מערכת COL | יום כ"ד תמוז ה׳תשע״ז 18.07.2017

הרב טוביה בלוי: "חוק הגיור הממלכתי - הוא טיוח" • ראיון נוקב

"חוק הגיור הממלכתי אין לו קשר לתיקון חוק 'מיהו יהודי'. כל עוד החוק בישראל לא אומר שיהודי הוא מי שהתגייר כהלכה, שום דבר לא יטייח את זה. אי-תיקון החוק זה התמרור שאומר לעולם ר"ל, שנישואי תערובת מוכרים" • הרב טוביה בלוי בראיון נוקב על חוק הגיור הממלכתי שאושר לאחרונה בוועדת שרים • במהלך הראיון, חושף הרב בלוי שביבים וסיפורים מאחורי הקלעים על המאבק שניהל הרבי בתיקון החוק ועל המודעות בציבור החרדי • לראיון המלא
הרב טוביה בלוי:
למעלה: הרב טוביה בלוי (צילום ארכיון: אלי סגל). למטה: עם משלחת חסידי חב"ד במסירת 'עצומת המליון לתיקון חוק מיהו יהודי' לרוה"מ דאז מר יצחק שמיר (ארכיון)

ראיין: משה בן-חיים

חוק הגיור הממלכתי שאושר לאחרונה בוועדת שרים לחקיקה, הביא בציבור הדתי והחרדי לאופוריה ותחושת הישג: החוק קובע שמערך הגיור בישראל יוכפף לרבנות הראשית ורק בידה תהיה הסמכות לגיורים בארץ. "הנה", אומרים, "הרפורמים בארץ לא יוכלו יותר לעסוק בגיור..."

הרב טוביה בלוי, ממרומי גילו לאיוש"ט ותפקידיו בשדה החינוך לא נחשד בכוונות פוליטיות נסתרות. אך המסרים הלא ברורים בנושא, והמציגים את חוק הגיור החדש כ'הישג', מדירים שינה מעיניו: "צריך להבין שכל עוד לא מתקנים התיקון לחוק השבות המגדיר ש"תיקון לחוק השבות היא שיהודי הוא מי שנולד לאם יהודייה או נתגייר = כהלכה", זה טיוח", הוא אומר בפסקנות.

*

מוצאי שמחת תורה תשמ"א, בבית מדרשו של הרבי 770. הרבי מוסר לרב טוביה בלוי בקבוק 'משקה', ומורה לו "לפעול בנושא מיהו יהודי", יחד עם החסידים: הרב עדין אבן-ישראל שטיינזלץ שיחי', והרב חנוך גלינצנשטיין ע"ה. בעקבות ציוויו של הרבי הוא הצטרף יחד עם החסידים הנ"ל להנהלת ה'ועד למען שלימות העם' בראשות הרב יהודה פלדי ע"ה.

מעט רקע בנושא: "חוק השבות קבע שכל יהודי זכאי לעלות לארץ, ובתיקון לחוק ביוזמת שר הפנים דאז חיים-משה שפירא, הוגדר 'מיהו יהודי' – מי שבן לאם יהודייה או התגייר כהלכה. התוספת לחוק פעלה כתקנה, שלא עוגנה בחוק.

הכרעה בעניין הוצגה בשנת תש"ל על רקע עתירה לבג"ץ של יהודי בשם שליט שנישא לגויה, בדרישה שמשרד הפנים ירשום את ילדיו כיהודים. העתירה התקבלה ברוב של חמישה שופטים כנגד ארבעה, ובעקבות זאת תוקן חוק השבות, "יהודי הוא מי שנולד לאם יהודיה, או נתגייר ואינו בן דת אחרת". המילה 'כהלכה' הוסרה.

הרב טוביה בלוי מתאר את השתלשלות הדברים:
"הציבור קיבל את התיקון לחוק כהישג – ממש דומה ל'הישג' של חוק הגיור החדש כיום – אך לא ידע כי מדובר בקנוניה בין המפדל למפא"י. הם חששו כביכול מניתוק עם יהדות העולם – הרפורמים והקונסרבטיבים, והיה ביניהם הסכם חשאי, הם תיקנו את החוק בלי לשים את המילה 'כהלכה'. הציגו את החוק בכנסת שכל מי שיש לו גיור מכל קהילה בעולם יוכר בארץ כיהודי. החוק הזה עבר בי"א אדר ה'תש"ל.

