קבע כעמוד הבית
|
הוספה למועדפים
|
פרסם אצלנו
|
צור קשר
|







מיוחד בדרא ● בקיאות והעמקה בכל חלקי הנגלה והחסידות
(יום חמישי, ג' סיון תשע''ו)
הפרוייקט הייחודי של COL, המעניק פרופילים לדמויותיהם של גדולי התורה החבד"יים, מגיעו לשיאו בפרק הסיום ● בפרק השישי והאחרון, משורטטים קווים לדמותו החריגה בייחודיותה של הרב אלימלך צוויבל, הבקי בכל חלקי התורה ● גאונותו הגדולה, הפשטות המיוחדת, ולימוד התורה לשם לימוד ● בקיאות והעמקה בכל חלקי התורה  "ר' מיילך"

פרוייקט מיוחד ב-COL לקראת חג השבועות: עולם התורה החב"די:
• פרק ראשון: הרב עזרא שוחט - "הראש"
• פרק שני: הרב משה הבלין - ראש ישיבה, רב ושליח
• פרק שלישי: הרבנים קלמנסון - תאומים בגאונות
• פרק רביעי: הרב ישראל פרידמן - חסיד גאון

הבהרה: הפרופילים הינם בבחינת 'טעימה' גרידא, ואין בהם כדי לתת תמונה מקיפה על כל אחת מהדמויות המסוקרות. עוד יצויין, כי ישנן עוד דמויות רבות וחשובות הראויות לפרופיל, אך לא היה סיפק בידינו, עקב אילוצי מקום וזמן, להקיף את כולן, ועוד חזון למועד

הגאון החסיד הרב אלימלך צוויבל
משפיע ישיבת תומכי תמימים, מוריסטון


עד כה, הצגנו במסגרת הפרוייקט הייחודי פרופילים על דמויות שתחום עיסוקם הרשמי הוא בחלק הנגלה שבתורה, ובכך הם מתייחדים.

הגאון החסיד הרב אלימלך צוויבל ("ר' מיילך"), משפיע ישיבת 'תומכי תמימים' שבמוריסטון, שבדמותו האגדית מתמקד פרקנו זה, החותם את הפרוייקט, מתייחד בכך שאף שתחום עיסוקו הרשמי הוא השפעה, ומסירת שיעורים בדא"ח, גאונותו האדירה בנגלה הינה חסרת אח ורע.

• • •

הדבר קיבל ביטוי מיוחד עת נתגלו רשימות הקודש של הרבי, לאחר ג' תמוז, והחלו לצאת תמידין כסדרן.

כידוע, את רשימות אלו כתב רבי בקיצור, כאשר פעמים רבות הותיר הרבי מקום ריק לציון דף מסויים בגמרא או 'דיבור המתחיל' מסויים בתוספות אותו ציטט הרבי מהזיכרון.

כאשר יצאו ה'רשימות', עמל צוות ההוצאה-לאור על עריכת פענוחים ל'רשימות', כך שלצד מילותיו הק' של הרבי מובאים דברי הסבר קצרים, ומראי-המקומות מצויינים. רוב אנ"ש, לומדים את ה'רשימות' יחד עם הפענוחים.

אולם ר' מיילך, מסר מדי שבוע שיעור ב'רשימה' החדשה שיצאה לאור, כאשר הוא מלמד מלכתחילה מה'רשימה' המקורית, כפי שהרבי כתבה, ללא כל פענוח.

או-אז, נודעה בקיאותו הפלאית, כאשר מדי שבוע בשבוע היו לו כמה וכמה הערות על אופן פענוח המערכת את מראי-המקומות, או בהבנת מילותיו הק' של הרבי.

כך, בהזדמנות מסויימת ציטט הרבי את הר"ש במסכת תרומות, כאשר המערכת ציינה למקום אחד, ואילו ר' מיילך - מזכרונו - ציין למקום אחר בר"ש, שהתברר כמכוון...

