קבע כעמוד הבית
|
הוספה למועדפים
|
פרסם אצלנו
|
צור קשר
|







ציציות שנקשרו על ידי גוי נמכרות באזורים החרדיים
(יום חמישי, ו' חשוון תשס''ח)

לא בודקים בציציות: ציציות למבוגרים ולילדים בהכשרים מהודרים נמכרים בחנויות, אך הקונים אינם שמים לב שעל פי רוב ההכשר הוא על הטווייה, ולא על קשירת הציציות עצמן ■ הטלת פתילי הציציות היא עבודת קודש שלא תמיד נמסרת לידי אנשים הגונים. מעדויות של בעלי חנויות ומפעלים, עולה שיש מפעלים המפקידים את מלאכת קשירת הציציות, בעיקר של ילדים, לידי עובדים זרים וערבים ■ אז מה עושים? ר' שלמה ליפש מנהל חנות 'יודאיקה' בכפר-חב"ד ממליץ לבדוק בציציות תרתי משמע  לידיעה בהרחבה

הרב גינזבורג: אסור ללבוש ציציות שלא נעשו 'לשמה'

חיים יצחקי, 'בקהילה'

האם הציצית שלכם ושל ילדיכם כשרה למהדרין?

בכל החנויות נמכרות ציציות למבוגרים ולילדים בהכשרים מהודרים, אך הקונים אינם שמים לב שעל פי רוב, ההכשר הוא על הבגד, כלומר על הטווייה, ולא על קשירת הציציות עצמן.

הטלת פתילי הציציות היא עבודת קודש שלא תמיד נמסרת לידי אנשים הגונים. מעדויות של בעלי חנויות ומפעלים, עולה שיש מפעלים המפקידים את מלאכת קשירת הציציות, בעיקר של ילדים, לידי עובדים זרים וערבים.

"טוב שמעוררים נקודה זו, שכן אנשים לא מודעים למה שקורה בשוק", אומר ל"משפחה" הרב אליקום דבורקס, מו"צ 'שארית ישראל' ומחבר ספרים רבים בהלכה. "בחנויות בריכוזים החרדיים עלולים למכור ציציות שאינן כשרות כלל לברכה, שכן ציצית שגוי קשר לבגד - פסולה, על פי מה שנאמר בבמדבר ט"ו ל"ח: '...ועשו להם ציצית...' והגמרא דורשת על כך במסכת מנחות דף מ"ב: 'בני ישראל יעשו ציצית ולא הגויים'. וכך נפסק ברמב"ם בהלכות ציצית ובשו"ע סימן י"ד.

"מעדויות שהגיעו כבר בעבר עולה, כי יש מקומות שגויים או נשים אחראים על המלאכה. לכן רצוי שיהיה הכשר על הטלת הציצית בבגד לא בידי גוי ולא בידי אישה".
ר' דב לוזון, בעל חנות ספרים ותשמישי קדושה, מוסיף כי יש מפעלים שנותנים לקשישים בבתי אבות לקשור את הציציות, ומפקחים עליהם, שאלה יהיו יהודים כשרים העוסקים במלאכה".

אך גם כאן דרושה השגחה. מה אם המטפל הפיליפיני המסור החליט 'לעזור' לזקן או סתם כך מתוך שעמום, תפס בידו את הציצית והחליט לקשור אותה?

בעיה נוספת בבתי אבות היא, אם נשים מטילות את הפתילים לציצית. "מעיקר הדין", מקדים הרב דבורקס, "השו"ע כתב שאישה יכולה לעשות זאת, וכך לפי מנהג עדות המזרח. אבל האשכנזים הנוהגים כדעת הרמ"א (בסימן י"ד) מחמירים ואוסרים, שכן היות שאישה אינה מצווה במצוות ציצית, ממילא אינה שייכת לעשייה". (אגב, גם בקטן מחמירים, ולא ניכנס לפרטי הדינים. ח.י.)

אז מה עושים? ר' שלמה ליפש מנהל חנות 'יודאיקה' בכפר-חב"ד ממליץ לבדוק בציציות תרתי משמע. "התווית היא אבא של הציצית. צריך להיות מוטבע עליה הכשר. אם יש פקפוק, כדאי תמיד להתקשר למפעל ולשאול איפה מטילים את הפתילות ומי קושר זאת. בשוק מסתובבות גם ציציות חסרות תוויות של שם מפעל או מספר טלפון - וזו אכן בעיה", הוא אומר.



