מערכת COL | יום ט"ו טבת ה׳תשע״ז 13.01.2017

י"ד – ח"י בטבת ● ימי 770

לאלו ששאלו את הרבי מדוע המבצע (תפילין) ממשיך, והרי המלחמה הסתיימה בניצחון גדול? על כך השיב הרבי:  "נכון אמנם שהמלחמה הסתיימה בניצחון גדול, אבל צבא השונאים עומדים הכן על גבול ארץ ישראל מכל הרוחות, לעשות חלילה כלה ביהודים, היו לא תהיה, ורק היראה והפחד שלהם מעכבת" ● קטעי יומן מ-770 מיום י"ד בטבת ועד לח"י בו מתוך הספר החדש "ימי 770" בעריכת הרב יצחק כהן ● מרתק  ימי 770
י
שער הספר החדש 'ימי 770'. בתמונה הקטנה: חסידי חב"ד במבצע תפילין סמוך לגדות תעלת סואץ (ארכיון שמואל בן-צבי)

 

י"ד בטבת ה'תשי"ז

"וירבה ככל האפשרי לנצל את ההתעוררות הכללית בתוככי בני ישראל"

ביום י"ד טבת, משגר הרבי מכתב לחסיד מו"ה יונה איידלקופ, בו הוא משבח אותו על ניצול ההתעוררות הכללית בעקבות מבצע סיני בקרב אחינו בני-ישראל. הנה המכתב: "נעם לי לקבל מכתבו מח' טבת נוסף על הידיעות מן הצד אודות פעולותיו ומהם שהשתדל לנצל את ההתעוררות הכללית בתוככי בני ישראל אשר באה"ק ת"ו לקוב"ה לתורתו ומצותיו, ובוודאי לא יסתפק בזה וירבה ככל האפשרי, כי הרי זוהי דרישת השעה ומשפיעים הצלחה מופלגה מלמעלה.

"(אלא שבעוה"ר אין אנ"ש מנצלים אותה), וכנראה שכל העושה וכל פעולה מצליחים באופן בלתי משוער מראש, ואפשר יצליח ג"כ לעורר את אנ"ש שסו"ס יתחילו גם הם בפעולות כהנ"ל, זאת אומרת אויפטאן אין פועל, ולא לצאת באספות שקלא וטריא והחלטות, ומובטחני שאז יצליחו גם הם וכנ"ל באופן בלתי משוער".

י"ד בטבת ה'תשכ"ו

אחד התמימים מתאר את כניסתו לרבי ליחידות בפעם הראשונה

נתנו לנו שני זמנים להכנס ליחידות, ביום ה’ י”ד טבת וביום א’ שלאחריו. בתחילה הייתי בטוח שאכנס ביום א’ כי רציתי שיהיו לי עוד שלשה ימים לפני היחידות, אבל כשבא השבוע שלפני היחידות החלטתי לא לחכות אלא להכנס ביום ה’... וב”ה שנכנסתי ביום ה’ שאז נכנסו רק 5 בחורים... - ולא ביום א’ שנכנסו כל השאר והי’ רעש וזה יצא מאוד מאוחר בלילה שהראש הי’ מבולבל, והרבה התחרטו שלא נכנסו קודם.

עכ”פ לעצם הענין, באותו יום וכמובן הלילה שלפניו הייתי מאוד מרוגש, וכשהתקרב זמן היחידות אז כתבתי את הפתק שהכנסתי לרבי... כי רציתי לכתוב את הפתק לפני היחידות דווקא מסיבות מובנות, כשהתקרב הזמן כבר לא יכולתי ללמוד וכו’ ורק עמדתי ליד החדר של הרבי ואמרתי תהלים, ואע”פ שאסור להגיד תהלים בלילה אבל הייתי מוכרח לומר קצת תהלים ...

הייתי אחרון בין הבחורים שנכנסו וכשיצא האחד שלפני כמעט שהפסקתי לראות וכו’ והייתי מאוד מבולבל, דפקתי על הדלת ונכנסתי וברכתי שהחיינו בגמגום ולא הבחנתי אם כ”ק אד”ש ענה אמן. ניגשתי כמה פסיעות והתכופפתי והושטתי את היד לכ”ק אד”ש כדי למסור הפתקים ואח”כ חזרתי לאחורי, כ”ק אד”ש לקח את המשקפים והחל לקרוא וכל דף שגמר הוא הפך אותו על השולחן, ובמשך הזמן שקרא נענה בראשו כמה פעמים, ובמשך הזמן שהרבי קרא את הפתק לא חשבתי שום דבר רק שאני מוסר ונותן את עצמי לרבי...

