מערכת COL | יום ל' חשוון ה׳תשע״א 07.11.2010

ה"בנקעט" ננעל; אלפים צפו בשידור החי ב-COL ● סיקור מלא

מעמד ה"בנקעט" ננעל לקראת שעת חצות (שעון ניו-יורק) ואלפי השלוחים מרחבי העולם נפרדו איש מרעהו ● אלפים צפו בשידור-החי שהועבר ב-COL, לצד סיקור און-ליין ● הילד מוישי כהן, שאמו נפטרה לפני חודש, ריגש את הקהל כשדיבר על אמו ז"ל ● מר גינדי בוגלובוב סחט מחיאות כפיים מאלפי השלוחים כשחשף מה הביא אותו לתרום עשרות מיליונים לחב"ד ● והרב משה ניו ממונטריאול ריתק את הקהל בנאום ייחודי ● רגע השיא: מעמד ה"ראל קאל" לסיפור המלא
ה
ה"בנקעט" (צילום: ברוך עזאגווי, צלם COL לכינוס)

מאת צוות כתבי COL בכינוס השלוחים

נחתם כינוס השלוחים העולמי תשע"א. כאן, העברנו לכם משדר לילי ומיוחד, ממעמד ה"בנקעט". אלפי גולשים מרחבי העולם, התחברו לשידור-החי במהלך הלילה. השידור הועבר באמצעות אתר חב"ד העולמי - 'חב"ד.אורג'. לצד השידור, צוות כתבי COL העבירו סיקור און-ליין מהמתרחש.

"שלוחים, ברוכים הבאים"

את הכינוס פתח, כמידי שנה, מי שמסייע לאורך כל ימות השנה לאלפי השלוחים ברחבי העולם, הרב משה קוטלרסקי, סיו"ר המל"ח. במהלך נאומו, דיבר הרב קוטלרסקי על מסירות הנפש של הרבי כדי לזכות עוד ועוד יהודי.

"אני זוכר", סיפר הרב קוטלרסקי, "שאחרי שהיינו אומרים את 'תיקון ליל שבועות', בשעת לפנות בוקר, הרבי היה אומר מאמר חסידות. למחרת, החסידים היו יוצאים לתהלוכות ברחבי ניו-יורק - בכדי לעורר יהודים לתורה ולמצוות".

הרב קוטלרסקי דיבר על הזמן היקר של הרבי. "הרבי היה מנצל כל דקה ללימוד תורה, ולעידוד יהודים לקיום מצוות. הרבי בנה את אמפריית השלוחים, האמונים על יסוד אהבת ישראל, להפיץ אור ותורה בכל מקום. השלוחים מהווים היום הרבה יותר מבית פתוח".

וכאן, הרים הרב קוטלרסקי את קולו. "ברוכים הבאים לבית שלנו, לבית של השלוחים".

לאחר ניגון מרטיט של "צמאה לך נפשי", דיבר הרב קוטלרסקי על יום ראש-חודש כסלו, בו חוגגים חסידי חב"ד את היום בו מסר הרבי שיחה לחסידים, אחרי אירועי 'הקפות תשל"ח'.

הרב קוטלרסקי ביקש מהציבור לומר מספר פרקי תהילים לעילוי-נשמתם של השלוחים ממומביי הרב גבריאל-נח ורעייתו רבקה הולצברג הי"ד שנרצחו בדיוק לפני שנתיים בפיגוע רצחני.

פרק תהילים נוסף, ביקש הרב קוטלרסקי להקדיש לר' שלום-מרדכי רובשקין (לשעבר בעל משחטת הבשר הגדולה באיווה) שהחל לרצות 27 שנות מאסר בכלא אמריקני.

לפרקי התהילים, הוזמנו: השליח החדש במומביי הרב חנוך גכטמן, והשליח לנס-ציונה, הרב שגיא הרב-שפר.

בן השליח ריגש את האלפים

לאחר אמירת פרקי התהילים, הוזמן נציג ילדי השלוחים, מוישי כהן ממנצ'סתר, לשאת דבר-תורה.

