מערכת COL | יום כ"א כסלו ה׳תשע״ו 03.12.2015

"חיל ורעדה אחזוני" ● הרב רודרמן מדבר על ספרו המהפכני

ספרו החדש של הסופר הוותיק הרב שניאור זלמן רודרמן, 'חד בדרא' על הרבי, אך זה הושק ב'חג הגאולה' י"ט בכסלו ביריד ספרי החסידות הענק בבנייני האומה, וכבר מעורר הדים רחבים מאוד בציבור החב"די והכללי ● בראיון מיוחד ל-COL, הרב רודרמן מדבר לראשונה על ספרו החדש ● וגם: באיזה 'משקפיים' כתב את הספר, כחסיד או כחוקר? ● מגזין שישי  חד בדרא
הסופר הרב זלמן רודרמן עם ספרו החדש "חד בדרא", השבוע
ראיין: משה בן-חיים

הספר החדש 'חד בדרא', אך זה הגיע בי"ט כסלו למדפי יריד החסידות בבנייני האומה, וכבר מעורר התעניינות יוצאת דופן. יהודים מכל החוגים, חובשי שטריימל, כובעי סאמט, מגבעות קנייטש, כיפות שחורות או סרוגות, שוטטו בין דוכני היריד והעמיסו ספרי חסידות לעגלותיהם, כאשר בחלק גדול מאוד מהעגלות ניתן היה להבחין כשהוא מבצבץ - בספר ה'טרי'.

ככל שהדבר יישמע מפתיע, עד עצם ימים אלה לא היה ספר שפשוט מאוד – כפי שזה נשמע – יספר את סיפור 'תולדותיו של הרבי'. מילים ספורות המקפלות בחובן יריעה בלתי נתפסת.

בראיון מיוחד לרגל צאת הספר החדש, חושף המחבר הרב שניאור זלמן רודרמן, בפני COL, את הרקע שהביא לכתיבתו של הספר. הוא מדבר על כובד המשימה, על התוצאה סופית המרשימה, וגם על התגובות:

המהלך מאחורי כתיבת הספר

מה הביא לכתיבת הספר, ולאיזה ציבור הוא מיועד?

"הספר נכתב לכלל היהדות החרדית ובכלל זה כמובן לחסידי חב"ד. עד היום לא היה ספר מסוג זה, ויהודי שרצה להתוודע אל תולדותיו של הרבי נאלץ ללקט זאת מתוך ספרים רבים וגם אז לקבל תמונה חלקית מאוד.


הספר מונח על שולחנו של האדמו"ר מבעלזא במהלך הפגישה עם ה'חוזר' (צילום: מאיר אלפסי)

"המצב היה שבעוד לכל אחד מרבותינו נשיאנו יש 'ספר תולדות', דווקא לרבי שלנו, נשיא הדור שלנו, אין ספר אחד שאפשר להציגו ליהודים המבקשים להכיר מקרוב את דמותו הפלאית הקדושה. וזאת למרות העובדה המכאיבה שאנו נמצאים כבר למעלה מ-20 שנה אחרי ג' תמוז תשנ"ד.

"החוסר בספר כזה הורגש לא רק כלפי חוץ, אלא גם כלפי פנים. אבא חסיד חב"ד שרצה להעניק לבנו או לבתו המתבגרים ספר שיאפשר להם לקבל מידע בסיסי מקיף על הרבי, לקראת כל מה שישמעו מפי המשפיעים והמחנכים וילמדו באופן ישיר מספרי תורת רבנו – לא היה לו מה לתת להם".

איך ניגשים לכזה פרויקט, להכיל את מלוא היקף היריעה בתוך ספר אחד?

"זו אכן יריעה גדולה ועצומה, ובאמת אפשר לומר ולא כקלישאה שחיל ורעדה אחזוני לקראת ביצועה. מראש היה ברור שזאת תהיה מלאכה קשה לביצוע, משום שמדובר כאן על מנהיג ישראל בסדר גודל כזה שהעולם היהודי לא הכיר ולא ידע כבר דורות. גדלות אלוקית נדירה בתורה, בקדושה, בחכמה, באהבת ישראל, בקירוב לבבות וכו' כאשר כל זה מלווה בעשייה כבירה שנמשכה כיובל שנים, ללא הפסקה של יום אחד.

"כתיבת ספר על הרבי משולה להרכבת פאזל של אלפי אלפי חלקים שאת כולם יש לחבר זה לזה על מנת שתתקבל תמונה שלמה, לפי ערך. וכשמדובר בספר קריאה, חשוב שהכול יוגש בצורה שמצד אחד תיתן ביטוי לגדלות החד פעמית של נשוא הספר הקדוש וביחד עם זה שהכתיבה תהיה מעניינת ומרגשת ולא אינפורמטיבית גרידא.

"הצורך בכך היה גלוי וידוע לרבים, כל השנים, ונדמה שהפחד מגודל המשימה הוא שהרתיע את כל השייכים לכך, כולל אנשים שהם יותר ידענים ויותר מוכשרים ממני. אך משחלפה שנה ועוד שנה והדבר לא נעשה, עלתה המחשבה שהגיע השעה לעשות מעשה. מובן ששיתפתי בכך כמה וכמה אנשים 'מביני דבר' שעברו על הדברים, חיוו את דעתם, העירו, השמיטו, תיקנו וכיוונו".

