הרב מנדל שפרן: "מותר להלשין על מפקיעי מחירים"
האם מותר להלשין למשטרה או למשרד התמ"ת על גנבים או מפקיעי מחירים? בכינוס הלכתי דו-שנתי בענייני ממונות שהתקיים בימים האחרונים, הורה הגאון הרב מנדל שפרן כי הדבר מותר ■ הגר"מ שפרן חידש כי בדומה לכלל של "הקם להורגך השכם להורגו", אדם יכול לעשות כל צעד כדי למנוע מהזולת לפגוע בו. גם אם התלונה היא רטרואקטיבית, כאשר לא ניתן להשיב את הגזלה, היא מותרת כדי להתריע ולמנוע את הגזלות הבאות  לידיעה בהרחבה ולהשתתפות בדיון

דיון פתוח: האם יש מקום להלשין על מפקיעי מחירים במגזר החב"די?
 הגולשים מוזמנים להשתתף בדיון באמצעות 'מערכת התגובות'

(יום חמישי, ו' חשוון תשס''ח)
האם מותר להלשין למשטרה או למשרד התמ"ת על גנבים או מפקיעי מחירים? בכינוס הלכתי דו-שנתי בענייני ממונות שהתקיים בימים האחרונים, הורה הגאון הרב מנדל שפרן כי הדבר מותר.

בכינוס ההלכתי בענייני ממונות של בית הדין לענייני ממונות "נתיבות חיים", בהשתתפות גדולי מורי ההלכה והדיינים, נשא הגר"מ שפרן משא בנושא הגישה ההלכתית לפנייה לרשויות. בעניין זה נשאל אם מותר להסגיר למשטרה גנב, או לחילופין להתלונן על בעל מכולת בשל הפקעת מחירים.

הגר"מ שפרן חידש כי בדומה לכלל של "הקם להורגך השכם להורגו", אדם יכול לעשות כל צעד כדי למנוע מהזולת לפגוע בו. הוא הדגיש כי לו יצויר שהדבר יהיה אסור, יידעו כל הגנבים ומפקיעי המחירים להפנות את הגנבות רק כלפי הציבור החרדי שיימנע מלהתלונן. לפיכך, גם אם התלונה היא רטרואקטיבית, כאשר לא ניתן להשיב את הגזלה, היא מותרת כדי להתריע ולמנוע את הגזלות הבאות.


(אילוסטרציה)
(אילוסטרציה)

תגובות לכתבה
1. "להלשין"
(2007-10-18 18:51:21)
ההגדרה הנכונה היא להתלונן!!! דבר שני במקום "הפקעת מחירים" תכתבו הונאת הציבור!!!

2. עם כל הכבוד לרב שפרן
(2007-10-18 19:00:38)
האם הוא לא שמע על הפסק של הג" הגדול שהתפרסם לא מכבר, שאמר שאפילו אם מישהו גונב ממון מהקהילה בסכומים גדולים ועושה בכספי ציבור כרצונו מבלי לתת חשבון לאף אחד - ואומר שאינו מוכן ללכת לדין תורה, בכל זאת פסק הג" הגדול שאין מה לעשות ואסור להתלונן עליו בפני הרשויות. וכמובן שאם אותו אחד שגנב מכספי ציבור מממן את משכורתו של הנ"ל, על אחת כמה וכמה.

3. assur behechlet
(2007-10-18 19:50:49)
aval heyot shze kashur la kiss shel harav beatzmo o la bnei torah shelo az kamuvan hakol mutar
assur assur lehalshin
pikuach nefesh matchil behachzarat umessirat shetochim

4. פלא גדול
(2007-10-18 21:03:03)
הגם שלא תפרסמו צריך למחות.

האיסור של לדון בדיניהם הוא משום חילול השם .

הרב הנ"ל צריך לחזור בו .

וחובת המחאה היא על כל עם ישראל.

ובאם ליהודי יש שאלה צריך לבא בפני רב ישר (לא רב המופיע בבימ"ש בדיניהם ומשקר וד"ל)
וכל רב יהיה מי שיהיה המתיר לדון בדיניהם אין חולקים כבוד במקום שיש חילול השם .

וחבל על החילול השם שהינכם גורמים בפירסום הזה.

