מערכת COL | יום י"א אייר ה׳תשע״ז 07.05.2017

בבני ברק נפטר איש מסירות הנפש הרב ישראל פרידמן ע"ה

בבני ברק נפטר ביום שישי איש מסירות הנפש הרב ישראל פרידמן ע"ה, זקן חסידי בויאן • היה מוכר לאנ"ש חסידי חב"ד באשר ביחד איתם עבר ברוסיה את כור ההיתוך של מסירות הנפש על שמירת היהדות • היה מבקר מידי פעם בכפר חב"ד אצל קרובת משפחתו הרבנית גיטל פרידמן ע"ה ''גיטל'ה' המפורסמת, והיה אחיינו של הרב אהרן חזן ע"ה אבי משפחת חזן • הרב ישראל פרידמן ע"ה
בבני ברק נפטר איש מסירות הנפש הרב ישראל פרידמן ע
הרב ישראל פרידמן ע"ה

בבני ברק נפטר בשיבה טובה זקן חסידי באיאן, איש מסירות הנפש, הרב החסיד רבי ישראל דוד פרידמן זצ"ל, שריד לדור דעה ומניצולי השואה הנוראה, אשר שהה עשרות שנים מאחורי מסך הברזל וקידש שם שמים בכך שחינך את ילדיו למסירות נפש ולשמירה על יהדותם גם ברוסיה הקומוניסטית.
היה מוכר לאנ"ש חסידי חב"ד באשר ביחד איתם עבר ברוסיה את כור ההיתוך של מסירות נפש על היהדות.

ביקורים בכפר חב"ד

היה מבקר מידי פעם בכפר חב"ד אצל קרובת משפחתו הרבנית גיטל פרידמן ע"ה 'גיטל'ה' המפורסמת. כמו כן היה אחיינו של הרב אהרן חזן ע"ה אבי משפחת חזן הידועה.


קיוסק 'גיטלה' בכפר חב"ד (ארכיון COL)

רבי ישראל נולד בעיר אודסה שבאוקראינה לאביו שהיה נכד המגיד ממעזריטש ומרבני העיר. היה בן אחר בן לרבי אברהם המלאך והמגיד ממעזריטש. בשנות השואה נרצחו כל משפחתו, ואף הוא הוכנס לבורות ההריגה ואך בנס לא פגעו בו הגרמנים, הוא ניצל ועבר את אימי המלחמה במחנות העבודה באוקראינה.

לאחר המלחמה נישא רבי ישראל לזוגתו ע"ה, וניסה לעלות לארץ ישראל, אך לצערו הרב לא הצליח ונשאר מאחורי מסך הברזל במשך עשרות שנים, עד לשנת התשכ"ז.

איש מסירות הנפש

ברוסיה הקומניסטית היה רבי ישראל לסמל ודוגמה למסירות נפש עילאית למען התורה והמצוות, בביתו היה 'חדר' מחתרתי ולא פעם נעצר וכמעט והוצא להורג, אך הוא לא נרתע. את תקופה זו עבר יחד עם חסידי חב"ד אנשי מסירות הנפש.

היה חבר במחתרת סודית של חסידי באיאן במוסקבה שמסרו את נפשם על שמירת המצוות, בהם משפחות הורנשטיין פרידמן ושטרנברג, וכן דודו המפורסם החסיד הרב אהרן חזן, אבי משפחת חזן. ובמציאות נוראה זו הצליח לגדל את תשעת ילדיו שיחיו כיהודים חרדים וחסידים נאמנים לה' ולתורתו.

בחנוכה של שנת התשכ"ז החליטו הקומניסטים לאפשר את יציאתו, והוא הגיע לארץ הקודש מרוסיה עם ילדיו, כולם מגודלי פאות ותלמידי חכמים, כשבידיו נושא הוא ספר תורה.

למרות שהרשויות רצו לשכן אותו בסביבה לא דתית, עבר לעיר בני ברק שם התגורר בדירה קטנה וגידל את ילדיו שחלקם כבר בגרו.

הרב ישראל ע"ה היה מקושר לאדמור"י בית באיאן, ולאדמו"ר הנוכחי.

בחודשים האחררונים נפטר על פניו חתנו ר' פנחס ברנשטיין, ומאז נחלש ומצבו התדרדר, עד שביום שישי האחרון, השיב את נשמתו הטהורה ליוצרה, והוא בן 94 שנים.

.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.