העוסקים בהוצאת תורת רבינו לאור, ידעו תמיד שאם מחפשים הם מראה-מקום 'נידח' - ר' מיילך הוא הכתובת. גם את ה'לקוטי שיחות' השבועי, שלחו חברי 'ועד להפצת שיחות' לר' מיילך לסיוע וציון המצטרך, בטרם הכניסו את הליקוט להגהות קדשו של הרבי.

• • •

אם-כן, תחום אחד בו בולטת דמותו של ר' מיילך - הינו הבקיאות המפעימה, לא רק בחלק מסויים בתורה, ולא רק בתחום מסויים בכל חלק, כי אם בכל החלקים, ובהם גופא - בכל התחומים.

בחלק הנגלה - לדוגמה - בקיא ר' מיילך הן בתחום ההלכה, ובו גופא, לא רק בכל ארבעת חלקי השולחן-ערוך, לא רק בהלכה הבסיסית - 'המחבר' והרמ"א - כי אם גם בשאר הפוסקים ובאחרונים.

ובמסכתות הש"ס - לא רק במסכתות הישיבתיות, כי אם גם בשאר המסכתות. הן בפלפולים עמקניים, והן בבקיאות והלכה.

וכך גם בחסידות. כל הערה ב'לקוטי שיחות', כל הנחה 'נידחת' מהרבי האמצעי, כל 'הנחה' מהצמח-צדק, ידועה לו. ובקבלה - הרמ"ק, ספר הזוהר וכתבי האריז"ל, ידועים לו על בוריים.

ואם לא די בתחומי התורה - הרי שגם בניגוני חסידים, מעשיות - החל מגדולי ישראל ועד לגדולי החסידים, והיסטוריה יהודית לענפיה, בקיא ר' מיילך בבקיאות נפלאה ובלתי רגילה.

• • •

תחום נוסף בו בולטת דמותו של ר' מיילך - הוא הפשטות.

לא רק פשטותו בהנהגה, שגם היא מיוחדת ומופלאת, כי אם פשטותו בלימוד התורה.

לימודו הינו בסגנון של 'אור ישר' - מלכתחילה מאיר אצלו העניין. יכול תלמיד לגשת אליו כשבידו שאלה למדנית על 'רבי עקיבא איגר' מוקשה, והוא בן רגע יפתור אותה. העניינים מאירים אצלו בפשטות, כפי שהם. יבוא אליו תלמיד עם שאלה קשה בתניא, או נקודה בלתי מובנת במאמר - ויחזור כשהכל מובהר ומובן.

• • •

בפרופילים שהרכבנו עד כה, הוגדרו כמה מהדמויות כלומדים בדרכם וסגנונם של 'חסידים הראשונים'.
כשעוסקים בר' מיילך, ההגדרה הזו מצטיירת מאליה. הן - כאמור - באופן לימודו, אך בעיקר בצניעותו הרבה, והעובדה שמי שלא יקרב - לא יידע על בקיאותו המדהימה.

כאשר ייגש אליו בחור עם שאלה על הסוגיה הנלמדת בסדרי ה'נגלה' בישיבה, ר' מיילך יתחמק ויורה לו לגשת לראשי הישיבה. אך כשיפציר הבחור ויתעקש, ירכוש את אמונו של ר' מיילך ויתקרב אליו, יגלה את התופעה מעוררת ההשתאות - ר' מיילך בקיא ומונח בסוגיות על בוריין ופרטיהן.

כחסידים הראשונים - לומד הוא תורה, משום שהיא תורה.



הדפסה |
שלח לחבר:  שמך: אימייל הנמען:
תגובות
הוספת תגובה
כותרת:

תגובה:


אין כרגע תגובות לכתבה זו


© 2019 COL תקשורת - כל הזכויות שמורות אין המערכת אחראית לתוכן המודעות ואמיתותן