מערכת COL | יום ט"ו אלול ה׳תשס״ז 29.08.2007

העדפה בישיבות חב"ד / המאמר המלא בתרגום לעברית

בשבוע שעבר פורסמו ב-COL קטעים ממאמרו הנוקב של הסופר החב"די הנודע ר' יהושע דובראווסקי ב"דער אלגעמיינער זשורנאל", בו הוא יוצא חוצץ נגד מה שהוא מכנה "ה'סלקציה' הטראגית בישיבות שלנו" ■ הפרסום ב-COL גרם להד חסר-תקדים ולמספר תוצאות חיוביות עליהם יפורסם בהמשך ■ "ידוע לי היטב, שבעקבות המאמר הזה אינני עתיד ללקק דבש, אדרבה, עוד אחטוף בעטיו מנה הגונה של עקיצות לעגניות וביקורת חריפה. פלוני יאמר: "הראית? 'מגיד מישרים' חדש הגיע לשכונתנו המעטירה!"... ■ כעת ב-COL: המאמר המלא בתרגום לעברית לסיפור המלאמזדהים עם הדברים? אתם מוזמנים להגיב במערכת התגובות >>>
העדפה בישיבות חב
בחור שקוע בלימודו בישיבת 'תומכי-תמימים' ב-770 • צילום: אלי קאהן, COL
מאת חיים ברון, כתב COL בניו-יורק

הסופר החב"די הנודע ר' יהושע דובראווסקי פרסם השבוע מאמר נוקב בעיתון האידי והמכובד "דער אלגעמיינער זשורנאל" היוצא-לאור בארצות-הברית. במאמר, הוא יוצא חוצץ נגד מה שהוא מכנה ה'סלקציה' הטרגית בישיבות שלנו.

"כיצד אנחנו לא מתביישים מהנגידים ר' לוי לביוב ור' דזשארדש ראהר שמעניקים מיליונים לחב"ד כדי לקרב ילדים 'חילוניים' ליהדות, בה בשעה שהגבירים החב"דים 'שלנו' לא מכסים התקציב של הישיבות שלנו כדי שיוכלו לקבל את כל התלמידים בזרועות פתוחות"?

הסופר הדגול, שידיו רב לו כידוע בעריכת שיחותיו ואגרותיו של הרבי, שופך את ליבו על העובדא שמנהלי-הישיבות זורקים הרבה תלמידים לרחוב, ודוחקים הורים עניים לשלם שכר-לימוד יותר מכדי יכולתם, וגם אם אינם מסוגלים לשלם הם לא מקבלים את בניהם.

קטעים מהמאמר פורסמו ב-COL וגרמו להד חסר-תקדים בחב"ד ואף למספר תוצאות שיפורסמו בהמשך.

COL מתכבד להגיש את המאמר המלא בתרגום לעברית:

ברצוני להבהיר מראש: ידוע לי היטב, שבעקבות המאמר הזה אינני עתיד ללקק דבש, אדרבה, עוד אחטוף בעטיו מנה הגונה של עקיצות לעגניות וביקורת חריפה. פלוני יאמר: "הראית? 'מגיד מישרים' חדש הגיע לשכונתנו המעטירה!"... וחברו יעוה פניו בחצי-חיוך ויפטיר לעומתו: "באם היה חסר לנו - הא לך ברנש טרי שתחביבו להשמיע דברי תוכחה, להלאות את הציבור ולטפס בצפורניו החשופות על קירות חלקים, מר-נפש שכמותו"... ועוד כהנה וכהנה קריאות מעלות ריח-ניחוח.

יתירה מזו: בתקופתנו ובמצבנו, קיימים סיכויים קלושים ביותר שדברי יתקבלו - אפילו אצל אלה שיסכימו עם תוכנם (באם בכלל ימצאו כאלה). תמורת "קול קורא במדבר", המצב כיום הוא "קול קורא בג'ונגל", מקום אשר אם העזת להרעיד קלות את ענפיו - הנך צפוי לקבל על הראש מכל מיני בריות משונות...

ולמרות כל זאת - החלטתי הפעם לכתוב ואף להדפיס את המאמר (זאת לאחר שכבר כתבתי שלושה-ארבעה מאמרים בתוכן דומה - ונמלכתי שלא לפרסמם, בנחשי עד כמה זעומות תהיינה התוצאות).

זכור ימות עולם! חייבים אנו לזכור, כי מאז ומעולם היה - אצל יהודים בכלל ואצל חסידי חב"ד בפרט - יסוד-היסודות ותמצית-דם-הנפש ענין החינוך ולימוד התורה לילדי ישראל. עד כמה שמילים אלו נשמעות "נדושות", מחובתנו ללעוס אותם שוב ושוב בניבי-תודעתנו ולצרוב אותם במעמקי מוחנו ולבנו. מדוע? משום שבקרחון הנפשי בו אנו שרויים, חייבת לקדוח ולבקוע קריאתו הקדושה של כ"ק הרבי הריי"צ: אמריקה אינה שונה! אסור שתהיה שונה! חייבת לא להיות שונה! איננו מבחינים, עד כמה אבדה לנו התחושה ההיא של להבת-שלהבת התורה והחינוך החסידי, אשר בזמנים עברו שרפה את כל המחיצות וכילתה את כל המניעות.

אך היום נוצר מצב, כדברי העולם, אשר "מרוב עצים לא רואים את היער". מוסדות התורה אמנם גדלו והתרחבו, תודה לא-ל - אך בד-בבד, חדרה השפעת החינוך הכללי לתוככי מוסדות חסידיים; הללו קיבלו על עצמם לפתע "עול דרך ארץ", ומשעבדים עצמם לכל מיני צרכים גשמיים ועזרים מודרניים, שכמו הפכו תנאי הכרחי לקיום מוסד. אמצעים ועזרים אלה הלכו ותפחו, עד שהעיבו, כיסו והסתירו על העיקר - התורה והחינוך-הנשמתי, המהוים את לבו של המוסד.

מי אינו זוכר את הדרך השמורה בקפדנות מדורי-דורות של מוסדות תורה בכלל ומוסדות חב"ד בפרט? העובדה שחינוך על טהרת הקודש הינו עצב-החיים המרכזי בגוף האומה, חייבה כל מוסד תורני לפעול כמוקד חירום להצלת נפשות - פתוח עבור כל ילד יהודי! ומכיוון שכך, אין מקום ולא יעלה על הדעת מיון סלקטיווי בכל הקשור לקבלת תלמידים! משום שכאשר מדובר בפיקוח נפש, אסור לשקול ולמדוד את הכישורים של ילד יהודי זה או אחר; בפרט בצעדים הראשונים של לימוד התורה וחינוך יהודי. כך הייתה דרכם של מוסדות תורה אצל יהודים מזמנו של רבי יהושע בן גמלא.

באותם מוסדות, ובפרט במוסדות חב"ד, היה מושללת ומופרכת לחלוטין - סלקציה על רקע של שכר-לימוד. בכל המצבים הקשים ביותר - האם דרש פעם מנהל מוסד מהוריו של תלמיד הבא להירשם שעליהם לשלם כך וכך? ומי בכלל העלה על הדעת לומר, חלילה, שבאם לא ישלמו את הסכום הנדרש ינעלו שערי המוסד בפני הילד?! הס מלהזכיר!

אפילו אצל אומות-העולם נהוג מכבר כחוק-ולא-יעבור, להעניק לכל ילד חינוך יסודי ללא תשלום, מבלי הבט על כישוריו או מצבו הפיננסי. והרי על אחת כמה וכמה - שצריך להיות כן וביתר שאת לאין קץ בחינוך תורני קדוש! וכך אכן היה לא מזמן, כפי שזכור לי היטב מהישיבה בסמרקנד, בברינווא, ועוד. בתקופה היותר טובה בסמרקנד, כאשר קהילת אנ"ש התאוששה קצת מבחינה כלכלית וישיבת תומכי תמימים גדלה בצורה משמעותית - לנו, התלמידים, היה את כל הדרוש לנו; ושום גירעון לא נוצר. האם המנהל השיג זאת מגביית שכר לימוד? בפירוש לא!

אותו עובד ה' מרומם, ר' ניסן נמינוב, מעולם לא לחץ על ההורים; הם שילמו כמה שהיה ביכולתם (ולפעמים גם פחות מזה).

אמור מעתה, כיצד איפוא כיסו את ההוצאות הגדולות של הישיבה? הרי לא הייתה על כך "תמיכה ממשלתית" (התחום היחיד בו התקבלה ממנה "תמיכה" היה, שלזמן קצר, בשל מצב המלחמה, היא העלימה עין ולא אסרה או הוציאה להורג את מנהיגי הישיבה ותלמידיה...), גם לא הייתה אז עזרה מה"ג'וינט" או מהפדרציה. אלא מאי? ר' ניסן אכן לא נגש בהורים, אך אימן את כושר-השפעתו החסידי כלפי כמה "בעלי ממון" מאנ"ש בטשקנט וסמרקנד [בכוונה השתמשתי בביטוי היבש "בעלי ממון", משום שהללו אכן לא נהגו "כמנהג הנגידים המפורסמים" על תואריהם הנהוגים במדינות הרווחה].

הבה נדבר בצורה מפורטת ואישית יותר: המנדבים העיקריים שהחזיקו את הישיבה בסמרקנד היו החסידים הנודעים ר' חייקל חאנין ור' לוי יצחק שפירא, עליהם השלום. באיזה "געשמרק" ועונג חסידי היו נותנים את עשרות ומאות אלפי הרובלים, אותם הרוויחו בסיכון עצמי יום אחר יום! והרי גם שם ברוסיה, לא הייתה זו מטרת הצדקה היחידה שלהם.

אגב, ר' חייקל חאנין לא שכח את הישיבה גם כאשר החליט להבריח את הגבול לפולין ולעזוב את הגהינום הרוסי: הוא השאיר עבור התלמידים מליון רובל (!!), כדי שגם הם יוכלו לעשות מסלול דומה ולהמלט מארץ התלאובות.

