מערכת COL | יום ח' סיון ה׳תשע״ד 06.06.2014

מדהים: השליח שמקדיש את חייו לקהילה הרוסית ● מיוחד

הבחור הצעיר שעלה מרוסיה היה אובד עצות. הוא חיפש ישיבה המתאימה לו, אך כזאת לא היתה בנמצא. "אני בעצמי אקים את הישיבה! אקח לי ראש ישיבה מתאים, אאסוף תלמידים, ואפתח ישיבה!", אמר לעצמו ● היה זה לפני כ-25 שנה, והבחור הזה... היום הוא השליח הרב עובדיה לייבמן, מנהל "בית חב"ד לדוברי רוסית" בראשל"צ הפועל תחת בית חב"ד מרכזי בעיר ● זהו סיפור על בחור נחוש, עם רצון עז להשפיע על עצמו ועל סביבתו, ועם כמעט אפס תקציב, המהווה כיום מגדלור על סביבתו הקרובה והרחוקה ● האתר לדוברי רוסית שהוא מנהל, מגיע לעשרות אלפי איש בארץ ובעולם כולו. סיפור של רצון ואמונה  הרב עובדיה לייבמן  
מדהים: השליח שמקדיש את חייו לקהילה הרוסית ● מיוחד

משה בן-חיים

להלן קטע שפורסם הרב עובדיה לייבמן באתר המיוחד לדוברי רוסית: לקראת חג השבועות - הילולא של דוד המלך נעים זמירות ישראל בבית חב"ד לדוברי רוסית הסתיים לימוד כל ספר תהלים ברוסית - 223 שיעורים אודיו ווידאו ע"י הרב עובדיה לייבמן שנמשכו למעלה מארבע שנים. בנוסף למפרשים כמו רש"י ומצודות, ניתנו פירושים ע"פ מדרשים וחסידות. אפשר לשמוע אותם באתר www.tora-rus.org".

בראיון מיוחד ל-COL, הרבעובדי'ה לייבמן, מספר: "הכל התחיל משיעורים שהייתי מוסר לדוברי רוסית. הבחנתי, כי אני לא מצליח להגיע לקהלי יעד רחבים, בשעה שיש אוכלוסיית דוברי רוסית גדולה מאוד, המעוניינת בתכנים איכותיים בנושאי יהדות.



"וכך, החלטתי להקליט בשלב ראשון את השיעורים אותם אני מוסר, ולהעלות אותם ברשת המקוונת. בתחילה היה זה הקלטה בלבד, ולאתר היו כניסות מעטות. עם הזמן, הדבר התפתח, והתחלתי גם להציג באתר את השיעור בצורה ויזואלית. היום אם מקישים בחיפוש נושאי יהדות ברוסית, אחד האתרים הראשונים זהו האתר שלנו".

מה יש באתר שלכם?

"יש לנו באתר קודם כל הסברים על הסידור. כלומר, אדם שרוצה לדעת מה הוא צריך לברך על מזון לסוגיו, היכן מוצא את הברכה המתאימה, ומה תוכנה של הברכה. יש שיעורים בחומש, ושיעורים בתהילים. סה"כ יש הסברים לפי קטגוריות, בכל עניין של יהדות, ובצורה ברורה".

כמה אנשים לדעתך מבקרים באופן קבוע באתר יהדות לדוברי רוסית שלכם?

"מדובר על עשרות אלפי כניסות. מרבית הכניסות לאתר נעשות מהארץ, חלק גדול נוסף מרוסיה, וחלק משמעותי אחר, מארה"ב. אני רואה גם בנתוני האתר, שמרבית הכניסות אינם בעקבות חיפוש, אלא כניסה ישירה. מה שאומר, שהם שומרים בקביעות את כתובת האתר, ומבקרים בו לעת מצוא.

"באתר יש לכל אחד מה מתאים לרמתו האישית. משיעורים מתקדמים, ועד הדרכה בסיסית לשימוש בסידור".

רמה גבוהה

לאיזה קהל יעד נמסרים השיעורים? למתחילים או למתקדמים?

"השיעורים נמסרים ברמה גבוהה, כולל מפרשים. רש"י, מפרשים, חסידות, וגם קצת קבלה. אני לומד את השיעורים לעצמי עם כל העיון, מסריט, ומעלה לאתר. מנסיון שלי, המשתתפים מעוניינים דווקא בשיעורים מקיפים ועם תוכן עמוק. כמובן, שאני משתדל להסביר בצורה הברורה ביותר.

"בשיעור תהילים, יש מילים קשות גם לדוברי עברית כשפת אם. אני חוקר אותם, מסביר לפי שורשם, מקשר למילים נרדפות, וכך יוצא שהשיעור משולב עם 'שיעור עברית למתקדמים..."

משתתפי השיעורים מגלים עניין ב"שיעור עברית" שכזה?

"אספר לך אנקדוטה מעניינת: שתי מורות לעברית, מגיעות בצורה קבועה לשיעור 'תהילים'. מהסיבה שהשיעורים מאוד עוזרים להם ללמוד עברית בצורה יסודית. בעקבות כך אחת מהן כבר החלה לשמור שבת"...

איך מגיע 'עולה חדש', ובונה כזו פעילות?

