מערכת COL | יום כ"ו אייר ה׳תשע״א 30.05.2011

מהפכה בלימוד הרמב"ם: הזדמנות מיוחדת להבין רמב"ם

לאט לאט ובשקט ישבו ועמלו קבוצת תלמידי חכמים על כתיבת פירוש נפלא בלשון בהירה ותמציתית  על ספר הרמב"ם ● הפירוש מלווה באיורים, תמונות וכותרות  המקלים על ההבנתו של הלומד ● בכתיבת הפירוש התייעצו הרבנים עם מומחים בכל תחום עליו נכתבה ההלכה ● אחד הדברים הייחודיים בפירוש זה שהוא נכתב בשיטת "רמב"ם על פי הרמב"ם"  לסיפור המלא
מהפכה בלימוד הרמב

לאט לאט ובשקט ישבו ועמלו קבוצת תלמידי חכמים על כתיבת פירוש נפלא בלשון בהירה ותמציתית  על ספר הרמב"ם.  הפירוש מלווה באיורים, תמונות וכותרות  המקלים על ההבנתו של הלומד. בכתיבת הפירוש התייעצו הרבנים עם מומחים בכל תחום עליו נכתבה ההלכה.  אחד הדברים הייחודיים בפירוש זה שהוא נכתב בשיטת "רמב"ם על פי הרמב"ם".

את כתיבת הפירוש מוביל בעמל ומרץ רב הרב יוחאי מקבילי שיחי' - איש הייטק בפרנסתו- במשך שנים רבות ללא תמורה ובהשקעת הון רב. פעילותו נעשית כדי להפיץ ולהגדיל את הלימוד וההבנה ברמב"ם. עד היום נכתב הפירוש לספרים: מדע-אהבה-זמנים,  קניין-נזקים-משפטים-שופטים.

עם התחלת המחזור החדש, ובפרט על פי רצונו הקדוש של הרבי שאנ"ש ישתדלו עד כמה שאפשר ללמוד ולהבין את הרמב"ם החליטו הנהלת אתר, "יהדות TV "   לעשות נח"ר לרבי ולסבסד מאות סטים של הרמב"ם המבואר על מנת שכל החפץ יוכל במאמץ קל להשיג הבנה בסיסית בלימוד היומי של הרמב"ם. 

לרגל מבצע המכירות המסובסד ראיינו את הרב יוחאי מקבילי:

איך עלה הרעיון בכלל?

הרעיון החל לפני הרבה שנים, כשלמדתי את הרמב"ם היומי (לפי הסדר של הרבי) עם מהדורת רמב"ם לעם. הפריע לי מאוד הנוסח שם, שהוא משובש ביותר, וככל שידעתי יותר לא יכלתי לסמוך עליו. קח למשל "האוכל מצה ערב הפסח מכין אותו עד שתצא נפשו", שכתוב בכל הדפוסים, אבל המילים "עד שתצא נפשו" לא יצאו מתחת יד הרמב"ם. ולכן החלום שלי, בעקבות מורי הרב קאפח, היה להוציא את הרמב"ם בכרך אחד, נגיש לכולם.

הבעיה השניה היתה שכמעט כל הפרשנים עסוקים בלהסביר למה הרמב"ם כתב את מה שהוא כתב, למה זה מסתדר עם התלמוד וכו'. והרבה פעמים זה פספוס, מפני שהדיון הזה הופך את הרמב"ם לנחלת קבוצה קטנה. אם רוצים שהרמב"ם יהיה אצל הכל, חייבים להבין את המשמעויות של פסקיו, ולא רק מהיכן הוציא את זה. חייבים להיצמד לתוכנית המקורית של הרמב"ם. כל התורה לכל יהודי. וכך לאט לאט, ההערות שרשמתי לעצמי הצטברו ויכלתי לגשת למאמץ הבא: הביאור.

במה הרמב"ם שונה מכל שאר הפוסקים?

אם אדם רוצה להכיר את כל התורה כולה, וזה דבר גדול. אי אפשר לעשות את זה אלא עם הרמב"ם. זו הקלאסיקה של היהדות. אם אדם רוצה יהדות מלאה, שלמה, בריאה. זה רק הרמב"ם. קח למשל את ההלכות בימים אלו "הלכות פסח" שבשולחן ערוך. איך הם נקראים אצל הרמב"ם "הלכות חמץ ומצה", כי מה שיש לנו היום זה לא פסח, רק חמץ ומצה. רוצה פסח? תלמד את "הלכות קרבן פסח", זה פסח כמו שצריך להיות!