הביקור בחנות בבני-ברק

ביקור תמים של הרב רודרמן בחנות ספרים בבני ברק, הוא שעורר בו את הרעיון. וכך הוא מספר: "למעשה, הרגע שבו גמלה בליבי ההחלטה שמוכרחים לכתוב ספר כזה היה כאשר נכנסתי לפני כשנה לחנות ספרים בבני ברק, והסתכלתי על ארון ספרים שלם מלא בספרי ביוגרפיה של גדולי ישראל ומנהיגים מהדורות האחרונים, כולל כאלה שנפטרו בשנים האחרונות ממש. כמעט על כל אחד מהם מצאתי באותו ארון כמה ספרים, בהוצאות שונות, לגילאים שונים.

"המחשבה שעלתה בלב אל מול כל אותם ספרים הייתה: לא ייתכן שדווקא על הרבי שלנו, גאון הגאונים והענק שבענקים, לא יהיה אפילו ספר אחד".

מבנה הספר

"הספר עצמו משתרע על פני 610 עמודים, כאשר הוא עצמו נחלק (בחלוקה פנימית) לשני חלקים. חלק ראשון מתמקד בתקופה שקדמה לנשיאות הרבי והוא נקרא "הנה ישכיל עבדי". זהו חציו הראשון של פסוק בספר ישעיהו. חציו השני של אותו פסוק, "ירום ונישא וגבה מאוד", הוא שם חלקו השני של הספר, המתאר את 44 שנות הנהגת רבנו בעלמא הדין, עם נגיעה קלה בתקופת הנהגתו הרוחנית של הרבי בימינו אלה, כאשר "מה זרעו בחיים אף הוא בחיים" וכל מפעליו הקדושים מוסיפים להתפתח ולהתעצם באופן של 'יתיר מבחיוהי'".

למרות שהושק ממש לאחרונה, הגיעו אליך תגובות על הספר?

"התגובות אינן מפסיקות לזרום והן ברוך ה' חמות ומעודדות מאוד. שליח חשוב מאזור השרון התקשר אליי וסיפר כי קיבל את הספר מידיד שלו, בשעת ערב. בהגיעו לביתו, יצא מהמכונית והציץ בספר. אלא שההצצה כל כך ריתקה אותו עד שהדרך הקצרה מהמכונית אל ביתו ארכה כשעה תמימה. אדם אחר סיפר לי שנטל את הספר לידיו ועזב אותו רק בארבע לפנות בוקר, כששמורות עיניו נעצמו בעל כורחן. קיבלתי תגובות מראשי ישיבות וממשפיעים חשובים, המודים על הספר שקיומו היה חסר כל כך.






מעיינים בספר החדש (תמונות: אליהו לוי, col)

"במקביל מתקבלות תגובות חמות גם מחוגים אחרים. מלבד העובדה הידועה כבר, שהספר הוגש בעת ביקור ה'חוזר' הגה"ח רבי יואל כהן שליט"א בבית כ"ק אדמו"ר מבעלזא שליט"א לאדמו"ר והוא עיין והתעניין בו, הנה למשל תגובה שכתב לי חסידי חב"ד ממרכז הארץ: 'קיבלתי קודם טלפון מרגש מאחיין שלי, אברך חסיד סדיגורא, שממוצאי שבת לא ישן שני לילות עד שסיים היום לקרוא את הספר, וזלגו עיניו דמעות כשקרא על ג' תמוז'".

וכמו סופר טוב, הרב רודרמן מפרשן את הסיפא: "למיטב הבנתי, בכיו של אותו אברך חסיד סדיגורא לא נבע אך ורק מתיאור הרגעים המכאיבים של אותו יום מר ונמהר. עיניו זלגו דמעות משום שהוא קרא קודם לכן על גדלותו העצומה של הרבי והדבר הוליד בליבו רגשות עמוקים של אהבה והערצה, וממילא כשהגיע לתיאור ההסתלקות – פרץ בבכי.

"המטרה בספר היא לא להביא יהודים לבכי, אלא לאפשר להם להכיר את הרבי ואת גדלותו האדירה והנדירה וכתוצאה מכך להתקרב אליו, למלא את הוראותיו וללמוד את תורתו. שה"ויאמינו בה'" יתחזק על ידי הגברת האמונה "במשה עבדו".

באיזה 'משקפיים' כתבת את הספר, כחסיד או כחוקר?

הרב רודרמן מזדעק נוכח השאלה: "הספר לא נכתב כמחקר בשום פנים ואופן! נכון שכדי להקיף את היריעה העצומה, נדרשה עבודה רחבה של חיפוש, איסוף, קריאה ולימוד. אבל אין בכך כדי לפגוע כהוא זה בחמימות וברגש שבהם המלאכה נעשתה. רוב מוחלט של הספר עוסק בצדדים התורניים, הקדושים והעל אנושיים של הרבי, צדדים שמרוממים את רוח הקורא וממילא גם את רוח הכותב... נדמה לי שהדברים מדברים בעד עצמם וכל קורא ייווכח בכך מייד".

איך התחושה לסיים את הפרויקט?

"אומר כך: בכל הספרים שכתבתי עד היום, ומן הסתם גם בספרים שייכתבו בעזרת ה' בהמשך, ניתן מקום לביטוי עצמי וממילא גם אפשר לתאר את התחושה בסיום העבודה עליהם כתחושה של סיפוק אישי. לעומת זאת בכל הנוגע לכתיבת הספר 'חד בדרא', המלאכה נעשתה מתוך תחושה עמוקה של אפסות וביטול. לעניות דעתי, בלי זה, לא היה שייך לכתוב על הרבי. לכן, במקרה הזה כששואלים אותי על התחושה האישית, התשובה היא תחושה של זכות לעשות משהו חשוב מאוד שהיה חסר מאוד. כולי תפילה ותקווה שבעזרת ה' הספר יגשים את מטרותיו החשובות".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.