"לפני 25 שנה, כשעליתי לארץ, חיפשתי פה ושם. חיפשתי תוכן, ומקום ללמוד בו. הרב יצחק גרוזמן קרב אותי, והברית שערכנו לבני בכורי, היה במסגרת כינוס של חב"ד לרגל ג' תמוז.



"אז הייתי עדיין בתחילת דרכי. אמרתי לעצמי: 'אין כיום ישיבה המתאימה לי. אז אין לי ברירה, עם כסף שחסכתי אפתח בעצמי ישיבה!' הייתי נחוש בדעתי, ואפילו יצרתי קשר עם כמה רבנים, כדי שאולי אחד מהם יסכים להיות 'ראש הישיבה'. אבל, מסתבר שאף אחד לא הגיע. לא ראש ישיבה, ואף לא תלמיד. ישבתי זמן מה ולמדתי לבדי. יום אחד, נכנס למקום בחור, וראה אותי כך לומד. אמר לי: 'זה שיעור פרטי שלך, לא ישיבה'...

"היתה תקופה שבה למדתי בביהכנ"ס בית מנחם בכפר חב"ד עם חברותא. זקני הכפר היו מביטים בהערכה באברכים הצעירים, שלומדים בהתמדה בבית הכנסת, וללא מסגרת.

"לפני כ-15 שנה התחלתי בפעילותי במסגרת 'בית חב"ד ראשל"צ' בהנהלת הרב יצחק גרוזמן, והבנתי שיש לי שליחות מיוחדת עם דוברי רוסית. וכך, התחלתי בפעילות עצמאית שלי בצורה עצמאית, וכיום יש לנו מבנה מיוחד המשמש לפעילות המיוחדת של "בית חב"ד לדוברי רוסית", ושוכן בסמיכות ל"בית חב"ד ראשל"צ" ואשר פועל תחת בית חב"ד מרכזי בעיר.

מזלם גובר

איזו עוד פעילות יש לכם בנוסף לשיעורים?

"לדוגמא עד היום הדפסתי חבילות של נרות שבת קודש בכ-200,000. על הנרות מופיעה כתובת האתר, וככה"נ זה גם מביא כניסות רבות, לשיעורים וכדו'.

"אנו פועלים גם בנושא חופות, פדיון הבן, בריתות. חופות אנו עורכים רק אחרי בירור יהדות ואישור הרבנות הראשית לישראל.



"לגבי פדיון הבן, יש לנו בביהכנ"ס 'כהן מיוחס'. הרבי כתב לו במכתב והוסיף לו בכתי"ק" 'הכהן'. אנו מפנים אליו לפדיון הבן. בריתות אנו מפנים לארגון "ברית יוסף יצחק". הרב ירון עמית ממייסדי האירגון, הוא מחותן שלי. כך שהפעילות שלנו מקיפה את הצרכים היהודיים הדרושים כהלכתם".

איך הגעתם למבנה שבו אתם היום?

"סיפור בפני עצמו. שכרתי בהתחלה וילה ענקית, בכניסה ל"גן העיר". יום אחד, הודיעו לי המשכירים, כי "בית קפה" גדול, מציע סכום גבוה מאוד, ושלא אוכל להתחרות עימו. היה זה בפורים. אמרתי לעצמי: "ביום שמזלם של ישראל גובר, חייב להיות שזה לטובה". מצאתי מבנה נטוש ליד ה"מדרחוב", מאוד בסמוך לבית חב"ד. הבעלים השכיר לי במחיר טוב, בגלל מצב המבנה, והקושי שלו להשכירו. וכך אנו פה עד היום, בפעילות ושיעורים, והמקום ב"ה מלא".

פעילות של שנים רבות, בוודאי יש סיפורים של "סגירת מעגל"?

"יש לי חבר ילדות מרוסיה. נאלץ לעזוב ולעלות ארצה בעקבות סיבוך כלכלי. כשהגיע לארץ, יצר איתי קשר, כי רצה 'להתחבר' כאן יותר ליהדות. היה גר ברחובות, ושם נכנס להתפלל בבית כנסת רפורמי. סיפר שזה מצא חן בעיניו, ואמר שהרגיש שם בנוח. אמרתי לו, על תפילה שם אינך מוותר, אבל תקנה תפילין! הבאתי אותו לרב גרוזמן, וקנה תפילין 4*4 מהודרות.



"אחרי תקופה כשפגשתי אותו, שאלתיו מה שלומו? ענה שהכל בסדר והוא מניח התפילין מידי יום, אבל בביהכנ"ס הרפורמי הוא מרגיש כמו 'דפוק'. כח כולם מסתכלים עליו מוזר, הוא היחיד שמניח תפילין! אבל, הוא הוסיף, למרות זאת אני נוהג בדיוק כמו שהסברת לי, ולא איכפת לי. אחרי חודש, אמר לי: 'לא נוח לי לנסוע בשבת'... לאחרונה עשה חופה וקידושין כדת משה וישראל, והיום הוא מקפיד על קלה כבחמורה... הרגשתי סוג של 'סגירת מעגל', עם חבר מילדות לאחר שנים רבות".

לסיכום?

"הכי חשוב לי, שה'שלוחים' שיש להם מקורבים דוברי רוסית, יפנו אותם לכתובת האתר שלנו, וכך עוד רבים יקבלו שיעורי תורה בשפתם, בצורה שתקל עליהם מאוד ללמוד וללמד, לשמור ולעשות".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.