מערכת COL | יום י"ז כסלו ה׳תשע״ב 13.12.2011

אחרי 213 שנה: נחנך בית כנסת לאסירים יהודים בכלא בפטרבורג

סגירת מעגל: 213 שנים לאחר ש'בעל התניא' יצא מכלאו בפטרבורג נחנך בית כנסת לאסירים יהודים בכלא בפטרבורג ● על הקמת בית הכנסת בכלא בפטרבורג עמלים כבר מזה תקופה ארוכה. בבית הכלא כבר מזה זמן רב נערכות תפילות ושיעורי תורה, אולם הגיע הזמן למסד את הפעילות ולפתוח בית כנסת קבוע במקום  לסיפור המלא
אחרי 213 שנה: נחנך בית כנסת לאסירים יהודים בכלא בפטרבורג
כתב COL

"בית הכנסת זה הוא השמיני מתוך בתי הכנסת שנפתחו בבתי הכלא השונים ברוסיה, אך יש כאן משהו סימבולי מיוחד, והוא הסמיכות ל'חג הגאולה - י"ט כסלו' שבו יצא האדמו"ר הזקן 'בעל התניא' ממאסרו בפטרבורג, כך שמבחינתנו הדבר מהווה סגירת מעגל", כך אמר הגר"ב לאזאר רבה הראשי של רוסיה לאנשי תקשורת רבים, שצבאו ביום שני השבוע על כותלי הכלא בפטרבורג, כדי לסקר מקרוב את פתיחת בית הכנסת היהודי בבית הכלא.

הפעילות להקמת בתי כנסת בתוככי בתי הכלא ברוסיה נעשית במלוא התוקף מזה מספר שנים, ע"י הרבנות הצבאית לרוסיה, מתוך ידיעה כי חיזוק האמונה ושמירת המצוות בקרב האסירים היהודים, תביא לכך שהם גם יצאו ממעגל הפשע, ולפיכך גם רשויות הכלא מעודדים את הקמת בית הכנסת, ומקדישים אולמות לשם כך.

על הקמת בית הכנסת בכלא בפטרבורג עמלים כבר מזה תקופה ארוכה. בבית הכלא כבר מזה זמן רב נערכות תפילות ושיעורי תורה, אולם הגיע הזמן למסד את הפעילות ולפתוח בית כנסת קבוע במקום. אכן בהשגחה פרטית של ממש, הגיעה ההודעה מהנהלת בית הכלא לקהילה היהודית כי הכשרת המקום הסתיימה, וניתן לחנוך את בית הכנסת. עיון בלוח השנה גילה את העובדה המרנינה, כי פתיחת שערי בית הכנסת הינה בדיוק בסמיכות לתאריך של 'חג הגאולה' שבא יצא האדמו"ר הזקן בעל התניא והשו"ע, ממאסרו המפורסם בפטרבורג.

רבה של רוסיה הרב בערל לאזאר יצא בטיסה מיוחדת ממוסקבה לפטרבורג, בכדי ליטול חלק במעמד ההיסטורי, ולשאת דברי עידוד וחיזוק ליהודים הכלואים בבית הכלא. הגר"ב לאזאר כובד בקביעת המזוזה ולאחר מכן נערכה תפילה ראשונה וקריאת התורה, כאשר רבה הראשי של פטרבורג הרב מנחם מענדל פעווזנר משמש כבעל קורא.

רב צבא רוסיה הרב אהרן גורביץ אודה במילים נרגשות למפקדי והנהלת הכלא שנכחו במקום על שעשו ועושים הכל למען האסירים היהודים, תוך התחשבות נאותה באמונתם ובתורתם, והביע תקווה להמשך שיתוף פעולה פורה שיביא להקמת בתי כנסת גם במקומות נוספים. הרב גורביץ העלה על נס את הרב אברמוב משלוחי חב"ד בפטרבורג, שפועל במשך כל השנה עם האסירים היהודים והוא גם זה שידאג לנהל את הבית הכנסת החדש, בתמיכת ועזרת רבה של פטרבורג הרב פעווזנר.

"היה זה מאורע מרגש ביותר", סיכם רבה של רוסיה הגר"ב לאזאר את רשמיו מהמעמד ההיסטורי, "אנו כיהודים יודעים את החשיבות של הצלת נפש אחת מישראל, בוודאי שעשייה שכזו בקרב אנשים שהתדרדרו להיכן שהתדרדרו היא רווח והצלה מבחינתם, וניצוץ תקווה שיחד עם הבערת הנקודה היהודית שבקרבם, יוכלו גם להתחזק בשמירה על ערכים ויצאו מאפילה לאור גדול", אמר הרב.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.