ד"ר לנדו משיבה לגולשי COL: כך תתמודדו עם נוער בסיכון
ד"ר יהודית לנדו, COL
בתי-הספר והורים מתמודדים היום עם ילדים המוגדרים כילדים בסיכון. בהגדרת הסיכון הכוונה לגורמים בסביבה המיידית הקרובה והרחבה של הילד או הנער אשר גורמים לפגיעה בהתפתחות הילד פיסית, רגשית, לימודית וכד'. למי הכוונה? לשלושה מעגלי סיכון:
1. ילדים הנמצאים בתוך סכנה, דהיינו בסביבה המיידית (בית, שכנים וכדומה..) שלהם מתרחשים דברים שמסכנים אותם, פיסית, רגשית ונפשית. כאן חובה להתערב מידית ולפעול להפסקת הגורם הפוגע.
2. ילדים במרחב הסכנה, אלו ילדים ונוער שהסכנה נמצאת באיזור שלהם, כמו ילדים החיים בשכונות בעייתיות, ילדים שחבריהם אינם מובילים למקומות חיוביים, ילדים שבתוך הבית יש קשיים וההורים בכלל לא מודעים להשפעת הקושי על הילד, או אינם יודעים מה לעשות. ילדים אלו חשופים לסיכון וצריכים הגנה.
3. ילדים בעלי פוטנציאל להפוך לילדים בסיכון, כמו: ילדים לקויי למידה, עולים חדשים, ילדים עם קושי חברתי וכד'. הכל תלוי בנו אם יתפתח סיכון או לא.
בציבור שלנו מכונים ילדים ונערים אלו "הנושרים", בדר"כ הסימנים להתחלת התהליך הוא בגילאים הצעירים יותר. התעלמות מהסימנים או התערבות לא מתאימה גורמים בסופו של דבר לנשירה, וכוונתי הן לבנים והן לבנות, הקשיים קיימים בשני העולמות.
הילדים האלה מציבים אתגר חינוכי / פדגוגי / ערכי להוריהם, למשפחתם ולצוות החינוכי שבא איתם במגע, כולל צוותים חינוכיים שהקימו מוסדות שמטרתם לעבוד ולטפל בילדים ובנוער הזה.
לסביבה חינוכית ולסביבה המשפחתית יש חלק משמעותי מאוד ביכולת להנציח כישלון, והדרה חברתית בקרב תלמידים בסיכון או להיפך לבנות מרחב שמתוכו הם יוכלו להתחיל ביציאה מכישלון.
במי זה תלוי? בנו, בהורים, במשפחה, במורות ובמורים ובצוות החינוכי. וכאן המקום לשאול ולקבל תשובות שבעז"ה יעזרו לי ולכם לסייע בידי הילדים והנוער הנפלאים, לעלות על נתיב רחב וטוב יותר.
המומחים עונים - עוד בנושאי חינוך במדור:
● המאבחנת אסתר בורגן, קשיי למידה וריכוז
● המחנך הרב יצחק ריבקין, תשובות מרתקות בחינוך