קבע כעמוד הבית
|
הוספה למועדפים
|
פרסם אצלנו
|
צור קשר
|







'פיצוץ' של מגילה, ה'רשת', והקשקשת החברתית • סוגרים שבוע
(יום חמישי, ז' אדר )
מדור חדש ופופולרי ב-מגזין שישי של -COL, ובו משה כהנא ומנדי זילברשטרום במרכז התקשורת החב"די COL שמים 'הכל על השולחן' וסוגרים שבוע • האם בחב"ד לא מתערבים בבחירות, או כמו ב'משל השוויגער'? • לקראת חג פורים וקריאת המגילה: חזיז, נפץ, אלמנה שחורה, בום על קולי וכוורת: נוסטלגיה מתקופה שהיתה ואיננה, ומסקנות לזמננו • וגם: הצצה עכשווית לפעילות ה'רשת' שפועלת בהיקפים מדהימים עם אלפי ילדי ישראל • הכל על השולחן >>>


הפיצוצים והמן הרשע:

מנדי: "חג פורים מתדפק על דלתנו. האווירה, השירים, משלוחי המנות... וההכנות לקריאת המגילה. הכנות? כן, ישנם שאוגרים 'מלאי' של מיני פצצות טילים שורקים ושאר מרעין בישין איתם יריעו ואף יוקיעו את המן הרשע - זה שרצה להרוג ולאבד - את העם היהודי.

"נקרא לילד בשמו: 'נפצים'. מהי דעתך על הפיצוצים המחרידים האלה בזמן קריאת המגילה בבית הכנסת? 

משה: "תראה, גדלנו על זה, לטוב ולמוטב. היכן שאני גר כיום בעיר ביתר, המצב רגוע, הייתי מוסיף גם 'רגוע מידי'. התופעה הזאת של הנפצים המסוכנים הולכת ונעלמת, המשטרה אוכפת ביד קשה כל מכירת עניינים מסוכנים שכאלו. קצת באווירה הפורימית, תרשה לי להפליג על כנפי הזמן ולהיזכר כיצד עשו 'שמח' בזמן קריאת המגילה, בשנות הממ"ים העליזות כשהיינו ילדים בכפר חב"ד.

"קצת בהקדים, כילד ממש היה חשש לעבור בערב פורים בדרך לאולם בית הכנסת לקריאת המגילה, כשבחוץ מספר ילדים\נערים כבר החלו ב'מופע' טילים שורקים מסוגים שונים, שנורו אל-על והותירו ענני עשן ושורת ילדים צוהלים...

"ליל פורים אחד, זה קרה מול עיניי: נער שעשה מעשה שלא ייעשה, וירה בעיצומה של קריאת המגילה 'טיל שורק' – כפי שכונה אז, בכיוונון ישיר מפתח בית הכנסת היישר מעל לראשו של בעל הקורא המוכר הרב אברהם לידר ע"ה. הטיל המשיך במסלולו הבליסטי, ונחת – הפלא ופלא ולרוע המזל, היישר במרכז מגילה שעליה רכנו בריכוז רב ר' יונה לבנהרץ, ואחיו ר' מיילך... שניהם זכורים לטוב, ע"ה. התוצאה היתה מזעזעת: הטיל ירה גיצים ופשוט הותיר חור שחור ומפוייח במרכז היריעה...
לא לבעלי לב חלש...


קריאת מגילה בכפר חב"ד (ארכיון COL)

ב"ה, היום המצב טוב לאין ערוך.

"עוד תמונת ילדות שלא אוכל לשכוח: בשנה אחרת, החליט מי שהחליט לעשות שוב 'שמח' בקריאת המגילה. רק שהמתכננים לא ציפו שהכל ישתבש... וכך היה המעשה, שראיתיו במו עיני: מספר ילדים עמלו להכין בובה, דומה לבובת ל"ג בעומר: לבושה במיטב ה'אלטע שמאטעס', כובע וחליפה, מכנסיים ומלאה בקש. 'המן'.

