מערכת COL | יום ד' טבת ה׳תשע״ח 22.12.2017

מדוע אמריקה היהודית חוגגת את שחרורו של רובשקין מהכלא?

במשך שמונה שנים ניהלו יהודי ארה"ב מאבק מרגש למען שלום מרדכי רובשקין, החסיד שהושלך לכלא לשנים ארוכות בגלל האשמות מפוקפקות • מיהו שלום רובשקין, למה נגזר עליו עונש כה חמור, ואיך הושג שחרורו המפתיע? ומדוע יהודים רבים בארצות הברית מרגישים שקרה להם, אישית, נס חנוכה, וחסידי חב"ד חוגגים 'דידן נצח'? • אתר 'הידברות' במאמר פרשנות לחדשה שהסעירה השבוע את העולם היהודי • למאמר המלא
מדוע אמריקה היהודית חוגגת את שחרורו של רובשקין מהכלא?
בית אביו של ר' שלום רובשקין בבורו פארק, לאחר היוודע הבשורה המשמחת על שחרורו (צילום: שימי קוטנר, COL)

אתר הידברות

יהודים רבים בארצות הברית מרגישים שקרה להם, אישית, נס חנוכה, בעקבות החלטתו נשל הנשיא טראמפ להמתיק את עונשו את האסיר היהודי שלום מרדכי רובשקין. רובשקין שוחרר אתמול (רביעי בלילה) מהכלא במפתיע, שמונה שנים אחרי שנכנס למאסר, אבל 19 שנים לפני שאמור היה להשתחרר. הייחודיות הזו מתעצמת לאור העבודה שזו הפעם הראשונה בכהונתו כנשיא שטראמפ ממתיק עונש לאסיר כלשהו.

למי שרואה את תמונות הריקודים הסוערים בקראון הייטס, החגיגות של חסידי חב"ד, ההתרגשות בקהילות היהודיות – כדאי אולי לספר שהמאבק לשחרורו של רובשקין ליכד כמעט את כל הקהילות היהודיות הדתיות בארה"ב בשנים האחרונות. עם זאת, המאבק הזה זכה גם לתמיכה רבה מיהודים שאינם דתיים ומגויים שהאמינו שלרובשקין נעשה עוול.

שלום רובשקין היה בעלים של בית חרושת לבשר גדול, אגריפרוסס, בעיר פוסטוויל שבאוהיו. את המפעל הקים אביו, אהרן, ועם הזמן הוא הפך למשחטה הכשרה הגדולה ביותר באמריקה. רובשקין היה ידוע כאיש חסד אהוד בקהילה המקומית וכבוס נעים הליכות האהוב על עובדיו, אבל מתחים שהתגלעו בין התושבים המקומיים למהגרים הדרום אמריקאים שעבדו אצל רובשקין גרמו להלשנות שונות כלפי המפעל, כולל ניסיון לצייר את המשחטה כ'מתעללת בבעלי חיים'. ב-2008 פשטו רשויות ההגירה על המפעל ועצרו 389 פועלי ייצור שלא היו בעלי ויזה בתוקף. כתוצאה מכך נקלע העסק לקשיים ואגריפרוסס פשטה את הרגל. אבל בכך לא תמו הצרות עבור שלום רובשקין: בהמשך 2008 הוא נעצר בעצמו והואשם בהונאת בנק שהלווה לחברה 35 מיליון דולרים. ב-2010 גזרה עליו השופטת בתיק 27 שנות מאסר.

גזר הדין הביא למחאה עצומה בקהילה היהודית, שעד מהרה החלה במאמצים מאורגנים להפוך את פסק הדין. למחאות מהקהילה היהודית הצטרפו גם גורמים ניטרליים שהאמינו כי רובשקין היה קורבן לעיוות דין כמעט חסר תקדים. ראשית, על העברה היחידה של הונאת הבנק הוא הואשם בלא פחות מ-86 סעיפים שונים, מה שהגדיל את עונשו. שנית, בניגוד למקובל בעבירות צווארון לבן, רובשקין לא הורשה להיות משוחרר בערבות, תחת הנימוק כי 'הוא עלול להימלט לישראל' – נימוק שנתפס כאנטישמי. ושלישית, גם לו יצויר שהוא אשם בכל המיוחס לו, חומרת העונש שנגזר עליו היתה חסרת תקדים.