לאור כאלו עובדות, המצביעות על גישה כה מסורה ואחראית לחינוך יהודי חסידי בתקופות המרות ביותר בעבר - כיצד ניתן להבין את היחס ההפכי ממש למוסדות חב"ד מצד מנהליהם בימינו, בתקופה טובה באין ערוך במלכות החסד של אמריקה? כיצד ניתן להצדיק כאלו מקרים קורעי-לב, אשר היד ממאנת להעלותם על הכתב, כדי שפנינו שלנו לא ישחירו כשולי קדירה. די אם נאמר: עוד ועוד הורים צועקים בקלא דלא אשתמע, גוורלד! אין באפשרותם לשלם בשום אופן עבור שכר-לימוד, סכומים הבולעים את רוב משכורתם...

ושוב מתפרצת הזעקה, ושוב מתוך ההשוואה לישיבה בסמרקנד, פוקינג ופאריז, תחת הנהלתו הקפדנית של ר' ניסן נמינוב ז"ל. מעולם הוא לא ריחק תלמיד אשר יד הוריו לא השיגה לשלם שכר לימוד; ולא זו בלבד: הוא גם לא סילק משורות הישיבה תלמידים אחדים פראי-אדם "משכמם ומעלה", אשר למוחותיהם האטומים לא היה שייך להשחיל ולו משנה קלה... וכיוצא באלה טיפוסים. מה הסך-הכל מלימודם בישיבה? כמה עשרות משפחות חב"דיות חשובות, הנמנות על צאצאי אותם תלמידים שלא הורחקו.

נשאלת השאלה: מה קורה כאן? "הזאת נעמי"? האם מוסדותינו כיום מהוים המשך למוסדות חב"ד בדורות הקודמים, או שמא החליטו לאמץ, ואף בהצלחה יתירה, דמות של "ישיבה-אקדמי" אמריקנית דתית-למחצה?

קחו דוגמא אחת. אחד השלוחים בערי השדה, הכורע תחת עבודתו ומצליח בקושי "לגמור את היום" - ביקש ממנהל המוסד בריכוז החב"די, בו לומדים שלושת בניו, הנחה בשכר הלימוד. המנהל ענה לו חד וחלק, כי הוא אינו מחוייב "לשנורר" עבור ילדיו של השליח... עבורם יואיל נא השליח עצמו "לשנורר"! (ותסלחו לי על שציטטתי את הביטוי הלא-מכובד כלפי גבאי-צדקה).

איך טחו עיניו של המנהל מלראות את הסילוף שבטענתו? הרי זה בפירוש לא נכון: עבור מוסד החינוך שבהנהלתך צריך אתה, המנהל - ולא השליח - לאסוף כסף! ואילו השליח צריך לאסוף עבור הענינים שלו. מדוע לא תזכור, מנהל יקר, איך בעבר הלא-רחוק, היה המכובד והזקן שבמנהלי המוסדות - הלא הוא הרש"ג, הרב שמריהו גורארי', חתנא וגיסא דבי' נשיאה - נוטל את מקל הנדודים ונוסע לקצווי ארץ כדי לאסוף כסף עבור ישיבת תומכי תמימים. ובמה נעלה הנך מהרב מפונוביז', הגאון ר' שלמה יוסף כהנמן ז"ל, אשר נסע בעולם הגדול כדי לאסוף כסף עבור המוסד שהקים. ומדוע אין זה מכבודך לאחוז בדרכו של הגאון האדיר המהר"ם שפירא ראש ישיבת חכמי לובלין, אשר גמא מרחקים לטובת החזקת ישיבתו.

והיום? יושב המנהל במשרד ממוזג רחב ידיים, מוקף במחשבים ובעובדי מזכירות, ומצמיד את ההורים לקיר: או שאתם משלמים כאשר יושת עליכם, או ש...

בוודאי יש למנהלינו הנכבדים שק מלא הסברים, תירוצים וחילוקים בין "מה שהיה פעם" לבין "המציאות בימינו". אפשר למלא קלסרים בניתוחים מעמיקים של כל אותם טענות ותירוצים; אבל עדיף לומר בקיצור ולענין: כל אותם הסברים הינם כטלאים על גבי חורים, שאפילו אם יש בהם ממש הרי עצם נוכחותם המכוערת זועקת "כאן יש חור"... אבל מה שיותר גרוע: רבים מאותם "טלאים" קטנים יותר מהחור אותו הם אמורים להסתיר והם צונחים לתוכו כלתוך בור עמוק.

יידרש זמן רב מדי ומקום ארוך מדי, כדי להסביר אחת לאחת את כל האמור על גבי הנייר. נתעכב איפוא רק על כמה "קושיות צדדיות", אשר למרבה החרפה אין מנוס מלהציגן.

ראשית, מה נענה לאדם שאינו חב"דניק (המסתכל מן הצד ואינו מעוניין לקנתר), על השאלה: היתכן? אתם החב"דניקים מוציאים מליונים כדי לקרב במעט ילד יהודי לתורה ומצוות - כיצד יתכן שעבור הילדים שלכם אין מספיק אמצעים, ועד למצב שגורם ממש היפך מקירוב לתורה?! והרי, המצב הזה אינו סוד כמוס שאיש אינו מודע לו מחוץ לחב"ד.

ואפילו אם יישלפו מהכיס (המחורר) ערמות של תירוצים וחילוקים בין תומכי הישיבה בעבר וכיום, אפשר עדיין לשאול: מה נדבר ומה נצטדק, ובאילו תירוצים נוכל לרחוץ כפינו, עת ייאמר לנו כדלקמן: הנה יהודי מבוכרה, לא מגזע חב"ד, לא מ"בחירי התמימים", והריהו מפזר מליונים על גבי מליונים - מכל הלב והנשמה! - להחזקת עשרות ומאות שלוחים ברוסיה ובנותיה באופן שוטף! הלוא הוא ברוך ה' ר' לוי לביוב יצ"ו. והנה רעו, אשר תמיכתו בשלוחי חב"ד היא לעילא ולעילא מכל תושבחתא, ואף הוא אינו חוטר מגזע חב"ד; אינני יודע את שמו היהודי המלא, אלא את השם הקצר בו הוא מתפרסם בדרך כלל - ג'ורג' רוהר יצ"ו.

נניח, אבל רק נניח, מצב בו יגשו ויבקשו מהם תרומה (בהיקף שלהם) למוסד חינוך חב"די "רגיל", בו לומדים ילדי השלוחים נתמכיהם - והנה נפערות עיניהם בפליאה: היתכן?! לאן נעלמו כל הגבירים החב"דיים שביכולתם (מבלי להגיע לפשיטת רגל) להחזיק את המוסדות שבריכוזי חב"ד? מדוע אין הם נחלצים לעזרת המוסדות שבמקומם, במטרה להעמידם על בסיס נכון, קרי: ששכר הלימוד לא יזקיק את ההורים ליטול משכנתא. ועיקר הטענה היא: היכן הירושה החסידית של אותם גבירים חב"דיים, אשר אבותיהם נתנו לא רק את כל רכושם עבור תורה וחסידות, אלא גם את גופם ונשמתם?!

וכדי להגדיל את החידוש שבדבר אוסיף ואומר: אני הקטן מכיר היטב חלק מאותם נגידי חב"ד, ויכולני להעיד בפה מלא על טוב-ליבם ונדבנותם שאינה נופלת משל הוריהם, ואולי אף בתוספת מרובה. אם כן, מאין נובעת הנסיגה בביסוסם של מוסדות חינוך וישיבות, ביסוס העשוי למנוע כל כך הרבה עגמת נפש מהורים חסידיים? לגמרי לא מובן מי אכן האשמים האמיתיים במצב הזה...

נגעתי כאן רק בכמה קצוות של הבעיה החמורה, וכאמור, מתוך ידיעה ברורה איזה "שכר סופרים" צפוי לי בגין כך, ומן הסתם גם מצד כמה הורים שאת זעקתם זעקתי... (וכעין מעשה שהי' לי פעם בזאל הקטן ב-‏770, עת נכנס מדרך ארוכה חסיד מבוגר, יהודי בר-אוריין, ומתוך עשרות הילדים שישבו ליד אבותיהם, לא קם אף אחד לפנות לו מקום. כשהתחלתי לרטון על כך בקול, לא ממש פעלתי כי אי-מי יואיל בטובו להורות לילדו לקום מפני שיבה, אבל לאידך, קיבלתי שטיפה הגונה - מאותו יהודי חשוב: מה אתה מבלבל את המוח?! לחינם הנך משתטה! הלוא המה, הילדים, ה"גוורדיה" של הרבי! הם העיקר... וכדומה באלה הטענות).

ולסיום, עוד כמה מילים המפלחות את הלב מכל עבר: "לפני ג' תמוז" לא הייתה כזאת בתוכנו... הגבירים בשעתו לא ירדו מנכסיהם בשל כך, ואנו אף התעשרנו בכמה "איגרות קודש" של הרבי, בהסברת מעלתם וגודל ברכתם של "תמכין דאורייתא".

(תרגום: א. אברהם, בי"מ)
לכתבה זו התפרסמו 89 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
89 תגובות
1.
נא לתרגם את המאמר כולו
י' אלול ה׳תשס״ז
רצוי לשלוח את המאמר בתרגום בעברית לכל המוסדות
2.
מזדהה ב100 אחוז!!!
י' אלול ה׳תשס״ז
חוויתי זאת על בשרי! (הייתי בישיבה אבל היחס שנתנה לי ההנהלה הגשמית על שהורי התקשו לשלם הי מזעזע...).
היגיע הזמן לטפל בזה!!!!
3.
יישר כח לCOL
י' אלול ה׳תשס״ז
על העלאת הנושא בפני הציבור! חן חן
4.
מזדהה, ועוד איך...
י' אלול ה׳תשס״ז
מתוקף עיסוקי אני מתעסק לפעמים בשיבוצם של תל בישיבות. וכמדומני שדוקא הישיבות הגדולות והמוצלחות - כגון אהלי תורה, מאריסטאון, וכיו"ב - תמיד באים לקראת התלמידים ועושים הנחות משמעותיות.
הבעיה היא, עם הישיבות החדשות מקרוב ומרחוק באו, שכנראה רוצים להרויח מהר והרבה, מוציאים לעצמם שם של ישיבה "למצוינים", וחולבים את ההורים בססכומים אסטרונומיים. ה"י.