אף פעם לא ראיתי את הרבי בצורה כזו כמו שבעת ההיא, וממש כל המראה הק’ זה בצורה אחרת והוא מאוד רציני ולבן כולו. מיד כשנכנסתי הוא הרים את עיניו (ומחק או עשה קו מתחת השם שלי שהי’ אצלו בפתק על השולחן), אבל במשך כל היחידות עד שהתחיל לדבר על המשפחה אז הוא לא הסתכל לגמרי, וכשהתחיל לדבר התאמצתי בכל כוחותי לרכז את מחשבותי במה שאמר כי הייתי מאוד בהתרגשות...

הרבי האט זיך זייער געקאכט [=התלהב ביותר] כשאמר לי בקשר ללימוד... וכן הלשונות של הברכה שאינני זוכר כמעט כלום, כשיצאתי חשבתי שלא אזכור שום דבר, אבל אח”כ התחלתי לכתוב וכל פעם נזכרתי עוד כמה דברים, ואח”כ עברתי כמה פעמים על זה וכל פעם נוספו לי עוד דברים... והכנסתי את זה לרבי ובקשתי להגיה (כמו שעשו הרבה בחורים) עדיין לא קבלתי תשובה אך אקוה לקבל בקרוב.

אחרי היחידות התוועדנו - החמשה שנכנסו ליחידות - עם עוד כמה בחורים מכאן... וירדתי למטה ל-‏770... וקראתי ק”ש שעל המטה, ואח”כ חזרתי כמה פעמים במחשבה על היחידות, ועל ההרגשה שלי בשעת היחידות, ועל המראה של כ”ק אד”ש ואיך שהוא מדבר אלי, ותקפה אותי שמחה עצומה.

ואח”כ באו הבחורים מההתוועדות אז רקדנו וממש לא ידעתי את נפשי מרוב שמחה, ובכי ושמחה שמשו אצלי בערבוביא, וחזרתי עוד כמה פעמים על היחידות והוצאתי את ההוראות לפועל מה שיוצא מכל היחידות וכו’, אח”כ עלו שוב לחדר והתוועדו הלאה...

בימים הראשונים שלאחרי היחידות הי’ לי מאד קשה לקיים את מה שהרבי אמר לי וביחוד שאחשוב דברי-תורה כל הזמן, ואע”פ שעד היחידות זה לא היה קשה לי כ”כ והתרגלתי בזה, אבל לאחר היחידות הייתי צריך בכל זה א נייע עבודה [=עבודה חדשה].

כ”ק אד”ש אמר לי ביחידות שאלמד את הפסקי דינים של דרך החיים (של בעל ה”נתיבות").

הרבי מביט לתוך בית המדרש

הרבי הגיע ל-770, הדלת בחזית 770 הייתה סגורה, וכמה אברכים פתחו הדלת שמתחת לחדרו הק' קודם לכן והשאירו אותה פתוחה לכבוד הרבי. עלה במדרגות ונכנס מעט לביהמ"ד הקטן והביט על הנעשה שם, היו בזאל רק שניים (אחד מהם ר' זלמן שי' ליפסקער שמנהג טוב יש לו להשכים בכל ש"ק בבוקר ללמוד שם דא"ח). בהיכנסו לתפלה הודיע לליבל (בניע ראש) שתתקיים התוועדות.

י"ד בטבת ה'תשמ"ג

"החבר'ה חושבים שיש חדשות"...

אד"ש נסע לאוהל, וחזר ב-5:45. לאחר מעריב נכנס אליו חדקוב ושהה כרבע שעה. כשיצא מחדר כ"ק, חשבו כולם שזה אד"ש ונעשה המולה קצת. ואמר לייבל לחדקוב: החבר'ה חושבים שיש חדשות... ענה הנ"ל: בטח, הרי המחדש בטובו בכל יום תמיד, וצדיקים דומים לבוראם

בהתאם לדברי אד"ש דלעיל, החליטו התמימים ד"אהלי תורה" ללמוד ולסיים כל כרך כ', ע"י חלוקת כל השיחות המאמרים והמכתבים שבו בין כל תלמידי הישיבה, ללומדם עד מוצש"ק פ' ויחי. וכן עשו גם ב"חובבי תורה". על הדו"ח דחובבי תורה, הואיל אד"ש לענות בנוסח המענות על דו"חות שהובא לעיל

ט"ו בטבת ה'תשי"א

מה הרעש?...

