מערכת COL | יום כ"ט אדר ב ה׳תשע״א 04.04.2011

רמות: הרב זלמן נחמיה גולדברג בסיום הרמב"ם

מדוע נמשך מסלול הלימוד הרמב"ם פחות משנה? למה בקרבנות אין שום סתירה בין כופין אותו לרוצה אני? ● הנאום המרכזי בסיום הרמב"ם בשכונת רמות נישא על יד הרב הגאון ר' זלמן נחמיה גולדברג. מאות מתושבי השכונה ובתוכם חברי כולל הרמב"ם שנפתח בה לאחרונה האזינו לנאום המרתק שלא היה אלא שיעור מקיף בנושאים שונים ומגוונים לאורך ספר משנה תורה  לדיווח ולתמונות
רמות: הרב זלמן נחמיה גולדברג בסיום הרמב
מדוע נמשך מסלול הלימוד הרמב"ם פחות משנה? למה בקרבנות אין שום סתירה בין כופין אותו לרוצה אני? מי התחיל את לימוד המחזור השלושים לאחר שסיים בעצמו את כל המחזורים הקודמים? ואיך אפשר להסתדר עם הפרקים הקשים ברמב"ם?

הנאום המרכזי בסיום הרמב"ם בשכונת רמות נישא על יד הרב הגאון ר' זלמן נחמיה גולדברג. מאות מתושבי השכונה ובתוכם חברי כולל הרמב"ם שנפתח בה לאחרונה האזינו לנאום המרתק שלא היה אלא שיעור מקיף בנושאים שונים ומגוונים לאורך ספר משנה תורה.

הרב גולדברג פתח בביאור פרט מתוך הפרק האחרון ברמב"ם ובו נאמר כי המשיח ייחס את הכהנים על פי רוח הקודש. שזה תמוה לכאורה היות שכידוע התורה לא בשמים היא ואין פוסקים הלכה ברוח הקודש? לאחר דיון באפשרות שבקביעת מציאות כן ניתן להסתמך על רוח הקודש הגיע הגרז"נ למסקנה שבמקרה זה של ייחוס כהנים ניתן לפסוק ברוח הקודש בדומה לעדות הנביאים על מקומו של המזבח. והביא על כך את דבריו של בעל "יהודה יעלה" על הפסוק "כאשר הראית בהר" שזוהי הוראה לדורות: כשם שבבניית המשכן קבע משה רבנו את צורת הכלים במראה הנבואה כך במשכנות הבאים ובבתי המקדש יהיו פרטים שההכרעה בהם תהיה בנבואה וברוח הקודש.

קדמה למשאו של הרב גולדברג שורת נואמים אותה פתח משפיע קהילת חב"ד ברמות ד' הרה"ח ר' משה צבי הלפרין שביאר בדרך אפשר את הטעם לכך שמסלול מלא בלימוד הרמב"ם נמשך מעט פחות משנה למרות שבתקנו את התקנה הסביר הרבי שהמסלולים השונים הם בדומה למנהגים בסיום התורה, מדי שנה או מדי ג' שנים.

הגרמ"צ הלפרין הציע הסבר על פי פסקו של אדמו"ר הזקן בהלכות תלמוד תורה, כמה יש להיזהר מלשכוח דבר מתלמודו. וכיון שי"ב חודש היא תקופה של שיכחה, נקבע הלימוד באופן כזה שלא יעברו י"ב חודשים מלאים בין לימוד הלכה בפעם אחת לחזרה עליה במסלול הבא.

גם רב השכונה הרב מנחם מענדל פוקס שליט"א בירך את הנוכחים תוך שכדרכו הוא שוזר את הדברים בגימטריאות כיד ה' הטובה עליו. הרב לייבוש הלפרין רבה של רמות ג' עמד בדבריו על כך שבשני מקומות ברמב"ם נפסקת ההלכה "כופין אותו עד שיאמר רוצה אני", אך בעוד שבהלכות גירושין מסביר הרמב"ם את הדברים ב"הסבר חסידי" שרצונו של כל ישראל לעשות את המצוות ויצרו הוא שאנסו ולכן ה"כופין אותו" מגלה בעצם את רצונו האמיתי, הרי שבהלכות קרבנות אין הרמב"ם נדרש כלל לשאלה. וביאר זאת על פי דברי החתם סופר על התורה, ש"יקריב אותו" פירושו הוא שמקריבים את המחוייב להביא קרבן לבית המקדש. ועל ידי הארת בית המקדש מתבטלת התנגדותו והוא אומר "רוצה אני". במילא אין כלל את השאלה הנשאלת בהלכות גירושין כיון שבקרבנות גלוי כלפי כל שאמירת רוצה אני היא מרצון, ובכפייה הייתה רק כדי להביאו למקום שבו ירצה מעצמו.

את סיום הרמב"ם ערך הרה"ג ר' נחום זאב רפופורט ובפתיחת המחזור ה30 כובד רב קהילת חב"ד ברמות חבר בי"ד רבני חב"ד הרב ר' אפרים בוגרד שליט"א שקרא לקהל המשתתפים לקבל על עצמם את ההחלטה המתאימה למעמד והיא ההצטרפות ללימוד היומי ברמב"ם.

האירוע נערך על ידי בית חב"ד רמות בראשות הרב יעקב זוננפלד ובפעילותו הנמרצת של השליח הרב ישראל ליפסקר המוכר לכל תושבי השכונה כאיש הרמב"ם שמזכה לא אחת את העוברים ושבים בלימוד הלכה אחת או כמה הלכות בשיעור היומי ברמב"ם. הנחה את הערב הרב שמריהו לרנר ראש כולל רמב"ם בשכונה, שהפציר במשתתפים לבוא ולהשתתף בקביעות בלימוד הרמב"ם במסגרת הכולל.

כולל רמב"ם נוסד לעילוי נשמת תושב השכונה הרה"ח אליהו שטרן ז"ל שנהג למסור שיעור קבוע ברמב"ם היומי בבית חב"ד רמות עד פטירתו הפתאומית בי"ז טבת תש"ע. גם מעמד הסיום הוקדש לעילוי נשמתו.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.