניינות להגיע להר הזיתים מתבקשות לפנות למוקד האבטחה של היחידה לאבטחת מזרח ירושלים. הליווי אינו כרוך בתשלום. ההגעה מנקודת המפגש לחלקת הקבר נמשכת כארבעים דקות. להזמנת ליווי אפשר לפנות 24 שעות ביממה למוקד בטלפון 02-6271598.

ב'כולל חב"ד' נרגשים עדיין מגילוי ההשגחה הפרטית המופלאה לה זכו לפני שבועות מספר, כאשר בתוך ימי ה'שלושים' של החסיד המופלא הרב שמעון פרידמן ע"ה [שכונה בפי כל 'שמעון הצדיק'], התגלתה באורח פלא, מצבתו המקורית של סבו הגדול רבי אברהם כהן זצ"ל, אשר שימש כדיין בבית-הדין של בעל ה'תורת חסד'. המצבה נתגלתה כשהיא זרוקה עשרות מטרים מהקבר עצמו הנמצא סמוך ביותר למצבת קבורתו של בעל ה'תורת חסד' נ"ע.

יצוין שבעבר הקימה המשפחה מצבה חילופית על הקבר, ובימים אלו, כאמור, התגלתה המצבה המקורית במלוא הדרה עם תארים מכובדים להפליא, וזה נוסח המצבה:

פ"נ
הרב
המאוה"ג (המאור הגדול) חסיד ועניו וכו'
כקש"ת מו"ה
אברהם משה דוב
בה"ר
ר' דוד הכהן זלה"ה
חד מבי דינא רבה
דקרתא קדישתא הדין
נלב"ע ביום ט' לחודש חשון
שנת תרע"ג ת.נ.צ.ב.ה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.