5. האם מותר להונות לשקר, לגנוב, ולהסתתר מאחורי האיסור ללכת לארכאות?
(2007-10-18 22:09:52)
לצערינו הרב אנשים יראי שמיים אמיתיים נמנעים מללכת לארכאות. ומזמינים את הנידונים לדין תורה. אך מה לעשות שנוכלים למיניהם הלבושים באיצטלה דתית סליחה על הביטוי "שמים קצוץ" על הרבנים ופסקיהם???למעשה אין היום לרבנים דרכי אכיפה להוצאת פסק הדין לאור. וכך עולם כמנהגו נוהג, הנוכלים ממשיכים לחגוג על גבם של "יראי ה".
האם בכך שאנו ממשיכים לשתוק אנינו הופכים להיות שותפים לפשע???
בנוסף לכך לצערינו הרב מעטים היום הרבנים שאין להם טובות הנאה מצד "בעלי בתים" וממילא הם הופכים להיות נוגעים בדבר ואז ישנם דברים שמטאטאים מתחת לשטיח...והמבין מבין.... הגיע הזמן להקים גוף הפועל על פי ההלכה אך "שיהיה בעל שינים" על מנת לדאוג לכך שהצדק יצא לאור במלוא מובן המילה. תרתי משמע

6. כיצד יהודי מן השורה אמור לדעת?
(2007-10-18 22:29:16)
כתבתם שהרב שפרן הורה להתיר מצד שני מקובל בקהילות ישראל מזה עידן ועידנים כי אין לילך לערכאות

אם רוצים להתחיל לדבר בעניין צריך לכל לראש להבין את המקורות ההלכתיים (שודאי יש לו)

אני חושב שראוי שמערכת col ירחיבו קצת במניעים ההילכתיים שהביאו לפסק זה בצירוף מקורות.


ובנוגע לקהילות אנ"ש אין ספק שעדיף לטפל בעניינים מעין אלו באמצאות רב או לחץ ציבורי
בכ"ז מיר זיינען איין משפחה.

7. נושא לדיון
(2007-10-19 00:29:04)
א) הנושא בהחלט ראוי לדיון. חסרים בכתבה שלכם הפרטים והמקורות ההלכתיים. אבל הרבה מהקוראים הם ת"ח, וגם הרבה יש להם מה לספר מנסיונם האישי, שזה תקיף יותר מאלף עדים.
ב) באשר יש לי קשר למוסד רבני, ובכמה הזדמנויות הייתי בחו"ל , שמעתי שם מאורעות מסמרי שיער איך שהבתי דינים שאין לו שום יפוי כח ממשלתי נהפכו רק לחותמת גומי עבור כל מיני נוכלים שגוזלים וחוטפים ורומסים ואחרי זה מנפנים סידיהם מכתבים גדולים מרבנים הזועקים "ערכאות ערכאות". ולזה מיד יתעווררו כמה רבנים שלא הצילו כבשת הרש מיד עושקו, ויצטרפו אל הנוכלים לזעוק "ערכאות ערכאות".
ג) רבנים הפוסקים, בודאי יש גאונים שקרו ושנו, אך יש רבים שלא קרו ולא שנו, רק קיבלו משרת "הרב" בגלל כישורים אחרים, כגון כושר נאום או בגלל לחץ של קבוצה זזו או אחרת, וסיבות אחרות. לא אקבע כאן אם רבנים מסוג הזה הם 10 אחוזים או 90 אחוזים. ואשאיר זה לשיפוט הוקוראים.
ד) אני לא אסמוך על רב שאינו ת"ח אמיתי וכתב בעצמו ספרי שו"ת וכיוצא (ולא ע"י שילום לכוללים שיכתבו עבורו ספרים. ולא רב שנבחר רק בגלל כישורים אחרים(. ולא אסמוך על רב שלא ניחן בפקחות מינימלית. ולא אסמוך על רב שאין לו זמן לשום ענין רק זמן לענות ולהיענות ללחצי תומכיו.
ה) חבל שנצרכתם לרעות בשדות אחרים, ולהביא דיון במכתב של רב מסויים יהיה מי שיהיה (אינני יודע מי הוא ובודאי הוא גאון ורב גדול. אמנם לא ראיתי אותו מצטרף לשום קול קורא של מבצעי הרבי או של שלוחי הרבי . ומדוע לא תבררו ותצטטו מכתב מרב אשר אתם תסכימו לאכול משחיטתו.
הנידון אשר אתם דנים בו שונה מקהילה לקהילה. כי בקהילה סגורה יותר יש לפחות איזה השפעה מימלית לאיזה פס"ד של הרבנים שלהם. ושונה הדבר בקהילות גדולות ומורחבות יותר.

8. 2 הערות
(2007-10-19 00:31:40)
א. המלה "להלשין" מצמררת, וידועה דעתו הק של הרבי על מוסרים ומלשינים רח"ל.
ב. עם כל הכבוד להרב שפרן, דיעה זו אינה מקובלת על הפוסקים!

