קבע כעמוד הבית
|
הוספה למועדפים
|
פרסם אצלנו
|
צור קשר
|







ואולי הילד שלכם צריך טיפול? אסתי בורגן השיבה לגולשי COL
(יום חמישי, י''ד אב תשע''ב)
אסתי בורגן, ממרכז פוטנציאל- מרכז לאבחונים, ייעוץ והכוונה בקשיי למידה, קשב וריכוז, השיבה לגולשי COL, במסגרת מדור המומחים הפופולרי ● השאלות והתשובות - מדריך חינוך חובה לכל הורה ● אל תפספסו  לסיפור המלא

(צילום: אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה)
(צילום: אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה)

הדפסה |
שלח לחבר:  שמך: אימייל הנמען:
תגובות
הוספת תגובה
כותרת:

תגובה:


1. ילד בן 6 שמעדיף להשתולל
(2012-07-17 10:56:59)
ילד שמעדיף להשתולל ולקפץ מאשר לקרוא וקריאה מעייפת אותו מאוד הוא מצלוח לקרא במאמץ רב.
האם יש קשר לבעיית קשב וריכוז? מה יכול לתת סימנים?

***
1 . המאמץ והעייפות שהקריאה גורמת לילד והמאמצים שנדרשים ממנו על מנת להצליח בקריאה יכולים לנבוע מכמה סיבות, חשוב מאוד לבדוק כל השערה ולשלול אותה על מנת להגיע לסיבה הנכונה. יכול להיות שקיימת בעיה של מיקוד ראייה- הפרעת מיקוד ראייה מקורה בחולשה משמעותית של שרירי העיניים, והיא נחשבת לתופעה שכיחה בקרב ילדים. הבעיה מאובחנת לרוב כבר בגיל 5-6, אז מתחילים הילדים לפתח מיומנויות של קריאה וכתיבה. המיומנויות הללו דורשות מיקוד מבט על הדף למשך זמן ממושך, כדי למקד את המבט על הדף צריכים גלגלי העיניים לנוע זה כלפי זה ולהיפגש במרכז. אצל ילדים רבים העיניים דווקא בורחות לצדדים, כלומר, במקום שייפגשו פנימה הן נוטות החוצה, ואז נגרמת הפרעה במיקוד הראייה. הבעיה מסבה לילדים סבל רב, החל מכאבי ראש, דרך ראייה כפולה ומטושטשת ועד לצריבה בעין. בהתחלה ילדים נלחמים בעיניים שבורחות, אבל אחרי שהם מאבדים את השורה או אותיות ממילה וצריך לחזור עליהן שוב ושוב, הם מאבדים את הסבלנות והופכים לעצבניים. על מנת לאבחן מיקוד ראייה יש לפנות לאופטומטריסט התפתחותי ולא כל רופא עניים יכול לאבחן את הבעיה. השערה נוספת היא שיכול להיות שזה קשור לבעיית קשב וריכוז. ידוע כי הפרעות קשב וריכוז (ADHD) מתאפיינת ברמות חריגות של חוסר קשב, אימפולסיביות, תזמון והיפראקטיביות. שיעור גבוה מאד של ילדים עם קשיי קשב מתאפיינים בקשיי למידה שונים ביניהם קשיי קריאה. סימנים למאפיינים של קשיי קשב המשפיעים על קריאה: התנתקויות וחולמנות באמצע קריאה, דילוג על מילים או משפטים וחוסר בקרה על דיוק הקריאה. על מנת לאבחן קשיי קשב וריכוז אני ממליצה תחילה לערוך לו בדיקת קשב ממוחשבת (TOVA, CPT מומלץ במיוחד MOXO) בדיקת TOVA ניתן לעשות בקופ"ח ויתר הבדיקות במכון לאבחון לקויות למידה וקשב וריכוז. (במרכז פוטנציאל יש את כל הבדיקות קשב). השערה נוספת יכולה להיות שיש לו לקויות למידה בתפקודים התפיסתיים או במנגנוניים קוגניטיביים בבסיס הקריאה, זה מצריך בדיקה מקצועית של מאבחן מקצועי ע"י אבחון דידקטי לאיתור לקויות למידה. בד"כ מומלץ לערוך אבחון זה רק אחרי כתה א'. (מרכז פוטנציאל מבצע את כל סוגי האבחונים)
2. לא מתרגל
(2012-07-17 11:07:19)
ילדי כבן 10 חכם מאוד, באופן בולט, אך עם זאת הוא לא מצליח לסגל לעצמו הרגלי למידה, הקשבה והתנהגות. מה עושים???

