מערכת COL | יום י"ט אדר ה׳תש״ע 05.03.2010

הספר החב"די שזכה בפרס התחרות ● ראיון

מידי שנה מעניק האגף לתרבות תורנית בעיריית פ"ת פרסים כספיים למחברי ספרים תורניים תושבי העיר ● ועדת הפרס בחרה השנה בשמונה ספרים, מתוך תשעה-עשר שהוגשו לה. במקום השני, זכה הרב יואב למברג, מאנ"ש בעיר על ספרו 'הפסק בתפילה' לפי שיטת אדמו"ר הזקן. אמש (חמישי) התקיים טקס הענקת הפרסים בהשתתפות רבנים ואישי ציבור ● "מעל הכל אני שמח על כך שאנשים רבים נחשפו לתורת אדמו"ר הזקן והרבי. אני בטוח שלרבי יש נחת מכך", סיפר בראיון מיוחד ל-  לסיפור המלא 
הספר החב

מנדי ריזל, COL

אפילו הרב יואב למברג, שעה שעמד אמש נרגש מול הקהל הרב וחבר השופטים בטקס הענקת פרס ספרות תורנית בפתח-תקווה, התקשה להאמין כי הכל החל מהדף הפשוט של הלכה בעיון, אותו הוציא מידי שבוע בישיבת תות"ל במגדל העמק.

הרב יואב למברג, כיום מקהילת חב"ד ההולכת ומתפתחת בפתח-תקווה, למד לפני כחמש-עשרה שנה ב"מגדל". אתמול, יום חמישי ח"י באדר, הוא קיבל פרס על זכייתו במקום השני בתחרות מטעם עיריית פתח-תקווה על כתיבת ספרים תורניים. בשיחה מיוחדת שקיימנו עימו, הוא שחזר בפרוטרוט את השתלשלות העניניים שהביאו להוצאת הספר, והסביר את המיוחדות בספרו.

"תמיד חיבבתי את התחום של ההלכה", סיפר ל-COL, שעה שעשה את דרכו לאולם בו התקיים הטקס המרשים. "אהבתי לחקור את המקורות ההלכתיים של כל דבר, וביחד עם מספר חברים בישיבה הוצאנו באופן קבוע לקראת שבת דף ובו הלכה מעניינת עם מקורותיה. באחת הפעמים ערכתי טבלה שנגעה בדיני הפסק בתפילה. אח"כ, בשנת הקבוצה שלי, הרחבתי את הנושא והכנסתיו לספר הפלפולים שהוצאנו, לאחר הקבוצה המשכתי לכתוב בעניין. לא תיארתי לעצמי מלכתחילה שכתוצאה מכך אוציא לאור ספר מכובד ובו חידושים הלכתיים גם בנוגע למנהג אנ"ש שנים על גבי שנים".

הספר המיוחד של הרב למברג דן, כאמור, בדיני הפסק בתפילה עפ"י משנתו של האדמו"ר הזקן. הוא הצליח "לפתח" שיטה קלה ומיוחדת, אשר באמצעותה יכול כל אחד להבין לבד ובמהירות את שורש דיני הפסק בתפילה, וכך לדעת בדיוק מה הדין בכל מקרה בו נתקלים.

"עד היום כשמישהו נתקל ב"בעיה" מעין זו, הוא מיהר לפתוח את העמוד האחרון בסידור התפילה ולבדוק האם הוא במצב שמותר או אסור לו לענות לקדיש או "ברכו" וכו'. אבל אין הרבה אנשים שבאמת ידעו מהן ההגדרות של כל דבר. בספר נתתי שתי הגדרות כלליות, וכל אחת מהן נחלקה לשלוש נוספות. אחרי שאדם לומד את ההגדרות והן מונחות לו בראש הוא צריך לקטלג כל מקרה לגופו ולדעת מה הדין".

"ניקח לדוגמה את "אמן יהא שמיה רבה" או "ברכו", מציע הרב יואב כדי להסביר כיצד מקטלגים את המקרה. "אם תשאל אנשים, רובם כנראה יידעו לענות נכונה שמותר להפסיק להם בקריאת-שמע. אבל מה דינו של אמן אחר ברכות התורה וההפטרה? או אמן על נשיאת כפים? כאן כבר סביר להניח שיתחילו לגמגם, אבל האמת היא שהכל נכנס תחת אותה קטגוריה של דין "דבר שבקדושה" (דברים שאינם נאמרים אלא בעשרה). ל"דבר שבקדושה" מותר להפסיק בכל מצב, למעט אותם מקומות שאין להפסיק כלל, כשמונה-עשרה כמובן".

הספר מחולק לסעיפים ותתי-סעיפים. הנושא של תפילת "שמונה-עשרה", אגב, תופס מקום נכבד בספר. "הנה דוגמה נוספת: האם החזן יכול לענות אמן על ברכת 'אשר קדשנו' של הכהנים או לא? שוב, אם תשאל אנשים בבית-הכנסת, רובם יענו שאסור. ובכן, התשובה שונה. מותר בהחלט. לכן אני חושב שמדובר בספר שחובה על כל אחד לדעת. מדובר בממש עשרות מקרים שכל אדם יכול להתקל בהם מידי יום, ובמקרים רבים לא עושים את הדבר הנכון"!.

במהלך הכנת הספר הוא התנצח עם רבים וטובים. המהדורה הראשונה לספר יצאה לפני כתשע שנים - בחתונתו. זה היה ספר עם מאה עמודים. מאז, הוא חקר נושאים רבים נוספים, הגיה ותיקן, חלק מהדברים התפרסמו בבימות שונות כמו "התקשרות" ו"הערות התמימים ואנ"ש" והספר יצא לאחרונה במהדורה מורחבת עם כמאתיים ושמונים עמודים. בספר יש גם מכתבים מהרבי בנוגע ל"הפסק בתפילה" עם פיענוחים..

בתחרות שהסתיימה אתמול במעמד ראש-עיריית פתח-תקווה, רבנים, פרופסורים וד"ר מכובדים, השתתפו עשרות אנשי-רוח ורבנים ששלחו את פרסומיהם התורניים. "שמעתי על התחרות והחלטתי לשלוח גם את הספר הזה. אני עדיין לא יודע בדיוק למה הגעתי למקום כה גבוה, ואני מחכה בקוצר-רוח לשמוע היום בערב את דברי השופטים", הוא אומר.

הרב למברג זכה במקום השני, יחד עם רב נוסף. בנוסף לזכייה היוקרתית מקבלים הזוכה במקום השני סכום בן 5,000 שקלים. "אני חושב שמה שמייחד את הספר גם בציבור הכלל-חרדי היא העובדה שסוף-סוף ניתן להבין היטב את דיני ההפסק בתפילה".

מה הכי משמח אותך בזכיה?

"אין ספק שמעל הכל אני שמח על כך שאנשים רבים נחשפו לתורתם של האדמו"ר הזקן ושל הרבי. אני בטוח שלרבי יש נחת -רוח גדולה מכך".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.