זו כמובן רק דוגמא, אבל השפה מבליטה את התפיסה. היהדות שיש לנו היום היא שברים מדבר גדול. וכאן, בספר הענק הזה נמצא חזון הגאולה. אם נדע אותו - נדע למה לשאוף. ואז השלב הבא - נוכל לדעת איך לממש. את הרעיון הזה צריך לתת לכל אחד. זו המטרה של הביאור.

האם המבצע של הרבי בעניין הלימוד היה זרז עבורך?

בהחלט. הרעיון של הרבי הוא גדול. השיטתיות שבו, כולם בקצב אחיד. כמו לחלום ביחד. גאולה. ה"ביחד" הזה הוביל גם לשתף כמה שיותר שותפים למאמץ. למשל, מכון משפטי ארץ שעוסק בהנחלת המשפט העברי העמיד את כולל הרבנים והדיינים שלו לשותפות בביאור של ספרי המשפט העברי נזקים-קניין-משפטים-שופטים; מכון המקדש כמובן יטפל בספרי המקדש: עבודה-הקרבנות-טהרה; מכון התורה והארץ העוסק במצוות התלויות בארץ מטפל בספר זרעים; וכך הלאה. אפשר לראות  בביחד הזה את ההסכמות למהדורת המופת של משנה תורה: הרב אליהו זצ"ל יחד עם הרב עובדיה, עם רבני חב"ד, עם רבני תימן, עם רבני ברסלב וכו'. ביחד.

מה מיוחד בביאור הזה?

באופן עקרוני: רמב"ם עפ"י רמב"ם.

דבר ראשון זה הנוסח כפי שיצא מתחת ידו. דבר שני בביאור עצמו ניסינו להשיג 2 מטרות גדולות: להעמיד תמונה שלמה של הספר ע"י כותרות לכל פרק ולכל 4-5 הלכות כדי שאדם לא ילך לאיבוד, וכן ביאור פשוט, תמציתי, קלאסי. בעיקר עפ"י הרמב"ם בשאר ספריו ועפ"י הפרשנים הקלאסיים כשצללנו בעומק הפרשנים ובחרנו את הביאור הכי פשוט. במקומות רבים (כגון עירובין ותחומי שבת, קידוש החודש, סוכה וכדומה) הוספנו איורים ותרשימים.

במקומות רבים כדי להעביר את הדברים לתודעה, ולא סתם קריאה (ואני יודע כי אנשים רבים אומרים לי שלצערם הרבה פעמים הם לומדים את הרבמב"ם כמו לחש, מבלי הבין) צירפנו הלכות מעשיות: כגון חוזה שכירות דירה לפי הרמב"ם והשו"ע והחוק כיום; תמצית הלכות ריבית וכדומה.

צריך לזכור שהתמצית מאוד חשובה, מפני שהמשימה להקיף את הרמב"ם היא משימה גדולה בכל המובנים, וחשוב לנו להקל על הלומד ולא להוסיף לו עוד משימה להבין את הביאור. כך שבסופו של דבר הביאור הוא מועט המחזירק את המרובה.

למי מיועד הביאור הזה?

לכל מי שרוצה ללמוד רמב"ם. גם תלמידי חכמים יכולים למצוא בו פנינים. קח למשל משהו פשוט מאוד: עבודה זרה יש לרוק לים המלח. אבל מהו ים המלח? לא כל אחד יודע שהרמב"ם קורא לים התיכון ים המלח, מפני שהוא מלוח. יש עוד הרבה מקומות שהביאור הוא תיאום של כל דברי הרמב"ם במקומות רבים, וביחד מאפשרים לבנות מארג פשוט ויפה של ההלכה. אבל גם אם יש עומק, הלשון היא פשוטה ותמציתית. כפי שהרמב"ם רצה.

אם היית פוגש את הרמב"ם מה היית שואל אותו?

אני חושב שכל השאלות היו מתגמדות למול המעמד. הייתי פשוט מודה לו.

את הספרים אפשר להשיג אצל חיש או באתרים:
/www.yehadut.tv/  
www.mishnetorah.com 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.