***

2 . השאלה: מה עושים? תשובה: אפשר לעשות הרבה מאוד. אני אנסה לתת כמה רעיונות להקניית הרגלים. אך עלי לציין שמאוד חשוב לבדוק ממה נובעת הבעיה של חוסר הרגלים בלמידה, הקשבה והתנהגות. מאחר ולכל גורם יש טיפול שונה וללא טיפול נכון יהיה קשה להקנות הרגלים. אני ממליצה לבדוק האם הקושי נובע מקשיי קשב וריכוז, קשיים רגשיים או חוסר מוטיבצייה. דוגמאות להקניית הרגלים:
א. יצירת הרגלים - לייצור הרגלים בתחומים שונים, להפוך משימות שאנו רואים בהן חשיבות, לשגרה כלומר פעולה קבועה לאורך זמן. כמו שאנו מצחצחים שיניים מדי בוקר וערב שזאת פעולה שגרתית שאיננו מקדישים לה מחשבה נוספת.
ב. מתן חיזוקים על המאמץ (גם אם בסופו של דבר לא הצליח), בכך נלמד אתו שההתנהגות שלו היא החשובה והתוצאה חשובה פחות. לדוגמא: נשבח אותו על שסידר את הילקוט בזמן ולא נתאכזב אם שכח את אחת המחברות.
ג. משימות בודדות חשוב לפרק את המשימה למשימות בודדות, כלומר מתן משימה אחת ורק לאחר שסיים את המשימה הראשונה לתת את השנייה. בכך נמנע עומס על הזיכרון ולא נכביד עליו, בכך נגדיל הסיכוי שיצליח לעמוד במשימה.
ד. הורות רגישה מצד אחד לא לקחת כמובן מאליו שהילד אינו יודע ואינו זוכר את משימותיו ולכן להזכיר, להדריך ולכוון כל הזמן, אך מצד שני לא להכביד עליו בדיבורים חוזרים ובמינון הנכון!
ה. ציוד של התלמיד: למיין את המקצועות לפי קוד צבעים, להדביק מדבקה אחידה ובולטת על כל ספר ומחברת שלו, לצייד אותו בכמות נוספת של עפרונות, מחדדים ומחקים.
3. לא עומד בזמנים ובמה שמקבל על עצמו
(2012-07-17 12:11:05)
ילד שהיה 100 בחיידרוקבל רק תשבחות ופרסים
ופתאום בישיבה היו אתו בבית ובישיבה בעיות משמעת ולמידה
והמענין שבלחץ למד היטב ומספיק הכל

***

3. לפי הנתונים בשאלה אני יכולה לשער שאולי הילד עבר משבר רגשי, או שמדובר בהשפעה של גיל הבגרות. מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע, לדבר ולשוחח עם הילד ולהבין מה מפריע לו.
4. זכרון חזותי לקוי
(2012-07-17 12:17:18)
בני בן 5 . ילד נבון. זוכר היטב את החומר הנלמד בגן בע"פ. מתקשה מאוד בקריאה וכן בכתיבה.
הוא רכש את רוב האותיות, מתבלבל בין אותיות דומות כגון: נ, ו. מה יכולה להיות הסיבה לקושי?
אשמח לקבל תשובתך. תודה רבה מראש!

***

4. ראי תשובה לשאלה 1 ואני יוסיף שלפעמים זה מעיד על קשיים בתפיסה חזותית, מומלץ להתייעץ גם עם מרפאה בעיסוק.
5. מבוגר עם add
(2012-07-17 12:43:28)
אני בן 29 ואובחנתי add אני מרחף הרבה מה יכול לעזור לי חוץ מריטלין וקונצרטה תודה רבה