"מבעוד מועד עלה מאן דהוא על גג בית הכנסת, וחיכה לסימון שיגיע מלמטה, כדי לשלשל את הבובה כאשר בעל הקורא הקבוע, ר' אברהם לידר יאמר את המילים "איש צר ואוייב - המן". הרעיון של המתכננים היה, לבצע את הפעולה בטיימינג מדוקדק: מיד כשבעל הקורא יאמר "המן", מישהו יקבל סימון 'להוריד את השאלטר' של בית הכנסת, ועלטה תשרור באולם. באותו רגע, הנער למעלה בחלון הגג, ישלשל במהירות את הבובה למטה מול בימת קריאת התורה, וזאת מבלי שאף אחד יראה את הפעולה, כשאין חשמל באולם בית הכנסת.



"לאחר מכן, מיד יש להרים את השאלטר ולהדליק את האור, ואז... ליהודים תהיה אורה והרבה הפתעה, כשמול עיניהם תלוי לו 'המן'. אמנם עשוי קש אך בגודל אמיתי...

"עד דלא ידע בין ארור המן..."

אך לרוע המזל, העסק הפך לעסק ביש... הנער שעמד ליד השאלטר, כיבה את האור לא בטיימינג הנכון... באמצע קריאת המגילה, ואז החלה מהומה. הנער נבהל, הדליק את האור, באמצע שהנער השני מהחלון עסוק בשלשול בובת המן... המזימה התגלתה לעיני כל.

"אחד המתפללים אץ בחמת זעם לעבר הבובה המתנדנדת וניראתה כמו נאשם שהוצא להורג בכיכר העיר, ותלש את מכנסיה... זה סופו של תעלול, ערימת קש וגבבה.

מנדי: "החזרת אותי לילדות, משה. ביום שבו היו נעלמים הסופגניות של חנוכה, יחד עם ה'פורפרות' (משחק הסביבונים), המחליפים שלהם היו ה'נפצים'. ילדי שנות ה-90 ואולי גם קודם לכן, זוכרים היטב (לפחות במקום מגוריי - לוד) את הרעשים והדיי הפיצוצים. חזיז, נפץ, אלמנה שחורה, בום על קולי וכוורת. אלו חלק קטן מהשמות שהיו גורמים לנו, כילדים - אושר וחיוך. היינו מרעידים את השכונה, זקנים ונערים היו חוששים לעבור ברחובות, והימים? הם רחוקים מחודש אדר. 


אילוסטרציה: ארכיון

"ולעניינו, כיום ב"ה המשטרה אוכפת את העיסוק בחומרי-הנפץ. אני חושב שהעיסוק בהם - זה אסון, אסון שיכול להתממש בכל רגע. הכרתי בחיי מספר ילדים שסובלים עד היום עקב שימוש ב'נפצים' אלו. לגבי ה'פיצוצים' בזמן קריאת המגילה? מה טוב שישתמשו ברקיעת רגל, חצוצרות, דפיקות על השולחן ורעשנים - מחיאת המן מתקבלת גם כך"...

חב"ד לא מתערבת בבחירות? וה'קשקשת' החברתית!

מנדי
: "שוב ושוב אנחנו שומעים את המשפט: 'חב"ד לא מערבת בבחירות'. אז שמענו. אולי רק ב'קשקשת החברתית'. תראה, נכון להיום, פחות מחודש ליום הבחירות הגורלי ואין קול-קורא של רבני חב"ד. מה שמן-הסתם גם לא נראה בכלל. למה? כי חב"ד לא מתערבת בבחירות. ומה כן? כל חסיד ישאל את רבו "מה אנו מבינים מדברי הרבי לימינו - שנת תשע"ט (2019 למניינם)", ויקבל את תגובתו. וכך יעשה!

"נכון. הפוליטיקאים 'רודפים' אחרי קולות חב"ד. אחרי הכל מדובר בעשרות אלפים פתקים בקלפי. הבעיה מתחילה כאשר ישנם 'עסקנים' או 'מביני עניין' אחרים המדברים בשם חב"ד, או מנסים להסביר את דברי הרבי, כהבנתם - על גלי ה'רשת החברתית'. בקבוצות וואטצפ, פייסבוק או טוויטר - ובכל מקום אפשרי.

"אינני מכוון לאדם ספציפי, אלא לרוח הדברים. כל חסיד חב"ד הופך להיות בתקופת בחירות 'מבין' וגורם ל'קשקשת ברשת'. דעתי על-כך? שנשאיר זאת לרבנים. אולי הם לא מבינים בפוליטיקה אקטואלית, אך את כוונת הרבי הם יודעים"...



מה דעתך על הסיפור הזה?

