עצרת ג' בתמוז בכפר-חב"ד • 3 גלריות +וידאו
שרון גושן
געגועים ו"התקשרות" לרבי עמדו במרכז עצרת ג' תמוז הארצית שנערכה בליל ג' תמוז בכפר-חב"ד. קהל רב של חסידים, 'תמימים', ומקורבי בתי חב"ד הסבו זה לצד זה שעות ארוכות בהתוועדות "שבת אחים גם יחד" בפיתחו של היום הקדוש - יום ההילולא של הרבי, ג' בתמוז.
העצרת השנה קיבלה אופי של התוועדות רעים מתוך אחדות, קבלת החלטות טובות למעשה בפועל, והחשוב מכל: חיזוק ה"התקשרות" לרבי והצורך להתלכד סביב המסגרות הרישמיים אותם קבע הרבי.
העצרת אורגנה, כמידי שנה, על-ידי צעירי-אגודת-חב"ד בארה"ק, בהשתתפות רבנים, שלוחי הרבי - מנהלי בתי חב"ד בארץ הקודש, משפיעים ואורחים נוספים.
את ההתוועדות פתח המנחה הוותיק הרב נפתלי הכהן רוט מנהל המרכז חינוכי-חסידותי של צעירי-חב"ד בירושלים שלאחר דברי ברכה הזמין את הרב יוסף-יצחק אהרונוב, יו"ר אגו"ח וצאגו"ח, לקרוא עם הקהל את פרקו של הרבי, פרק ק"ו.
לאחר תפילת ערבית הוזמן הרב זאב סלווין משלוחי הרבי לארץ הקודש ומנהל ישיבת 'אור שמחה' הבוכרים ללמוד בצוותא את חלקו הראשון של המאמר "ואתה תצווה", המאמר האחרון שהרבי הגיה וחילקו בידו הק' לקהל בחודש אדר תשנ"ב.
הרב סלווין לימד את המאמר בבהירות ובחיות, בעוד הקהל הרב שמילא אט אט את האולם הגדול של בית הכנסת "בית מנחם" בכפר-חב"ד לומד עימו את המאמר שבו מבאר הרבי בארוכה את מעלתו של נשיא הדור שבכל דור "הזן ומפרנס את כל אנשי הדור".
את הההתוועדות הגדולה מנעימה בניגוני חב"ד מקהלת חסידי חב"ד והזמר ר' נמואל ארוש. ניגוני געגועים סוחפים את הקהל הרב ברגש של געגועים לרבי וציפייה לביאת משיח צדקנו.
"היום הונף סדין אדום"
ראשון הנואמים, מתוך כבוד אכסנייה - כפר-חב"ד - מביא רבו של כפר-חב"ד הרב מרדכי שמואל אשכנזי, המדבר מתוך כאב פנימי:
"אחד השינויים שאירעו לאחר ג' בתמוז הוא העובדה שלפני ג' בתמוז חסידים לא העזו לעשות שטויות, ובכל פעם שסטו מהדרך קיבלו על הראש מהרבי, אך כיום הם חושבים שיכולים לעשות כל מה שהם רוצים, והדבר נובע מחוסר רגש והתקשרות", פתח הרב את דבריו.
"בעומדנו היום ביום ההילולא של הרבי עלינו לזכור ולהפנים שיש לנו רבי אחד. גם כשלהבדיל פוליטיקאי אינו שבע רצון מהתנהלות מפלגתו, הוא לא פוגע במסגרת ואינו מפרק אותה. יש גבולות, ויש "קו אדום" שאותו לא חוצים בשום מצב. אנחנו רואים כיצד חסידות חב"ד פורחת ומשגשת כיום והשלוחים הופכים את העולם, אך באותה שעה יש אנשים הקמים על דעת עצמם, בלי שום גיבוי, ומבקשים לשבור, לנתץ, ולהרוס כל חלקה טובה.
"הרבי היה סמל ודמות של אהבת ישראל לכל יהודי, מ-770 יצאה אורה לכל העולם. עברנו כמה משברים בעניני שלימות הארץ, אך באו והפכו את הדמות של הרבי ליותר קיצוני מכהנא... המשמעות היא לקחת את התמונה של הרבי ופשוט לבעוט בה - לבעוט בדמותו של הרבי, ולחלל את שמו.
"בימים האחרונים הפיצו שמועה על על מעשים אשר לא ייעשו, שמתכננים בליל ג' בתמוז. בהתחלה חשבנו שמדובר בהלצה, אך הבוקר הלכו והתראיינו בטלוויזיה ועוד מסבירים את החרפה. שומו שמים. להיכן הידרדנו? האם היתה שליחות מהרבי לללכת לפאבים, למקור הטומאה, ולחלל את שמו של הרבי בטלוויזיה? למה זה מגיע לרבי בליל היום הקדוש?.
"זה מה שקורה כשאין מסגרת, שאז יוצאים מחוץ למחנה. היום קיבלנו את ההתרעה: "עצור!", לפני שיהיה מאוחר יותר. קראנו ליהודי הזה 20 פעמים ושאלנו אותו: מי הרב שלך שאיתו אתה מתייעץ? והוא לא מקבל עליו אף אחד, ועוד הולך ומתראיין בטלוויזיה. הרבי חינך אותנו לשאול רבנים, והוא אומר שאפילו באגרות קודש לא שאל. היום נחצה "קו אדום". אנו צריכים לצאת בהכרזה שיש מסגרת לחב"ד ושחסידים צריכים להישמע למסגרת".
דברייו הנרגשים של הרב השפיעו על הקהל, ובעוד מקהלת חסידי חב"ד פוצחת בניגוני דביקות, קיבלו על עצמם רבים ממשתתפי ההתוועדות לבצר ולבסס את המסגרות הרשמיות בחב"ד ולמנוע את המשך חילול כבוד חב"ד.