בארה"ק הבעיה קטנה בהרבה, ואפשר להתפשר על מחיר די סביר.

אבל נ"ל שהעסק הזה עומד לקראת פיצוץ - והתוצאות יהיו רק לטובה, אכי"ר
5.
שמעתי על כאלו סיפורים
י' אלול ה׳תשס״ז
אניא ומנם שליח צעיר שהבעיותה אלו עוד לא לפניו אבל ספר לי שליח במדינתי שכשהוא רצה לשלוח את בנו לאחת מהישיבות באירופה וביקש הנחה מכיוןש הוא ברוך ה מרובה בילדים אמר לו מנהל הישיבה אתה בין כה וכה אוסף לפעליות שלך לך תאסוף גם בשביל בנך מדוע שאני אאסוף .
פלצה אחזתני , איזו מן תשובה.
6.
סיפורים ששמעתי ממקור ראשון
י' אלול ה׳תשס״ז
סיפור זה שמעתי מהאחים ר א. ומ. ד.:
ר ניסן נעמנווב ור יוסף גולדברג ע"ה עשו סיבוב של גיוס כספים בין תלמידי הישיבה לשעבר בעלי משפחת המתגוררים בפאריס כשהגיעו לבית אביהם, סירבו לקחת התרומה המכובדת שרצא לתת במזומן והסתפקו בלקחת הטלביזיה שמכרו בכמה פרוטות בתור תרומה.
כמובן שמעשה האציל הזה פעל את פעולתו ומאותו היום לא נכנס יותר טלויזיה לבית.
סיפור נוסף שמעתי מר י.י. לאבקאווסקי (שליח הרבי במרסיי) הממחיש את העניות של הישיבה בברינוא בתחילת דרכה:
צוות הישיבה היה מקבל למחיה חצי כיכד לחם וקופסת סרדינים ליום.
אביו ר נחום ע"ה, היה מחלק את הכיכר לחם ל-10 (הם היו 9 נפשות במשפחה) והיה עורך מבחן בין ילדיו על החומר שלמדו באותו יום, ומי שהיה עונה הכי טוב היה מקבל את הפרוסה העשירית ואת הקופסה הריקה של הסרדינים ע"מ לנגב את השמן שבתחתית.
מה שבטוח הם לא ישבו בכורסאות מרופדים ועל אחת כמה וכמה במשרדים מפוארים וגם לא עלובים את האורחים הם קיבלו או בזאל או ב"סלון" ביתם שהיה דומה לבתים 2 וחצי חדרים של עמיגור בשנות ה-60.
7.
כל מלה בסלע
י' אלול ה׳תשס״ז
הגיע הזמן לעשות סדר בלוויבאויטש ולעזור גם לתלמידים החלשים
8.
אנו לא ישיבה לבני השלוחים
י' אלול ה׳תשס״ז
אנו לא ישיבה לבני השלוחים, ענה מנהל הישיבה בשיקאגו לאחותי שרצה לשלוח בנה לשם ובקשה הנחה
9.
סיפור חיים
י' אלול ה׳תשס״ז
חווינו זאת על בשרנו גם בארה"ק ששלחו את בננו הביתה בגלל שלנו ההורים המטופלים במשפ ברוכת ילדים ורק הבעל עובד לא היה את האפשרות לשלם שכר לימוד של כ-1000 ש"ח . הכאב הגדול ביותר היה להודות בפני הילד מדוע עליו לעזוב את הישיבה. כי ב"ה טענות כלפיו או כנגד הנהגותיו לא היו לישיבה ולמרות שכל הזמן השתדלנו שהילדים לעולם לא ירגישו מחסור או את הלחץ הכלכלי והחובות, נאלצנו לשתף את הילד . דבר שגרם להרבה עוגמת נפש לכולנו ובפרט לילד שאיבד מעט מהחיות בלימוד ( אפשר לקרא שאיבד את האימון בצוות הישיבות כיון שאח"כ כשנכנס לישיבה בעלות זולה בהרבה, אם התעוררה בעיה ישר החליט שהוא מקבל את היחס הזה כיון שלהוריו אין מספיק אמצעים כלכליים) יישר כח גדול לכותב המאמר והלוואי והדבר ישפיע ויזכרו כל העוסקים במלאכה כי הם עוסקים בעבודת קדש ולא בביזניס מי שוצה לעשות כסף שיצא לעשות עסקים
10.
ל4 ולכל השאר נא כנסו
י' אלול ה׳תשס״ז
הדבר חוגג גם בישיבות בארץ בעיקר הקטנות ללא רחמים וללא שורשים פשוט מהלכים אימים על ההורים ובהנחיות לצוות העובדים סליחה המורים סליחה משפיעים וכו להצר את החיות והשמחה של הבחור ע"מ שיוכלו לטרטר את ההורים יותר ולגרום להם לחשוב פעמיים אם לבקש בככל הנחה או להכנע לגוזמאות כמו כפל תשלמי ביטוח הדפסות וכו רק בתואנות שווא אך איפה הימים שצוות הרבנים בישיבות היה מכתיב לגשמיים איך לדבר להורים ולא להיפך !
היום הכל נהיה מסחרדיק ודי למבינים !
יבוא כבר המשיח יבוא אמן !
11.
הר חיטריק
י' אלול ה׳תשס״ז
בכפר חבד של השבוע מספר הרב חיטריק עם הישיבה בליובאויטש וגם שם מסופר על היחס הכלכלי של הישיבה לכל תלמיד, ועל כך שלא קיבלו את כולם,
מעניין...
12.
שכחתם על הבנות
י' אלול ה׳תשס״ז
כל הסיפורים של שכר לימוד גבוה, מתגמד מול הסכומים הרצחניים שגובים בבית רבקה ושם לא זוכים לשום הנחה ולשום התחשבות פרט לזה שלבת השניה נותנים הנחה של 10% אבל למי שיש לו בית אחת שינסה לבקש הנחה

י"מ
13.
לצערינו, גם בארץ!!!
י' אלול ה׳תשס״ז
גם בישיבות בארץ, אותם סיפורים מבאישים הקשורים בכסף.
אני אישית מכיר בחור שהלך עם אביו להירשם לישיבה, ראש הישיבה דרש את התשלום על כל השנה עוד בתחילתה!!!!! ולאב המופתע שאמר שלא יוכל לעמוד בכך אמר: אני "ביזנעס מאן"
ואם אינך יכול חפש לבנך ישיבה אחרת.
אלו דברים כהוויתם
כואב לשמוע.
14.
דמגוגיה
י' אלול ה׳תשס״ז

ההשוואה לר"נ נעמענוב ע"ה ולהנהגת הישיבה בברינואה באותם ימים, היא דמגוגיה זולה.

באותה תקופה רמת החיים הכלכלית היתה נמוכה גם בבתי ההורים והדרישות היו נמוכות.

ביתו של ההורה השולח את ילדיו למוסד אינו נראה כמו ביתם של הר"נ נעמענוב והר"י גולדברג ע"ה, והמושג "אין לי" הוא הרבה פעמים נכון לצערנו, אך הוא יחסי מאוד.

כיום, גם ההורים וגם התלמידים תובעניים מאוד ומצפים מהמוסדות לסטנדרטים גשמיים גבוהים ולהמון תשומת לב אישית שמצריכה צוות אנושי איכותי וגדול, שאינו מוכן להסתפק במשכורות של הר"נ נעמענוב ע"ה. ריבוי המוסדות אף גורם לתחרות חופשית כאשר גם הצוות וגם התלמידיםיכולים לבחור במוסד שמציע להם את התנאים הטובים יותר, מה שכמובן עולה כסף, והרבה.

רוב רובם של מנהלי המוסדות עובדים קשה מאוד. הם אמורים לנהל את הקיים בצורה נכונה ולהשתדל למצוא את האנשים המתאימים לפיתוח מקורות כספיים. אך אנשים כאלה לא קל למצוא והמנהלים עצמם אינם בהכרח האנשים המתאימים לכך.

אםשר להבין את קריאת המצוקה של הר"י דובראבסקי שיחי הבוקעת בעצם מפיהם של הורים רבים מאנ"ש. אך מנהלי המוסדות אינם צריכים להיות השעירים לעזאזאל.

שינסו בבקשה אותם הורים יקרים להתיישב בצידו השני של השולחן בכסאם של מנהלי המוסדות וינסו להתמודד עם אחזקת המוסד עם הסכומים המופחתים שהם מוכנים לשלם.

אולי זה מה שיגרום להם להבין כי למצוקה פנים רבות.
15.
seminarys for girls!!!
י' אלול ה׳תשס״ז
a sem year for girls costs about 12000 $ for one girl. it is really crazy. and what is more crazy about it is that not even one out of 120 parents gets up and starts something to make it cheeper. alot of girls just cant go on seminary.
moshiach now!
16.
הישיבות ובתי הספר "הפרטיים"
י' אלול ה׳תשס״ז
"עסק" הישיבות ובתי הספר מתנהלים על בסיס עיסקי (נקודה).
המועסקים הם מתוך המשפחה ללא שום קשר ליכולות המיקצועיות.וישר כוח שניתנה הזדמנות לביקורת.
חבד היום הוא גוף גדול המחייב ניהול מריטוקרטי בשילוב פרוטקציות אבל לא רק.
קיימת בעיה הילכתית של חזקה אך בטוחני שיש פתרונות הילכתיים לטובת כלל החברה וביכללם חבדקים שפיץ ופריפריה
17.
אני עובד בישיבה וקיבלתי הוראה
י' אלול ה׳תשס״ז
מההנהלה הגשמית לומר לתלמיד ללכת הבייתה. התלמיד היה מהמצטיינים הנדירים שבישיבה. הוריו היו בקשיים כספיים חמורים. לא היה להם לכלכלת ביתם ממש כלום. ההנהלה הודיעתני כי הסיבה היא בגלל שההורים לא משלמים שכר לימוד. לטענתי והרי זה לא יתכן, הוא מצטיין חסידי לדוגמא. הם ענו לי: זה תקדים ואם ניתן לו יבואו אחריו עוד תקדימים. לא הסכמתי לעשות זאת. הם דאגו לעשות זאת והורידו ממשכרתי בסיבת "אי עמידה בתנאי העבודה ".
זה לא היה באמריקה, זה היה כאן בארץ. וגם הווה.
התלמיד נפגע עד עימקי נשמתו ולא היה מוכן לסלוח על החרפה הזאת. ישיבה אחרת הסכימה לקבלו אך הוא העדיף ללכת לעבוד ולתת כסף להוריו. שנה אחרי, למותר לציין שחזותו השתנתה ...וד"ל.
להעיר: להנהלה הגשמית של אותה ישיבה יש בתים מאובזרים בכל מילי דמיטב ויושבים על סיר הבשר כפשוטו וכמדרשו.
הישיבה הזו נחשבת לאחת הישיבות היותר מבוקשות לצערי!