אמו של הילד נפטרה לפני חודש ימים. "כל שבת אנחנו יושבים בשקט, כשאבא אומר דברי תורה. עכשיו יש לי דבר תורה להגיד לכם", אמר הילד במתיקות וחזר על דבר תורה לפרשת ויצא, שנקרא בשבוע הבא.

הילד סחט דמעות מהקהל כשדיבר על אמו ז"ל. "אמא מסתכלת עליי מלמעלה, אני בטוח", אמר וסיפר לקהל על אמו האהובה.

המתרגם הסימולטני לעברית, הרב מנחם-מענדל גלוכובסקי, נשמע מתייפח בסאונד. בסיום נאומו המרגש, נראה אביו ובנו על המרקע, כשהם מתחבקים רגעים ממושכים.

בוגולובוב מדבר לראשונה

בשנים האחרונות נהפך הנגיד צבי הירש (גינדי) בוגולובוב מאוקראינה לאחד מעמודי התווך בעולם השליחות החב"די. בראש-השנה האחרון, לאחר הולדת בתו, החליט להעניק 500 דולר לכל שליח ושליח בעולם.

לפני שהוזמן לשאת דברים הוקרן סרט מרתק על תרומתו הגדולה לאלפי השלוחים - בשנים האחרונות.

"אנחנו מצדיעים למר בוגולובוב ולרבו, הרב שמואל קמינצקי", הכריז הרב קוטלרסקי והזמין את בוגולובוב לשאת דברים, לקול מחיאות הכפיים של אלפי השלוחים, שכל אחד מהם אישית זכה לתרומה מהנואם.

"שלוחים יקרים, לא האמנתי עד לרגע האחרון שאני אעמוד פה, על הבמה. לפני כמה חודשים, הידיד שלי, הרב קוטלרסקי, ביקש ממני לדבר בכנס השלוחים. מיד סירבתי, מכמה וכמה סיבות. ראשית, זה לא הסגנון שלי. שנית, אני לא כזה נואם טוב. שלישית, הוא ביקש שאני אדבר באנגלית וזו לא שפת-האם שלי. אני מדבר ברוסית...

"אמרתי לו: אתה רוצה שאני אהיה שותף? אין בעיה. אני אשלם עבור הכל... אבל כמו שאתם רואים: אני גם משלם, ואני גם עומד פה עכשיו... זה הכוח של חב"ד, זה מה שמלמדים אתכם בכל הסדנאות - איך להתייחס לתומכים שלכם.

"חששתי מפעימות הלב שיהיו לי במהלך הנאום, אז הרב קמינצקי והרב קוטלרסקי הסכימו להיות שותפים שלי וכתבו לי את הנאום. זה נאום טוב שמתאים להתפרסם באתר COL", אמר בוגולובוב בחיוך, וגרם למשתתפים להבין שהוא יודע היטב איזה כלי-התקשורת מוביל בחב"ד.

"יש פה אנרגיות טובות באולם. אני מסתכל על 5,000 האנשים שנמצאים במקום אחד, ואני מרגיש את האנרגיה הזאת. בואו נגיד יחד 'לחיים'", אמר ושלף כוסית שהוכנה לו מבעוד-מועד. "סוף-סוף אני רואה אתכם פנים אל פנים. השמחה שלכם היא השמחה שלי. אני לא יכול להגיד לכם דברי תורה. הילד שנאם פה מקודם יודע יותר טוב ממני"...

במשך דקות ארוכות, תיאר את ילדותו באוקראינה. "ידענו קצת יהדות, לא מעבר לזה", סיפר ותיאר בקצרה איך חייו עברו עליו עד שפגש לראשונה ברב קמינצקי. "ישבנו לארוחת ערב והוא הזמין אותי לבוא לבית-כנסת. למרות שלא הייתי שם אף-פעם, הסכמתי להגיע. מה שהכי הרשים אותי היה דווקא בית-התבשיל, שהיה בחצר בית-הכנסת.