משה:
"לא לחינם פשטה האמרה לאחרונה: "חב"ד בבחירות זה כמו שוויגער. רק אומרת שלא מתערבת..." מצד אחד, הציבור היחיד שיש בו חופש ביטוי וחופש חשיבה זה הציבור החב"די, ויש דעות לכאן ולכאן בכל תקופת בחירות. הרבי הגדיר שיש להצביע ל'רשימה החרדית ביותר' ועל כך צצה בכל פעם מחדש השאלה מי עונה לקריטריון הזה, וישמור גם על 'שלושת השלמויות' הכי טוב.

"מאידך, יש גם בעיות לשים עליהן את האצבע: א'. חב"ד היא לא פוליטית ואין לה מייצג רשמי בכנסת. אך מנגד - לא בטלה חובת ההצבעה וההשפעה. פיזור לא מושכל של הקולות הוא הורדה לטמיון של כוח השפעה, שלא לדבר על הורדה לטמיון של רשימות שלא עוברות – כמיטב המסורת לצערינו.

ב'. יש לתת את הדעת על 'הזדהות קהילתית'. עם אלו ערכים חב"ד מזדהה? האם ערכי 'זהות' ויהודי חופשי ר"ל של פייגלין? או אולי של מפלגה לא דתית או לא חרדית? אם הייתה קיימת רשימה 'חרדית ביותר' חזקה שעונה על כל הקריטריונים, אז לא הייתה לחסידי חב"ד שום בעיה. המצב העובדתי הוא, שרשימה פלונית עונה רק על עניין זה וזה, ואחרת להיפך. אולי שומרת על ארץ ישראל אבל הרבה פחות על ערכי תורת ישראל. אף רשימה לא מותירה 'מצפון נקי' במאת האחוזים לבוחר החב"די שראשית מעייניו הוא העניין הערכי-תורני.

"ולכן - כל עוד שראשי העדה לא לוקחים אחריות ומורים בצורה חד משמעית למי ולמה להצביע, אז ה'קשקשת ברשת' תמשך ותמשך וגם לא תסתיים".

ה'רשת' הארצית האמיתית של חב"ד

תכירו: רשת אהלי יוסף יצחק ליובאוויטש בארץ הקודש. זרועותיה שפרוסות ברחבי הארץ, כוללת כיום עשרות בתי ספר וגנים בהם לומדים אלפי תלמידים.

מנדי. מה אתה יודע על ה'רשת'?

מנדי:
"עבורי מדובר בהיסטוריה. סבי, הרה"ח ר' אהרון מרדכי זילברשטרום ע"ה היה ממקימי ה'רשת'. מה הכוונה 'ממקימי'? הוא וחסידים נוספים, היו מכתתים רגליהם לפני כ-60 שנה, בערי הדרום, הצפון והמרכז של ארה"ק - משוחחים על לבבות ההורים, רושמים ילדים ופותחים מוסדות בזה אחר זה.

"כילד חב"די מן המניין שלמד והתחנך בתלמוד תורה בלוד, אני לא חושב שנתקלתי רבות במושג 'רשת אהלי יוסף יצחק'. ידעתי את ההיסטוריה על החסידים שהקימו אותה בעבר, אך אני וחבריי לא נתקלנו בה באופן גורף ושוטף בחיי היומיום שלנו בזמן הלימודים.   


(בתמונה: שבועון כפר חב"ד בכתבה על הפעילות של הרב זילברשטרום ע"ה, בהקמת הרשת).



"כיום, ה'רשת' שהפכה לאימפריה - מנגישה תכניות ייחודיות ומיוחדות למנהלים, מורים ותלמידים בהשקעה של מיליוני שקלים. בתי-ספר, גנים ועוד - קמים לתפארת בערי הארץ, ואף היא פועלת מול הרשויות ומשרד החינוך.

"מה שכן משה, לצערנו עדיין רבים מחסידי חב"ד לא יודעים ולא מודעים לפעילות הברוכה שלהם. כמדומני שהגיע הזמן שחסידי חב"ד יתוודעו ל'רשת' של חב"ד, שמקשרת עשרות אלפי ילדים בישראל למורשת היהדות ומנגישה להם את יסודות התורה והמצוות, של עם ישראל".

משה, אולי הגיע הזמן להכיר אותם לעומק לציבור החב"די?...

