מערכת COL | יום י"ד כסלו ה׳תש״ע 01.12.2009

סיפורים על הרבי ולימוד החסידות ● לקט

לקראת י"ט כסלו מפרסם ר' יעקב צפריר קם מספר סיפורים מהרבי הקשורים ללימוד החסידות. סיפורים אלו מהווים חלק מספר מיוחד, שכעת נמצא בשלבי ליקוט ועריכה, שמכיל סיפורים על הרבי מכלי ראשון, הסיפורים מסודרים לפי נושאים: התקשרות, מצות צדקה, בית יהודי וכדומה ללקט הסיפורים
סיפורים על הרבי ולימוד החסידות ● לקט

ופרצת - ציור של "ופרצת
"

כשנכנס פעם הצייר החסיד ר' חנוך הענדיל ליברמן ז"ל ל"יחידות" ביקש ממנו הרבי שיואיל לצייר ציור המתאר "ופרצת"!

ר' הענדיל ביקש שהרבי יסביר לו ענין זה, והרבי המשיל זאת כך:

ישנו נהר גדול בו זורמים מים רבים, באמצע הנהר ישנו סכר המכוון את המים שינועו כדרכם וגם כדי שלא יביאו מבול. וזהו – סיים הרבי – ענין "ופרצת" מלשון "פורץ גדר" – כדי שהמים יגיעו לשדות וישקום, וכך יגדלו פירות נאים וטובים.

[כלומר: "ופרצת" פירושו השפעה, אך יחד עם זאת ישנה הכוונה – שההשפעה תגיע למקומות הראויים ולא תלך לאיבוד חלילה, וכך יצמחו פירות טובים].

לימוד חסידות חב"ד

באותה תקופה הייתי נוסע מדי שבוע לישיבות ליטאיות וכן ל'ישיבה יוניברסיטי' ולומד שם עם בחורים חסידות ותניא.

באחד הביקורים שלי ב'תורה ודעת', פנו אלי כמה בחורים וטענו: אנחנו מבינים את הצורך ללמוד חסידות, אבל למה אתה מדגיש לפנינו שצריך ללמוד חסידות חב"ד, הרי גם ספרי חסידויות אחרות – מוסיפים 'אהבה ויראה'?

עניתי להם משהו מתקבל על הדעת, אבל כשחזרתי ל 770 ניגשתי לרב חודקוב ע"ה ושאלתי אותו מה התשובה הנכונה לשאלה כזאת. הוא הוסיף לי הסבר וחשבתי שבכך הענין נחתם.

למחרת, הרב חודקוב שלח לקרוא לי, וכשבאתי סיפר לי שאתמול, כשהלך עם הרבי לביתו, שאל אותו בדרך את השאלה שלי וביקש הסבר יסודי לכך. הרבי ענה לו בערך כל:

בזמנו היו שתי שיטות לימוד: שיטת ליטא, שם היו לומדים בדרך הגיון והסבר, ושיטת פולין, שם היו לומדים בדרך הברקה וקיצור. שתי השיטות טובות ומעולות, ובכל אחת מעלה שאין בחברתה. את הסיבה שספרי חסידות כמו 'נועם אלימלך', 'מאור ושמש' ו'קדושת לוי' נכתבו בדרך הברקה וקיצור איני יודע. הם נכתבו בדרך זו רק 'מטעם הידוע לכותבו'.

ברוב המקומות, המשיך הרבי להסביר, למדו בשיטת ליטא, כלומר בדרך הגיון והסבר וכך נוהגים בישיבות בכל העולם גם היום: לומדים נגלה דתורה בדרך של הגיון והעמקה.

אם בחור ישיבה שלומד את תלמודו בשעות היום בדרך ההגיון וההסבר בשיטת ליטא, ילמד לאחר מכן את ספרי החסידות הכתובים בדרך קיצור, הוא לא יימשך אליהם. בלשון הרבי – "זה לא ייקח אותו כלל, כי זה ממנו והלאה מפני שתכונת נפשו כבר התרגלה בחלק הנגלה שהלימוד צריך להיות בדרך הגיון והסבר".

לכן גם לימוד החסידות צריך להיות בדרך זו, וזה מצוי רק בחסידות חב"ד, שנכתבה בדרך של 'חכמה בינה ודעת', שמתקבל השכל באופן של הרחבה והתפשטות.