***

5. השאלה לא נותנת מספיק מידע כדי להבין מה הבעיה, אני יכולה לתת לך כמה טיפים על מנת לשמור על הריכוז:
תכנון יעיל שלפניו תבדוק כמה זמן תיקח כל משימה ומשימה ולפי זה לערוך חלוקת זמנים.
ודא שאתה לא עייף ו / או רעב בעת המשימה. אחרת, לא יהיה לך את האנרגיה שאתה צריך להתרכז.
כמו כן, לשמור על הכושר הגופני שלך –חשוב.
אל תנסה לעשות שתי משימות באותו הזמן. אתה לא תוכל להתמקד בכמה משימות יחד.
חלוקת משימות גדולות לתוך סדרה של משימות קטנות יותר, כך אתה יכול להשלים אחד בכל פעם. אם אתה מנסה להשלים משימה גדולה בבת אחת, ייתכן ותרגיש לחץ ולא תוכל לשמור על הריכוז שלך.
לנקות את הראש שלך ממחשבות מדאיגות, אתה יכול להיות מוסח על ידי מחשבות משלך (אפשר להשתמש בדימוין מודרך).
להתעניין במה שאתה צריך להתרכז. נסה להתייחס למה שאתה עושה- הפוך אותו למשמעותי ככל האפשר. זה יכול להניע את עצמך להתרכז
6. בחור בן 20
(2012-07-17 13:27:57)
בחור שעבר מבחן tova והתגלה כסובל מבעיית קשב וריכוז. לא מטופל תרופתית את הישיבה שרד בקושי רב. רוצה ללמוד מקצוע שאוהב ומתלבט האם יהיה מסוגל ללמוד את המקצוע שדורש לשבת וללמוד. אולי הרצון הגדול שלו ללמוד את המקצוע יעזור לו להתמודד עם הבעיה שלו

***

6. מהעובדות שנמסרו בשאלה אפשר להבין שהבחור אובחן כסובל מקשיי קשב וריכוז וכנראה שזה על רקע נירולוגי כי הומלץ על טיפול תרופתי. אני מאוד מבינה את ההתלבטויות שלו מאחר והוא מתמודד עם קושי בלתי נשלט, הגורם להתעייפות מהירה, לניתוקים, קשיים בתכנון והערכה של זמן, נטייה להגיב לפני הערכה מלאה של המצב המצוי בפני האדם וקושי בוויסות יעיל של תגובותיו ובהימנעות מפעולות בלתי הכרחיות או בלתי רצויות. ציינתם שהוא חווה הישרדות קשה במסגרת הישיבתית. עצם הנכונות ומהמוטיבציה שלו לרצות ללמוד מקצוע מעידים על כוחות פנימיים. חשוב שתהיה לו תמיכה והבנה לאורך כל הדרך. וברגע שירגיש קשיים במהלך הלימודיים לפנות להתייעצות ותמיכה אצל איש מקצוע.
7. אמא של בחור...
(2012-07-17 13:49:04)
ילדי מגלה חוסר עניין בלימודים בישיבה בטענה שמאוד קשה לו אף על פי שהוא משתדל מאוד.
לציין שהוא בישיבה קטנה אשמח לקבל הכוונה. מה לעשות?

***

8. אם הילד התלונן כך גם לפני כן במסגרת ת"ת, אזי עולה חשד לקיומם של קשיי למידה/ לקויות למידה או קשיי קשב. אך אם התלונות החלו רק במעבר לישיבה, זה יכול לנבוע מהשינוי של המסגרת וגעגועים הביתה, יכול להיות שקשה לו עם המערך הלימודי של הישיבה שדורש הרבה משמעת עצמית ולמידה עצמית ופחות למידה של מורה. אני ממליצה לשבת עם הילד ולנסות להבין איתו מה הבעיה? ולמה הוא מרגיש כך? אחרי שתדברו איתו יהיה לכם יותר קל לדעת מי לפנות.
8. ילד בן 4
(2012-07-17 14:38:31)
בני בן 4 לומד בגן עם מלמד ויש שם קבוצה קטנה של 7 ילדים. ילד חכם מאד מבין דבר מתוך דבר ב"ה אבל בגן מול מבוגרים ממנו לא מדבר כמעט ולא משתף פעולה אך יודע בבית לספר את כל הנלמד בגן בזמן האחרון קצת נפתח ויותר ניגש למלמד ומספר דברים אך דבר נוסף שמטריד אותי שבמיוחד בתפילות וברכה בקול אינו מוכן להשתתף לעומת זה צוות הגן מספרים שבחצר הוא פשוט ילד אחר משחק עם החברים משתולל ממש פורח. ובבית הוא לא מפסיק לדבר (משלים פערים) ובנוסף לכך גם בגן וגם בבית הוא עקשן מאד ואם לא יקבל את מה שרוצה מתפרץ ומתעצבן. מה ניתן לעשות? אשמח לתשובה ועצה. תודה רבה מראש!
9. נערה בגיל תיכון.
(2012-07-17 17:10:31)
אני מסוגלת לשבת וללמוד למבחנים! אך ממש לא מסוגלת להקשיב למורה בכיתה. האם יש לי בעית קשב וריכוז?.תודה, חני.