יש לי עוד סיפורים, אך זה מספיק.
18.
מדוע אין תגובה ל-14 ???
י' אלול ה׳תשס״ז
דברים שרואים מכאן...
19.
את מי תוקף דובראבסקי??? - את שד"ב דרייזי...
י' אלול ה׳תשס״ז
כל הקוראים הנכבדים לא הבינו את העוקץ של הסופר, דובראבסקי.

אני מתמצא היטב בכתביו ובשיטת כתיבתו.

הוא תוקף את משפחת דרייזין מקראון הייטס....
הנגיד הנדבן שד"ב דרייזין תורם מליוני דולרים כדי לייבא את משתוללי צפת לניו יורק, אך אינו מוכן לתת כמה דולר לאחזקת הישיבות ב"שכונה" של הרבי.

ודו"ק בכתבת דובראבסקי ותמצא שדבריי כנים ונכונים.
20.
דווקא יש ישיבות שההנהלה מוותרת..
י' אלול ה׳תשס״ז
יש ישיבות שבהם התלמיד מאוד מצטיין וחסידי והישיבה רוצה שהבחור יגיע אליה, ואם יש להורים בעיות כלכליות הם מוותרים על רוב התשלום.
יתכן שצריך גם יחוס ושם משפחה מצטלצל, אבל זה קורה.
צריך לחשוב גם על הישיבות, הם לא מתוקצבות, והמנהלים צריכים לגייס הרבה כסף, יש אנשי צוות שצריכים לקבל משכורות בזמן( גם להם יש משפחה..)
ואם אין כסף לישיבה, אז התנאים הגשמיים קשים יותר, ואז יש לבחורים תלונות....
21.
גם בארץ
י' אלול ה׳תשס״ז
רוב התגבות זה על כסף (כסף זה לא הכל בחיים) , אבל הענין זה שזורקים בחורים על זה צריך לשים את הדגש
22.
בה
י' אלול ה׳תשס״ז
בה שיש לני עוד סופרים עם איכות כזאת
23.
והיה מחנך קדוש
י' אלול ה׳תשס״ז
ישר כל למערכת על העלת הנושא.
אני אם לבחורי חמ"ד בישיבות קטנות. והסיפור חוזר על עצמו....... היכן הכסף!!!!!!!!!!!!! מצד אחד מחנכים לצניעות ומצד שני...... נכון אם אין קמח אין תורה אבל.......... לקצץ לא חיבים שירותים מפואירם!
24.
על הישיבות הקטנות ועל הסמנירם
י' אלול ה׳תשס״ז
לעשות חשבון צדק היאך הם פעלו עליה דרסטית של השכיר לימוד שמשלמים עבור החינוך של הבנים הבאים ללמוד במוסדותיהם,

12,000$ לסמניר זה דבר מובן מאליו היום ,15,000 לישיבה קטנה זה דבר מובן מאליו בישיבות הקטנות, ומהם למדו ועשו כולם, תשאלו כמה ראסטאב מבקש, כמה שיקאגא מבקש, כמה טאראנקא מבקש, ור יהושע היקר תשאל את חברך בברינוא כמה הם מבקשים היום!, תשאלו כמה מאנסי מבקש, סינסינעטי. אף א ממוסדות הללו אינו מקבל פחות מ12,000$ ומה יעשה הורשה שיש 6 ילדים וקאם קאם מאכט ער 60,000 או אפי 80,000 ויש לו שלוש ילדים מבר מצוה והלאה,,,,ואפי הישיבות המקומיות לא מקבלים פחות מ5,000 לבחור (וזה כברהנחה),

ולמה שסמינר בצפת (שניהם) ירושלים, וכל מסביב יתבעו מהורה 12,000 ושהילדה מוכרח ללכת שם (אפי אם הורים אין להם מאיפה לשלם) מכיון שהחברות כולם הולכים שם (וזה לאחרי שכבר מביישים ילדות ודוחים הרבה מהם -שזה פרשה בפני עצמה בליובאוויטש של היום- ) ,

אז תגידו (וכן ר יהושע בשעה שכבודו כותב ברמיזא, בבקשה תדבר עם החברים שלך לשעבר כמו אלו שהוזכרו כאן שמביאים לתשרי ומשלשמים עבור זה אבל לא שמועים מהם שהם נותנים עבור שכר לימוד וכמו שהיה אצל ר ניסן וכו לפי הגירסא שלך.) מאיפה יהיה להורה שעושה ,80,00 מספיומקום לגור עבור יונגעלייט. וק עבור 3 בחורים וב בחורות? ומאיפה ישלמו עבור הבית ושאר השתלומים (וזה קודם שמדברים אודות התשלומים עבור הקעמפים וכו וכו),

ולאחרי ז: ר יהושע והמשפיעים המטיפים לא ללכת לקבל "דעגרי" כדי לפרנס את עצמם, אל תבואו להבחורים לומרלהם: שקאלעדש אסור כיון שאתם "יהפאקריטס" ואין חושבים כלל וכלל על המצב של הבחורים ואבריכים .

וכן אל יבואו המשפיעים וישתו משקה ויטיפו אודות לא ללכת לקאלעדש כשאתם בעצמכם משלמים יותר למי שיש לו דיגרי וכויוצא.

יש לעשות חשבון הנפש בכל זה ויותר מזה שיריעה קצרה מלפרש כל העוולות שעושים עם חינוך ולאחרי שוואלים: למה כל בחורים ובחורות מבתים "חסידיים " ושל שלוחים מחפשים כרמים זרימים שלא לרוח תורה ומצות....
25.
הצדק עם 14
י' אלול ה׳תשס״ז
14, כל מלה בסלע!

אפשר להזדהות עם מצוקת ההורים, אבל לצערנו פתרון לא נראה באופק, ואין מה להאשים את ההנהלות. "הנחות" לא יפתרו את הבעיות. הרי מנהלי הישיבות משנוררים וישנוררו, ועדיין מצליחים אך בקושי להחזיק את המוסדות.
26.
אפשר לכתוב רבות לאו דווקא על
י' אלול ה׳תשס״ז
מצב הגשמי של המנהלים בישיבות.



אלא דווקא על המצב הרוחני של התמימים שנמצאים בידם של משפיעים שאיני יודע אם הם בכלל ראוים להיות משפיעים ופשוט קיבלו את הגוב בשביל פרנסת הבית ומלא בחורים נושרים בגללם.

ויש לתאר לעצמנו שבסוף הבחורים המצויינים שלא התקבלו ע"י הנהלת הישיבה מצד מצב הגשמי בסוף יתקבלו בישיבה יותר תמימה.


אך אבוי לנו על בחור שאביו שילם כסף מלא ואפי תורם ממונו למען הישיבה הזאת אך בנו ח"ו יוצא כמו אחד עם הארץ, ע"ז לא ראיתי שהרב דובראווסקי כותב וחבל.

זה בנפשינו לקבל כל בחור ולהשקיע בו כמו שמשקיעים במבצע תפילין או שאר מבצעים.

משפיעים צריכים לדאוג לתמים כולם כמו שהיו מתייחסים הר"נ נמנוב ושאר משפיעים, להיות משפיע זה לא גוב.

