מערכת COL | יום י"א אדר ה׳תשע״ח 26.02.2018

ה'ונהפוך הוא' של המנהל, ואיך הוא מוחה את עמלק? ● ראיון

הרב מנחם מענדל כהן עשה השנה 'ונהפוך הוא' מפתיע ולא שגרתי: מניהול חיידר אידיש אהלי מנחם בביתר עילית, אותו הקים וניהל במשך כ-15 שנה, עבר לנהל את תלמוד תורה בכפר חב"ד, סביבה לא מוכרת עבורו ● תלמיד לשעבר, אזר עוז לרגל חג הפורים, והשלים את המהפך: הוא אוזר מותניו ושואל את המנהל את כל השאלות הקשות: איך הושתה גזירה על תלמידים שלא להשתתף ב'שוק פורים' המסורתי, ובמקום זאת יסעו למחות את עמלק ב'יד ושם'? ● על 'פתשגן הכתב', 'קיימו וקיבלו', ועד ל: האם הוא 'רצוי לרוב אחיו?' וגם: מה יותר קשה להיות, ראש ממשלה או מנהל? ● עוד חשיפות וגילויים מרתקים בפרסום ראשון ובלעדי ● ראיון פורימי רציני ומיוחד>>>
ה'ונהפוך הוא' של המנהל, ואיך הוא מוחה את עמלק? ● ראיון

מערכת שושן און-ליין

הרב מנחם מענדל כהן עשה השנה 'ונהפוך הוא' מפתיע ולא שגרתי: מניהול חיידר אידיש אהלי מנחם בביתר עילית, אותו הקים וניהל במשך כ-15 שנה, עבר לנהל את תלמוד תורה בכפר חב"ד, סביבה אחרת ולא מוכרת עבורו.

אולי דווקא בגלל האתגר והיציאה מאזור הנוחות, הרב מנדי 'תפס את המושכות' בצורה מרשימה, יש יגידו מפתיעה; אך מי שמכיר אותו, יודע שהוא לא חושש מאתגרים חדשים, אולי להיפך.

תלמיד לשעבר, אזר עוז לרגל חג הפורים, והשלים את המהפך: הוא אוזר מותניו ושואל את המנהל את כל השאלות הקשות:

ראשות הממשלה, או ניהול התלמוד תורה?

כרצון איש ואיש: איך מנהל של ת"ת מצליח, אותו הקים וניהל במשך כ-15 שנה, עוזב סביבה מוכרת והולך למקום חדש עבורו, עם אתגרים חדשים, ולא מוכר לו?
"אתה מזכיר לי סיפור. פעם איניש אחד שלח את הילד שלו לקנות יין לקיים מצוות "לבסומי בפוריא". אמר לו הילד: "ומה עם הכסף?" אמר לו האיש: "חוכמה להביא יין עם כסף? נראה אותך מביא בלי כסף!"... חזר הילד אחרי 5 דקות עם בקבוק ריק. אמר לו אביו: "מה זה? הבקבוק ריק? כיצד נקיים לבסומי?" אמר לו הילד: חוכמה להתבסם מבקבוק מלא? נראה אותנו מתבסמים עם בקבוק ריק!...

"כלפי מה הדברים אמורים? בתקופה האחרונה חשתי שהחיידר בביתר עילית ב"ה עובד על טייס אוטומטי. הסגל החינוכי, ההורים וכך גם התלמידים מרגישים מקום מסודר, מאורגן עם יעדים חינוכיים והתקשרותיים מאד ברורים עובדה שגרמה לסדרי הלימוד וההתנהגות להיות הכי טבעיים שרק אפשר.
אני אדם תוסס שאוהב אתגרים והתחלתי להרגיש בשלב הזה די נרדם... גם בלי לקיים "לבסומי". חיפשתי אתגר גדול ומעניין. בדוגמת להוציא יין מבקבוק ריק דווקא, ולא מהבקבוק שכבר מלא זה שנים...

"ההתלבטות שלי הייתה בין לרוץ לראשות הממשלה, לבין ההצעה לנהל את התלמוד תורה בכפר חב"ד. בחרתי בתלמוד תורה. כיום אני כבר חושש שלהיות ראש ממשלה היה קל יותר...