***

10. שלום חני! את מציינת שיש לך יכולות ריכוז טובות כשאת לוקחת חלק פעיל בלמידה עצמית למבחנים וקושי להקשיב למורה כשאת במצב פאסיבי (לא פעיל). זה יכול לנבוע מכל מיני סיבות: לפעמים בשל קושי בוויסות של השמיעה (אינטונציה של דיבור וקולות רקע מפריעים לתחושה השמיעתית וגורמים לקושי להתרכז), בשל קשיי קשב וריכוז, או בגלל מחשבות פנימיות שעולות לך בראש במצב של הקשבה.
10. הריטלין באמת לא מזיק??? למה הילדים לפעמים ניראים מוזרים לאחר אפקט התרופה
(2012-07-17 17:34:24)

***

11. זו הזדמנות לתת קצת מידע מקצועי לגבי הטיפול התרופתי בקשיי קשב וריכוז.
ישנן 3 תרופות המוכרות לטיפול בהפרעות קשב, עקב יעילותן ובטיחותן: א. ריטלין (Ritalin ) לסוגיו: רגיל, SR, LA, קונצרטה (Concerta )
ב. אדרל (Adderall) ג. סטרטרה ( Strattera). התרופות משהות את פירוק החומרים דופאמין ונוראפינפרין באזור האונה המצחית במוח, ובכך מגבירות את נוכחותם במרווח שבין תאי העצב. כתוצאה, המטופל יכול לשלוט ביכולות הקשב והריכוז שלו. אופי השפעת הכדור על המטופל תלוי בגורמים שונים. בתחילת הטיפול התרופתי חשוב לעקוב אחרי תופעות הלוואי ולחזור לאחר שבועיים- שלושה לרופא המטפל כדי לעדכן על השפעת הטיפול. לפעמים יש לנסות סוגים שונים ומינונים שונים עד להשגת ההשפעה המיטבית, שהיא: השפעה טובה למשך הזמן הרצוי ועם מיעוט תופעות לוואי. האם הריטלין איננו סם מסוכן?!?! הריטלין נכלל בפקודת הסמים, עקב היותו בקבוצת סיכון לשימוש מזיק. ביחד אתו נוכל למנות את גז המזגנים, טיפקס, בירה וסיגריות. כל עוד משתמשים בריטלין כתרופה, דהיינו, בולעים אותו דרך הפה ובמינון שרשם הרופא, אין שום סכנה שהוא יתנהג כסם ממכר או משבש תפקוד.
מי הכי מפחד מריטלין? הרוקחים. הם נדרשים לשמור את הריטלין בכספת ולבצע רישום מדוקדק של זמני נטילתו ושל זהות המטופלים.
יש מצבים שנירולוג קבע לילדים טיפול תרופתי ללא בדיקת קשב ממוחשבת של לפני ריטלין ואחרי ריטלין ואז נוצרים מצבים שילדים שלא צריכים לקבל ריטלין- מקבלים או שמקבלים מינונים לא נכונים.
11. כדורים
(2012-07-17 19:49:16)
האם הפתרון היחיד לאדם בן 32 שסובל בוודאות מבעיית קשב וריכוז זה כדורי קונצרטה?

***

12. כדי לענות על שאלה זו חשוב מאוד לאבחן במדויק איך באה לידי ביטוי הבעיה? ובאלו מצבים בחיי היום יום היא מפריעה? היום ישנם דרכים רבות להתמודדות, כמו: מאמנים אישיים לקשיי קשב, תחליפים טבעיים לתרופות, טיפוליים אלטרנטיביים כמו: ביופידבק, מוח אחד וכו...
12. אני בן שש עשרה
(2012-07-17 20:04:29)
ויש לי כמה תופעות מוזרות ביותר:
א. לפעמים כששואלים אותי כמה אחים יש לי - אני מתחיל להזיע זיעה קרה ומנסה ליספור!!
ב. לפעמים אני לא יכול לקרא אפילו סיפור פשוט! לא בגלל שאיני מבין אלא בגלל שבמקום לקרא ולהבין העניים שלי רצות על המילים אבל אני לא מצליח להבין!!