שיהיה לנו שבת שלום!
והרבה שמחה עם שנה טובה.
27.
le19
י' אלול ה׳תשס״ז
אתה לא מבין כלום!!!
הם חברים טובים!!
וד"ל
28.
--11
י' אלול ה׳תשס״ז
לכל מי שחושב שבארץ הם יותר מתחשבים בקשר לבנים יתכן אך בקשר לבנות תתקשרו למוסד הנכבד בית חנה ותשאלו כמה עולה לאחת מחוץ לארץ להגיע ולזכות לראות את אנשי הצוות הנפלא של בית חנה צפת,לא תנחשו נכון אבל המחיר ל-10 חודשי לימוד זה 12 אלף דולר! ואם אתה שליח יגידו לך יפה כן זה קשה לשלם אבל מה לעשות יש אנשי צוות וצריך לתת להם משכורות...ב"ה הייתי בין אלו שזוכים לבקר בבתים של אנשי המוסד והשטיח שמקיר לקיר באמת יפה והכורסאות מעור בלי עין הרע הלוואי על כל עם ישראל בעזרת השם
תכלס שנה שניה הם מבקשים חצי כך שמוכח שלמשכורות גם 6 אלף דולר מספיק,המצב כואב. ובחורי ישיבות אמרו לי כן ישיבות זה ביזנס טוב, והא גופא הוכחה שלפני ג תמוז המחירים היו בהתאם לרצון כ"ק דהיינו ש"שליחות" נהפך לביזנס וחבל
29.
Ason SheEin Kamohu
י' אלול ה׳תשס״ז
Next year my daughters are going to public school rl because of the Matsav. And as in Teguva 24 there is a lot of hyprocrisy among us VeHaYeria lo Yaspika . . . . leTzaarenu
And to say that there is no Pitaron beofek (as in Teguva 25)
it is not acceptable to say because there is enough people with money that can help unless we admit that after all we are not chasidim Bichlal or even worse Chasidei Chabad Bifrat
VeEin LAarich BeDavar Pashut in the Maamarei and Sichot Raboteinu Nesieinu
30.
נהגו בצניעות
י' אלול ה׳תשס״ז
מנהלי הישיבות והמוסדות , אנא להתנהג בכספים שאנו משלמים לכם ואתם מתפרנסים מהתשלום הזה ומחתנים ב"ה ילדים וכו לא יתכן שתראו כלפי חוץ עכ"פ רמת חיים יותר גבוהה מאלו שהמהם אתם חיים, ובלי בושה כלל.
31.
to 14
י' אלול ה׳תשס״ז
to dais this a good bisnes!!!
32.
uly
י' אלול ה׳תשס״ז
uly of ocean pkwy takes in children for very reasonable prices i belive uly crown st does as well, by the way uly melamdim in o.p. are a year behind in salaries, but when you ask anash for money for the yeshiva thay send you away with shouts and bushes
33.
מכיר מקרוב את העסק
י' אלול ה׳תשס״ז
הכתבה הזו צריכה לעורר ולהעיר את העשירים שבעיר.
האם יעלה על הדעת שבעל המכולת ידרוש את מחיר הלחם והחלב, ואילו צוות הישיבה יסבול חרפת רעב בגלל שההורים לא משלמים את הסכום המסובסד של השכר לימוד.
הגזמתם!
התשלום המלא של שכר הלימוד בארץ אינו מכסה את ההוצאות כלל.
ועל כן, לדעתי הגיעה השעה שתקום ועדה שתסבסד גם את השכר לימוד לאותם הורים שיוכיחו בקבלות שאין להם, ושאין להם גם ללוקסוס וכיו"ב...
ואין לכם להלין כלל על הישיבות.
זכותם המלאה לגבות את מלא השכר לימוד, כדי להתקיים ולקיים את הישיבה.
34.
10 צודק מאה אחוז
י' אלול ה׳תשס״ז
יש ישיבה קטנה בבני ברק והמנהלים שלה הם משפ רוזנברג והעלו את השכר לימוד ל235 דולר כל חודש! מנצלים העובדא שהתלמידים לא התקבלו בישיבה אחרת. אבל לא מרחמים לא מספיק שההורים שבורים מהמצב הרוחני צריך להכות אותם בכיס?
35.
בנוגע לשלוחים
י' אלול ה׳תשס״ז
ב"ה
שלוחים שנמצאים במצב כספי קשה ושמנסים לאסוף כסף בשביל הפעילות, פתאום צריכים לאסוף בשביל לשלם הישיבות והסמינרים, ויש מצבים שזה הולך על חשבון השליחות. אני מבין שהישבות וכיו"ב יש להם המון הוצאות, אבל אין סיבה שיבקשו סכומים של יוניברסיטא.
36.
עובד בישיבה
י' אלול ה׳תשס״ז
מצד אחד זה צודק אבל מצד שני הבחורים של היום דורשים גשמיות על רמה וגם הגבירים החבדיים לא נותנים הרבה לישיבות בגלל שהם מחזיקים שלוחים ובפועל מי מפסיד השלוחים והשליחות שהרי אם אין גדיים אין תישים
37.
Honorary Mshulichim
י' אלול ה׳תשס״ז
Is it true that the Rashag, Reb Michoel teitelbaum aztal encouraged mshulochim to bring in money; Who is encouriging theoylom today? or; if someone does bring in does he/she get thecredit he deservs$$$$$$$$$ or does the menahlem look for excusis "Not" to pay the Mshulach;;;;;;
38.
הטרגדי!!!
י' אלול ה׳תשס״ז
הדבר הכי מבהיל מכל הענין הזה של"ע שיעור מאד ניכר של הדור הצעיר "מתכננים" משפחה! כן שמעתם נכון! תשאלו את הרבנים ותראו! צעירים בחב"ד שהרגישו או ראו את הענין הזה מקרוב לא רוצים משפחה ברוכה ילדים.
וה ירחם
39.
הצעה
י' אלול ה׳תשס״ז
יש אפשרות לקרוא לחבירים שלך (כמו ר שלום בער דריזין) ולצעירים של השכונה העושים הרבה כסף לעזור יותר להמוסדות.

כבודו יכול להשפיע על מוסד כמו ברינוא שלא יקבל מאנ"A שקאם קאם עטעמט 12,000 $ ועוד ועד

הצלחה רבה בכל הנ"ל!
40.
יישר כח גדול
י' אלול ה׳תשס״ז
להרב דובראבסקי ולcol
הדבר מוכרח להיפסק
אי אפשר לחנוק את כולנו
וקשה לכתוב את זה אך גם עובדה זו מרתיע אנשים מלהיות משפחה ברוכה ילדים

צודק מאוד ששגעון זה התחיל לאחר ג תמוז
וצודק מאוד השאלה למה מנהלי ישיבות אינם הולכים בדרך שעשה הרש"ג ושאר מהלי ישיבות אמיתיים
41.
עוד נקודה
י' אלול ה׳תשס״ז
ר יהושע היקר בכלל כל הצרכים שהחבירים הגבירים שלך היו יכולים לסייע שיוכל לסייע גם המצב בישיבות ומוסדות היא המצב במיגור: אין מקום עבור אברכים העובדים קשה ובעלי משפחה לגור וכשכבר מוצאים בית בב או ג חדרים קטנים הרי השכר דירה היא בערך 1,800$ או לקנות: 600ת000$ עבור לעכעלע: אני שואל אותך בכבוד ר יהושע,, איפה החברים והחסידישע יידען שראו המשפיעים עוזרים אחד לשני בסמרקנד איפה הם היום לעזור למשחות ברוכות ילדים למצוא מקום מנוחה???

למה להרכז בכל המחלוקות המאוסות במקום לראות מעשים כבירות בתחום הדיור?
42.
is there truly a solution?
י' אלול ה׳תשס״ז
The plain fact is everyone is correct

The Yeshiva say that so many parents have luxeries, fancy cars vacations and summer homes, yet when it comes to yeshivas they cry and do not pay,

Some yeshiva have a ZAL, which offsets the younger secions where the uition is much less, so I can understand, but what about those who are only a ZAL or seminary? where is the money r=eally going?

Each yeshiva should have a vaad of Ba;e Batim whoknow all the ins and outs of the money situtaion, and work as bussiness people to help the yeshia and make surte the monies is going in the correct areas.

ON the otherhand, no other community has so many mosdos who need support, outside of CH, so where do we draw the line???

Also, Years agao in the time of the Rashag, Yosssle Winberg, there were yidden who apprecaited yeshiva and Torah Learning, Nowadays it is just not on the priority of Gvirim, or baale battim