הטענה שלהם למרבה האבסורד היתה כך: כמו שבנישואין וגירושין, מגיעים לארץ ומקבלים את זה כעובדה מוגמרת ולא 'בודקים בציציות', כך גם בגיור! הטענה היתה שכל גיור הוא בבחינת 'מושג הלכתי' שתופס גם כאן, ר"ל.

הציבור כולו קיבל את התיקון בשמחה, שהחוק תוקן. חשבנו לצאת אז בריקודים ברחוב... לא שמנו לב שהמילה 'כהלכה' - חסרה..."

הרבי הפתיע בהתוועדות

ממשיך לתאר הרב בלוי: "בפורים תש"ל, במהלך התוועדות, הרבי פתאום יצא ב'ברען' כנגד החוק החדש, שלא צויין כאמור שיהודי הוא מי שהתגייר כהלכה. הרבי חזר על משפט זה כמה פעמים, עד כמה הדברים חמורים ויהיו בגדר 'בכייה לדורות'. "ראשית כל, מי נתן להם רשות לוותר על יהודי חוץ לארץ, ושנית, שהיות וויתרו, אז בסוף גם בארץ יוותרו על זה". למרבה הצער בתקופה זו אפילו היהדות החרדית לא הבינה את חומרת הדברים...

"אט-אט הדבר חלחל בציבור החרדי, ורבנים ואדמו"רים חשובים הצטרפו לקריאתו של הרבי. האדמו"ר מגור ה'לב שמחה' זצ"ל הצטרף לקריאה בשנת תשל"ז.

הכרת המדינה בגיורים הרפורמים – חמורה ובעלת משמעות

לאחרונה התקבלה בוועדת השרים הצעת חוק שרק הרבנות בארץ תהיה ברת סמכא בנושא גיורים. אין מדובר בהישג?

"כאן אנו מגיעים לנקודה: כל עוד לא תוקן החוק 'כהלכה', שום תחליף לא מועיל. הדבר הוכח והרפורמים דאגו להבהיר שהמדינה הכירה בגיורים שלהם ויש לזה משמעות עצומה. יש התבוללות נוראה. תמיד בחו"ל ידעו שנישואי התבוללות זה קו אדום, ואז, המדינה שקוראת לעצמה 'המדינה היהודית' הכירה בגיורים אלו. וכי – בעיניהם - יש סמכות מעל סמכות 'המדינה היהודית'? תמיד ידעו שגיור רפורמי זה 'על הנייר', ופתאום המדינה הכירה בזה. ואז התחיל זרם התבוללות, ותעשיית הגיורים גדלה. שמעתי שאומרים שיש 15 מליון יהודים בעולם שלמעשה אינם יהודים עפ"י ההלכה!...

הרבי, מנהיג עם ישראל פתח את העיניים לכולם. בכל המלחמה הזאת הייתי שותף, ואני רוצה לומר שחוק הגיור הממלכתי החדש – הוא טיוח!
במשך השנים ניסו גורמים דתיים להכניס תיקון לחוק שגיור יתבצע רק בבתי הדין הרבניים, והרבי לא הסכים לכך, זולת תיקון החוק והוספת המילה 'כהלכה'.


הרב טוביה בלוי שיחי' עם משלחת חסידי חב"ד מוסרים לרוה"מ דאז מר יצחק שמיר ז"ל את 'עצומת המליון' למען תיקון חוק 'מיהו יהודי'

אחר כך קרא בדיוק כמו שהרבי ניבא, והיום כולם מבינים את ההשלכות של החוק האומלל. לפני כשנה אנשים שהתגיירו בבי"ד של הרב קרליץ בבני ברק, לא הוכרו כיהודים והם הגישו בג"ץ שקבע שלא רק הרבנות בעלת סמכות בגיור. הבג"ץ נימק את ההחלטה שאין חוק שמגדיר זאת.
בעקבות כך, הגישו כעת את חוק הגיור החדש, בטענה שימנע גיורים לא מפוקחים בארץ. אבל הרי כולם יודעים שבארץ אין פה זרם רפורמי-קונסרבטיבי משמעותי, ורק מספר פוליטיקאים שונאי דת שיוצרים פרובוקציות. באמריקה מדובר בקהילות גדולות, ושם עיקר סכנת הגיורים, והחוק החדש לא מתייחס כלל לנעשה בחו"ל, בכך שלא מציין שהגיור חייב להיות 'כהלכה'!