***
13. א. זה יכול לנבוע מכל מיני סיבות: מבחינה רגשית, יש אנשים שמפתיעים אותם בשאלות לא מתוכננות, הם נכנסים ללחץ מעצם האי מוכנות למצב. או שזה יושב על בסיס של לקות בשליפת מידע שקיים במוח, יש אנשים שמעבדים נתונים לאט יותר. (תנסה לבדוק עם עצמך אם אתה יכול לשלוף מידע של לוח הכפל במהירות או לוקח לך זמן לחשוב על התשובה). ב. תוכל לקבל מידע לשאלה זו מתשובה לשאלה 1.
13. מה עושים?
(2012-07-17 20:20:40)
בעיית קשב וריכוז לסטודנטים שצריכים ללמוד ברבה חומר לבחינה אם רצוי לקחת רטלין או שמא לא .
מה את ממליצה לעשות לסטודנטים לפני לימוד לבחינה?

***

14. אני לא ממליצה לקחת ריטלין אם אין בעיה של קשב וריכוז על בסיס נירולוגי. זו לא תרופת קסם לכל אחד. הנה כמה טיפים שיוכלו לעזור:
א. הכנת סביבה מתאימה- הכינו מראש מקום מיוחד, כסא, שולחן, תאורה, אווירה. הימנעו מטלפונים או סלולרים. שימו שלט שלא יפריעו לכם. אם אתם אוהבים מוסיקת רקע- בסדר, אבל בתנאי שהיא אינה מסיחה את דעתכם. מומלץ לא ללמוד במקום שיש תנועה ערה של אנשים.
ב. התנהלו עם לוח זמנים יעיל ללמידה- תכננו מראש את הלמידה שלכם למבחנים ביומן, חלקו משימות על פי סדר עדיפויות , תעשו לכם הרגל להתחיל עם הנושאים הקשים ביותר. אם יש לכם "זמן מת"?חישבו על הליכה, רכיבה, וכד' לשינון חומר לימודי .
ג. תמריצים- תיצרו איזה שהוא תמריץ או תגמול עבור סיום משימה, למשל: לשחק במחשב, לצאת לארוחה טובה, יציאה להליכה מהנה.
ד. החלפת נושא- תחליפו את נושא הלימוד כל שעה או שעתיים כדי לגון.
ה. גוונו את הפעילויות שלכם- עברו מתרגילים לקריאה. שאלו את עצמכם כיצד הנכם יכולים להגביר את הפעילות שלכם תוך כדי לימודים. אולי קבוצה? אולי תרגול שאלות? שאלו את המורה שלכם לגבי שיטות חלופיות ללמידה. ככל שהלמידה שלכם יותר פעילה כך ייטב.
ו. עשו הפסקות תדירות ומובנות- תכננו הפסקות כל פרקי זמן, משהו שונה ממה שהנכם עוסקים בו בלמידה , (למשל יציאה להליכה, לשבת לשתות כוס קפה).
ז. פרסים- תנו לעצמכם פרס על סיום משימה .
ח. מתי כדאי ללמוד? למדו למקצועות הקשים בזמן שישי לכם אנרגיות גבוהות. האנרגיות שלכם גבוהות בערב? למדו בשעות הערב. כאשר האנרגיות שלכם נמוכות יותר למדו את המקצועות הקלים או אלו שאתם נהנים מהם .רוב התלמידים דוחים את הלימודים הקשים לשעות הערב המאוחרות כאשר הם כבר עייפים וקשה יותר להתרכז. הפכו זאת. דבר זה בפני עצמו יכול לשפר את הריכוז שלכם.
14. קשב וריכוז או ריגשי?
(2012-07-17 23:45:42)
ילד בכיתה ד׳ ,מקבל שעות שילוב,אחרי אבחון אצל נירולוג שהחליט שהבעיה היא קשיי למידה.נגשנו לאבחון דידקטי,שם נאמר לנו שישנם קשיים והילד קיבל הקלות במבחנים,אבל הנקודה החשובה באבחון שהילד צריך לחזור לניורולוג לבדוק בעית קשב וריכוז.למי לפנות לעשות סדר בעניינים?אם ניורולוג סגר את התיק למה מפנים אותנו פעם נוספת !?

