מערכת COL | יום י"ח אדר ב ה׳תשע״ד 20.03.2014

מסמכים היסטוריים: תיק קבלת תואר "אזרח נכבד לדורותיו"

בעקבות מחקר על השנים הראשונות של הרבי עבור הספר "השנים הראשונות של הרבי" על-ידי השליח להונגריה הרב ברוך אוברלנדר והרב אלקנה שמוטקין מנהל חברת המדיה החב"דית JEM, נמצא תיק המכיל את כל השתלשלות קבלת תואר "אזרח נכבד לדורותיו" למשפחת בית הרב ● התיק חשף בפרסום ראשון מכתבים של הצ"צ למשרדי ממשלה, התכתבות בין משרדי ממשלה, פירוט שמות כל משפחת הצ"צ וגילם ועוד, עד לעותק של תעודת ה"אזרח נכבד לדורותיו" שקיבלה משפחת בית הרב אזרח נכד לדורותיו
מסמכים היסטוריים: תיק קבלת תואר
ציור כ"ק אדמו"ר הצמח-צדק על רקע חלק מהמסכים ההיסטוריים
כתב COL בניו-יורק

בעקבות מחקר על השנים הראשונות של הרבי עבור הספר "השנים הראשונות של הרבי" ע"י הרב ברוך אוברלנדר השליח הראשי במדינת הונגריה ורב קהילות החרדים והרב אלקנה שמוטקין מנהל חברת המדיה החב"דית JEM, נמצא תיק המכיל את כל השתלשלות קבלת תואר "אזרח נכבד לדורותיו" למשפחת בית הרב.

התיק חשף בפרסום ראשון חמשה מכתבים של הצ"צ למשרדי ממשלה שונים החתומים בחתימת ידו הקדושה ברוסית, התכתבות בין משרדי ממשלה שונים, פירוט שמות כל משפחת הצ"צ וגילם ועוד, עד לעותק של תעודת ה"אזרח נכבד לדורותיו" שקיבלה משפחת בית הרב.

החשיפה נעשתה כחלק מעבודתם רבת השנים של המחברים לפענח את תולדות הרבי במשך כל השנים הראשונות מיום לידתו בי"א ניסן תרס"ב עד ביאתו לחוף מבטחים בארה"ב בכ"ח סיון תש"א.

העבודה כוללת פיענוח ותיארוך של כל פיסת מידע מהשנים ההם ומיקומם בסדר כרונולוגי, בהתאם למסמכים שונים, שיחות, אגרות, רשימות, יומנים פרטיים ועוד.

בעבודה על הספר כל מסמך נבדק בקפידה ונלמד עד לפרטים הכי קטנים, בהגיעם למסמך המתעד את לידתו של הרבי בספר רישום הלידות היהודיות בניקולייב שנעשה עבור הרשות המקומית, הבחינו שתוארו של ר' לוי יצחק שניאורסאהן, אב הילד, הוא "אזרח נכבד לדורותיו", והחליטו להתחקות אחר מקור התואר הזה.

מנהל הפרויקט הרב לוי גרייזמאן, שלח את מר יפרח אברמוב, אחד מחוקריו, לחפש בארכיוני המדינה הרוסית ולאחר חודשים רבים העלה מר אברמוב בחכתו תיק שלם שעל פיו מתבהרת פשר קבלת תואר "אזרח נכבד לדורותיו" לצאצאיו של הצמח צדק.

הצמח צדק עצמו קיבל את התואר "אזרח נכבד" עבורו בלבד מספר שנים לפני כן, אך ברצותו להגן על בני משפחתו וצאצאיו העתידיים מגיוס לצבא, עונשים גופניים, אפשרות מעבר ושהיה בערים שונות ושלל הטבות נוספות החליט לבקש שהתואר "אזרח נכבד" יועבר "לדורותיו". לצורך זה ניצל הצמח צדק את קניית העיירה שצעדרין שקנה בתר"ו, ושיכן בתוכה כשישים משפחות של חסידים בחינם, וסיפק את כל צרכיהם החומריים במשך השנים האלה. החוק קבע שיהודי שקנה שטח חקלאי ושיכן בו מעל מאה נפש זכאי לאחר שלוש שנים לקבל תואר "אזרח נכבד לדורותיו".

בתר"ט במלאות שלוש שנים לישוב משפחות החסידים בשצעדרין, פנה הצמח צדק למושל מחוז מוהילוב בבקשה לקבל את התואר עבור בני משפחתו, ולאחר תהליך מייגע שנמשך כשנתיים קיבל בפקודת הצאר ניקולאי הראשון את התואר עבור בני משפחתו.

לאחר חשיפת התיק, JEM העבירה את תכולתו לספרן הראשי של ספרית אגו"ח הרב שלום בער לוין עבור 'אגרות קודש – צמח צדק' שהיה בשלבי עבודה וחלקו הגדול פורסם שם במקומו.

חשיפה זו היא רק אחת מיני רבות שנחשפו ויתפרסמו בספר שייצא לאור לקראת ג' תמוז.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.