הלילה הוא “ניתל” וכשיצא הרבי מחדרו ושמע רעש מה”זאל” דביהמ”ד, פנה לעבר התמימים שעמדו שם ואמר בחיוך: “וואס טומעלט איר?...׳׳

ט"ו בטבת ה'תשכ"ח

"הסיבות למבצע (תפילין) עדיין תקפות"

שנתיים לאחר הכרזתו על "מבצע תפילין", קבע הרבי כי הסיבות להכרזה על המבצע עדיין תקפות ואף ביתר שאת. במכתב ששיגר הרבי במוצאי שבת פרשת 'ואתחנן' תשכ"ט כתב הרבי:

"דעתי ברורה אשר ההתעוררות והבקשה והדרישה על-דבר 'מבצע תפילין', שמדובר בהן זה שנתיים ויותר - בתוקפן עומדות גם עתה. ואדרבה, ביתר שאת וביתר עוז, כי המצב בהווה הוא שזקוקים כעת לא רק לזה אשר "כל עמי הארץ... יראו ממך" - יראה הבאה על-ידי מצוות תפילין - אלא גם - לתוכן ההלכה הידועה - כמו שכתב הרא"ש "...מפני קיום מצוות תפילין ותיקונן יתקיים באנשי המלחמה וטרף זרוע אף קדקוד". כבר במוצאי שבת ביקש הרבי לפרסם זאת ברחבי תבל.

ולאלו ששאלו את הרבי מדוע המבצע ממשיך, והרי המלחמה הסתיימה בניצחון גדול? על כך השיב הרבי ביום ט"ו טבת תשכ"ח, שנכון אמנם שהמלחמה הסתיימה בניצחון גדול, אבל צבא השונאים עומדים הכן על גבול ארץ ישראל מכל הרוחות, לעשות חלילה כלה ביהודים, היו לא תהיה, ורק היראה והפחד שלהם מעכבת. ודי למבין.

וגם, ישנה עוד סכנה גדולה ש"מצפון תיפתח" וגו' (כשהכוונה היא לסכנה הגדולה מכיוון הגבול הצפוני) ה' ישמור, וסכנה זו גדלה יותר מאז הניצחון, ובהרבה, אלא שאין עניינו של הרבי להפחיד את בני ישראל שליט"א - כי אם לעוררם ולעודדם אשר הכל תלוי בתשובה ומעשים טובים שביד כל אחד ואחד לעשותם, ובפרט מצוה שמטילה יראה ופחד על האויבים כמו מצות תפילין.

הנה הנוסח המלא: (מתוך פתק בכי"ק): "1. צבא השונאים עומדים על גבולם מכל הרוחות הכן כו' היל"ת, ורק היראה מעכבת, וד"ל. 2. הסכנה דמצפון תפתח גו' ר"ל – גדולה יותר מאז ובהרבה, אלא שאינו ענין להפחיד את בנ"י שליט"א – כ"א לעוררם ולעודדם אשר הכל תלוי בתשובה ומעש"ט שביד כאו"א – ובפרט מצוה המטלת יראה ופחד וכו'".

לעידוד המשך המבצע - הצטרפו גדולי ישראל מכל גווני הקשת של היהדות החרדית, ביניהם גם אדמו"רים, רבנים וראש ישיבות. גדולי האדמו"רים והרבנים חתמו על כרוז שקורא לכל החרדים לדבר ה' להיחלץ לפעולה, ולהצטרף להמשך המבצע.

ט"ו בטבת ה'תשמ"ג

מענה לא שגרתי של הרבי בדבר הסחבת בבניית המקווה בשכונה

היום כתב אד"ש מענה חריף בנוגע למקוה, וכתב שעל פי דין צריך למכור את ביהמ"ד 770 בכדי לבנות המקוה, וגם כתב שהמקוה יבנה לא-ליובאוויטשער, ושלא יתנו לו עצות אפילו

המענה היה לרש"ז גורארי', על מה שכתב שיש מספיק כסף לביהמ"ד ושאל האם יכולים להרחיבו. וזלה"ק:

"ידוע הפסק-דין שמותר וכדאי למכור בית הכנסת לצורך מקווה. והבטיחוני שתהיה המקווה גמורה". באמצע הקיץ, ואחר-כך – לפני ראש-השנה ואחר-כך – לחג הסוכות, ואחר-כך במשך ב' או ג' שבועות.

"י"ד טבת הייתי בבניין המקווה ובעוד ג' שבועות גם-כן לא יהיה גמור.