פתשגן הכתב: האם תורה אחת היא, ללמד בחיידר אידיש בביתר עילית, וללמד בתלמוד תורה בכפר חב"ד? ציין את ההבדלים...
"מרדכי בדורו – כשמואל בדורו. כך למדנו במאמר "ואתה תצווה". תורה אחת היא! אולם הכלים שונים מאוד, ככתוב "וכלים מכלים שונים".
כמובן שישנו גם את המרחק הגיאוגרפי, שם צריך להיעזר ברצים בסוסים כדי להתנייד ממקום למקום, אך אני לא רואה שוני אצל הילדים.
ביסודה של השאלה שאפשר להבין את מקורה, ולאחר תקופת היכרות מספיק ארוכה ניתן בהחלט לומר שברוב הדברים המשותף רב על המפריד בשני המקומות ילדים תמימים וטהורים שבסך הכול רוצים ללמוד תורה, להתפלל, להתקשר לרבי, להצליח, לאהוב, להתחבר וליהנות.



"אני מקווה להיות השליח הנכון לסייע להם בזה, בין בביתר ובין בכפר חב"ד. כל מקום ומעלותיו הוא.

והדת ניתנה בשושן הבירה: האם החוברות אותן חוברות, התכנים כמעט אותו הדבר, או שיש שוני מהותי? אם יש, ציין מהו?
"כפי שכבר אמרתי, תורה אחת היא!
שמעתי פעם מאיש חינוך חשוב, שהסימן שאתה מתבגר זה שאתה מתחיל לצטט את עצמך. אך הפעם, בתשובה היא באמת אותה תשובה. ובעניין זה, אפילו ההנגשה אותה הנגשה...

הרצים יצאו דחופים: נודע למערכת, כי השנה החליט המנהל כי יש שינוי מבכל שנה: כיתה ח' בת"ת לא ישתתפו ב'שוק פורים' המסורתי מקדמת דנא ויסעו עם המנהל ל'יד ושם', למחות את עמלק מקרוב. האם מה שנחתם בטבעת המנהל אין להשיב? ואם אכן כך, מדוע?
"
תלמוד תורה כפר חב"ד מתחלק לשני מוסדות לפי החלוקה של הרבי נשיא דורנו: ישיבה ותלמוד תורה. משמעות הדבר היא שהכיתה הגבוהה שייכת לקטגוריית הישיבה.
תלמידי התמימים שבכיתה הגבוהה, כבר נעלים מענייני שוק פורים, למרות שהישיבה שוכנת פיזית בתלמוד תורה.

"יחד עם זאת, הנסיעה ל'יד ושם' לא תצא לפועל בעת הזאת בין היתר כיוון שהתלמידים נמצאים בעיצומה של הכנה לקראת המבחנים בישיבות הקטנות.
התלמידים עצמם ביקשו לדחות את הנסיעה למועד אחר בשל כך.

"מכל מקום, עד שהנסיעה תצא לפועל הם יסתפקו בקריאת "ונתתי להם בביתי ובחומותיי יד ושם", שבהפטרת מנחה תענית אסתר, סמוך ונראה לקריאת המגילה...

רצוי לרוב אחיו: איך התלמידים, המורים וההורים מקבלים את המנהל החדש?
"אם על מרדכי היהודי נאמר "ורצוי לרוב אחיו" – מי יכול לבוא אחריו ולטעון שעליו להיות רצוי ומקובל לכל אחיו בלי יוצא מן הכלל? אפילו אחשוורוש שעשה "כרצון איש ואיש" – לא מצא חן בעיני שומרי הסף, מאותה סיבה בדיוק...
על כן, צריך לעשות את ההחלטות הנכונות, ברוח הוראות הרבי ובהכוונת הרבנים, ואזי זוכים שלבסוף כולם מצליחים להבין את המעלות שבזה, ולהצטרף להצלחה ולשליחות.

קיימו וקיבלו: אילו 'הפתעות' מתכנן המנהל הלאה?... חשיפה בלעדית למערכת שושן און-ליין:
"איך אומרים לילדים... הפתעות לא מגלים!
אבל בהחלט הצלחתם להפתיע אותי עם הריאיון המעניין הזה שלא התכוננתי אליו כלל. כעת כשאני חושב על זה, אולי באמת לא היינו צריכים לשתף את כל העולם בהחלטות החשובות לגבי נסיעה ליד ושם... אבל את הנכתב אין להשיב!

"לסיום, אאחל לך ולכלל תלמידיי בעבר ובהווה, פורים שמח ולהמשיך את שמחת פורים על כל השנה כולה!
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.