***

15. ממליצה לחזור לנירולוג עם כל האבחונים ולבקש ממנו לקבוע אבחנה ברורה.
15. ילד מוסח וללא אחריות
(2012-07-18 00:01:12)
ילד בן 9 שלא לוקח אחריות על שיעורי הבית וצריך כל פעם להזכיר לו, מתקשה להכין שיעורי בית ללא עזרה, מתחיל את שיעורי הבית אך כל דבר קטן מסיח את דעתו.

***

16. המאפיינים שצוינו מעלים חשד גדול לקשיי קשב וריכוז או ללקויות למידה. אני ממליצה תחילה לערוך לו בדיקת קשב ממוחשבת (TOVA, CPT מומלץ במיוחד MOXO) בדיקת TOVA ניתן לעשות בקופ"ח ויתר הבדיקות במכון לאבחון לקויות למידה וקשב וריכוז. (במרכז פוטנציאל יש את כל הבדיקות קשב וסוגי האבחונים). ואם שללו קיומם של קשיי קשב וריכוז מומלץ לפנות לאבחון לקויות למידה
16. חוסר ריכוז
(2012-07-18 12:39:18)
יש לי תלמידה בגיל 9 עם בעיה כזו: כאשר כולן מקבלות עבודת כיתה היא חולמת. אני מכוונת אותה לענות לשאלות, היא עושה משימה א ואז שוב חולמת, שוב אני מחזירה אותה לחוברת, עונה לשאלה אחת וממשיכה להסתכל מסביב או לצייר. כמעט אף פעם היא לא עובדת רצוף מיוזמתה. חוץ מזה היא מקשקשת ציורים כמעט בכל דף שנקרה בדרכה. אנחנו קוראים משהו בדף..היא מעטרת אותו מסביב..כולן עובדות.. היא מנצלת את הזמן להוסיף עוד כמה איורים בקצות הדף. מה פשר הבעיה ואיך אני כמורה יכולה לעזור?

