מערכת COL | יום כ"ד חשוון ה׳תש״ע 11.11.2009

הרב שטיינזלץ מסיים: "לא חשבתי שייקח 45 שנה"

בעוד שנה, אחרי 45 שנים של עבודה מאומצת, פרויקט ביאור התלמוד של הרב עדין שטיינזלץ (אבן ישראל) עומד להסתיים הפרויקט העצום, שיש מי שהגדיר אותו כפרויקט היהודי הגדול של זמננו, יגיע אל קצו עם חתימת הביאור של מסכת תענית, והאירוע יצוין בכל רחבי העולם ● "פרויקט בהיקף כזה דורש כמות עצומה של זמן בכל יום ויום. למעשה, הפרויקט כשלעצמו יוצר סדר חיים בלתי רגיל מבחינת כמות הזמן של העבודה, וגם מבחינת האפשרויות לעשות דברים אחרים", הוא אומר בשיחה עם ynet  לסיפור המלא
הרב שטיינזלץ מסיים:

בעוד שנה, אחרי 45 שנים של עבודה מאומצת, פרויקט ביאור התלמוד של הרב עדין שטיינזלץ (אבן ישראל) עומד להסתיים הפרויקט העצום, שיש מי שהגדיר אותו כפרויקט היהודי הגדול של זמננו, יגיע אל קצו עם חתימת הביאור של מסכת תענית, והאירוע יצוין בכל רחבי העולם. 

כשהרב שטיינזלץ התחיל את ביאור התלמוד בגיל 28 היה לו ברור שהוא נכנס למשהו גדול, אבל לא היה לו מושג עד כמה. הוא הרגיש שזה משהו שצריך לעשות, שמדובר בפרויקט חיוני, שחייבים להפוך את הטקסט התלמודי למובן ונגיש ולמנוע התנוונות, אבל לא היה לו מושג כמה מאמץ וזמן יישאב ממנו. כשנה לפני הסיום הוא מודה בראיון מיוחד ל-ynet כי אולי טוב שכך.

"כיוון שהתחלתי את העבודה בגיל צעיר יחסית, כמובן שלא הבאתי בחשבון את הכמות העצומה של מאמץ שהדבר הזה דורש, שאיננו רק עבודה של מחקר וכתיבה, אלא גם קשור בבעיות לוגיסטיות מרובות", אומר הרב. "אבל לעתים, כאשר אדם יודע יותר מדי, הרי זה גורם לו שלא לעשות כלום. נראה שמפעלים גדולים נבנים גם על מעט חוסר הערכה נכונה לגבי כמות העבודה הנדרשת. הרבה דברים גדולים, הן ביצירה, הן בתגליות והן בשינויים של העולם, יש בהם אלמנט מסוים כזה. נראה שלפעמים מוטב לאדם, כמו לאנושות, לא לדעת יותר מדי על הקשיים ולהאמין יותר באפשרויות.

"פרויקט בהיקף כזה דורש כמות עצומה של זמן בכל יום ויום. למעשה, הפרויקט כשלעצמו יוצר סדר חיים בלתי רגיל מבחינת כמות הזמן של העבודה, וגם מבחינת האפשרויות לעשות דברים אחרים".

הביאור שלי לא רק שאינו מנמיך את הגמרא, אלא במידה מסוימת נותן אפשרות גם להתעמקות ולהתקדמות גדולה יותר", מסנגר הרב שטיינזלץ על פרויקט חייו. "בסופו של דבר, הביאור שלי מנסה לפתור בעיקר את הבעיות הטכניות: בעיות השפה, בעיות ההקשר, בעיות הנובעות מן העובדה שהתלמוד איננו ספר מסודר הבנוי בהדרגתיות – כל הבעיות הללו הן בעצם בעיות של כניסה אל התלמוד עצמו, ולצער הלב הרבה פעמים הלימוד בדרך המסורתית מקדיש זמן כל כך רב להתגברות על הבעיות הטכניות, עד שבפועל לא נשאר הרבה זמן להתעמקותו ולחידוש.

"נכון שבהרבה ישיבות הייתה רתיעה מן הביאור, אבל לא מחשש של מניעת החשיבה היצירתית; היפוכו של דבר הוא הנכון - הרי השתדלתי להשאיר את מירב אפשרויות הפירוש הקלאסיות בתוך הביאור ובתוך מנגנון שלם של הוספות והערות, אבל כמובן נוח יותר לעסוק בלימוד שמירבו הוא עבודה טכנית, ואיננו פותח את האפשרות להקדיש יותר זמן למחשבה יוצרת".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.