סיפור חסידי

הרב זעליג פסח אוריץ (860 ע' 49): באותה עת היתה לי היכרות עם הרב אלתר בנציון מצגר שלימד יחד איתי בבית ספר מסוים, ולרגל שנת ה 200 להסתלקותו של הבעש"ט – הדבר היה בשנת תש"כ – רצינו לסדר בקמפוס אחת האוניברסיטאות שיעורים לבוגרי קולג'ים בנושא זה, כעין סמינר אודות הבעש"ט והחסידות.

הרבי ענה: זה דבר נכון, אבל צריכים להיות זהירים – לוודא כי בעת שמספרים להם אודות חסידות, לא יחשבו שסיפור חסידי אינו מסופר לשם הסיפור גופו כי אם לתכלית בהלכה למעשה.

וכאן הרבי הביא דוגמא מסיפור אודות הבעש"ט, מעשה ידוע היה שהבעש"ט נסע פעם בשדה, ובהגיע זמן תפילת המנחה הבעש"ט עצר בין עשבים גדולים וירד, ולפתע נתגלה לו מעיין מפכה מים, והנה, אמר הרבי, כשאחרים יספרו סיפור זה, יציינו שהיה זה פלא שנתגלו שם מים, אבל צריך להדגיש ולהראות ולדייק מכאן לענין הצורך ליטול ידיים לפני התפילה: המים נתגלו, כדי שהבעש"ט יוכל ליטול ידיו לפני התפילה – ובדרך זו צריכים להדגיש נקודות כשמספרים סיפור חסידי.

יותר פניצילין ופחות מים

הרב יחזקאל בעסער (כפ"ח ע' 19): שאלתי את הרבי ביחידות: אני מתפלל ב 770 כבר יותר משנה. אני רואה את חסידי חב"ד. גם אני בא מבית חסידי – אבי וסבי היו מחסידי רדומסק. בבית אנחנו לומדים את ספרי ה"תפארת שלמה", אבל גם ספרים כמו "נועם אלימלך", "קדושת לוי", ואילו פה אני רואה שהחסידים לומדים רק ספרים של חסידות חב"ד?... הרי נתן לי הסבר ארוך. אינני זוכר כל פרט, אבל את הנקודה והדוגמה שהרבי הביא אני זוכר היטב. הרבי אמר שלפני עשר שנים המציאו שני רופאים – ד"ר פלמינג וד"ר שיין – תרופה שנקראת פניצלין שעוררה הרבה רעש בעולם הרפואה, בשל יכולתה להשמיד חיידקים. בהתחלה, אמר לי הרבי, לא נתנו את התרופה במינון גבוה כדי שלא להזיק, אבל שלושה חודשים לאחר מכן החיידקים התרגלו לתרופה והרופאים נאלצו להגדיל את המינון.

במשך שנים הלכו והכפילו את הכמויות, וכל פעם שהחיידקים התחזקו הוסיפו במינון. כך התנהלה מלחמה בין הרופאים לחיידקים. אותו דבר עם החסידות, אמר הרבי. הרי תורת הנסתר היתה גם לפני הבעל שם טוב, אלא שהיתה שייכת ליחידי סגולה. האר"י ז"ל פרסם יותר והבעש"ט פרסם עוד יותר והדבר אכן טיהר את האווירה, אבל החיידקים התרגלו גם לזה... ובכן, בא אדמו"ר הזקן, ואמר שזה לא מספיק. זריקת הפניצלין כבר לא עוזרת. למה? – כי פעם היו נותנים תשעים אחוז מים ועשרה אחוזים פניצילין. החסידות של אדמו"ר הזקן היא כתורת שאר תלמידי המגיד, אלא שאצל אדמו"ר הזקן יש יותר פניצילין ופחות מים... אם אנחנו לא לומדים תורות של חסידויות אחרות, אמר הרבי, הרי זה בגלל שאנחנו אומרים שצריך להפיק מאה אחוז של התרופה.

* * *

לדברי המחבר, המיוחד בספר הזה הוא שלכל סיפור ישנו תוכן ונושא מסויים, כך שבעצם סיפורים אלו מבטאים את הגישה המיוחדת של הרבי במגוון נושאים.

כל מי שקיבל הוראות והדרכות מהרבי ביחידות או בהזדמנות אחרת מוזמן ליצור קשר עם המחבר ולמסור את הפרטים על מנת שניתן יהיה לצרף זאת לספר. 
לפרטים:
052-7672941
[email protected]

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.