כאמור, החוק החדש לא מוסיף את ההגדרה שגיור יוכר אך ורק 'כהלכה'. כמו חוק הנישואין, מעוניינים בגיור יכולים לצאת לחו"ל ו'להתגייר'.

חוק הגיור הממלכתי אין לו קשר למיהו יהודי

"חוק זה אכן מחזק את מעמד וסמכות הרבנות, שזהו עניין חשוב בפני עצמו. אין בכוונתי חלילה להפריע לביצור מעמד הרבנות הראשית. אך מאידך, חוק הגיור הממלכתי אין לו קשר למיהו יהודי, והשמחה מוקדמת. כל עוד החוק לא אומר שיהודי רק מי שיתגייר כהלכה שום דבר לא יטייח את זה. אי תיקון החוק זה התמרור שאומר לעולם ר"ל, שנישואי תערובת מוכרים."

הרב בלוי נחרץ: "בכך שהמדינה לא מתקנת החוק שיהודי הוא מי שנתגייר כהלכה – המדינה מכריזה על עצמה כלא-יהודית!"

"אסביר את הדברים כפי שאני רואה אותם:
הרבי היה נגד גיוס בנות, אבל לא התערב בענייני הפוליטיקה, זה לא התפקיד של חב"ד. אנחנו פועלים בעניין של ריבוי אור והמפלגות הדתיות פועלות בעניין שלהם, דאגה לציבור החרדי ולצביון הדת. אבל בעניין מיהו יהודי ושלימות הארץ הרבי כן התערב, כי יהודים חרדים לא הבינו את הסכנה ולכן הרבי פעל בעניין במלוא התוקף".

לדוגמא, מביא הרב בלוי את התגייסות הציבור החסידי בארץ לתיקון החוק שיוגדר 'כהלכה': "בכ"ד טבת שנת תשמ"ג היתה עצרת גדולה בבנייני האומה, חב"ד ארגנה בשיתוף עם חסידות גור, לתיקון החוק. אני הייתי מהמארגנים יחד עם מי שהיום שר הבריאות יעקב ליצמן, שהיה באותה עת עוזרו הפרלמנטרי של החכ"ים החרדים מוניה שפירא ואברמוביץ'. הכינוס בראשותו של האדמו"ר ה'לב שמחה' זצ"ל, הנואם המרכזי היה ה"פני מנחם" זצ"ל, ומי שהקריא את החלטות הוועידה היה האדמו"ר מערלוי זצ"ל. הכינוס היה דבר גדול מאוד, והיווה מפנה ביחס של הציבור החרדי לנושא.

"באחת השנים לאחר מכן, קיבלתי טלפון מחצר חסידות גור שהיתה משלחת מראשי הישיבות אצל האדמו"ר מגור נגד התגייסותו לתיקון החוק. באותה תקופה כתבתי מאמרים נרחבים בעיתון כפר חב"ד להסביר את הנושא. בעקבות ביקור המשלחת הנ"ל, נקראתי לאדמו"ר ה'לב שמחה' לשיחה, לשמוע את דעת הרבי בנושא. הסברתי את הדברים ואת חשיבותם ואמרתי ש'לרבי זה מאוד חשוב'. הרבי מגור הסכים לדברים, ואמר (ביידיש): "אם הרבי אמר שצריך להיות 'כהלכה' – בוודאי שכך צריך להיות".

"בנוגע לענייננו, לא חשוב מי יגייר ומי לא יגייר, חשוב מאוד איך יגיירו. רק גיור כהלכה!"

לסיכום, הרב בלוי משתף באנקדוטה מעניינת: "שמעתי שואלים, שהרי ידוע שהרבי הרבי ניצח בכל מלחמות ה' בהן עסק. ומה עם מיהו יהודי? כך אני מסביר את הדברים: אחרי מה שפעל הרבי, היום כל היהודים הדתיים והחרדים כבר יודעים את משמעות וחשיבות העניין, וכמו כן גם בנושא ארץ ישראל, כידוע. ונקווה שנזכה גם לניצחון המלא, בביאת משיח צדקינו בקרוב ממש".






הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.