9. אז מה אם אתם לא מכירים
(2007-10-19 02:11:31)
מי שאינו מכיר את הרב שפרן, כנראה שלא עוסק בדיני ממונות עפ"י תורה. בדיני חושן משפט, שלא לכל הרבנים היה את הפנאי ללמוד, ידוע לי בוודאות כי חברים מכובדים מבי"ד רבני אנ"ש פוהים אליו לקבל חוות דעת, והוא נחשב בכל מקום לאחד מגדולי ברי הסמכא בנושאים אלו.
מעבר לכך - רואים את ה"עמ הארצות" של חלק מהמגיבים: אין שום קשר בין האיסור ללכת לערכאות לבין הגשתתלונה במשרדים הרלוונטיים, כגון משרד התמ"ת, זה דומה יותר לפניה למשטרה. האם כאשר פורצים לכם הביתה אתם גם אוחזים שאסור לפנות לערכאות? אתמהה!

10. שאלה לרוב המגיבים
(2007-10-19 04:11:25)
לשם מה יש משטרה?
מובא בחז"ל "אלמלא מלכות איש את רעהו חיים בלעו"
צודק 9, איזה מפקיע שערים יציית לרב? חוקי מדינה נעשו ע"מ לשמור על הסדר ואם הצבור החרדי לא יתלונן ברשות הרי שכל סוחר הישר בעיניו יעשה, וזאת כוונת מנדל שפרן

11. תודה רבה למערכת
(2007-10-19 06:43:58)
להעלאת נושא חשוב הזה ולהבאת האינפורמצי לידיעת הציבור
מזוית אישית, אינני רב אבל לצערי הרב הנני בצד השני של המגרש שהנני קורא לעזרה להציל עשוק מיד גוזלו ולדאבוני הרב גם הרב שפרן בעזרת הטו"ר קופרמן שהוא ידידו וסומך עליו בעינים סגורות נעמד לצד הגנב וגזלן בלי שיברר כלל וכלל על מה המדובר
אני מסכים עם כל מילה של מגיב 5 וגם סעיף ב בתגובה 7

12. חבל שלא ידעתי על זה קודם
(2007-10-19 09:35:18)
לי קרה מקרה בעמותת בניה חב"דית בעיר מסוימת שראשי העמותה גנבו סכומים גדולים מכספי המשתכנים (והיו הוכחות לכך) ואנו לא עשינו דבר כדי לא להיות מלשינים. כמובן על מחאותינו בפניהם ראשי העמותה צפצפו.

הלכתי איתם לדין תורה לפני כ-4 שנים. וגם על החלטת דין תורה הם צפצפו ועד היום לא קיימו אותה.

והיום אני אומר: חבל שמיד לא הלכתי למשטרה כשרק נודע לי שכספנו נגנב.

13. 9 מאוד מגזים
(2007-10-19 16:10:20)
הרב ש. הוא דיין מכובד מאוד, אבל פסקיו בדרך כלל לא מקובלים על בתיה"ד בארץ. צודק גם 11.

14. אולי גם בחב"ד יש תורה
(2007-10-19 20:54:31)
מגיב אחד כתב: מי שאינו מכיר את הרב שפרן, כנראה שלא עוסק בדיני ממונות עפ"י תורה. ועוד ממשיך בסגנון הזה.
אני הנני עומד בדעתי שיש תורה ויש שו"ע חו"מ לא רק בבני ברק ובשדות זרים. אלא גם בכפ"ח גם בקראון הייטס גם בעשרות ק"ק בישראל ובעולם כולו.
בכדי לפסוק ע"פ תורה בחו"מ יש שרי התורה נשיאי חב"ד לדורותיהם ויש להם תלמידים והתורה מחזרת על אכסניא שלה. באם המגיב רוצה דוקא להרחיק לכת לרב מסויים בבני ברק ולקבוע שרק שם יש תורה זוהי זכותו אבל לפי ידיעתי אין זו המציאות.
אם הייתי בדיעה אחת עם המגיב אשר לפסוק בחו"מ ע"פ תורה צריך לנדוד לשדות ירוקים בבני ברק מזמן הייתי שולח את בני ונכדיי ללמוד תורה בבני ברק.
כאשר ראיתי את המלים החריפות האלו של המגיב מתחיל להתגנב ללבי ספק שכל הדיון הזה שנפתח ברשת זו זה היה על ידי מגיב זה שהוא חפץ ביקרו של רב מסויים בבני ברק בגלל איזה אינטרסים. ועל כן הוא שלח למערכת כתבה עם מכתבו של רב מחוג אחר בבני ברק בכדי להתחיל להכתיר אותו רב בתור הדעת תורה בחו"מ של כל העולם.
יהי לו אשר לו אבל על המערכת לפעול בזהירות להיות נבונים דבר מתוך דבר, שלא להדפיס כל פירסומת של בעלי אינטרס לצורכים אישיים וכיוצא בזה.

16. גיבובי שטויות
(2008-12-02 10:26:07)
רב מפורסם ומקובל מאד

19.
(2009-06-07 16:31:52)