I do not have the answer, but I do adress the issues

Also, Im soirry to asay the recently we read these articles from Shea Heacht and Haysha Dubrawsky, FIne good people, but what have they done , which yeshivas do they support or helpmout that they can sit on high and give such remarks??!!
43.
הגיע הזמן לדבר גלוי
י' אלול ה׳תשס״ז
ראיתי הכותרת. לא הספרתי לקרוא עדיין את גוף הכתבה של הרב דוברווסקי.
אינני יודע אם הכותבים נגעו בנקודה חיונית הקשורה לנידון שכר הלימוד שהמנהלים גובים היום בישיבות חב"ד.
הרבי דרש פעמים רבות שאנ"ש יקיימו מצות "פרו ורבו" כהלכתה. ולהעמיד משפחות גדולות. וכנהוג בקרב אנ"ש וכל חוגי היראים כל השנים כולם לא יתכן שמשפחה בת עשר או חמש עשרה נפשות בלעה"ר ישלמו שכר לימוד של אלפי דולרים ואלפי שקלים כל שנה. זוהי על פי רוב מציאוןת בלתי אפשרית. "פילא בקופא דמחטא".
ולכן נהוג במחנות אחרים וכן הי נהוג אצל אנ"ש כל השנים עד להפקרות האחרונה. אשר מנהלי המוסדות מעמידים אנשים בעלי כשרון לגייס כספים עבור המוסדות. כי בלתי אפשרי לסמוך רק על התשלומין של הורי התלמידים.
אולם הרבה מנהלי הישיבות כו במחנינו ב15 עשרי שנים האחרונות (וד"ל) החליטו לעשות כנוח להם. כגון להעמיד את בניהם ובנותיהם במשרדי הישיבה על משכורות וכו, במקום לגייס אנשים המוכשרים לניהול מוסדות ולגיוס כספים .
וכך מעמידים את האברכים הן מאנ"ש והן מהמקורבים בדילמה עצומה וד"ל.
אינני ידוע אם קיים במחנינו איזה אירגון רבני וכיו"ב. ובאם לא, אז צריך לצאת הקול מחאה זעקה ומרה מההורים ומכל אחד אשר יראת ה נגע בלבו.: אל תחטאו בילד.
44.
מה אומר הרבי בזה?
י' אלול ה׳תשס״ז
סיפר הרב גרונר שי אודות
הנהלה הגשמי של איזה מוסד חינוך. סיפור מתלמידה שלא שלמו השכר-לימוד ונשלחה הביתה. והלכה ושאלה את הרבי מה לעשות.
הרבי ציוה עלי שתלך ותגיד לההנהלה "אתם מלמדים אותי שהכסף יותר חשוב מלימוד התורה"!
45.
ילך לביתו ואיש אחר
י"א אלול ה׳תשס״ז
הכלל הוא: כל המשנה ידו על התחתונה.
הייתי מציע לכל ראש ומנהל ישיבה שאינו יכול ל"שנורר"
הדלת פתוחה ולא אלמן ישראל.
בית החיים מלא במנהלים שלא היה להם מחליף.
אין שום בעיה מי שלא יכול ילך לביתו ואיש אחר יותר מוכשר
ינהל את הישיבות .
ובכלל כל החדשים מקרוב באו צריך לסוגרם על מנעול
ובריח אנו צריכים רק ישיבה אחת שתקבל את כל התלמידים
ללא יוצא מן הכלל ויגדלו דורות חסידיים בדיוק כפי שפעל והצליח
הבא כח המנהל הדגול הר אפרים וולף . שהיום נודה בפה מלא שלא היה צדיק
כמוהו מששת ימי בראשית
46.
אנ"ש וה"עולםשער
י"א אלול ה׳תשס״ז
מעניין--שאצל ה"עולםשער מוסדות" מסתדרים בלי לקחת כל כך בשכר לימוד---משא"כ אצל מוסדות אנ"ש.
47.
תגובה ל34
י"א אלול ה׳תשס״ז
1. הסכום לא מדוייק.
2. חכמה גדולה ללכלך. האם ישיבה שלוקחת תלמידים שלא מתקבלים במקום אחר כמו שאתה בעצמך כותב, לא מגיע לה יותר, בפרט שיש צוות הכי מעולה?
48.
יש קצת צדק
י"א אלול ה׳תשס״ז
א. מאז הקיצוץ בקצבאות קוצצו גם תקצבי הישיבות, ומה לעשות? הנטל נפל על כתפינו - ההורים אבל "הצבא צועד על קיבתו" ולכן אין ברירה אלא לשלם (כמובן שיש להקים ועדת חריגים).
ב. אף אחד לא יכול לקבוע לחברו מה לעשות עם כספו או למי לתרום אותו!!! אף אחד לא יקבע לדריזין - בעל צדקה אדיר!!! למי לתרום את כספו. מי שחושב שיותר חשוב לתרום לישיבות בכבוד! שיתרום למה לא? אף אחד לא עוצר בעדו... ומעניין מאוד מדוע כותב המאמר רומז רק לגבי דריזין...? והלא יש עוד גבירים נכבדים בחב"ד בכל היבשות...
49.
ל28 . את הכורסאות מעור קנה לו אביו שיחי
י"א אלול ה׳תשס״ז
מכספו הפרטי!!! מהמוסד שהוא בסה"כ מנהלו החינוכי הוא מקבל משכורת כשכיר ולא כבע"ב!!
השכר לימוד מתחלק בין הנהלת בית חנה ובין הנהלת בית רבקה בכפר חב"ד שגוזלים אותם....
50.
ל45
י"א אלול ה׳תשס״ז
אתה לא מתחיל להגיב עניינית.
הישיבות החדשות קמו, מבלי להכריח אף תלמיד לבוא דוקא אליהם.
אם אתה מעדיף אותם כי הם ק ט נ ות, ולא גדולות כמו הישיבה של הרב וולף, מה לך איפוא כי תלין על כך שההוצאות גדולות וההכנסות מעטות, ובצדק אין להם יכולת לתת לך הנחה בשכר הלימוד שממילא מסובסד.
אני מכיר לפחות 2 מנהלי ישיבות קטנות שמכתתים רגליהם לשכמותך וחבריך כדי לממן את ההוצאות.
מותר לכולנו להרכין את הראש בפניהם, או לפחות את הכובע.
ואם אתה מתעקש, תמשיך לשלוח ללוד - אין כפיה...
51.
להרב דובראווסקי הנכבד
י"א אלול ה׳תשס״ז
אינני מבין!
מצד אחד באים בטענות להנהלות על שמסננים קצת את קבלת התלמידים ("איפוא הקירוב של חב"ד צ"ל - רק בתחנה מרכזית..."), והרי ידוע לך כי הרבי הריי"ץ סינן בכמויות כניסתם של תלמידים מובחרים מהמובחרים של היום...
ומצד שני, אתה בא לדמות את פעם להיום בנוגע לכספים...
אי אפשר לתפוס את החבל משתי הקצוות!!!
52.
בגוק בויזניץ בבעלז ודומיהם יש מי שישית ע...
י"א אלול ה׳תשס״ז
ולדוגמא המצטרפים למסע של אחד הגוטע אידען בשבוע שעבר לראה"ק שילמו עשרות אלפי $ על הזכות...
אצלינו, כשבאים שלוחים הגבירים מתחמקים בטענה שעוזרים למודות החינוך וכשבאים מנהלי המוסדות אומרים שעוזרים לשלוחים ובפועל בקושי העוזרים ובוודאי לא כםי יכולתם האמיתית
53.
מה עם הסמינר של חיטריק ?
י"א אלול ה׳תשס״ז
זו רק דעתי!
54.
הרב דוברבסקי הנכבד!
י"א אלול ה׳תשס״ז
הכי קל והכי נחמד זה לכתוב את הדברים שכתבת, זה פופולארי , זה מתקבל ע"י הורי התלמידים וכו, אבל , לפני שאתה כותב האשמה חריפה כזו על מנהלי המוסדות, עליך להיכנס לפרטי הענין ולהבין את המעמסה הכבדה המוטלת על כתפי המנהלים, ההכנסות של המוסדות מורכבות מתקציבים, תרומות והכנסות הורים, ועם זה עליהם לשלם משכורות לעובדים, אחזקה שוטפת של המוסד, מבצעים, פעילויות וכו, ברגע שהמוסדות יתחילו לוותר על שכר לימוד הם יקרסו כי ממילא מונחת עליהם מעמסה כבדה של גיוס כספים , ולכן אסור למוסדות לותר על שכר לימוד.
הפיתרון למיטב הבנתי הוא: שרבני חב"ד בארץ ובעולם יקימו קרן עזרה וסיוע להורים המתקשים לשלם שכר לימוד, והנהלת הקרן תבדווק כל מקרה לגופו, ובאם יוחלט שצריכים לסייע למשפחה מסויימת, אז שהנהלת הקרן תעביר למוסד את מלוא סכום שכר הלימוד עבור התלמיד הנזקק.
מוסד חייב להתנהל כמו "עסק", מוסד זה לא ארגון צדקה, ארגון צדקה זה רשות נפרדת שעליה לסייע להורה הנזקק שלא יכול לשלם ואי אפשר לבוא כל הזמן בטענות למוסדות.
55.
שאלה
י"א אלול ה׳תשס״ז
מאיפה יהיה הכסף להורי התלמידים אם ברוך ה כולם לומדים רק קודש ועובדים בהוראה? זה ממש לא פרנסה שופעת
56.
חשבון פשוט
י"ב אלול ה׳תשס״ז
אם חמישה מבניך לומדים בישיבות עליך לשלם שכר לימוד של 1000 $ לחודש, מי יכול לעמוד בתשלום כזה? להורים שכירים ממוצעים אין סיכוי גם אם יאכלו חצץ!
57.
נטפלים לטפל ולא לעיקר
י"ב אלול ה׳תשס״ז
העיקר הראשון הוא: אין רשות לשום מוסד לשלוח תלמיד/ה הביתה עקב אי תשלום שכר לימוד. אגרות הקודש מלאים בהוראה זו. ואילו במוסדותינו, החל מאהלי תורה, מוריסטאון, בית רבקה וכו לא אחת מקבלים הורים מכתב המודיע שלילדם אין רשות להגיע החל מתאריך מסוים אלא אם כן יכסו את החוב. וזהו בעיקר גם המסר השלילי שהילדים מקבלים לגבי סדר עדיפויות!
58.
אפשר להגיד דברים בלי לבזות
י"ב אלול ה׳תשס״ז
אני מזדעה עם רוב המגיבים. גם אותי לא קיבלו בסמינר בצפת כי אבי לא יכל לשלם את שכר הלימוד.מה שהכי כואב הצורה שנאמרים הדברים.איך יקבל הורה שלא שומר תורה ומצוות שבנו או בתו לא התקבל למוסד בגלל הכסף.
מה שאני כן יכולה להגיד שהרבה שלוחים למקום. שנזכה בקרוב לביאת משיח.
59.
Finally! someone is speaking up!
י"ב אלול ה׳תשס״ז
Question: Did anyone DARe to deal with tuition - in this manner - BEFORE Gimmel Tamuz?!
I asked a Manahel of a Yeshiva about the famous Sicha of The Rebbe about allowing AT LEAST 10% WITHOUT ANY PAY and all he responded to me was: "for your information I just took a $100,000 loan from the bank". As you can see: HE DIDNT ANSWER MY QUESTION! because he has no answer!
60.
response to #54
י"ב אלול ה׳תשס״ז
To the "responder Hanichbad"
Please address your response to The rebbe. He doesnt seem to agree with you. By the way, even Harvard and Yale which "are run as a buisness" give scholarships... AND could you explain to me the justification of a Yeshivah to charge "the official price" of $16,000?!? What are the Yeshivos already offering to justify such an outrageous sum?! I guess the justification is a very simple one: this way they can "convince you" that you "are getting the very besy deal as a poor parent" when they ONLY CHARGE YOU $8000.00!
61.
Tragic
י"ב אלול ה׳תשס״ז
It is truly tragic, but we are already seeing some of the younger parents having less children because they see how difficult the schar limud situation is for their own parents. THis is not a joke. We could be facing a bchiya ldoros. Something must be done! Talk is not enough.
62.
fundraiser
י"ב אלול ה׳תשס״ז
from a fundraisers perspective:
I fundraise for a cause in crown heights and here are some rough statistic that may shed light on the issue at hand:
at least %50 of gvirim are mostly dedicated to their brother, brother in law, son or son in law on shlichus
%10 percent are unapproachable
%90 percent give you some degree of runaround
many are involved in factional law suits that are supported by "maaser money"
donation to government politic parties are also significant
Even if the schools want to accomodate low income families, the monetary balance is off balance
We need to appeal to our more fortunate brothers to reasses their giving policies
and we need to appeal to the schools to patiently work with the community givers and the low income families
63.
response to #17
י"ב אלול ה׳תשס״ז
Isnt it interesting that when the Hanholo Ruchnis will one day have problems Chas Vshalom... they will forget that "Yadeinu SHAFCHU es hadam hazeh"!
64.
יונגרלאט מ-47 ולכל השאר נא כנסו
י"ב אלול ה׳תשס״ז
יא יש אומרים שהסכום מאדוייק
ובית לפאחות תזהה עצמך כמנהל אותו "מוסד" אך מכייוון שאיינך גר באותה העיר המשמשת אכסנייא ל"מוסד" שאתה מתיימר לנאהל לאכן מרשה אתה לעצמך "הגישמעקינר גשמי שבך" לפסול תמימים אמיתיים והוריהם ועוד מה ששכחת שהשופך דם רעהו בסתר דמים תרתי משמע ויש תמיד מאחרי דם אחד עוד דמים הרבה הרי חלילה הינך עובר על לא תרצח
והצאיוות של אותה ישיבה אה שפס צאך נישט לומר שהוא הכי משובח ומעולה לפי השמועה ואם כאזה צאייוות של צורות אתמעה לומר שהיא הכי מעולה ?
65.
תגובה ל38
י"ב אלול ה׳תשס״ז
ילד ממשפחה מרובת ילדים שאינו רוצה להיות אבא ברוך ילדים צריך לבדוק מה המסר שקבל מהוריו .......מה האוירה שבבית ......מה מצב הערך העצמי שלו ......וכאן צריכים להכנס היועצים החנוכייםבישיבההקטנה והגדולה ולדבר על כישורי חיים והתמודדות רגשית ......ואסיים בתפילה ותן בלבינו בינה להבין ולהשכיל .לשמוע ללמוד וללמד.....
66.
why
י"ב אלול ה׳תשס״ז
why shold rich people give money to yeshivos if the principals ect. take the money for themselves?
67.
Tzerie Hashluchim!
י"ב אלול ה׳תשס״ז
all yeshivas should learn from yeshvias hashluchim in tsfas, they charge only $1000 for a full year.
68.
ומה עם התיכון?
י"ב אלול ה׳תשס״ז
תיבון בית רבקה לוקח סכומים לא הגיוניים במיוחד שזה מוסד של משרד החינוך והוא מסובסד בשביל מה כל זה? מדוע לא עושים על זה רעש? ומה עם כספים למסיבות שכל מורה גובה בנפרד, רק בשביל התחרות? הגיע הזמן לעשות לזה סוף.
69.
to 67. tzeirey hasluchim
י"ב אלול ה׳תשס״ז
why thay have 60 empty bed despite the low tuition???
they have excellent staff beautiful dormitory good food atc. but its not exclusive for some shluchim...
70.
למה התמימים גדלים עמי ארצות???
י"ב אלול ה׳תשס״ז
כי בשיעור א אבא שלח אותו לשיקאגא ולא היה לו לשלם את מלוא הסכום אז בסוף השנה המנהל הודיע שהוא לא יוכל להמשיך בישיבתו אז האבא רשם אותו בטארונטא, בסוף השנה הסיפור חזר על עצמו אז אבא שלח אותו לניו הייווען בשנה הבאה החברה אמרו שכבר משעמם פה וצריך לנסוע ללמוד במיאמי אז אבא רשם אותו לשם וכמובן שלא היה לו לשלם אז אמרו לו שלא יוכל להמשיך אז הוא נסע ללונדון, בסוף השנה שוב לא יכל להמשיך עקב זה שאבא לא עמד בשכ"ל אז הוא עבר למוריסטאון. היוצא מכל הנ"ל שבאף ישיבה הצוות לא הספיק להטביע את חותמו או אף להותיר את רישמו על התמים היקר. בארץ ע"פ רוב בחור נכנס לישיבה קטנה לשלוש שנים ואח"כ לשלוש שנים בישיבה גדולה ולא נודד בכל שנה לישיבה אחרת וכך אכן באם לצוות הישיבה איכפת ממנו ומתמסרים אליו... (מה שתלוי במצב רוחם באם קיבלו את משכורתם בזמן...) אז יוכלו להתגאות בו שהוא בוגר ישיבתם.