"ראיתי שם 20 איש שיושבים ואוכלים. שאלתי את הרב למי הם נותנים אוכל, והוא השיב שכל אדם שמגיע ואומר שאין לו אוכל - זוכה לקבל מנה. שאלתי אותו איך אתה יודע שהוא לא משקר, ותשובתו הייתה: האם אתה מסוגל לבקש אוכל? אם מישהו מבקש אוכל, סימן שהוא באמת צריך אוכל. המשפט הזה שינה לי את החיים. למחרת, הענקתי לו עשרת-אלפים דולר. אחרי זה, כבר נתתי מיליונים... למה עשיתי את זה? יש לי הסבר להכול, מלבד לעשרת-אלפים הדולר הראשונים... לזה אין הסבר. זה לימד אותי לעשות משהו, היפך הטבע שלי: לתת.

"עוד אדם שהשפיע עליי מאוד הוא ידידי מר לב לבייב. ב-1997 בא לחנוך את בניין בית חנה שבנה בדנייפרופטרובסק. עד אז ידעתי מה זה להכניס לכיס, והוא לימד אותי להוציא מהכיס ולתת. הוא לא הטיף לי, אלא הציג דוגמה אישית. למדתי שמצווה גוררת מצווה, וששכר מצווה מצווה".

בוגולובוב חשף מה עמד מאחורי הקמת 'קרן השמחות' - במסגרתה הוא מעניק תרומה לכל שליח שחוגג שמחה במשפחה (הולדת ילד, חגיגת בר-מצווה וחתונה).

"באחד הימים היה לי מצב רוח לא טוב. לא ידעתי מה לעשות. בדיוק פגשתי ברב קמינצקי והוא אמר לי 'אל תדאג, בוא תכתוב לרבי מכתב'. כתבתי מכתב ותיארתי את כל הבעיות שלי, בתחום הבריאות, המשפחה והעסקים. עשינו 'לחיים' לפני כתיבת המכתב.

"הכנסנו את המכתב באחד מכרכי 'אגרות-הקודש'. למחרת בבוקר תרגם לי הרב קמינצקי את שלושת המכתבים שהיו בסמוך למקום שבו הכנסתי את המכתב. היה כתוב שם על בעיות של בריאות (שזה לא היה בשבילי), על לשון הרע (שזה כן היה בשבילי...) ובמכתב השלישי היה כתוב על תרומה לכלל הקהילה.

"באותו זמן פגשתי את הרב קוטלרסקי ואמרתי לו: אני רוצה לתת לך עשרה מיליון דולר. הוא שאל אותי מה אתה רוצה שאני אעשה בכסף. אמרתי לו שיעשה מה שהוא רוצה. הוא אמר לי בוא נעשה חצי-חצי. בחצי הראשון נשתמש לתקציב השוטף של מפעל השלוחים, ובחצי השני נעשה מפעל מיוחד בשבילך. כך הוקמה 'קרן השמחות'. זה משהו מיוחד במינו", אמר בוגלובוב והקהל מחא כפיים דקות ארוכות.

"אני מקווה", אמר בוגולובוב, "שהילדים שנולדו וקיבלו ממני מענק, יקבלו ממני גם מענק כשהם יתחתנו"...

בסיום נאומו סיפר כיצד החל להתקרב ליהדות בשנים האחרונות, בעזרתו של הרב קמינצקי. בוגולובוב הציג את הציציות שלו לעיני כולם, וסיים את דברים המרגשים במשפט: "אני רוצה להיות לא רק שותף שלכם, אלא אני רוצה להיות חלק מכם".

'ראל קאל' חובק עולם

הנאום תם והגיע החלק המוזיקלי באירוע. לבמה עולה גדול החזנים ר' איצ'ה-מאיר הלפגוט, לפרק חזנות מרטיט לעילוי-נשמתם של השלוחים ממומביי הי"ד.

אין שליח שלא מחכה לרגע הזה, בו מכריז הרב קוטלרסקי בשמות המדינות, בהם פועלים שלוחי חב"ד ברחבי העולם. שמות המדינות, המרכיבות את פסיפס השליחות העולמית שהקים הרבי.

