מערכת COL | יום כ"ו אב ה׳תשע״ו 30.08.2016

גמרות מבוארות ● דעה

"ישים כל אברך יד על הלב ויאמר לעצמו: עד כמה יש לו חשק ללמוד גמרא? מתי פעם אחרונה הוא פתח גמרא סתם כדי ליהנות מלימוד תורה?" ● רגע לפני 'זמן אלול' בישיבות, המרצה הרב אריק מלכיאלי במאמר דעה בעד הלימוד בגמרות המבוארות ● ומה לגבי עניין היגיעה בתורה?  גמרות מבוארותומה דעתכם? ניתן להגיב במימשק התגובות>>
גמרות מבוארות ● דעה
הרב אריק מלכיאלי
הרב אריק מלכיאלי

אתחיל מהסוף...

לדעתי, לימוד מתוך גמרות מבוארות הינו בדורנו צורך ועניין לכל הבחורים, גם המוכשרים ביותר. ולא רק בדיעבד, אלא לכתחילה שבלכתחילה!

עכשיו נתחיל קצת לנמק. (ולא, אין לי אחוזים במו"לים ההם...)

מבחן התוצאה

לימדונו רבותינו שהמבחן על כל דבר ועניין הוא התוצאה הסופית. ישים כל אברך יד על הלב ויאמר לעצמו: עד כמה יש לו חשק ללמוד גמרא? מתי פעם אחרונה הוא פתח גמרא סתם כדי ליהנות מלימוד תורה? לא בשביל להכין שיעור, לא בשביל ללמוד עם הילד, אלא סתם כך לשבת על הספה – בשבתך בביתך - וללמוד משהו שמעניין ומושך גם את בנפש הבהמית?

זכורני כבחור, שהתארחנו בשולחן שבת אצל הגה"ח ר יואל כהן שי' היה מחזה נפוץ לראות אותו נח על הספה בשכיבה וספר לימוד בידו וקורא בהתעניינות, באותה תשוקה – להבדיל -, שאנו קוראים את העיתון השבועי. בואו נודה על האמת בכנות: כמה פעמים זה קורה לנו?

וגם כשנחה עלינו הרוח, המשיכה היא לפתוח משהו שליבו חפץ, כשיחה/מאמר וכדומה ולא בדיוק דף או עמוד גמרא?

ולמה באמת?

התשובה היא פשוטה מאוד. יש משפט חכם שאומר: "מה שלא פשוט- פשוט לא יהיה!"

אנו מתפללים כל יום 'יהי רצון שתרגילנו בתורתך'. במצוות, הרגל זהו דבר שלילי, מצוות אנשים מלומדה. בתורה זה חובה. לולא הרגל והטמעה של לימוד - האדם פשוט לא ילמד.

בקונטרס ט"ו בשבט תשנ"א מבאר הרבי שעיקר הענין בלימוד התורה זה שיהיה בתענוג! (בשונה ממצוות ששם העיקר זה קבלת עול,עיי"ש).

כדי להתחבר אל הלימוד, חשובה לא רק ההבנה אלא חוויית הלימוד. דבר שבא לאדם עם תחושה של קושי, איזור לא מוכר - כל עוד שלא יהיה לו אינטרס חזק הוא לא יחזיק מעמד. כדי לחבר את עצמינו למשהו חייבת להיות חוויית הכרות נעימה ומושכת ובטח לא סוג של טראומה.

לאדם בדורינו רווי הויזואליזציה והמדיה החזותית, קריאה של טקסטים מהגמרא היא סוג של חוויה לא פשוטה. ולכן גם תלמיד גאון שיצליח לפצח את הקוד, עדין הלימוד יחרט אצלו כמשהו הדורש מאמץ, כדבר לא פשוט. והיות שהאדם הוא לא יצור האוהב מאמצים, יסוד העפר של הנפש הבהמית מומחה בהטלת כבידות ורצון חזק לאי-יציאה מאיזור הנוחות המוכר – הרי שהרצון להיכנס ולצלול בים התלמוד לא יהיה בשמים. וכשהרצון חלש, הביצועים הם בהתאם...

אני יכול להעיד על עצמי ועל אברכים רבים שהתוודו בפני, שאם היו משתמשים בלימוד בגמרות אלו בתור בחורים, הרי שהיום היה להם 'געשמאק' גדול באין ערוך בלימוד גמרא!

המהדורות המאירות עיניים, הביאורים הכללים לפני כל סוגיה, ההערות בשולי הדף, ההסבר על כל פסוק וההקשר שלו ללימוד הרלוונטי - הופכים את הגמרא למשהו הרבה יותר מזמין המרחיב דעתו של אדם.

לדעתי האמירות נגד לימוד מתוך מהדורות אלו היא התעלמות מוחלטת מהמציאות, ורצון לחיות עם חזון אוטופי לא מציאותי.

יגיעה בתורה

ומה יהיה עם יגיעה בתורה? תשאלו. תאמינו לי שמי שרוצה יש עוד אין סוף מרחבים בגמרא ובמפרשיה כדי להתייגע לכל החיים...

ומי שמתעקש להתייגע, אז אולי עדיף שלא ילמד גמרא, אלא רק משנה, ומשם יתייגע להגיע לכל דיוקי הגמרא... וגם שלא ילך לשיעור אצל מגיד שיעור שמסביר באר היטב כשולחן הערוך, כי אז תחסר לו יגיעה, אלא יעדיף מגיד שיעור עם הסברה הפחות טובה...

טעמו וראו כי טוב ה'!

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.