מערכת COL | יום ג' אב ה׳תשע״ח 15.07.2018

בולגריה: מסעדות מציגות עצמן כ'כשר' - ומכשילות אלפי יהודים

אל עיירת סאני ביץ' בבורגס שבבולגריה, הנקראת בפי כולם: 'חוף השמש', מגיעים אלפי יהודים בחודשי הקיץ החמים, בהם חרדים רבים • מסעדות טריפות, המציגות עצמם ככשרות למהדרין עם תעודת כשרות מזויפת - מציעות אוכל "כשר", ליהודים ובכך מכשילים ומאכילים אותם באוכל טרף לחלוטין • "לצערי, בצאתי מהמסעדה שהציגה את עצמה ככשרה, פגשתי באדם שאינו דתי שהתפלא כי אני אוכל במסעדה זו", סיפר אחד הישראלים שנפל במלכודת • לסיפור המלא
בולגריה: מסעדות מציגות עצמן כ'כשר' - ומכשילות אלפי יהודים
תעודת הכשרות המזויפת על רקע חופי סאני ביץ'; צילום: ויקיפדיה, COL

מאת: כתב COL

מי לא שמע על עיירת סאני ביץ' בבורגס שבבולגריה, הנקראת בפי כולם: 'חוף השמש'. בחודשי הקיץ החמים, ממריאים ליעד, הנמצא כשעתיים ועשרים דקות טיסה מת-אביב, ומציע - חופים יפים, בתי מלון, פארקי מים, מסעדות בשפע ואף אטרקציות רבות למטייל הצעיר ולמשפחות - אלפי איש.

הבולגרים המקומיים שהבינו, כי בכדי למשוך אל עסקיהם ישראלים - למדו מילים בסיסיות בשפה העברית, ובכך קונים פעמים רבות את לבם של המטיילים הרבים. הדבר נכון כאשר מדובר - הן באטרקציות, אך לצערנו - גם באוכל.

במשך השנים פעלו מגוון מסעדות ישראליות כשרות למהדרין בעיירת נופש, אך נסגרו מכמה סיבות. מספר אנשי עסקים מקומיים שלהם מסעדות טריפות לחלוטין, שהבינו את הפוטנציאל - הציגו בראווה שלט בכניסה למסעדה שלהם - עליו נכתב: "כשר", "אוכל ישראל" ועוד...

יתרה מכך, למעשה מתברר - כי אותם בעלי המסעדות שהשיגו בזיוף ומרמה תעודות כשרות מזויפות, הגדילו לעשות ואף מציגים את עצמם כיהודים. "הסתובבתי ברחוב, ולפתע ניגש אלי אדם שדיבר אלי בעברית והציע להיכנס למסעדה שלו - בשרית וכשרה עם תעודת כשרות", סיפר ראובן מויאל, יהודי שומר מסורת מנהריה. "לצערי, בצאתי מהמסעדה שהציגה את עצמה כ"מסעדת שושן" לאחר שסיימתי את הארוחה, פגשתי באדם שאינו דתי שהתפלא כי אני אוכל במסעדה זו". עוד מוסיף מויאל ומספר: "היות ויש כיפה לראשי, האדם שמולי ממש השתומם וסיפר לי כי תעודת הכשרות מזוייפת, ואכלתי ברגע זה טריפות ממש".

מויאל, שטייל שבוע ימים בסאני-ביץ', מסיים את דבריו ומזהיר את הציבור הישראלי: "ישנם 2 מסעדות בשם "שושן" ו"משה", שהבעלים שלהם לא יהודים, והם מציגים תעודות כשרות מזויפות. תשמרו מהם מרחק - הם מאכילים את עם ישראל בשר וחלב יחד".

רועי צרפתי מיבנה שהגיע עם רעייתו ושני ילדיו הקטנים לחופשה באחד מבתי המלון על חוף הים סיפר: "שמעתי בארץ שישנם מסעדות כשרות בסאני ביץ', ובכך החלטתי שאסע לשם, כי שומרי כשרות אנחנו, אך לא בדקתי את שמם. למעשה, ביום הראשון יצאנו לטייל וחיפשנו את המסעדה הכשרה. גם אנו הגענו למסעדת "משה", שליד מלון חריזנטמה הידוע, שבו שוהים מלא ישראלים, וקראו לנו בעברית והציעו לנו לבוא לאכול בשר כשר. ניגשתי למארח וביקשתי ממנו לראות תעודת כשרות". רועי נאנח וממשיך לספר: "מזל שביקשתי לראות, וחבל שאחרים ששומרי-כשרות לא עושים זאת. התעודה הייתה מזויפת. התאריך העברי והלועזי שונים בהפרש של שנים (מצורפת תמונה), ואף התעודה הינה בכלל כשרות למפעל חומוס אי-שם בבולגריה".

"יהודים יקרים, שמרו על מה שאתם מכניסים לפה שלכם. שלא תיפלו בפח שהטמינו לנו נוכלים גויים מקומיים. היזהרו - ואל תתקרבו למסעדות אלו. מדובר בטריפות", אומר צרפתי בכאב.

בבדיקה מקיפה שנערכה, נמצא כי ישנה מסעדה ישראלית אחת ויחידה 'כשרה למהדרין' בסאני ביץ', שנפתחה בתחילת יולי 2018 ושמה "פלאפל אקספרס". מסעדה בשרית בכשרות רב חב"ד.

מרגלית רוזן, חרדית מפתח-תקווה שביקרה במקום בשבוע האחרון, סיפרה: "לאחר שנחתנו בעיר, חיפשנו אחר המסעדה הכשרה למהדרין. היה קשה למצוא אותה היות והיא חדשה. אך מכיוון ושמענו רבות על מסעדות אחרות המזויפות, שיהודים אוכלים בה טריפות לע"ע וכל-כך פחדנו ליפול ברשת ההיא, לא וויתרנו לעצמנו ולא אכלנו בחוץ, אלא אך ורק את האוכל הכשר שהבאנו במזוודה מהארץ".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.