מערכת COL | יום א' כסלו ה׳תשע״ה 23.11.2014

כמה עולה שיחה בחו"ל? מכתב מתריע של חסיד חב"ד

חסיד חב"ד שנסע ערב יום הכיפורים ללטביה, וחזר יום אחד לאחר החג ארצה, הופתע להתבשר כי חוייב במאות שקלים על שיחות טלפון ● הוא כותב מכתב פומבי "לטובת אזהרה ממקרים דומים של שלוחי חב"ד או אחרים, המבקשים לטוס לחו"ל, ולא מקבלים גילוי נאות" ●  אנו מפרסמים את המכתב ככתבו וכלשונו  מכתב השליח
כמה עולה שיחה בחו
(אילוסטרציה: col)

"אני כותב את המכתב הזה כדי להציל ממכשול, ממקרים דומים של שלוחי חב"ד או אחרים, המבקשים לטוס לשליחות לחו"ל, ולא מקבלים 'גילוי נאות'." - כך פותח החסיד את מכתבו.

"היות וה' חנן אותי בקול ערב ומעורר, קיבלתי הצעה משליח באוקראינה, לבוא ולשמש בבית כנסת במקום כשליח ציבור ביום כיפור. השליחות כוללת תפילה עם הציבור, וגם הסברים על מהות התפילות וכדו'. לפני הטיסה הגעתי לנמל התעופה בן גוריון, להיערכות הנדרשת לעלייה למטוס. בעומדי בתור, הבחנתי בשילוט ענק של החברה המדוברת, לעיסקה משתלמת במיוחד לשיחות חו"ל. התקשרתי משם לחברה, והפקידה הסבירה לי על תנאי ההתקשרות: חבילת עיסקה בסך 12.90 ₪, ודקת שיחה תעלה לארץ 69 אגורות. נשמע לי עיסקה טובה, והסכמתי לכך.

הסתרת מידע
כשהסבירו לי על מסלול חו"ל, לא נאמר לי דבר וחצי דבר על עלויות של שיחה פנימית בחו"ל, שאחר כך הוברר לי שעלותה היא 30 שקל לדקה(!) מה שנוגד כל ערך של "גילוי נאות", המחייב עסקים, והגינות בכלל.

נחתי בקייב באוקראינה, בסביבות השעה 8:30 בערב, ומשם הייתי אמור לעלות על טיסה ישירה ללטביה - מקום השליחות. משום מה הטיסה הבאה התעכבה, ונשארנו ללון שם לילה אחד. רק למחרת ב12:00 בצהרים בערב יום כיפור, עלינו על מטוס למקום שליחותינו. בנתיים, בהמתנה לטיסה הבאה, נאלצתי לשוחח מספר בודד של שיחות נצרכות, ותו לא. כשלמפרע התברר ששיחות אלו עלו מאוד מאוד ביוקר, בלא ידיעתי.

יתר על כן, באותו יום שהמתנתי לטיסה הבאה, אשתי ביררה מול החברה, ושם נאמר לה ש"קייב זו אותו הדבר". כלומר, אין מה לחשוש, שידבר 'חופשי'. וכך הייתי 'רדום', וסבור שמדובר בעלויות נמוכות.

'השליחות' הצליחה
אם אני כותב על העניין, אספר בכמה מילים על השליחות שלי במקום: בביהכנ"ס יש בדרך כלל כ-25 מתפללים. ביום כיפור היו כ-180 מתפללים! חתך הגילאים השתנה במשך התפילות: בתפילת נעילה היה חתך גילאים יותר צעיר, ב"יזכור" היו יותר מבוגרים. אחד המתפללים ניגש אחרי התפילה ואמר: "כשהחזן אמר "יזכור", נקרעו לי חתיכות מהלב"... כך התבטא.

הפתעה לא נעימה
אחרי שחזרתי ארצה, חשבתי לעצמי: מעניין כמה עלתה לי העיסקה ב'שיחות חו"ל'. התקשרתי לחברה, שם נאמר לי ע"י הפקידה שמדובר בכ-850 שקלים חוב. נדהמתי. אמרתי לה שלא סביר שמכמה שיחות בודדות, שערכתי בקייב, אשלם כזה סכום! ביקשתי שיבדקו את הנתונים, אך נאמר לי שיש תקלה במחשבים, ולא ניתן לטפל בפנייתי. (היה זה בימים של תקלה גדולה בחברה).

לאחר זמן, התקשרתי שוב, והסבירה לי שדיברתי 25 שיחות בתוך חו"ל ושעלותם היא 30 שקל לדקה(!)... מה שמוזר מאוד בעיני, כי שהיתי בחו"ל רק בדרך בערב יום כיפור, ומיד ביום ראשון עליתי על טיסה חזרה ארצה. כך שבפועל ערכתי מספר שיחות בודדות.

קודם לוקחים החיוב, אחר כך יבדקו אם מגיע לך זיכוי
לבקשתי שלא "לסגור" החשבונית וקודם לברר את הנושא לאשורו, נעניתי כי "קודם אתה תחוייב בהוראת קבע. מחלקת תשלומים וערעורים הם מחלקות שונות, ואחד לא קשור לשני. קודם נחייב אותך על הסכום, ואם יבדק ותמצא צודק, תזוכה במחלקה אחרת...

אני כותב מכתב זה לטובת אחרים, שיבררו היטב לפני שהם מסכמים על "חבילות חו"ל" ודברים דומים. לדעתי הדבר חשוב במיוחד, משום שהרבה מחסידי חב"ד נוסעים לרבי, ולשליחות במקומות שונים בעולם, ולפחות שילמדו מהנסיון שלי...

(הערת המערכת: ביקשנו את תגובת החברה על המקרה המדובר, עד סגירת הכתבה טרם התקבלה. לכשתתקבל, נשמח לפרסמה)