מערכת COL | יום ד' סיון ה׳תשע״ד 02.06.2014

השיעור שנמשך ברצף 58 שנה, ללא הפסקה ● מיוחד

הרב אשר קדוש, גבאי בית הכנסת ל"עולי מרוקו" בכפר חב"ד, ומוותיקי הכפר, כבר ראה הרבה בחייו. כיום, כבר סב לנכדים, ומאחוריו עשרות שנות חינוך בבי"ס חב"ד ביפו, ובתלמוד תורה בכפר חב"ד ● בשיחה מיוחד למגזין שבועות ל-COL הוא מספר על שיעורים שהחלו אז, בזמן בראשית, ונמשכים עד היום ● גם על העידוד שקיבל מהרבי בנוגע לשיעור  שיעור ללא הפסקה 58 שנה 
השיעור שנמשך ברצף 58 שנה, ללא הפסקה ● מיוחד
עידוד מהרבי. הרב אשר קדוש

משה בן-חיים

הרב אשר קדוש מכפר-חב"ד, הינו מוותיקי בית-הכנסת לעולי מרוקו הממוקם במרכז הכפר. בכל מוצאי שבת, הוא משתתף בשיעור ב'זוהר הקדוש'. "השיעור החל בשנת תשט"ז לפני כ-58 שנה, והוא נמשך ללא הפסק. השיעור לא נפסק לעולם!", מספר הרב קדוש.

"בשנת תש"מ הייתי אצל הרבי ב'כוס של ברכה'. אמרתי שאני רוצה ברכה לקהילה. שאלתי את הרבי, האם אני צריך לעשות התוועדות מיוחדת כדי למסור להם את ה'משקה' שהרבי נתן, או שאמסור להם בשיעור ה'זוהר הקדוש' שמתקיים בכל מוצאי שבת. הרבי ענה לי, זו התוועדות! לא צריך התוועדות נפרדת! מאז, קיבלתי החלטה לא להחסיר אפילו שבוע אחד. עושים 'שמיניות באוויר', והשיעור יתקיים".

במשך השנים הרבות חלו מן הסתם שינויים לגבי מיקום השיעור, משתתפיו ואופיו?

"פעם, כולם היו גרים ב'שכונת הרכבת'. אז לא היתה בעיה, היה סדר קבוע. לפי מיקום הבתים, בכל שבוע מישהו אחר. היום, אני בשבת מארגן סבב, ובכל פעם מישהו אחר מארח השיעור בביתו. אם אין מתנדב, אני 'מנדב' מישהו. כך שהשיעור לא מפסיק אף פעם".

יש עוד שיעורים? כמה שנים הם נמשכים? מי משתתף בהם?

"יש לנו שיעור קבוע בלימוד גמרא שנמשך כבר כ-30 שנה. עד לפני 6-7 שנים, הוא היה במשך כל יום. היום הוא מתקיים פעם בשבוע ביום שלישי. היום בערב אנו מקדימים אותו, בגלל החג. מה שזכור לי, הרב שמעון אוחנה שי' התחיל למסור בו שיעורים, וכיום הוא ממשיך להשתתף בו. הוא פשוט רצה שילמדו גמרא.


צילום: שמוליק סופר

"בהתחלה לימד מסכתות קלות, אח"כ לפי הסדר. פעם היו מוסרים הרב יעקב אצרף והרב אשר חימי. היום מוסר שיעור הרב שמעון סוויסה שי'. השיעור מתקיים בין מנחה לערבית. גרעין המתפללים הקבוע מגיע לשיעורים, גם אלו שלא גרים כיום בכפר".


ה'דור הצעיר' של היום, גם מגיע לשיעורים?

"
הצעירים מגיעים בעיקר לשיעורי ה'זוהר הקדוש'. הרבה פעמים יש בשיעור למעלה משני מניינים".

ביהכנ"ס של "עולי מרוקו" בכפר עבר לאחרונה שיפוץ מקיף. ספר לנו על כך.

"
מתי לאחרונה היית בביהכנ"ס? הביכנ"ס עבר שיפוץ פנימי מקיף, מהמסד עד הטפחות. הקב"ה שלח לנו שליח, שאפילו קודם לא כ"כ הכרתי אותו. קוראים לו מר גבריאל בוזגלו, והוא חותנו של אחד המתפללים. הנ"ל היה מגיע לבית חתנו לביקור בשבתות וחגים, ומאוד אהב את המנגינות המקוריות של התפילה.

"יום אחד, פנה לבנו ואמר לו שמבקש שיקנה לו חלקת קבר ליד אימו בבית עלמין מסויים. בנו חזר וסיפר לאביו, שהחברה קדישא טוענים שאזלו שם כל חלקות הקבר. אמר הבן לאביו, אבא, למה תדאג ליום אחרון. בוא תכניס ספר תורה לבית כנסת, ותהנה מזה כבר בחייך! ואחר כך תחיה עד מאה ועשרים.

"טובה היתה עצת הבן בעיני האב והוחלט להכניס את ספר-התורה לבית-הכנסת שלנו. חתנו, ר' מנחם אסולין, כששמע על כוונתו לתרום ס"ת לביכנ"ס, אמר לו: אני מכיר את ר' אשר קדוש, ואת הבית כנסת. הבית כנסת זקוק לשיפוץ מקיף, יש שם כבר שלושה ספרי תורה מהודרים. בעצת בנו וחתנו, החליט להגיע ולראות במו עיניו. אחרי הביקור שלו, החליט להרוס הכל ולבנות מחדש.



בימים שאחרי הפיגוע ב'יד החמישה' בכפר-חב"ד. מימין: ר' אשר קדוש, ר' חיים רטובסקי - עוזרו של הרב הראשי, ר' מענדל רסקין, הרב אבא לוין, ר' דוד כגן, הרב אהרן גופין, הרב ניסים, הרב פנחס אלטהויז והרב בנימין

"הקבלן, התפלא וחשש שלא יהיה מהיכן לשלם לו סכום כה גדול. מר גבריאל בוזגלו נתן בטחונות, והעבודות החלו. הוא הוציא אותנו החוצה בזמן השיפוצים, ובנה לנו אוהל גדול להתפלל בו, בנתיים. עשה הכל לתפארת. לפני כשלוש שנים אחרי פסח, הסתיימו השיפוצים. וממש בתקופה זו בדיוק, ימים אחדים לפני שבועות, הכניס גם ספר תורה מפואר לבית הכנסת המחודש.

"כזו תהלוכה יפה, לא ראה כפר חב"ד מימיו. היו תהלוכות יפות, אבל זו היתה מיוחדת. הביא להקת נגנים מיוחדת, והשמחה והצהלה שרתה על הכל. אחרי תהלוכה נערכה סעודה של כ-500 איש".


קצת על 'שנות בראשית'. ספר לנו על ה'מבצעים' של פעם?

"לחמתי בחיל השריון במלחמת ששת הימים וכן במלחמת יום הכיפורים. הייתי באוגדה של אריק שרון. כל המחלקה שלי בהפוגה בין הקרבות, היו מגיעים אלי להניח תפילין ולהתפלל. לא רק בקרבות ובמלחמות, אלא תמיד היו באים אלי להניח תפילין".  

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.