"ובאם באמת מעוניינים בטובת בית-המדרש – טובתו שימכרוהו וימסרו הכסף לאיש שאינו מליובאוויטש – ויתנו לו עשרת אלפים שכר טרחתו, ובלבד שיגמור המקווה במשך ג' שבועות ואיש מליובאוויטש לא יתן לו עצות כלל".

ט"ז בטבת ה'תשי"א

להסיע את הרבי

באחד הלילות, בזמן האחרון אירע שהת' שלום דובער גולדשמיד המתין עם מכוניתו בפתח “770”, וכאשר הרבי עמד ללכת לביתו, ביקש מהרבי שיתן לו את הזכות להסיעו לביתו, והרבי נענה לבקשתו. ומאז נוהג הוא להסיע את הרבי בכל ערב לביתו.

י"ז בטבת ה'תשי"א

חלוקת הש"ס

היום יצא לאור רשימה (ליקוט לב) מכ”ק אדמו”ר הכ”מ לרגל כ”ד טבת, יום ההילולא של רבינו הזקן. החוברת כוללת: ספור של אדה”ז מרשימת כ”ק אדמו”ר הכ”מ. ובתור הוספה: מה שכתב רבה”ז קרוב לזמן הסתלקותו, וכן ראשי פרקים מתולדות רבה”ז, והודעה אודות חלוקת הש”ס שנדפסו בחוברת כ”ד טבת ה׳תש”ט.

בהקדמה לחוברת כותב הרבי שבכ”ד טבת “נהגו לעשות חלוקת הש”ס . . מדי שנה בשנה היה גם כ”ק מו”ח אדמו”ר הכ”מ משתתף בחלוקת הש”ס זו, ואשתקד לקח מסכת סוכה".

הרבי מסיים שע”י “ההשתתפות בחלוקת הש”ס . . תקנה שכ”ק מו”ח אדמו”ר הכ׳׳מ השתדל בחיזוקה ובהפצתה.. תוסיף אומץ .. בהתקשרותינו.. ללכת בדרכיו אשר הורנו.. נצח סלה ועד".

החוברת נדפסה לזכות הבחור מר מ.ג. שי' שתרם את הוצאות ההדפסה.

י"ז בטבת ה'תש"מ

לפרסם ההחלטות

במענה להזמנה שקיבל כ"ק אד"ש לכנסיה הגדולה בירושלים הואיל כ"ק אד"ש לכתוב להם אגרת ובה קורא להם לפרסם ככל הדרוש את החלטת הכנסיה הגדולה משנת תרצ"ז ע"ד האיסור בויתור כל-שהוא על שטחי א"י, ובפרט כעת שזה פיקוח נפש ממש וכפס"ד השו"ע סשכ"ט.

גם כשנתכנסה הכנסיה הגדולה בשנת תשכ"ד שלח להם כ"ק אד"ש אגרת, וכעת בכתבו את האגרת דשנה זו חיפש כ"ק אד"ש את האגרת מאז ולא מצא, ואמר לא': חיפשתי' בכרכי הלקוטי-שיחות ולא מצאתי', ולבסוף מצאו אותה אצל מישהו. וציוה כ"ק אד"ש לקחת את האגרת דאז ואת האגרת שכתב עכשיו, ולהדפיס את שניהם בלקו"ש חלק ט".

י"ז בטבת ה'תשמ"ג

המזכיר הרב בנימין קליין שי' חזר מביקורו באנגליא (לרגל הווארט של בתו עם בן ר' נחמן שי' סודאק) ובארץ הקודש (שם ביקר בהרבה מוסדות חב"ד בכל אתר ואתר). נכנס אל אד"ש אחרי מעריב, ושהה שם כ-40 דקות

ח"י בטבת ה'תשי"א

היום נקבעו מועדי התפילות

היום נקבעו הזמנים לתפלות מנחה ומעריב של הרבי בביהמ”ד למטה. מנחה — 315. מעריב (בחורף) — .6:45.

ח"י בטבת ה'תשמ"ג

"דלת פתוחה" אצל הרבי...

לאחר מנחה דיבר עם אד"ש יהודי א' בג"ע התחתון משך כ-10 דקות. אח"כ שמעתי, שהלה יהודי מרוסיא המתגורר בקראון הייטס, יש לו "דלת פתוחה" אצל אד"ש. הוא הביא חבילת תצלומים שמסר לו מדען דתי בהיותו בביקור באה"ק, על מנת שימסרם לכ"ק. התצלומים הם ממכונה לרפואת לב שהמדען הנ"ל מנסה להמציא. אד"ש שאל בשלומו ובירכו וכו'.

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.