הרשימה למעלה היא אקראית וזה יכול להיות כל ישיבה אחרת בחו"ל, ברנוא,מנצסטר,דטרויט, לוס אנגעלעס, סטטען איילענד, ראסטוב, מונטריאל, אוהלי תורה, באלטימאר, או ליובאוויטשער ישיבה.
מבלי לפגוע בכבודו של אף מנהל מוסד
71.
תלמיד בישיבת דלתון
י"ב אלול ה׳תשס״ז
בתור תלמיד שסיים ביה"ס "לא הכי טוב..." היה לי הרבה רצון לפתוח דף חדש בישיבה ולהתחיל להשקיע בלימודים, נרשמתי לכמה ישיבות, וחיכיתי לתשובה וחיכיתי וחיכיתי... אני יודע שאני נשמע כמו סופר אלא שהדברים האלה יוצאים מהלב!
.... התברר שלא התקבלתי לאף ישיבה!!!!! (נרשמתי ל3!") כל הרצון הטוב שלי ירד בבת אחת, ושנה הייתי ברחוב כמו כלב, עד שהגעתי לישיבה המדהימה הזאת דלתון והיום אני לומד ומצליח ב"ה.
אלא אלא שלא כל הסיפורים מסתיימים ככה....
אני מקווה שתפיקו את המסר...
משיח נאו!
72.
Intresting Story
י"ב אלול ה׳תשס״ז
When I wasa talmid in one of the big yeshivas in america two years ago my parents last headcheck from the year before came back from the bank because they had had a problem in the bank with their account. so on the first day of yeshiva i get called in to the menahels secratarys office and she asks me if i briught my checks i didnt know what she was talking about so i said no and said i would call my parents. I called them and they didnt answer for some reason. so the lady told me not to enter zal till it was done. now i know i could have gone in but just to make a point i didnt. keep in mind that this is after a full year of getting EXACTLY the right amount from my parents. so when later i called up my father he called the yeshiva and asked to talk to the menahel. of course they told him the menahel was too busy to speak to him but he got so upset with them they just let him through. so the menahel started ekking and bekking and saying how everybody rips him off and just all this garbage my father just told him he was sickened that a guy like him all holy and all could act that way and just hung up on him. my point is that this menahel was all chassidish and very into talking about the rebbe ahin the rebbe aher and i always uaed to think to myself everytime i heard him that if only he thought of the rebbe a little more and talked alittle less about him he would act a little different and not turn bochurim off from judaism where the real oisher is NOT from money but from CHASIDISHE YIDISHE KINDER (hayom yom) and make them want college educations where they could make money which seems to be the most important thing nowadays in the frum chinuch world

kol tuv
moshiach now
73.
ITS CHANGING
י"ג אלול ה׳תשס״ז
DUBRAVSKI WONDERS WHY WE COULD FUNRAISE FOR HAFOTZO AND NOT FOR CHINUCH.
BEREL LAZAR JUCT OPEND A MESIVTA IN MOSCOW AND WAS QUOTED: NO GOOD BOCHUR WILL BE REFUSED FOR FINANTIAL REASONS.
MABEY TF OTHER MAJOUR MOSDOS WITH LARGE KEHTLOS, WOULD FOLLOW SUIT,THE MATZAV WOULD IMPROVE. JUST MABEY.
74.
Tuition is the "final solution"!!!!!
י"ג אלול ה׳תשס״ז
What the Germans Y"S couldnt achieve... we will by only having 3 or 4 kids per family...


By the time you finish paying for school and camp and and two pairs of tefilin; you cnat have more thatn 3 or 4 kids...

MBA
75.
to 75
י"ג אלול ה׳תשס״ז
buy TEFFILIN in israel you wiil pay Half price them you pay in crown heights
76.
מה לעשות שאנשים לא תורמים?
י"ד אלול ה׳תשס״ז
מי שחושב שמלנהל מוסד מתעשרים ומרוויחים אין לו הבנה בסיסית בעולם הזה ההוצאות הם מרובות וההכנסות לא מכסות אותם והמנהל לא יושן בלילה בגלל חובות המוסד התורמים מוציאים את נשמתם עד שנותנים גרוש משרדי ממשלה מקצצים וההורים צריך לרוץ אחריהם עד צאת הנשמןה עד שמשלמים את חובתם והתלמידים דורשים אוכל טוב מזגן יחס אישי
נקיון וכו הלוואי ומנהלי המוסדות יכלו שלא לקחת מההורים ולהסתדר מתרומות כך שההורים לא היה להם מילה בעניני ניהול המוסד ברצוני לסיים שמתוכן התגובות ניכר כפיות טובה עצום עבור אותם מוסדות שמחנכים את ילדיכם במקום לחשוב שהם עןשים מליונים תתנו כתף למנהלי המוסדות ותעזרו להם ותראו תמונה אחרת לחלוטין תראו מסירות נפש עצומה שאין לה אח וריע סיכום תהיו שותפים ותראו את מורכבות הנהלת מוסד
77.
אלייונהeliyona
ט"ו אלול ה׳תשס״ז
שליחים בכל העולם בעמל רב מחזירים רבים בתשובה !
כשסוף סוף אבא חוזר בתשובה ממליצים לו שיכניס את ילדיו למוסדות לחינוך יהודי!
וכאן מתחיל ריצות הלוך ושוב
ממשרד למשרד אים האבא יש לו משכורת שמנה הכל מסתדר !
אבל יש רבים שאין ידם משגת !!!
בהתחלה הם מצתמצמים עד למינימום
של הוצאות לבני הבית ומהדקים חגורה!!!
ופתאום ביום מעונן וחשוך מגיע המכתב הנפלא!...
ובניסוח מכביד על הנשמה !
כיוון שפיגורכם בתשלומים למוסדנו הוא מעיק עלינו
אנו נאלצים וממליצים לכם לפנות את ילדכם למוסדות אחרים!!!
ואז בא הרגע הקריטי שאין מוצא!...
שלום הבית מתערער הילדים בלית ברירה מופנים לבית ספר ממשלתי!!!
הילדים עברו טראומה!!! המורה ממליץ שהילדים ילכו לבדיקה
והבדיקה עושה פרופסור שלא שומר דת !...
הבדיקה מגיעה לדרגים הממשלתיים
ויש לך נוסחת שרשרת של שינאה תהומית לדתיים לרבנים וזה חודר עמוק עד לשורש של הילדים!
ותארו לכם מה קורה כשזה קורה כשמשפחה גרה בחוץ לארץ!
והבית ספר ממשלתי הוא של גויים!!!!
המשפחה כמעט כולה צפוייה להרחקה מהעם היהודי!
ומתוך שינאה יקום ילד זה שהורחק
מאיתנו בגלל שהוריו לא יכלו לשלם!הוא יתבגר ומתוך נקמה הוא יהיה מסוגל לפגוע ביהודים!!!!
וזה קרה כבר בהיסטוריה וזה קורה כל יום גם בימים אלו בארץ ובחוץ לארץ!!!!!
באתרכם מידיי פעם מופיע ידיעה על הכאת יהודים וחס ושלום גרוע מכך!!!!...
תסריט אמיתי וכואב .
אני מכיר מקרוב הרבה משפחות שחייהם נהרסו בעיקבות מהלכים
של מנהלים מרופדים בגאווה ושררה
וכן המוסדות שהיסתאבו והשחיתות פושה מרוב תאוות בצע!
יום אחד
הרבי קרה לי מתוך הקהל לייד כל המזכירים ושאלני מה שלום ילדיי
האים הם סודרו בישיבה!
הפעם הזאת לצערי יצאתי מגידרי וזעקתי שמכיוון שאין לי את האפשרות לשלם סכומיי עתק לישיבה.
הישיבה מפנה אותי לישיבות מחוץ לשכונה!!!
מעולם לא ראיתי את הרבי כל כך מוטרד ונסער הרבי הביט במזכירים
עים יד שואלת!...
כשהרבי נסע לאוהל
ניגשתי ללמזכירים לאחד ביקשתי את עזרתו ותשובתו היתה נו אמרתה לבוס הגדול!!!!!...
המזכיר השני ענה שהוא לא מתערב בשיקולים של מנהליי הישיבה!...