משה: "אם אתה מדבר על נוסטלגיה, אז אני יכול לספר שגדלתי סביב בניין ה'רשת', מבחינה גיאוגרפית. וזה אומר שהייתי עוקב כילד בעניין אחרי ר' משה סלונים ז"ל, האיש והאגדה, חסיד כריזמטי מאוד, שהיה המנכ"ל של ה'רשת' תקופה ארוכה.
אני זוכר היטב את ר' זושא וילימובסקי 'הפרטיזן', שהיה ממייסדי הרשת. היה מסתובב עם 'התיק השחור' שדרכו היה מנהל את ענייני החוץ של חב"ד, ויודעי דבר היו יודעים לספר שגם היה שולח דוח"ות מדוקדקים לרבי. לאחר פטירתו של הרב סלונים, הרב מאיר פריימן ז"ל, קיבל את ניהול הרשת.





למעלה מימין: הרב מאיר פריימן ז"ל. למטה: הרב משה סלונים ז"ל, ב'מבצעים' בבסיסי צה"ל אי-שם (צילום: שמואל בן-צבי)

"אני זוכר את בניין הרשת כצריף אסבסט מט לנפול, עדות אילמת למצב של ה'רשת' באותם ימים. השבוע ביקרתי במשרדי הרשת בכפר חב"ד, עולם אחר. נחשפתי למעט 'טעימות' מהעוצמה של הגוף הזה, שמהווה כיום מודל של שגשוג ו'המילה הראשונה' בחינוך ערכי.

"באולם ישבה קבוצת מורים ולמדה קורס "כיצד מקנים יסודות לימוד בגמרא". תכנית לימוד עליה עמלו במשך מספר שנים ברשת, והפכה למבוקשת מספר 1 בבתי הספר כלליים בכל הארץ.

שוחחתי בהפסקה עם הרב איציק אצרף, מורה וותיק בכיתה ו' בתלמוד תורה. העלינו מעט זכרונות על ה'מורים של פעם' והשיטות החדשות להקניית לימוד גמרא שעליה עמלו ב'רשת'.  כמורה וותיק, כשהוא מדבר על הקורס, עיניו בורקות. "זה ארגז כלים יוצא מן הכלל להקנות למורה את שלבי הלימוד, ולילד את הידע איך להתקדם וללמוד גמרא בכוחות עצמו", הוא משתף.

"כששוחחתי עם מנהל הרשת הרב אליהו קריצבסקי על ה'רשת' כפי שהיתה זכורה לי באותם ימים, הוא טען בצניעות אמיתית כי מדובר ב'ננס על גב ענק', דור הנפילים המייסד עשה את המאמץ ואת הפירות - קוצרים היום. השבתי לו מיניה וביה, כי היום בהינף כפתור אחד (עם החדשנות בחינוך והכלים המקצועיים) אכן קוצרים מה שבאותם ימים - נדרש ביזע ומאמץ רב...



"רק בכדי לסבר את האוזן, פרוייקט חדש שנמצא די 'מתחת לרדאר', אך פועל גדולות ונצורות: רשת חינוך חדשה המותאמת לציבור הכללי הנקראת 'שלהבות חב"ד', פועלת הפצת המעיינות הכי 'חוצה' שיש, וזוכה להצלחה גדולה ומרשימה.

"ועוד דוגמא לפרוייקט ש'שווה' חשיפת עומק: תלמוד תורה לחינוך מיוחד בכפר חב"ד. ב'רשת' דוגלים בעשייה ופחות בחשיפה לתקשורת, אך במקרה זה חשיפה ומידע לציבור אנ"ש יכול להציל ילדים כפשוטו מהליכה לאיבוד בכיתה רגילה, מהרס מרקם של כיתה שלמה, בשעה שיש בלב כפר חב"ד חממה עם כל התנאים המותאמים לילד הזקוק לחינוך מיוחד! 

"יש לפרסם בצורה נכונה, ולפרוך כל סטיגמה מיותרת. פרסום לטובת ציבור אנ"ש".




הדפסה |
שלח לחבר:  שמך: אימייל הנמען:
תגובות
הוספת תגובה
כותרת:

תגובה:


אין כרגע תגובות לכתבה זו


© 2019 COL תקשורת - כל הזכויות שמורות אין המערכת אחראית לתוכן המודעות ואמיתותן