רגע לפני, מקדיש הרב קוטלרסקי מספר מילים למשפחת רוהר, ר' שמואל ובנו גו'רג' - התומכים בחב"ד מזה עשור שנים.

ועכשיו, מגיע הרגע: 'ראל קאל'.

"השלוחים למדינות אפריקה"... "השלוחים לחבר-העמים"... "השלוחים לארץ-הקודש"... והרשימה הולכת ומתארכת, הולכת וגודלת, הולכת ומתעצמת. כוחו של הרבי!

הרב קוטלרסקי מקריא שם של מדינה והשלוחים הפועלים בה קמים על רגליהם,  לקול מחיאות-כפיים סוערות של עמיתיהם. בסיום הרשימה (ההולכת ומתארכת מידי שנה בשנה, בלי עין הרע, מגיע הרגע המרגש מכל: 'הריקוד הספונטני'.

אלפי השלוחים רוקדים במעגלים-מעגלים, יחד עם תומכיהם. כדי לחוש את העוצמה, מוכרחים לצפות בקטע הוידאו שבטח יפורסם ב-COL במהלך הלילה.

בתום המעמד המחשמל, מוגשת לאורחים ארוחה משביעה, כשברקע נעימות חב"דיות קלאסיות. 

בחלק זה של האירוע, מוקרנים סרטי וידאו מרתקים של חברת המדיה החב"דית - JEM, על מפעל השליחות החב"די. חודשים רבים משקיעים עובדי JEM על הקליפים. כמו תמיד, אלה ערוכים בטוב-טעם ומעבירים את המסר: שלוחי הרבי פועלים במסירות נפש, מסביב לשעון, בכל ימות השנה.

עכשיו, הגיע תורו של הנואם המרכזי, הרב משה ניו ממונטריאול. לשליח הנודע מקנדה, מאות 'מקורבים', רבים מהם הפכו לחסידי חב"ד. בשפתו הציורית, דיבר הרב ניו על המושג 'שליחות', כשהוא שוזר את דבריו עם סיפורים אישיים שהיו לו עם הרבי. 

מעמד ה"בנקעט" נחתם בפרק חזנות מאת החזן הלפגוט. לקול צלילי השירה, נפרדים השלוחים בעיניים דומעות. הפעם הנוספת שבה יתראו שוב - אם חלילה לא יבוא משיח - יהיה בכינוס השלוחים תשע"ב.

רגע השיא

ה"בנקעט" מהווה את רגע השיא של כינוס השלוחים העולמי, ובו משתתפים כ-4,000 שלוחים, לצד תומכיהם המרכזיים. כבכל שנה, למשתתפים חיכתה תוכנית עשירה ומגוונת, עליה עמלו ב'מרכז' כבר מספר חודשים.

השנה נערך ה"בנקעט" ב'ברוקלין קרויז טרמינל', הממוקם במזח 12 בשכונת רד הוק בברוקלין. הנמל ההיסטורי של ברוקלין שימש זה למעלה מ-150 שנה כשער לארה"ב עבור סחורות המגיעות מכל רחבי העולם. מזח 12 שנפתח זמן קצר לפני מלחמת האזרחים היה מקום האיחסון עד שנת 2006 אז עבר המקום שיפוצים בהיקף של 52 מליון דולר, והפך את המקום לטרמינל החדש של ספינות היוקרה מהמפוארות בעולם.

'ברוקלין קרויז טרמינל' היה נראה לחברי הוועד כמקום האידיאלי לקיום הבנקעט עם 182,000 מטרים רבועים של שטח, עם נוף מרהיב של קו הרקיע של מנהטן, פסח החירות וכמובן קירבתו לקראון-הייטס.

"הגידול משנה לשנה חייב אותנו לחפש אחר מקומות גדולים ומרווחים יותר", אמר הרב מענדל קוטלרסקי, מתאם הכינוס.

גם השנה על ההפקה ניצח הצוות המסור של דוד שארף ורונן פלד, בעזרתו של ר' שניאור נג'ר וחברי ועד הכינוס שעשו ימים ולילות למען הצלחת האירוע וקידוש שם ליובאוויטש.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.