לצערי הרב זה היה ממש קרוב לכ"ז אדר
78.
78 to 69 - Tzeirei Hashluchim is Improvi...
ט"ו אלול ה׳תשס״ז
For your information, being very close to this yeshiva and its ups and downs in the past few years. I know for fact that although in the past there was some criticism on Tzeirei Hashluchim which was perhaps justified, beginning last year, a very excellent new Menahel has been employed, who has been improving the discipline, the hashpoo and the learning level dramatically! Therefore as a parent, I would suggest to send your child to Tzeirei Hashluchim in Tsfat not only for the low cost but, most important - for the recent boost this yeshiva is experiencing both in learning and Chassidishkeit!!
79.
הוא כנראה לא חי בעולם הזה
ט"ו אלול ה׳תשס״ז
"והיום? יושב המנהל במשרד ממוזג רחב ידיים, מוקף במחשבים ובעובדי מזכירות, ומצמיד את ההורים לקיר: או שאתם משלמים כאשר יושת עליכם, או ש..."

זה לא כל האמת.

היום יושב המנהל בחחדר ממוזג זה נכון,
אבל ההמשך הוא שלמנהל לא איכפת מהעובדים הוא פשוט לא משלם להם את שכרם.
80.
Cost does not equal return
ט"ו אלול ה׳תשס״ז
Tzeiri hashluchim is improving from a 0 to a 10 out of 100% how about the other yeshivos in lubavitch?
I can say with authority that the 10 main ones that I have been to are not worth being paid to send your precious child there.
If you value education then pay for value.
Our yeshivos provide negligble educational value, minimal chassidsher value and even less midos values.

On the other hand people organizations like OT that break thier backs to educate thousands of students do you see anyone giving them a yasher koiach.

When R Yossel comes into zal once a year he is derided and clapped down so as not to be heard. What kind of lesson are we giving our kids from the hanhola ruchnius.
The guy who supports you should be spat at and this is only after we waste your life and stunted educational opportunities with teachers who dont know the first thing about EDUCATION though are only slightly distanced from the stick by sincere APATHY.

In a free market economy the money usually travels to where it is most deserved.
Sadly there are no lubavitch options for a decent education for our children.
(here comes a comment from someone not affiliated with tzfat tzeiri hashluchim about how amazing the improvements are

The lesson from tzfat tzerei hashluchim is that when you have garbage you cant give it away and writing a few board postings on SA etc dont help convince the public that there is new leadership at the top who have all of a sudden learned proper management and hiring common sense.

.
81.
למערכת COL: כל הכבוד
ט"ו אלול ה׳תשס״ז
רציתי להודות על שהתעלמתם מדעות קדומות ומהנהגות תמוהות שאומצו לא אחת, ותחת התעלמות מהבעיה בחרתם להעלותה על הפרק למרות שהתרגום הוא מתוך השבועון בית משיח.

כל הכבוד, זו דרכה של ליובאוויטש, ואין ספק שלרבינו מלכנו יש נחת רוח רבה מכך.

תהי זו תמרור לכל אנ"ש לנהוג כבוד זה בזה.

בכבוד,

אסף בן-שמואל
82.
מה בדיוק הוא רוצה, הרב דוברבסקי?
ט"ו אלול ה׳תשס״ז
מצד אחד הוא קורא לקבל כל יהודי למוסדותינו.
מצד שני הוא קורא לוותר על שכר הלימוד.
מצד שלישי, שהגבירים הליובאוויטשים יזילו כספם למימון הברדק.

חברים:
אם אין איכות, אין כמות, אין כלום.
אם המוסדות שלנו יוסיפו לקבל כל צרוע וכל זב (סליחה!) ובשם הרבי ירחיבו את כללי קבלת התלמידים לכל אשר בשם ישראל יכונה,

אם כך חלילה יוסיף להיות, הרי שחב"ד תוסיף להיות בכל מקום המוסד החינוכי הכי גרוע, ולצערנו אנו הולכים ותופסים את מקומנו הקבוע כהכי גרועים בכל מקום, וסליחה שאני בוטה כל כך אבל זו המציאות ואין להעלימה!!

ובמצב שבו אנו הכי גרועים שיש, ואצלנו יש את התלמידים הכי גרועים, ובשם הרבי שכביכול כך דרש (איפה? מתי?) אנו שולחים את ילדינו ללמוד עם הגרועים והפרחחים שבין הילדים הרחוביים שנקלטים בתוך מוסדותיו של הרבי;

הרי ברור שאיש בעולם לא יתן שקל למוסד כזה, ובוודאי שלא גבירים מאנ"ש.

גבירים מאנ"ש צריכים לתרום לביסוס מוסדות איכותיים, חסידיים, שיש סלקציה ברורה מי מתאים אליהם ומי לא, ושיש אגנדה ברורה, יש דרישות מחמירות ויש וועדות קבלה מי נכנס ומי לא, ושאנ"ש יוכלו לחנך בניהם על טהרת הקודש כפי רצון קודשו האמיתי של הרבי. לשם צריך לתרום!!

די להפקרות במוסדות חב"ד שכל ילד מתקבל והריקבון וחוסר האונים שולטים במסדרונות ובכיתות!

הכותב בכאב ובדמע ובצער,

מחנך כיתה ד באחד ממוסדותינו
83.
ל82 לא על זה מדובר
ט"ז אלול ה׳תשס״ז
מדובר פה בעיקר על תלמידים טובים ממשפחות ברוכות ילדים שפשוט אין לההורים כסף לשלם המחירים הכי גבוהים שתובעים מהם

הכותב בכאב ובצער

חסיד שליח
84.
Treizei hashluchim
ט"ז אלול ה׳תשס״ז
Tzeirei hashluchim $1000? News to me. The asked for 7 times that amount from me, and in the end it was a disaster. Hopefully they will improve, but they must understand that it takes years to build a good reputation, and days to kill it.
85.
ל 82
ט"ז אלול ה׳תשס״ז
ברור שלא היתה בהר סיני !!!...
\אתה כותב שצריך לעשות סלקציה !?
בוש לך
בהר סיני כל המצורעים והזבים נתרפאו ובוודאי לא בזכותך!!!!
בשם ה חתומים קנטונסטים מצוורעים ועוד !
תבדוק היטב כמה אהבת ישראל השפיעו עלינו הרביים
וזכינו להיות מובילים בחב"ד האמיתית ששופעת חום ואהבת ישראל בכללו!!!!
יש לך עוד היזדמנות לחזור בתשובה \
86.
חדרים
ט"ז אלול ה׳תשס״ז
כל זה נכון גם לגבי שכר לימוד בחדרים גם.
ואולי כדאי להדפיס הכתבה ולשלוח לכל מנהלי החדרים. שיפנימו גם הם.
ועבור חדרים באידיש אף לא נצרך תרגום מהכתבה.
87.
ל 82
ט"ז אלול ה׳תשס״ז
חזור לכיתה א!
אולי לגן ואולי להיות שוב תינוק בכדיי להתבכיין
88.
ל 82
ט"ז אלול ה׳תשס״ז
סלקציה?
בחב"ד ביהודים?
גזענות החלה לפני השואה כך שאבדו לנו עם רב!!!
האים אתה ושולחיך רוצים לחזור לתקופה החשוכה!
חזור בך!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
89.
צריך להקים וועדה!!
ט"ז אלול ה׳תשס״ז
כן!! כמו בממשלה (להבדיל)

וועדה שתבדוק את היושר בישיבות!
שתראה אם הכספים יוצאים למטרות ראויות.
ואותה וועדה תיהיה בקשר עם משפחות אנ"ש ותבדוק את מצבם הכלכלי, וכן את אופיו של הבחור או הבחורה.
במקרה שהבעיה היא רק כלכלית הישיבה תקבל אותו בסכום שההורים יכולים לשלם על פי הוועד.
אם הבעיה היא לא רק כלכלית יועברו התלמידים לישיבות המיועדות לכך.
לא כל ישיבה מתאימה לכל בחור!
וגם כדי שלא להוריד את האיכות לאותה ישיבה!
אבל אין לומר לבחור לפה אתה לא מתאים ו"לך תחפש את החברים שלך" הוועדה צריכה לחפש לבחור ישיבה של חבד שתקבל את הבחור.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.