חלק משמעותי מהביקורת החריפה שנמתחה על פסק הדין כוון נגד השופטת בתיק, לינדה ר. ריד, השופטת העליונה של המחוז הצפוני של איווה. בשנים שלאחר המשפט נחשף כי השופטת היתה בקשר עם רשויות ההגירה לפני השפיטה על בית החרושת וסייעה להם לתכנן את הליכי הפשיטה והמעצר. בנוסף היא עמדה בקשר רצוף עם התביעה בעניין רובשקין עוד לפני שנעצר. אם כל זה לא מספיק, לפני מספר שנים נחשף כי בעלה של השופטת החזיק במניות רבות של חברה המפעילה בתי סוהר פרטיים בארה"ב. כמה ימים לפני השפיטה על המפעל, בה נעצרו מאות מהגרים, בעלה רכש עוד מניות. יותר מעיתונאי אחד העלו את החשש שמדובר בניגוד עניינים: האם זה מקרה ששופטת שהתפרסמה בכך שהיא נוהגת לשלוח נאשמים לעונשי מאסר ארוכים באופן מופרך וחסר תקדים נשואה למישהו שמרוויח, אמנם בעקיפין, מעונשי המאסר הללו?

כתוצאה מכל התגליות הללו, נעשה ניסיון לערער על פסק דינו של רובשקין לבית המשפט העליון בארצות הברית, ניסיון שנתמך על ידי האגודה האמריקאית לזכויות האזרח, גוף ליברלי וחילוני לכל דבר. בארצות הברית, עם זאת, בית המשפט העליון אינו מחויב לשמוע כל ערעור, ובמקרה של רובשקין השופטים דחו את הבקשה לדיון.

כשנסתם הגולל על הניסיון לפעול בערוצים משפטיים, התחילה הקהילה היהודית בארה"ב בשתדלנות ציבורית ופוליטית. כמאה בכירים בעולם המשפט האמריקאי חתמו על מסמך שבו הם מביעים את דעתם כי משפטו של רובשקין נוהל באופן בלתי הוגן וכי יש לקצוב את עונשו. מצוידים בעדויות הללו, יצאו שתדלנים לפרויקט שכנוע שנוהל בדיסקרטיות ראויה לציון, כשהם רותמים חברי קונגרס משתי המפלגות הגדולות לתמוך בבקשה. יתכן גם (הערכה בלבד) כי ג'ארד קושנר, המקורב לחוגי חב"ד (רובשקין הינו חסיד חב"ד) תמך בבקשה.

ההודעה הרשמית של הבית הלבן הזכירה את התומכים הרבים בבקשה כגורם מכריע בהחלטתו של טראמפ. "קבוצה של יותר ממאה שופטים, אנשי פרקטיות ומומחים משפטיים משני המפלגות הביעו דאגה לגבי הליכי משפטו של רובשקין וחומרת העונש שלו. בנוסף, יותר משלושים חברי קונגרס כתבו לנשיא מכתבים התומכים בבדיקה מחדש של התיק של רובשקין", נאמר בהודעה.

התגובות החיוביות לשחרורו של רובשקין הגיעו, לפיכך, לא רק מהקהילה היהודית. "זה נס חנוכה!" התלהב בטוויטר הסנאטור הרפובליקני (והלא-יהודי) אורין האטץ', שתמך בהמתקת העונש. "אני גאה להימנות על הקבוצה הגדולה של חברי קונגרס שקראו לשחרורו של מר רובשקין בשמונה השנים האחרונות". ובין התגובות החיוביות שהגיעו ממומחים למשפט, התבלטה תגובתו של פרופסור למשפטים מאוניברסיטת ג'ורג'טאון. "הקליינט שלי קיבל מהשופטת ריד שלושים שנות מאסר על מכירה של מריחואנה. גזר הדין של רובשקין היה איום באותה מידה". אולי עכשיו, הוא הביע תקווה, יומתקו עונשיהם גם של אומללים אחרים שנפלו לידיה של השופטת חסרת הלב.

בקהילה היהודית, בינתיים, ימשיכו לחגוג את שחרורו של רובשקין. כמו שאומרים בחב"ד, 'דידן נצח'. אנחנו ניצחנו.

הפופולריות של טראמפ בניו יורק היהודית, כמובן, מעולם לא היתה גבוהה יותר.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.