***

מורה יקרה! במקרה זה גלומים כל המאפיינים של בעיית קשב מתמשך. קשב מתמשך זה היכולת להקצות משאבים קשביים לאורך זמן תוך שמירה על רמה קבועה של ביצוע. הקושי ביכולת זו יבוא לידי ביטוי במיוחד במצבים בהם נדרשת פעילות מתמשכת ללא פעילות תגובתית בצידה, לדוגמא: בהקשבה להוראות, דיון בכיתה ובצוות, האזנה להרצאה או לשיעור פרונטלי וקריאת טקסט. מצבים מסוג זה הנם קשים במיוחד עקב הצורך בשמירה בו זמנית של אקטיביות המערכת הקשבית ופסיביות המערכת התגובתית. במצב של העדר תגובה קיימת נטייה טבעית ל'התנתקויות' מידי פעם. החולמנות מגיעה כתוצאה מחוסר שליטה על משאבי הקשב, הצורך לצייר עוזר לה לשמור על הקשב. הקושי להיות עצמאית כנראה נובע מבעיית תזמון. תזמון משקף את היכולת להגיב בצורה נכונה בזמן המוקצב עבור המטלה. מי שסובל מבעיות תזמון עשוי להעריך את סביבתו בצורה נכונה, אבל יתקשה להגיב לשינויים בסביבה בזמן הנכון. במקרים כאלו עלולים להראות קשיים בביצוע מטלות, הדורשות תגובה מהירה ומיידית וקושי בעמידה בלוחות זמנים או להיכנס ללחץ מזמן על אף שהחומר כבר ידוע. קשיים בתזמון יכולים ליצור תופעות דומות לקשיי קשב, כאשר אדם סובל מבעיות תזמון, נוצר פער זמנים בעת ביצוע המטלה, הוא מתקשה לעקוב, הפער יכול לגרום לקושי לעקוב אחר המשך המטלה. את כמורה צריכה לפעול ב2 מישורים: כדאי ליידע את ההורים ולהסביר להם כמה אנרגיה וכוחות זה גוזל ממנה בשיעורים ולהמליץ על בירור הנושא אצל גורמים מקצועיים. ומצד שני את כמורה עליך לגלות את כל הסבלנות וההבנה כלפיה, מאחר והיא לא שולטת במצבה, הנה כמה טיפים שיוכלו לעזור לך:
מומלץ להושיב אותה קרוב למורה, ליצור קשר עין, להניח יד על כתפה במידת הצורך, או כל דבר שימקד אותה.
ניתן לסכם איתה על פעילות או חפצים שמותר לה לעסוק בהם בעת הקשבה פסיבית, כמו: צביעת דגמים וכד'.
לאפשר לה הפסקות קצרות בין יחידות הלימוד. הפסקה טובה מאפשרת לה לחזור חזרה לפעילות בצורה "חלקה", כמו: לדבר איתה כמה דקות, לשתות כוס מים, לשרבט, לעלות ולרדת במדרגות וכד'
 חשוב להנחות אותה להגדיר את המשימה העומדת בפניה באופן ברור, כך שתוכל להתרכז בביצועה. במצבים בהם המשימה לא תוגדר היטב יש סבירות גבוהה יותר לניתוקי קשב ולנדידה של הקשב לעיסוק בפעילויות שלא קשורות למשימה.
 במקרה של עבודה מורכבת או הוראות מורכבות- לבדוק שהיא מבינה את כל המרכיבים, ושהיא מתארגנת נכון.
17. ילדה בת 7
(2012-07-19 01:31:11)
ביתי בת ה7, בכורה, מגיעה במהלך שנת הלימודים הביתה כאשר לא הספיקה לסיים את הכתיבה בכיתה.
היא טוענת שממהרים מידי, שכותבים הרבה. כאשר הסבתי את תשומת לב המורה - היא "העירה" אותה מידי פעם מהלך הכתיבה ובאותה תקופה הילדה הצליחה לסיים. כמו כן לביתי היה כתב קשה לקריאה והיא קיבלה עליו כנראה הרבה הערות, ממני ומהמורה. בנושא מטלות בבית - הרבה פעמים אני שולחת אותה לבצע משימה והיא פשוט שוכחת או חוזרת אחרי הרבה זמן כאשר לא ביצעה את הפעולה.
גם כאשר אני נותנת סדר פעולות, למשל - צחצוח שיניים, לבישת פיג'מה ולמיטה - היא כאילו שוכחת את עצמה באמצע...

***

18. מתוך הדוגמאות שהבאת עולים חשדות לכמה גורמים המשפיעים על התנהלותה: ילדים עם קשיי קשב וריכוז מתקשים להחזיק ראש ולזכור כמה מטלות בו זמנית, הם יכולים להתמקד כל פעם במשימה אחת מוגדרת וברורה ולכן ביתך שוכחת את עצמה כשאת מבקשת ממנה לצחצח שיניים, ללבוש פיג'מה וכו...
את מתארת ואומרת שלפעמים את שולחת אותה לבצע משימה והיא שוכחת את עצמה, ילדים עם קשיי קשב לעיתים ננעלים ולא מקשיבים לנאמר להם, קל וחומר שלא מצליחים להתרכז במה שנאמר להם. ראי בהמשך טיפים שיוכלו לעזור לך עם ביתך. בנוגע לכתיבה, מומלץ להתייעץ עם מרפאה בעיסוק יכול להיות שיש לה קשיים גרפו מוטוריים שמקורם בשרירי היד או הכתף ומקשים על המניפולציות של הכתיבה. מומלץ לא להעיר לה על כך כדי למנוע כמה שפחות תיסכולים.
להלן כמה טיפים שיוכלו לעזור לך:
קשר עין: כשאתם מדברים איתה שמרו על קשר עין לאורך השיחה. הדבר יעיל לרכישת תשומת ליבה ועוזר להתעלם מהפרעות סביבתיות.
היזון חוזר: בקשו ממנה לחזור במילותיה על המשימה שביקשתם ממנה- כך תוודאו שהיא הבינה וזוכרת את מה שנתבקשה.
מתן חיזוקים על המאמץ- (גם אם בסופו של דבר לא הצליח), בכך תלמדו אותה שההתנהגות שלה היא החשובה והתוצאה חשובה פחות. לדוגמא: תשבחי אותה על שסידרה את הילקוט בזמן ולא תתאכזבי אם שכחה את אחת המחברות.
משימות בודדות - חשוב לפרק את המשימה למשימות בודדות, כלומר מתן משימה אחת ורק לאחר שסיימה את המשימה הראשונה לתת את השנייה. בכך תמנעי עומס על הזיכרון ולא תכבידי עליה ובכך תגדילי את הסיכויים שתצליח לעמוד במשימה.
הורות רגישה- מצד אחד לא לקחת כמובן מאליו שהיא אינה יודעת ואינה זוכרת את משימותיה ולכן להזכיר, להדריך ולכוון כל הזמן, אך מצד שני לא להכביד עליה בדיבורים חוזרים ובמינון הנכון!
18. ילד בגיל 8
(2012-07-19 14:57:35)
ילד בן 8 שחצי מהיום שלו זה קריאת ספרים, הוא קורא המון אבל בזמן שהוא קורא ספרים קשה מאד לעורר אותו מפני היותו שקוע בספר, האם זה מראה על בעיה כל שהיא???