הדפסה |
שלח לחבר:  שמך: אימייל הנמען:
תגובות
הוספת תגובה
כותרת:

תגובה:


1. הטלית לא כולו תכלת אבל המצב לא כולו שחור !
(2007-10-18 16:36:09)
אני מכיר סיטונאי של חברה מסויימת שנותן לבחורים להכניס ציציות.
באחלט רצוי לבדוק מי הכין את הציצית.
ולידיעת הציבור להכניס ציצית לוקח בין 7 דקות לחצי שעה תלוי במומחיות ובזריזות הזמן הסביר הוא בערך 20 דקות.
אז הברירה בידכם עם אתם מוכנים לשלם 10 ש"ח להכנסת פתילים אז אברך ירא שמיים יהיה מוכן לוותר על שעה של לימוד בכולל כדי להתפרנס למרות שמינסיון אומר שזו עבודה מאוד משעמת.
אבל אם אתם מוכנים לשלם רק 5 ש"ח ל-4 פינות אז כבר עדיף לעבוד בעבודה שמשלמת שכר מינימום ולא 15 ש"ח לשעה או בשביל מחיר כזה ללכת ללמוד.
אין ארוחות חינם.
2. באמת רציתי לשאול
(2007-10-18 17:03:35)
ומה אם חזקתי לילד את הקשרים שמתרופפים אחרי הכביסות? (אני האמא) יש בעיה עם זה?
תודה לעונים ועדיף עם מקורות
3. ל1
(2007-10-18 18:51:45)
אתה מפגין חוסר ידע מוחלט בנושא. כנראה שקשרת 10 ציציות במשך חייך. כמי שקושר וקשר אלפי ציציות (עוד טרם הגיעי לסכום הנאה הזה) הממוצע לקשירת ציצית אחת בין 12-10 דקות והסכום לשעה נאה ומכבד את העוסקים בו, כך שאין להצדיק את אלו הנותנים לאינשי דלא מעלי לקשור את הציציות.
ובאשר לכתבה: כעובד מפעל ציציות גדול בבאר שבע אני מעיד שקודם שהתקבלתי לעבודה ביררו עלי כמעט כמו בשידוכים ורב המפעל בדק את ידיעותיי בהלכות ציצית ואת יראת השמים שלי. ולמיטב ידיעתי ה"ה לשאר המפעלים.
ייתכן שישנם סוחרים שעושים את האמור בכתבה אך המפעלים לא נוהגים כך כיון שאין ברצונם ברכילויות ולה"ר וכו.
4. ל-3 בעיקר ו ל-2 מ-1
(2007-10-18 23:01:05)
ל-3 :
אבקשך לדייק בבקשה לוקח לך 10-12 דקות לקשור ציצית של חב"ד עם שמירה על המרוחים בציציות עבודת יד או לקשור קשירת אשכנז בליפופים עם ציציות מכונה שהם יותר קצרים מהרגיל?
(שלא לדבר על ציציות עבות בטלית גדול נוסח חב"ד תוך כדי הקפדה על זה שהציצית תיהיה מהודקת לחור הנוסף על מנת למנוע במשך הזמן על כיפול הפינה מה שמבטל את כל הענין של החור הנוסף שהוא על מנת שהציצית תפגע בקרן של הטלית).
עוד שאלה לי אליך העם אתה מתחיל לספור מהמצב שהטלית והציצית מופרדים או כבר מוכנסים בחורים?
ל-2 : האמא וגם הילד מתחת לגיל מצות יכולים לחזק ציציות לילדים מתחת לגיל מצות. הגדיל ואומר שגם גוי יכול להמשיך את קשירת הציצית לאחר שהקשר הראשון החוליות הראשנות והקשר השני נעשה לשם מצוה.
(ציצית הלכה למעשה פרק ז, לרב יוחנן גוראריה שי,)
כמובן שהרצוי הוא להקפיד על קשירת ציצית ע"י גבר מעל גיל מצות. ישנו גם מכתב מהרבי (התוכן) שהקשירה תיהיה ע"י בחור שלומד בתומכי תמימים וטבל במקווה.
5. ל4
(2007-10-19 02:56:08)
הנה הדיוק: במפעלים הציציות מגיעות בשקיות של עשר ציציות. סה"כ מרגע פתיחת השקית ועד סגירתה (בעבודה רצופה כמובן) לוקח בסביבות שעה וארבעים דקות. מדובר בקשר חבד"י ולא בקשר אשכנזי. האשכנזי לוקח הרבה פחות זמן (וגם התשלום עליו בהתאם). אכן בפתילות עבות ההספק נמוך יותר אך לא עד כדי ההספק הזעום המצויין בתגובה 1.
ובאשר לטלית גדול - שמירת ההידוק לחור בכדי למנוע כפל זה ענין של הרגל ואם אנסה לפרק את זה למספרים - מדובר בתוספת של מקסימום 10 שניות נוספות כי זה רק בקשירה הראשונה של ה7 ואח"כ זה בדיוק כמו כל טלית קטן.


© 2018 COL תקשורת - כל הזכויות שמורות אין המערכת אחראית לתוכן המודעות ואמיתותן