מערכת COL | יום כ"ה אלול ה׳תשע״ו 28.09.2016

האם מותר לתקוע בשופר לגוי שמבקש?

ב'מבצע שופר' גוי ביקש שאתקע עבורו. מותר לי לעשות זאת?, ולילד קטן מאוד? ● שאלה שנשאלה בבית ההוראה של הרב מאיר אהרון לתקוע בשופר לגוי
האם מותר לתקוע בשופר לגוי שמבקש?
אילוסטרציה
שאלה:

ב'מבצע שופר' גוי ביקש שאתקע עבורו. מותר לי לעשות זאת?

תשובה: אסור לתקוע בשופר בשביל גוי בר"ה.

הרחבת הדברים:
איסור תקיעת שופר בשבת ויו"ט

בגמ' מובא שלמרות שתקיעה בשופר אינה מלאכה מן התורה (חכמה היא אינה מלאכה), מכל מקום, יש איסור מדרבנן לתקוע בשופר בשבת ויו"ט.

ובטעם האיסור, ה'לחם משנה' מסביר שיש גזירה מדרבנן שמא יתקן כלי שיר (ע"ד שאין לנגן בשבת מצד הגזרה הזו). אדה"ז אומר שהטעם לכך הוא משום "עובדין דחול".

הרבי מסביר על כך, שקול השופר אינו קול שיר ולכן מלאכה זו אינה נכללת בגזרה של 'שמא יתקן כלי שיר'.

תקיעות כדי 'לבלבל את השטן'

ה'שולחן ערוך' מצטט מנהג להשמיע תרועה אחת ארוכה אחרי תפילת מוסף על מנת לבלבל את השטן.

הרמ"א מצטט מנהג שונה – לתקוע שלושים קולות (הסדר המלא- בכדי להוציא מי שאולי הפסיד), ומוסיף, כי אין לתקוע שלא לצורך, וממילא אחרי שגמרו התקיעות האלו אין לתקוע עוד בשופר.

אדה"ז מסביר שאין מחלוקת בין הרמ"א למחבר, ולכו"ע אסור לתקוע בר"ה בלי שום טעם, אלא שלבלבל את השטן זו סיבה מספיק טובה שבגללה מותר לתקוע בר"ה. אך מעבר לכך, נחשבת תקיעה שלא לצורך שהיא אסורה ומהווה זלזול ביו"ט.

תקיעת שופר עבור נשים

תקיעת שופר זו מ"ע שהזמן גרמא ונשים אינן חייבות בה. מכל מקום, התירו לתקוע בשופר בשבילן – לעשות נח"ר לנשים שרוצות לקיים מצווה זו ולקבל שכר כ'אינו מצווה ועושה' – גם כאשר זה נעשה רק לנשים.

בנוגע לברכה, הפוסקים האשכנזים התירו לנשים לברך על מ"ע שהזמ"ג, אבל הבעל תוקע אינו יכול לברך בשבילן.

תקיעת שופר עבור ילדים

ילד שיכול להבין משמעות תקיעת השופר חייב לשמוע את התקיעות, לכן אפשר לתקוע עבורו ולהגיד אתו / בשבילו את הברכה (למרות שאינו בנו), אבל ילדים קטנים יותר אינם מחויבים לשמוע את התקיעות, לכן לא יתקע רק להם.

מותר לילדים עד גיל בר-מצוה לתקוע בעצמם כל היום גם למשחק, כי זה נחשב חינוך למצוות שופר.

לגבי בנות מתחת בת-מצוה – שאין מצות חינוך למצווה שלא יחויבו בה לכשיגדלו
– כדאי לדאוג לא לתקוע להן לבד.

לאור האמור, אסור לתקוע לגוי בראש השנה.

מקורות:
ט"ז סי' תקצ"ו סק"א. פרמ"ג שם. מג"א שמ"ג סוף סק"ג. תקצ"ו סק"ב וסק"ג.
שוע"ר קס"ז סכ"ג. שמ"ג ס"ג וס"ח. תקפ"ט ס"ב. תקצ"ו ס"ב. קצה המטה תקצ"ו
סק"ג. מט"א תרכ"ה סנ"ט. חינוך הבנים שם ס"ד.

אתר "הלכה" - שאלות ותשובות בהלכה - http://halacha.co

השאלות המתקבלות באתר נשלחות על ידי צוות האתר לבית ההוראה שבנשיאותו של הרב מאיר אהרן שליט"א ברחובות, ונענות על ידי צוות בית ההוראה. כל התשובות חוזרות לצוות האתר לאחר שנבדקו ואושרו על ידי הרב אהרן שליט"א בעצמו.  הפסיקה בבית ההוראה הינה בעיקר לפי שו"ע הרב זצוק"ל, במקרה והשואל מעוניין לקבל תשובה למנהג עדה מסויימת, יש לציין זאת בפרטי השאלה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.