תודה!!!

***

19. קודם כל תשמחו שהוא מבלה את זמנו בקריאת ספרים. היום זה לא ברור מאליו שילדים אוהבים לקרוא ספרים. לעיתים ילדים נכנסים לתוך בדמיון עמוק לתוך עלילת הספר וננעלים לסביבה שלהם, יכול להיות שזה מה שקורה לו. לא הייתי נלחצת, אלא אם כן הוא מראה התנהגויות דומות במצבים אחרים.



19. שאלה חשובה
(2012-07-26 03:25:22)
יש לי בעיות קשב וריכוז במצב קשה .אני אובחנתי. אני מתחילה השנה בגרויות. האם יש סיכוי לעבור ,הרי אני לא מסוגלת לשבת 5 דקות ?אומרים שאין סיכוי מה את אומרת ?ממליצה שבכל זאת אולי יוכל לעשות?
אני בת 16
20. שלום
(2012-08-02 20:02:11)
ברצוני לשאול על תופעה מוזרה שאני רואה אצל אחי
הבחור פשוט מנותק מהסביבה נגיד שמשחקי איתו משחק הוא משתתף במה שהוא חייב כדי לצאת ידי חובה
אבל שיתוף פעולה משלו לא רואים את זה אני לא כ"כ מבין בזה אבל הוא לא כמו שהיה פעם
פשוט הבחור לא מדבר מצד עצמו אבל שמדברים איתו אז הוא משתף פעולה די מעולה אבל מצד עצמו
אין כלום הוא לא מדבר
שמספרים בדיחה וזה לא מכוון אליו הוא כאילו לא שומע ולא צוחק ורק שמפנים את צומת ליבו לזה ז"א שמספרים לו בדיחה רק אז הוא צוחק וגם זה לא כמו שהיה , אני לא יודע אבל דיכאון זה לא נראה
21. בחור בן 18,
(2012-08-02 21:47:47)
יש לי בן בן 18, אובחן בעבר כסובל מ ADHD, מבחינה רגשית הוא מצויין, שרד ישיבה קטנה ושיעור א' בישיבה גדולה - איכשהוא, עכשיו הוא עולה לשיעור ב', הבעיה היא שהוא לא משתפר כלל בהתנהגות שלו, ואני לא חושבת שקונצרטה מועיל לו. שאלתי היא עקרונית ומעשית:
1. האם ניתן בכלל לשנות התנהגות של בן אדם בכזה גיל? כל כך ניסינו תמיד ולא הצלחנו.
2. לאן אנחנו יכולים לפנות - באזור המרכז - למישהו שיכול לעבוד איתו ולשנות את התנהגותו - הוא לא צריך פסיכולוג שיקשיב לו, אין לו בעיות רגשיות ברוך ה', רק התנהגותיות.
3. לפעמים אנחנו חושבים אולי הוא צריך כדורים מפסיכיאטר כדי שיתנהג יותר רגוע, כי אני מפחדת שעוד מעט החברה תרחיק אותו ממנה.
22. מקצועית
(2012-08-03 02:28:34)
הגברת מקצועית ולא משאירה שטחים פתוחים יורדת בצורה מקסימלית לעומקם של בעיות
הוספת תגובה
כותרת:

תגובה:




© 2017 COL תקשורת - כל הזכויות שמורות אין המערכת אחראית לתוכן המודעות ואמיתותן