"הרבי הוא הרבי של כולם"
האורח המרכזי של ההתוועדות הוא הרב שמעון לזרוב מהשלוחים הוותיקים של הרבי, המכהן זה מספר עשורים כשליח הראשי של הרבי ביוסטון, טקסס. הרב לזרוב פתח את דבריו בניגון חסידי ערב ובאמירת 'לחיים' כדרכם של חסידים. "הרבי הוא הרבי של כולם", פתח את נאומו, שאותו הקדיש ליחסו של הרבי לכל יהודי באשר הוא מתוך אהבת ישראל אמיתית. הוא תיבל את דבריו בניגונים ובסיפורים שאת חלקם חווה אף באופן אישי.
"בדורות הקודמים כשרצו לקבל ברכה מהרבי היו צריכים לבקש מהרבנית או מהמשמש שיואיל להכניס פתק לברכה לרבי, לא כל אחד יכול היה להיכנס ולבקש מהרבי ברכה בענינים גשמיים, אך אצל הרבי חל השינוי הגדול כשכל יהודי היו נכנס ליחידות (ובשנים האחרונות עובר בחלוקת דולרים) ומבקש ברכה מהרבי בכל המצטרך. ראינו גם אצל הרבי שנהג לשלוח מכתב אישי לכל ילד ולכל איש. זו הנהגה מיוחדת שהיתה אצל הרבי שלא ראו בדורות הקודמים. הרבי השפיע לא רק על החסידם, אלא על כל יהודי העולם. גם העובדה שהרבי נהג לענות "אזכיר על הציון" זו הנהגה חדשה שראינו רק אצל הרבי", אמר. הרב לזרוב קרא לקבל החלטות טובות במעשה בפועל ב"התקשרות לרבי" והליכה באורחותיו.
האורות כבים ועל המסכים הגדולים מוקרנים קטעי וידאו מהרבי של חברת ההפקות החב"דית JEM המתארים את גדלותו של הרבי, ואת יחסו לכל יהודי, קטן כגדול.
דברים בהתוועדות מוזמן לשאת גם הרב יוסף-צבי סגל ראש כולל 'צמח-צדק' בעיר העתיקה בירושלים. הרב סגל ביאר מה מעלת "יום הילולא" ומדוע יום הסתלקות של צדיק נקראת "יום הילולא" על פי המבואר בגמרא במסכת יבמות: "עולים על קברו ועושים ישיבה על קברו". הרב סגל סיפר מעשה הממחיש את ענוונותו של הרבי.
"היה זה בשנים הראשונות לנשיאות של הרבי. ר' פישל הניג, שהיה אז מדריך צעיר בישיבת 'תומכי-תמימים' בלוד נסע לרבי. הוא סיפר כי בעוד הוא הולך ברחובות קראון-הייטס הוא הבחין ביהודי מבוגר הנסחב עם שתי מזוודות כבדות. לפתע עבר הרבי לידו, והיהודי המבוגר, שלא ידע כי מדובר ברבי, ביקש את עזרתו בנשיאת אחת המזוודות. הרבי הסכים בחפץ לב וכך הלכו השניים יחד, כשכל אחד מהם סוחב מזוודה כבדה. בשלב מסויים נאנח היהודי המבוגר, וכששאל אותו הרבי מדוע אתה נאנח, השיב כי גם המזוודה השנייה כבדה לו וקשה לו לסוחבה. הרבי לא היסס, ונטל עמו גם את המזוודה השנייה.
ר' פישל הניג, שהלך אחריהם, ביקש להסב את תשומת ליבו של היהודי המבוגר כי הוא נעזר בשירותי סבלות על-ידי הרבי מליובאוויטש עצמו, אך היהודי לא הבחין בו. רק לאחר מספר דקות, שבהן הולכים היהודי והרבי, בעוד הרבי סוחב עמו את שתי המזוודות הכבדות, הבחין היהודי בבחור המסמן לו מאחור. כשהסתובב פנה אליו ולחש לו: "זה הרבי מליובאווויטש"! היהודי הנבוך ביקש את סליחת הרבי, אך הרבי חייך ושאל: "וכי אני פטור ממצוות עזוב תעזוב עמו"?
הרב סגל סיים את דבריו בקריאה לקבל החלטות טובות במעשה בפועל לחיזוק ה'התקשרות' לרבי.
בתום החלק הרישמי של ההתוועדות הסב הקהל להתוועדות חסידית אל תוך הלילה עם הרב לזרוב, רבנים ומשפיעים.
וידאו: נאום הרב מרדכי שמואל אשכנזי :לחצו כאן
הרב שמעון לזרוב: לחצו כאן
להנהלת צא"ח:
אני חושב שזה האופן הכי טוב של התוועדות. תמשיכו כך!
צריך לקום לעשות מעשה עוד היום
אולי יקום הגוף, הארגון, האיש שיחולל את המהפך ויואמר למשוגעים די חב"ד מעצמה שאסור להרוס וגם לא יצליחו
או אולי בית דין רבני חבד יפעילו את כוחם נגד אותו האיש ויעשו מה שכבר מזמן צריך לעשות
הלוואי וזה לא היה קורה
ב. נדמה לי שאחרי שהרב אשכנזי שליט"א תמך שנים רבות ללא עוררין בשיטתו הפסולה והמבזה של אותו האיש מן הראוי היה שלא רק ימחה נגד דבריו אלא יכריז כתושבת המשקל בריש גלי בפני רבבות שאחרי הזכרת שמו הקדוש של רבינו חובה להוסיף זצוקלל"ה נבג"מ ובעיקר זי"ע